@article { author = {Ansari, Saeid and Seraji, Farhad and Yousefzadeh, MohammaRreza}, title = {Explaining Media Literacy Education Model for Second-Grade Elementary Students based on P4C Principles}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5548}, abstract = {The main objective of the study is to explain the media literacy education model for second-grade elementary students based on philosophy for children (P4C) principles. The research study applies a mixed (qualitative and quantitative research) method, using concept analysis, progressive inductive and descriptive-survey approaches. Based on the findings, there are significant relationships between the components of P4C and the indicators of the levels of media literacy (functional consuming, critical consuming, functional prosuming, and critical prosuming). On the other hand, the P4C principles include rationality as an organizing factor, education as an inquiry process, classroom as a community of inquiry and self-conscious thinking. Correspondingly, promoting self-leadership through the development of caring, critical and creative thinking; challenging content with research capacity; method of dialogue-based community of inquiry; and self-evaluation technique are deduced as essential elements of the media literacy education model based on the philosophy for children in the second-grade elementary courses.}, keywords = {Media Literacy,Philosophy for Children (P4C),Second-Grade Elementary}, title_fa = {تبیین الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک است. رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) و با استفاده از روش‌های تحلیل مفهومی، استنتاجی‌ پیش‌رونده و توصیفی-پیمایشی انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ارتباط قابل‌ملاحظه‌ای بین مؤلفه‌های فبک و شاخص‌های سطوح سواد رسانه‌ای (مصرف کارکردی، مصرف انتقادی، تولید-مصرف کارکردی و تولید-مصرف انتقادی) وجود دارد. از سوی دیگر اصول فبک شامل عقلانیت چون عامل سازمان دهنده، تعلیم و تربیت چون فرایند پژوهش، کلاس درس چون اجتماع پژوهشی و تفکر خودآگاهانه است که متناظر با آن‌ها ارتقای خود رهبری از طریق پرورش تفکر مراقبتی، انتقادی و خلاقانه، محتوای چالش‌انگیز با قابلیت پژوهشی، روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر گفت‌وگو و شیوه‌ی خودارزیابی به‌عنوان عناصر ضروری الگوی سواد رسانه‌ای بر اساس فبک در دوره‌ی دوم ابتدایی استنتاج می‌گردد.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای,فلسفه برای کودکان (فبک),دوره‌ی دوم ابتدایی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5548.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5548_60ece0b0959cf3131d5d34cc0a2e5277.pdf} } @article { author = {Habibi-Kaleybar, Ramin and Bahadorikhosroshahi, Jafar}, title = {The Effectiveness of Teaching Life Skills (Critical Thinking) on Self-Control and Attitudes toward Drug Abuse among High-School Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {27-46}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5547}, abstract = {This study seeks to investigate the effectiveness of teaching life skills (critical thinking) on self-control/ self-mastery and attitudes toward drug abuse among high-school students. The research applies a quasi-experimental pretest-posttest design method involving a control group. The statistical population included female high-school students in District 4 of Tabriz city in the academic year 2019-2020, among which 30 students were selected by the purposive sampling approach. The subjects were randomly divided into two experimental and control groups (n=15). The experimental group was trained for life skills (critical thinking) during ten sessions, while the control group did not receive any training in this regard. The Addiction Preparation Scale (Wade & Butcher, 1992) and Tangney's Self-Control Scale (SCS, Tangney et al., 2004) were used to collect data. Data analysis was carried out through the analysis of covariance. The results reveal that teaching life skills (critical thinking) can exert an impact on students’ self-control and attitudes toward drug abuse. In fact, life skills training enhances self-control and reduces students’ positive attitudes toward drug abuse. Therefore, learning life skills plays an important role in students’ self-control and attitudes toward drug abuse.