@article { author = {., . and ., .}, title = {Multimedia Presentation of Philosophy for Children and Its Effect on Thinking Faculty of Elementary Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {1-21}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate multimedia presentation of philosophy for children and its effect on the thinking faculty of the sixth grade elementary students in Javanroud town. To achieve the research aim, quasi-experimental method using the pre-test and post-test design between experimental and control group was used. The statistical population included all the six grade elementary school students in Javanroud town studying in the school year of 2014-2015. The statistical sample was selected via available sampling. Thus, one school was selected which was equipped with the necessary facilities for Multimedia Teaching and two classes of six grade students in this school were chosen as experimental and control groups. The tool used in this study were researcher made questionnaire, the content and face validity of which were verified by professionals, and the reliability of which was measured through Cronbach’s Coefficient Alpha which was 0.82. Both groups were given a pre-test, and at the end of the course a post-test was performed. The data were analyzed using descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including covariance analysis and Independent t-tests. The findings showed that multimedia presentation of philosophy for children is effective on improving the thinking faculty and its components (problem solving, critical thinking and creative thinking).  }, keywords = {Multimedia,philosophy for children,thinking faculty}, title_fa = {اجرای چندرسانه‌ای فلسفه برای کودک (P4C) و بررسی تأثیر آن بر خردورزی دانش آموزان ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش به‌ منظور اجرای چندرسانه‌ای فلسفه برای کودک و بررسی تاثیر آن بر خردورزی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان جوانرود انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و شاهد بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهرستان جوانرود در سال 94-1393 می‌باشد. به ‌منظور انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. بدین ترتیب، یکی از مدارس که مجهز به امکانات لازم جهت اجرای آموزش با چندرسانه‌ای بود انتخاب و از میان کلاس‌های پایه ششم، به‌صورت تصادفی دو کلاس به‌ عنوان گروه‌های آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابتدا از گروه‌های آزمایش و کنترل پیش‌آزمون گرفته شد و پس از پایان دوره آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که اجرای چندرسانه­ای فلسفه برای کودک بر بهبود خردورزی و مؤلفه‌های آن (حل مسئله، تفکر انتقادی و تفکر خلاق) موثر است.}, keywords_fa = {چندرسانه‌ای,فلسفه برای کودک,خردورزی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2264.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2264_8981fb08a91d83f0df5a438af2c8b8ce.pdf} } @article { author = {., . and ., .}, title = {Meta-analysis of Variable Associated with Critical Thinking in the Educational System}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {23-36}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The main objective of this study was to measure the effect of variables associated with critical thinking in educational system of Iran. The study was a meta-analysis. To find and collect all research reports, internal databases were used. Sample case studies included 15 studies conducted from 1378 to 1394 across Iran that included 4625 participants. The collected data from the 15 studies using Pearson's correlation coefficient's size effects mode were gone under meta-analysis. All statistical analyses were performed using the second edition. Of a comprehensive meta-analysis. Results showed that the mean of the general size effect for fixed effects model is equivalent to 0/517 and for the random effects model is equivalent to 0/521. Both of which are meaningful in 0/001 level. Therefore, the mean size effect for this study (0/517) can be interpreted as the moderate size effect to high critical thinking. Of hard work, educational achievement, happiness, self-regulation, creativity, motivation for imrovement, argument maps, self-efficacy beliefs, cognitive approaches, rethinking in the practice, problem solving skills, evaluation, thinking styles, personality traits, and the quality of teaching exist with critical thinking of meaningful size effect.