}, keywords = {Self-Control,Attitudes toward Drug Abuse,life skills,critical thinking}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان دوره متوسطه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی (تفکر انتقادی) بر تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانش­آموزان دوره متوسطه بود. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آن­ها تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به این ترتیب که آزمودنی­های گروه آزمایش، تحت آموزش مهارت­های زندگی (تفکر انتقادی)، به مدت 10 جلسه قرار گرفتند و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس پذیرش اعتیاد وید و تسلط بر خود تانجی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها توسط آزمون آماری تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانش­آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارت­های زندگی باعث افزایش تسلط بر خود و کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در دانش­آموزان می­شود. بنابراین فراگیری آموزش مهارت­های زندگی نقش مهمی در تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد دانش­آموزان دارد.}, keywords_fa = {تسط بر خود,نگرش به مصرف مواد مخدر,مهارت‌های زندگی,تفکر انتقادی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5547.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5547_cbb9af0fbe979cbb5c740c4ae097b011.pdf} } @article { author = {Rasouli, Masoomeh and Shadmehri, Niloofar}, title = {Three-Dimensional Perception and Its Development in Children Aged 7 to 11}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {47-69}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5699}, abstract = {An understanding of the third dimension is a skill required for many professions in science, technology, engineering, mathematics and arts. Ability of spatial intelligence, representing the three-dimensional visualization of objects, can be developed in childhood. The current practical study aims to investigate how children aged 7 to 11 years old perceive the third dimension of objects and how they can be informed about attributes of an object. The statistical sample consisted of 600 children aged 7 to 11 years old which were randomly selected. The survey questionnaire was used in accordance with children’s understanding. The collected data were analyzed using the SPSS Statistical software V22.0. Based on the results obtained (p < 0.05), the children responded correctly to questions on dimensional objects previously encountered in the form of everyday objects and toys. For the subjects, to understand the characterization of an objects seems easier than to understand the dimension of the same object and how it was formed. In the face of any object, they described it in two-dimensional forms. Some designing requirements for devices or environments as to foster children’s third-dimensional understanding are the necessity for touching objects, not using unfamiliar objects as to form an understanding of the third dimension, and designing an educational space so that the child can be inside the objects.}, keywords = {: Education,third dimension,Perception of Object,visual-spatial intelligence,creativity}, title_fa = {چگونگی درک بُعد سوم در کودکان 7 تا 11 سال و پرورش آن}, abstract_fa = {درک از بُعد سوم، مهارت مورد نیاز حرفه‌هایی در زمینه علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و هنر است. هوش فضایی که مبین تجسم سه بُعدی اشیا است، مهارتیست که می‌توان در کودکی آن را افزایش داد. پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی نحوه درک کودکان 7 تا 11 سال نسبت به بُعد سوم احجام و چگونگی آگاه‌سازی آنان نسبت به ویژگی‌های یک حجم انجام گرفت.نمونه آماری شامل 600 کودک 7 تا 11 ساله، به صورت  تصادفی انتخاب شده و از ابزار پیمایشی پرسشنامه متناسب با فهم کودکان در آن بهره برده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج حاصله (05/0p <) کودکان به سوالات احجامی که پیش از این در قالب وسایل روزمره و اسباب‌بازی با آن‌ها مواجهه شده بودند پاسخ درست دادند. درک شخصیت‌پردازی صورت گرفته در محصول از درک حجم محصول و نحوه شکل‌گیری آن برایشان آسان‌تر بود و در مواجهه با یک حجم آن‌را با اشکال دو بُعدی توصیف میکردند. الزام لمس احجام، عدم استفاده از احجام ناآشنا برای ایجاددرک از بعد سوم و طراحی فضای آموزشی به نحوی که کودک بتواند درون احجام قرار بگیرد از ضروریات طراحی ابزارها یا محیط‌های پرورش درک از بعد سوم در کودکان است.