}, keywords = {Meta-analysis,critical thinking,Educational System}, title_fa = {فراتحلیل متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بود. از این رو با استفاده از پایگاه­های اطلاعاتی داخلی نسبت به یافتن و جمع­آوری تمام گزارش­های پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 15 مطالعه انجام شده از سال 1387 تا 1394 در سراسر ایران بود که 4625 آزمودنی را در بر می­گرفت. داده­های حاصل از این 15 مطالعه با روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. کلیه تحلیل­های آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم­افزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافته­ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برای مدل اثرات ثابت برابر 517/0 و برای اثرات تصادفی برابر 521/0 است که هر دو در سطح 001/0 معنی­دار هستند. بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (517/0) را می­توان اندازه اثر متوسط تا زیاد تفکر انتقادی تفسیر کرد. بین سخت­کوشی، پیشرفت تحصیلی، شادکامی، خودتنظیمی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، نقشه­های استدلالی، باورهای خودکارآمدی، شیوه­های شناختی، بازاندیشی در عمل، مهارت­های حل­مسئله، ارزشیابی، سبک­های تفکر، صفات شخصیت و کیفیت تدریس با تفکر انتقادی اندازه اثر معنی­دار وجود دارد.}, keywords_fa = {فرا‌تحلیل,تفکر انتقادی,نظام آموزشی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2265.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2265_e5aa9e3cfe929e361a7328999f5c73cb.pdf} } @article { author = {., . and ., .}, title = {Evaluation of Attention to Elements of Philosophical Thinking in theNational Curriculum Document of the I.R. of Iran}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {37-62}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The main goal of the present study was  to identify elements of philosophical thought in the National Curriculum document. The current study had practical objective and was based on content analysis. Statistical population was the National Curriculum Document of the I.R. of Iran and the Section of Detailed objectives in Fifth mapping of document. Recording unit was Sentence and the data collection tool, was Checklist whose validity was determined over 86% through the content validity and its reliability by a factor of William Scott agreement. For data analysis, descriptive statistics and to ensure greater results, the Shannon entropy methods were used. The results indicated relative attention of the document, but unevenly in different parts of the elements of philosophical thought. "Curiosity" component record with 69 units equivalent to 26% and factor importance of 0/244 has the highest frequency and is of utmost importance. The element of the "unity of personality" with 9 units equivalent to 3% and factor importance of 0/024 has little been paid attention. Other components in order of frequency and importance are: "Interest in human values" with 52 units equivalent to 19% and importance factor of 0/202; "Comprehensiveness" with 41 units equivalent to 15% and factor importance of 0/157; "Contemplation" with 38 units equivalent to 14% and factor importance of 0/156; "Independence opinion" with 31 units equivalent to 11% and factor importance of 0/079; "Innovativeness" with 18 units equivalent to 7% and factor importance of 0/072 and "flexibility" with 13 units equivalent to 5% and factor importance of 0/024.}, keywords = {Philosophical thought,the National Curriculum document,elements of philosophical thought}, title_fa = {بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های تفکر فلسفی در سند برنامه درسی ملی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر ، تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به مؤلفه‌های تفکر فلسفی است. تحقیق، ازنظر هدف،کاربردی و ازلحاظ روش مبتنی بر روش تحلیل محتوا است  . به­دلیل محدودیت ، نمونه آماری همان جامعه آماری یعنی  سند برنامه درسی­ملی جمهوری­اسلامی­ایران است .روایی ابزار،  از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با  ضریب توافق ویلیام اسکات ، بیش از %86 تعیین گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و برای کسب اطمینان بیش‌تر نتایج ، از شیوه آنتروپی­شانون ، بهره گرفته شد. نتایج حاکی از توجه نسبی سند اما نامتوازن و ناهماهنگ به مؤلفه‌های تفکر فلسفی است. مؤلفه «کنجکاوی» با 69 واحد ثبت معادل %26 و ضریب اهمیت 244/0 ، با بیشترین فراوانی و اهمیت موردتوجه و مؤلفه  «وحدت شخصیت»  با 9 واحد معادل  %3 و ضریب اهمیت 024/0 ، مورد کم‌توجهی واقع‌شده است. مؤلفه‌های دیگر به ترتیب فراوانی و اهمیت، عبارت‌اند از: « علاقه به ارزش‌های انسانی» 52 واحد معادل %19 و ضریب اهمیت202/0، « جامعیت» 41 واحد یعنی %15 و ضریب اهمیت157/0، « تعمق» 38 واحد معادل %14 ضریب اهمیت 156/0، « استقلال رأی» 31 واحد معادل %11 و ضریب اهمیت 079/0، « نوجویی» 18 واحد یعنی %7 و ضریب اهمیت 072/0 و « انعطاف‌پذیری» 13 واحد معادل%5 و ضریب اهمیت 024/0بوده است.}, keywords_fa = {تفکر فلسفی,سند برنامه درسی ملی,مؤلفه‌های تفکر فلسفی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2266.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2266_ba05c4688740788cb2b9eb25c7493150.pdf} } @article { author = {., .