}, keywords_fa = {آموزش,بعد سوم,درک از حجم,هوش تجسمی- فضایی,خلاقیت}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5699.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5699_3856c2c88b56bee6002ff6d170a145eb.pdf} } @article { author = {Zanjanbar, Amirhossein and Zare’, Hussein}, title = {Representation of Cognitive Processes in Folktale of “Aunt Beetle Wedding”: A Discourse Analysis-based Research}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {71-94}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5830}, abstract = {Discourse analysis is a research method to study the formation of meaning in linguistic units larger than sentences, which takes into account a metalingual function, in addition to language. Unlike discourse analysis approaches to language, this study focuses on the analysis of cognitive psychology as a metalingual attribute of discourse. In the folktale of “Aunt Beetle Wedding”, the theme of “marriage” confronts each of the characters with cognitive challenges of judgment, decision-making and problem-solving. Hence, the research applies an approach based on cognitive psychology for analysis of the story. The present study aims to reveal some hidden relationships between characters’ words and actions with their own cognitive processes (rather than the reader’s cognitive processes) through the story’s social situations. In this regard using a descriptive-analytical method, this study answers the question: how are dialectical discourses formed between different characters guided/ managed by their hidden cognitive processes? Due to children’s identification with story characters, they unknowingly institutionalizes how to use those cognitions used by the character in their own cognitive network. Therefore, the representation of cognitive processes of story characters is correlated with the representation of cognitive processes of readers. In this regard, the present study concludes that the representation of some tasks that are accompanied by interpretive results in such stories as “Aunt Beetle Marriage” reinforces deepening and expanding of general cognitive processes in children.}, keywords = {Popular Literature,discourse analysis,Folktale,Children’s literature,cognitive development,Philosophy for Children (P4C).  }, title_fa = {بازنماییِ فرایندهای شناختی‌‌ در قصۀ «خاله‌سوسکه»: بر پایۀ تحلیل گفتمان}, abstract_fa = {«تحلیل­گفتمان» شیوه­ای برای بررسی شکل­گیری معنا در واحدهای زبانیِ بزرگتر از «جمـله» است که علاوه­بر زبان، سازه­های فرازبانی را نیز ملحوظ می­دارد. خلاف تحلیل­گفتمان­های زبان­محور، شیوۀ تحلیل این پژوهش بر روان­شناسی شناختی، به­عنوان وجه فرازبانیِ گفتمان، تمرکز دارد. در قصۀ «خاله­سوسکه» درونمایۀ «ازدواج» هر یک از شخصیت­ها را دچار چالش­های شناختاریِ قضاوت، تصمیم­گیری، و حل­مسئله می­کند، از همین رو رویکردی بر پایۀ روان­شناسی شناختی برای تحلیل قصۀ مذکور اختیار شده است. پژوهش حاضر بر آن است که در موقعیت­های اجتماعیِ داخل قصه، رابطۀ پنهانِ گفته­ها و کنش­های شخصیت­ها را با فرایندهای شناختی­شان (نه با فرایندهای شناختیِ خواننده) آشکار سازد. در همین راستا، با روش تحلیلی­توصیفی به این پرسش پاسخ می­دهد که: گفتمان­های دوجانبه­ای که بین شخصیت­های مختلف قصه شکل می­گیرد چگونه توسط فرایندهای شناختیِ آن شخصیت­ها هدایت می­شوند؟ کودک به­خاطر همذات­پنداری با قصه، چگونگی به­کارگیری شناختارهای مورد استفادۀ شخصیت­ها را ناآگاهانه در شبکۀ شناختیِ خود نهادینه می­کند، ازهمین­رو، بازنمایی فرایندهای شناختیِ شخصیت­های قصه با بازنمایی فرایندهای شناختیِ خوانندۀ قصه همبسته است. در همین راستا، پژوهش حاضر نشان می­دهد: بازنماییِ تکالیفی که مانند قصۀ خاله­سوسکه با نتایج تفسیری همراه­اند، ژرف­پردازی و گسترش فرآیندهای شناختی کودک را تقویت می­کنند.  }, keywords_fa = {ادبیات عامه,تحلیل گفتمان,قصه,ادبیات کودک,رشدِ شناختی,فلسفه برای کودکان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5830.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5830_58107c4407adc5d350b09618f47e7e87.pdf} } @article { author = {Shahmohammadi, Nayereh}, title = {A Review of Effectiveness of Teaching Philosophy to Children on Critical Thinking Skills of Sixth-Grade Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {95-116}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5831}, abstract = {The current study aims to investigate the impact of teaching philosophy to children on critical thinking skills of sixth-grade elementary students in the city of Ray. It is an applied and quasi-experimental research study using the pretest-posttest design involving a control group. Among the statistical population consisting of female students in the sixth-grade elementary school at the city of Rey, a number of 60 subjects were selected as the research sample. The subjects were randomly assigned to two experimental and control groups (n= 30). The teaching process for the experimental group was implemented during 10 one-hour sessions; however, the control group continued their normal activities with no additional training sessions. The teaching was done using Lipman’s approach to philosophy for children (P4C). The research instrument was the Ricketts' (2003) Critical Thinking Disposition Questionnaire for which the reliability was obtained after a pilot test on 30 students using the Cronbach’s alpha of 0.82. The Analysis of covariance (ANCOVA) method was carried out for data analysis. The results indicate that teaching philosophy to children has a significant impact on their critical thinking and its components (creativity, commitment, maturity), also it enhances the levels of critical thinking among the sixth-grade elementary students being studied.}, keywords = {philosophy for children,critical thinking,creativity,Commitment,Maturity}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر تفکرانتقادی دانش آموزان پایه ششم}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر تفکرانتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرری است. این پژوهش از نوع کاربردی و تجربی و به روش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون همراه با گروه کنترل صورت گرفت. از میان جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرری، 60 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. آن‌ها در دو گروه 30 نفری کنترل و آزمایش به‌صورت تصادفی گمارده شدند. آموزش برای گروه آزمایش طی 10 جلسه یک‌ساعته انجام شد اما گروه کنترل بدون دریافت آموزش به فعالیت معمول خود ادامه دادند. آموزش با استفاده از برنامه آموزش فلسفه برای کودکان لیپمن صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه تفکرانتقادی ریکتس بود که پایایی آن پس از اجرای اولیه بر 30 دانش‌آموز با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکرانتقادی و مؤلفه‌های آن (خلاقیت، تعهد، بالندگی) تأثیر معناداری داشته است و موجب افزایش آن در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرری شده است.}, keywords_fa = {" فلسفه برای کودکان","تفکرانتقادی","خلاقیت","تعهد","بالندگی"}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5831.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5831_0caa6060dc167cc331d0d9465ede5dc6.pdf} } @article { author = {Abeddoust, Hossein}, title = {Form and Color in Kids’ Logo Design with an Emphasis on Referential Signs and Symbolism}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {117-148}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5524}, abstract = {The current study examines the visual and written symbols in kids’ logos in the process of conveying visual meaning of logos to the audience. The main research question concerns the characteristics of form and color in kids’ logos and the nature of functions of referential and symbolized signs in a logo’s design and communication process. Further, how a child encounters such logos is of particular interest in this paper. It is a descriptive-analytical research, and the data collection method is a combination of library archive by taking notes and capturing images, and field observations using open questionnaires and interviews with children. Data analysis is qualitative in nature. According to the results, the signs used in kids’ logos are mostly iconic and symbolized. While referring the audience’s mind to the outside world, these signs introduce novel and innovative forms and these are more enduring in the audience’s mind than the completely referential signs. The interaction between symbolized and referential signs forms a general face of the logo. Happy colors and contrast coloring add the visual appeal of the logo. Conciseness and abstractness are the unique attributes for those logos which are of interest to children}, keywords = {form and color,Kids’ Logos,Referential signs,Symbolized Signs}, title_fa = {تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرم‌های