}, title = {“The Community of Ethical Inquiry” as a New Approach in Moral Education}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {63-98}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The main aim of this study has been an analysis of the approach on Philosophy for Children (P4C) in comparison with other common approaches in moral education. To this effect, according to different aspects of human beings, the approaches in moral education were divided into approaches based upon belief, emotion, will and behavior, where the most important theories for each of them were explained briefly; the value clarification theory and Piaget-Kohlberg's moral development theory under belief-based approach, Gilligan's caring theory under emotion-based approach, the traditional Aristotelian theory under will-based approach and Skinner's behavioral theory under behavior-based approach were briefly explained, then the advantages and disadvantages of each, especially their criticisms from the perspective of Philosophy for Children, were discussed. Afterwards, we have attempted to offer a comparative study to show what similarities and distinctions exist between existing competing theories and Philosophy for Children's approach in moral philosophy, which briefly has been called “the Community of Ethical Inquiry”. Therefore, “the Community of Ethical Inquiry” is different from all approaches and theories in moral education and the founders of the program consciously attempted to provide a theory of moral education that also covers all aspects of human beings, embrace all benefits of competing theories, and prevent their deficiencies.}, keywords = {Moral Education,the Community of Ethical Inquiry,the Value Clarification Theory,Piaget-Kohlberg's moral development theory,Gilligan's caring theory,the traditional Aristotelian theory,Skinner's behavioral theory}, title_fa = {«حلقۀ کندوکاو اخلاقی»، رویکردی نوین در تربیت اخلاقی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش مقایسۀ رویکرد فلسفه برای کودکان با سایر رویکردهای مهم در موضوع تربیت اخلاقی است. بدین منظور با طبقه‌بندی رویکردهای تربیت اخلاقی بر اساس ابعاد وجود آدمی (باور، عاطفه، اراده و رفتار) به رویکردهای باورمحور، عاطفه‌محور، اراده‌محور و رفتارمحور، مهم‌ترین نظریه‌ها ذیل هر یک از این رویکردها به طور مختصر تبیین شده است. در رویکرد باورمحور، نظریۀ تبیین ارزش‌ها و نظریۀ رشد قوۀ قضاوت اخلاقی پیاژه-کلبرگ، در رویکرد عاطفه‌محور، نظریۀ مراقبتیِ گیلیگان، در رویکرد اراده‌محور، نظریۀ سنتی-ارسطویی و در رویکرد رفتارمحور، نظریۀ رفتارگرایی اسکینر به اختصار تبیین شده‌اند و سپس مزایا و معایب هر یک به ویژه انتقادات وارد بر آن‌ها از منظر برنامۀ فلسفه برای کودکان مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه تلاش شده است ضمن یک مقایسۀ تطبیقی نشان داده شود چه اشتراک‌ها و افتراق‌هایی میان رویکرد برنامۀ فلسفه برای کودکان در تربیت اخلاقی که آن را به طور مختصر «حلقۀ کندوکاو اخلاقی» می‌نامیم، با هر یک از نظریه‌های رقیب وجود دارد. نتیجۀ نهایی این است که «حلقۀ کندوکاو اخلاقی» از تمام رویکردها و نظریه‌های دیگر در تربیت اخلاقی متمایز است و بنیان‌گذاران این برنامه به صورت آگاهانه تلاش کرده‌اند نظریه‌ای در تربیت اخلاقی ارائه دهند که ضمن پوششِ تمام ابعاد وجود آدمی، جامع مزایای نظریه‌های رقیب و مانع نواقص آن‌ها باشد.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی,حلقۀ کندوکاو اخلاقی,نظریۀ تبیین ارزش‌ها,نظریۀ رشد قوۀ قضاوت اخلاقی پیاژه-کلبرگ,نظریۀ مراقبتی گیلیگان,رویکرد سنتی ـ ارسطویی,نظریۀ رفتارگرایی اسکینر}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2267.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2267_7ef886ef748e39091778b06460b4bb8b.pdf} } @article { author = {., . and ., . and ., . and ., .}, title = {Comparison of the Tendencies of Students to Critical Thinking, Creativity and Innovation Based on the Social Climate}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {99-120}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {Tendencies to critical thinking, creativity and innovation are among significant challenges of third millennium schools which pave the way for development and promotion of students in their educational and vocational successes. The present research studies the effect of school social climate on critical thinking, creativity and innovation among third-grade female students of high school through describing the schools in two states of open and closed social status. The method of this research is of causal-comparative type. Statistical population of the research consist of all third-grade female students of second period of Tabriz high schools in the school of 2013-2014, of whom 365 students were selected using multistage cluster random sampling method. Social climate questionnaires of Halpin and Kraft, critical thinking of Ricketts, creativity of Abedi, and innovation of Koolze and Vanden Brooke were used for collecting data. Questionnaires validity has been reported using Cronbach’s alpha. Multivariate variance analysis test (MANOVA) was used for analyzing data. Results showed that there was a significant difference between open and closed social climates based on components of tendency to critical thinking, creativity and innovation, of which schools open social climate had the most effect on the tendency to creativity of female students.