مربوط به کودکان با تاکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردانی}, abstract_fa = {تحلیل حاضر به بررسی نشانه­های تصویری و نوشتاری در آرم­های مربوط به کودکان در فرایند ارتباطی آرم با مخاطب به لحاظ بصری می­پردازد. پرسش اصلی تحقیق چگونگی ویژگی­های فرم و رنگ در آرم­های مربوط به کودکان و چیستی کارکرد نشانه­های ارجاعی و شکل­گردانی شده در فرآیند طراحی و ارتباطی آرم است. چگونگی مواجه کودک با آرم­های مذکور از موارد مورد توجه پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از روش کتابخانه­ای از طریق فیش­برداری و تصویرخوانی و مشاهدات میدانی از طریق ارائه پرسش نامه باز و مصاحبه با کودکان است. تجزیه تحلیل یافته­ها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق، نشانه­های به کار رفته در آرم­های مربوط به کودکان، بیشتر وجه شمایلی دارند و نشانه­هایی شکل­گردانی شده هستند. این نشانه­ها در عین حال که ذهن مخاطب را به جهان بیرونی ارجاع می­دهند، فرم­های خلاقانه و جدیدی را به مخاطب معرفی می­کنند و نسبت به نشانه­های صددرصد ارجاعی در ذهن مخاطب ماندگارترند. تعامل نشانه­های شکل­گردان و ارجاعی وجه کلی آرم­ها را می­سازد. رنگ­های شاد و تضاد رنگ­ها، جذابیت بصری آرم را می­افزاید. ایجاز و چکیده­نگاری مشخصه ویژه این آرم­هاست که مورد توجه کودکان است. }, keywords_fa = {فرم و رنگ,آرم‌های مربوط به کودکان,نشانه‌های ارجاعی,نشانه‌های شکل‌گردانی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5524.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5524_fda00f09a23e8c784c22d03e93715b8b.pdf} } @article { author = {Casi, Fatemeh and Alipoor, Seddigheh}, title = {Invastigating techniques of the simulacrum in chidren thoutht in Ahmadreza Ahmadi's works}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {149-169}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5833}, abstract = {The term of postmodernism has been introduced in the different field of humanities like sociology, psychology and philosophy. One of the theorician of postmodernism is jean Baudrillard. He has been introduced simulacrum in place of reality and hyper reality that can be percieved from philosophic imagery. children of Ahmadi 's works are acquainted with the experiences of human in the modern era which deny the certanties and enter them into  simulacrum .By interpreting Ahmadi's childish works, readers float between imagery and reality, childhood and manhood and hyper reality. This research is investigating techniques of simulacrum in the works of Ahmasi based on Baudrillard's theory and also from childern thought point of view with descriptive analytic .The results show that the writer wants to reduce the bitterness of life in the world  of modernity and persuade them to do philosophy about life in the disturbance and perplexity of it in that era  by entering the events of the dream world into real world, uses magical writing and techniques of surrealism etc and provides a sweet experience for the children and vanishes their disappiontment intheir life.    }, keywords = {children story,children thoutht,Baudrillard,simulacrum,hyper reality,Ahmadreza ahmadi's works}, title_fa = {تحلیل شگردهای وانمودگی و بی‌مرزی در تفکر کودکان با نگاهی به داستان‌های کودکانة احمدرضا احمدی}, abstract_fa = {واژة پسامدرن در رشته‌های گوناگون علوم انسانی چون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفه وارد شد. یکی از نظریه‌پردازان پسامدرن ژان بودریار است که نظریة وانموده به جای واقعیت و بی‌مرزی را مطرح کرد که از طریق تخیل فلسفی قابل دریافت است. کودکان داستانهای کودکانۀ احمدرضا احمدی با تجربة انسان معاصر برای زیستن در جهانی که قطعیت‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد و او را وارد حیطة بی‌مرزی می‌سازد، آشنا می شوند. آنان با خوانش آثار کودکانة احمدی همواره در دنیای خیال و واقعیت، کودکی و بلوغ، مرزها و بی‌مرزی‌ها نوسانی تعلیق گونه را تجربه می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی شگردهای وانمودگی و بی‌مرزی در آثار احمدی بر مبنای دیدگاه بودریار، از دیدگاه تفکر کودکان و به روش توصیفی تحلیلی است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که نویسنده می‌خواهد با وانموده‌هایی مانند وارد کردن اتفاقات دنیای خواب به دنیای واقعی، استفاده از نوشتار جادویی و شگردهای سورئالیستی و... تفکر کودکان را به سمت فلسفیدن دربارۀ زندگی در دوران آشفتگی ها و سرگردانی های حاصل از بحران مدرنیته هدایت کند تا بدین طریق ذهن آنها را برای دست یافتن به دنیایی که امید را القا می کند و تلخی زیستن را کاهش می دهد، مهیا سازد.}, keywords_fa = {داستان های کودکانه,تفکر کودک,بودریار,وانموده,بی‌مرزی,آثار کودکانه احمدرضا احمدی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5833.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5833_42ce51740fb7f214661468f35b93e5bc.pdf} } @article { author = {Kamali, Maryam and Novin, Hossein and Salahi, Asghar}, title = {Epistemological Foundations for Elements of Popular Culture in Poetry for Children and Young Adults}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {171-195}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5586}, abstract = {Poetry for children and young adult refers to a category of conceptual poems involving a variety of themes for educating and informing the audience. Among these themes are the elements of popular culture. In this study using a descriptive-analytical method, an attempt is made to investigate and explain important elements of popular culture which poets in the field of children and young adult literature have served as a means for educational and moral purposes and for the enlightenment of individuals in society. To this end, the poems of the last three decades were studied. Then, their prominent cultural elements were extracted and the relevant objectives were analyzed. The research findings show that by using the elements of popular culture, poets of the children and young adult literature have contributed to the preservation and protection of the culture and national identity of the community, in addition to presenting a clear picture of the society’s culture and teaching cultural issues. They have considered the role of both (material and immaterial) elements of the popular culture as necessary to recognize and sustain the culture of society and pointed out to a wide range of  educational, moral, and psychological principles using such cultural components. Indeed, the application of cultural elements in poetry of children and young adults reveals an epistemological and educational approach in nature.}, keywords = {Education,Training,Knowledge,Poetry in Children and Young Adults,Elements of Popular Culture}, title_fa = {مبانی معرفتی عناصر فرهنگ عامّه در اشعار کودک و نوجوان}, abstract_fa = {شعر کودک و نوجوان از جمله شعرهای مفهومی است که جهت آموزش و آگاهی مخاطبان در آن مضامین متنوع گنجانده شده است. از جملۀ این مضامین، عناصر فرهنگ عامّه است. در این مقاله سعی بر آن است تا به روش توصیفی­ـ تحلیلی، عناصر فرهنگ عامه، که شاعران حوزۀ کودک و نوجوان آن را به عنوان ابزاری برای اهداف تربیتی و اخلاقی و روشنگری آحاد جامعه به کار برده­اند، مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. به همین منظور اشعار سه دهۀ اخیر بررسی و عناصر مطرح فرهنگی در این اشعار استخراج شده و اهداف مربوطه مورد تحلیل قرار گرفت. داده­های پژوهش نشان می­دهد که شاعران حوزۀ کودک و نوجوان با کاربرد عناصر فرهنگ مردم علاوه بر ارائۀ تصویری از فرهنگ جامعۀ خود و آموزش مسائل فرهنگی، موجبات حفظ و صیانت فرهنگ و هویت ملی خویش را فراهم آورده­اند. آن­ها نقش هر دو عنصر فرهنگ عامّه (مادی و غیر مادی) را در شناخت و تداوم فرهنگ جامعه ضروری دانسته و با مؤلفه­های فرهنگی، بسیاری از مبانی تربیتی، اخلاقی، روانشناسی و ... را خاطر نشان شده­اند. در واقع کاربرد عناصر فرهنگی توسط شاعران این حوزه رویکرد معرفتی و تربیتی دارد.}, keywords_fa = {آموزش,تربیت,معرفت,اشعار کودک و نوجوان,عناصر فرهنگ عامه}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5586.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5586_eb13525c0d6e021b0c15bfa82299d973.pdf} } @article { author = {Moradi, Ayoob and Chalak, Sara}, title = {Role of Artistic Images in Rational Conflict of Young Adults with Death based on Gilbert Durand’s Model for Structures of Imagination: A Case Study of the Novel “Beyond the Sea of the Dead”}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {197-227}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5829}, abstract = {The French thinker and philosopher, Gilbert Durand, considers the roots of many human fantasies to be archetypes, the main origin of which is the man’s fear of the passage of time and his attempts to control it. Accordingly, he divides imaginary symbols into two main regimes:  diurnal and nocturnal. The diurnal regime represents the fear of death, while the nocturnal regime is a moderator for this fear. This