}, keywords = {Social Climate,critical thinking,creativity,Innovation,Students,Female}, title_fa = {مقایسه‌ی میزان گرایش دانش‌آموزان به تفکر انتقادی و خلاقیت و نوآوری بر اساس " جو اجتماعی "}, abstract_fa = {گرایش به تفکر انتقادی، خلاّقیت و نوآوری یکی از چالش­های مهم مدارس هزاره­ی سوم هستند که زمینه رشد و ارتقای دانش­آموزان در موفقیت­های تحصیلی و شغلی را فراهم می­نماید. پژوهش حاضر به منظور مقایسه­ی میزان گرایش دانش­آموزان دختر پایه سوم متوسطه شهر تبریز در گرایش به تفکر انتقادی، خلاقیت و نوآوری بر اساس جو اجتماعی باز و بسته مدارس انجام شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان دختر پایه­ی سوم دوره­ی دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93-1392 که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای 365 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های جو اجتماعی هالپین و کرافت، تفکر انتقادی ریکتس، خلاقیت عابدی و نوآوری کولز و واندن بروک استفاده شد که اعتبار پرسشنامه­ها با استفاده از آلفای کرانباخ مناسب گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) استفاده شد. نتایج حاصل نیز، نشان داد که میزان گرایش دانش آموزان دختر به تفکر انتقادی، خلاقیت و نوآوری براساس جو اجتماعی باز و بسته متفاوت است که از میان متغیرهای فوق، جو اجتماعی باز مدارس بیشترین تأثیر را بر گرایش به خلاقیت دانش­آموزان دختر داشته است.}, keywords_fa = {جو اجتماعی,تفکر انتقادی,خلاّقیت,نوآوری,دانش‌آموزان,دختر}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2268.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2268_2c502a52d96535e29181b3a15f8862ef.pdf} } @article { author = {., . and ., . and ., .}, title = {Preparing, Accrediting, and Ranking the Indexes of Children Philosophy Teachers}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {121-143}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {This research aimed at preparing, accrediting, and ranking the indexes of children philosophy teachers (CPT) which include personality and professional indexes. To achieve this goal, we have used Delphi method and documentary analytic methods. In the first stage, i.e. the library research, samples include books, magazines, dissertations, and related websites with the subject of teaching philosophy to children. This research also includes interviews with experts of teaching philosophy to children throughout the country in the next stage, i.e. the field research. The tool for collecting data in this research have been taking notes in the library research. It also includes semi-structured interview forms in the field research. To analyze data in the library research, the method of analyzing concepts was used while statistical-descriptive methods (tables, mean, percentage, standard deviation, etc.) and inferential statistics (T-test and Friedman test) were used in the second stage, i.e. the field research. The research findings of the library study include 19 personality indexes and 30 professional indexes for the children philosophy teachers (CPT). In the field research, all experts have confirmed the collected indexes. They believed that among personality indexes,, spiritual dispositions for teaching, liberality, being eager for discussion and doing research and the skill of active listening have priority, while among the professional indexes, dedicating appropriate time for participation of each student, being curious about the meaning of the children's expressions, and being interested in philosophy are of utmost importance. The indexes related to the personality indexes were given higher priority compared to the indexes of professional indexes.}, keywords = {teaching philosophy to children,teacher,personality indexes,professional indexes,accrediting}, title_fa = {تدوین، اعتبار سنجی، و رتبه‌بندی شاخص‌های مربی آموزش فلسفه به کودکان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف تدوین، اعتبار سنجی، و رتبه‌بندی شاخص‌های مربی آموزش فلسفه به کودکان ، و با استفاده از روش‌های تحلیل اسنادی و دلفی به انجام رسیده است. نمونه تحقیق شامل کتب، مجلات، پایان‌نامه‌ها، و سایت‌های مرتبط با موضوع آموزش فلسفه به کودکان، و متخصصان آموزش فلسفه برای کودکان بوده است. ابزار گرداوری داده‌ها فیش، و فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مفاهیم ، آمار توصیفی ، و آمار استنباطی(آزمون تی و فریدمن ) استفاده‌ شده است. یافته‌های تحقیق شامل 19 شاخص شخصی، و 30 شاخص حرفه‌ای برای مربی آموزش فلسفه به کودکان می‌باشد. همه صاحب‌نظران، شاخص‌های استخراج ‌شده را تأیید کرده‌اند. به نظر آنان در بخش شاخص‌های شخصیتی، داشتن آمادگی روحی برای تدریس، آزاداندیشی، مشتاق بودن در احتجاج و تحقیق، و مهارت گوش دادن فعال، و در بخش شاخص‌های حرفه‌ای، اختصاص دادن زمان مناسب برای مشارکت هر دانش‌آموز، کنج کاوی در مورد معنا و دلالت‌های هر اظهارنظر کودک، و فلسفه ورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بوده‌اند. همچنین شاخص‌های مربوط به ویژگی‌های شخصیتی در مقایسه با شاخص‌های ویژگی‌های حرفه‌ای در اولویت بالاتری قرار داشته است.}, keywords_fa = {: آموزش فلسفه به کودکان,مربی,شاخص شخصیتی,شاخص حرفه‌ای,اعتبارسنجی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2269.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2269_48e171d5eee62149574501b279d60e01.pdf} }