approach plays a significant role in identifying hidden motives that unconsciously impose themselves on the artist’s mind. For the novel “Beyond the Sea of the Dead” by Masoumeh Mirabutalebi, the main concern is the issue of death and how to present it to the young adult audience. This work attempts to confront the audience with an appropriate face of death by using imaginary pictures. The present article applies a descriptive-analytical method to examine the effect of images provided by the novel on modulating the young audience’s fear of death. The results show that the author has made the most use of the diurnal regime of imaginations, with animal, darkness and falling symbolism are most strongly reflected, respectively. Available contrasts between these images represent death, life, fear of death, and proper confrontation with this fear.}, keywords = {IMAGINATION,Diurnal Regime of Imaginations,Nocturnal Regime of Imaginations,Gilbert Durand,Young Adult Novels,Beyond the Sea of the Dead}, title_fa = {بررسی نقش تصاویر هنری در مواجهة منطقی مخاطب نوجوان با مفهوم مرگ براساس الگوی ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران (نمونة موردی رمان آن‌سوی دریای مردگان)}, abstract_fa = {ژیلبر دوران فیلسوف و متفکر فرانسوی، ریشة بسیاری از خیال‌پردازی‌های بشر را کهن‌الگوهایی می‌داند که خاستگاه اصلی آن‌ها ترس از گذر زمان و تلاش برای کنترل آن است. برهمین‌اساس نمادهای خیالی را به دو منظومة اصلی روزانه و شبانه تقسیم می‌کند. منظومة روزانه بازنمایی‌کنندة ترس از مرگ و منظومة شبانه تعدیل‌کنندة این هراس است. این رویکرد نقش شایانی در تشخیص انگیزه‌های پنهانی داشت که به‌شکل ناخودآگاه خود را بر ذهن هنرمند تحمیل می‌کنند. رمان «آن‌سوی دریای مردگان» از معصومه میرابوطالبی اثری است که دغدغة اصلی خود را مسئلة مرگ و نحوة ارائة آن برای مخاطب نوجوان قرار داده است. نویسنده در این اثر با بهره‌گیری از تصاویری خیالی تلاش کرده است تا مخاطب خود را با جلوه‌ای متناسب از مرگ مواجه سازد. مقالة حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است در پی بررسی شیوة اثرگذاری تصاویر رمان یادشده در تعدیل ترس مخاطب نوجوان از مرگ است. نتایج نشان‌گر آن است که نویسنده بیشترین استفاده را از منظومة روزانة تخیلات داشته است و در این میان ریخت‌های حیوانی، تاریکی و سقوطی به‌ترتیب بیشترین انعکاس را دارند. تقابل‌های موجود در این تصاویر بازنمایی‌کنندة مرگ و زندگی و هراس از مرگ و مواجهة مطلوب با این هراس است.}, keywords_fa = {تخیل,منظومة روزانة تخیلات,منظومة شبانة تخیلات,ژیلبر دوران,رمان نوجوان,آن‌سوی دریای مردگان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5829.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5829_0f48842761d049ee806c57b001ad8b88.pdf} } @article { author = {Nabiei, Esmaeil and Kazempour, Esmaeil and Shakibaei, Zohreh}, title = {Identifying Dimensions and Components of the Development of Students’ Research Thinking through Education Courses}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {229-247}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5523}, abstract = {Using a qualitative approach and a phenomenological research design, the current study aims to identify the dimensions and components of the development of students’ research thinking through education courses. Based on the purposive sampling technique as to reach a theoretical saturation point, a number of 13 specialists in the field of education were invited to participate the research. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed by the application of content analysis. To obtain research validity and reliability, individual participant and non-participant experts were reviewed. The dimensions and components identified were explained in the form of 36 open codes and five axial codes consisting of teacher attitudes, appropriate educational environment, collaboration, environmental capabilities, and students’ self-direction. Our findings show that the development of students’ research thinking in education courses requires thoughtful and research-minded teachers, appropriate educational facilities, creating culture of thinking, research and cooperation, establishing effective communication with facilities outside the school environment, and active and motivated students.}, keywords = {Phenomenology,Development of Critical Thinking,Education Courses}, title_fa = {شناسایی ابعاد و مولفه‌های توسعه تفکر پژوهشی دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه­های توسعه تفکر پژوهشی دانش­آموزان در دوره­های تحصیلی و با رویکرد کیفی و استفاده از راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. بر اساس نمونه­گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری، 13 نفر از متخصصان حوزه­ی تعلیم و تربیت به مشارکت دعوت شدند. داده­ها به کمک مصاحبه­ی نیمه­ساختار­یافته گردآوری و با روش تحلیل­محتوا تجزیه و تحلیل شدند. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت­کنندگان و مرور خبرگان  غیرشرکت­کننده در پژوهش استفاده شد. ابعاد و مولفه­های شناسایی شده در قالب 36 کد باز و 5 کد محوری: نگرش معلم، فضای آموزشی مناسب، تشریک مساعی، قابلیت­های محیطی و خودراهبری دانش­آموزان تبیین شدند. مطالعات ما نشان داد که توسعه تفکر پژوهشی دانش­آموزان در دوره­های تحصیلی، نیاز به داشتن معلمانی فکور و پژوهشگر، امکانات آموزشی مناسب، گسترش فرهنگ تفکر، پژوهش و همکاری، برقراری ارتباطات موثر با امکانات محیطی خارج از محیط مدارس و دانش­آموزانی فعال و با انگیزه دارد.}, keywords_fa = {پدیدار شناسی,توسعه تفکر پژوهشی,دوره های تحصیلی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5523.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5523_6b0e64e40eaa3ab8d3dd1744606600a1.pdf} } @article { author = {Nejat, Seydh Asma and razeghy, Soraya and Ashouri, Hengamh}, title = {Importance of Fostering Critical Thinking in Children through Stories in the Rumi’s Masnavi: An Educational Approach based on Lipman’s Theory}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {249-281}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5674}, abstract = {The purpose of this study is to acquire critical thinking skills through stories in the Rumi’s Masnavi and explore its role in child training. First, the importance of fostering critical thinking in children is examined, and then stories in the Rumi’s Masnavi are analyzed in terms of critical thinking skills based on Lipman’s work. The research is descriptive-analytical in nature, seeking to answer the question whether stories of Masnavi meet the needs of children in terms of subject and structure in order to develop personal philosophy? The findings indicate that more than 211 stories in the Masnavi provide potential challenges for the child’s cognitive processing, in addition to being emotionally powerful. Through an indirect way and different topics, the structural features of those stories can affect children’s thinking and lead to the formation of critical thinking skills such as questioning, drawing inference and so on in children. The development of such skills will help children to be able to clearly understand and evaluate a variety of issues around themselves.}, keywords = {critical thinking,child,Story,Rumi's Masnavi,Matthew Lipman}, title_fa = {بررسی اهمیت پرورش تفکرانتقادی درکودکان با تکیه برداستان‌های مثنوی مولوی(رهیافتی آموزشی براساس نظریۀ لیپمن)}, abstract_fa = {هدف ا‌ز این پژوهش، دستیابی به تفکر انتقادی در داستان‌های مثنوی  به‌منظور تبیین تفکر انتقادی در تعلیم‌ و تربیت کودک است. پژوهش پیشِ روابتدا جایگاه اهمیت پرورش تفکر انتقادی‌ در کودکان ‌را بررسی کرده، سپس به تحلیل داستان‌های موجود در مثنوی ازجهت ‌مهارت‌های ‌تفکر انتقادی براساس دیدگاه  لیپمن پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا داستان‌های مثنوی به لحاظ موضوع و ساختار به نیازهای کودکان در جهت پرورش فلسفی آن‌ها پاسخ می‌دهد؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بیش از 211 داستان ِمثنوی علاوه‌براین‌که در زمینة عاطفی نیرومندند، ‌چالش‌های بالقوه‌ای ‌را نیز برای پردازش شناختی در کودک فراهم می‌کنند. ویژگی ساخـتاری داستان‌ها به شیـوۀ غیرمستقیم و تنوع موضوعات، می‌تواند تفکر کودکان‌ را تحت تأثیر قراردهد و منجر به شکل‌گیری مهارت‌هایی درتفکر انتقادی‌؛ ‌مانندپرسش، استنباط‌ و...در کودکان شود وآن‌ها به کمک این مهارت‌ها قادر خواهند بود مسائل پیرامون خویش را به‌روشنی درک و ارزیابی کنند}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,کودک,داستان,مثنوی مولوی,متیو لیپمن}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5674.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5674_3f2b6041709e388d648ff074c957b03c.pdf} } @article { author = {Nemati, Shahrooz and Bardel, Mohammad}, title = {Timely Interventions in Social and Emotional Learning in Elementary School Students: A Systematic Review}, journal = {Thinking and Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {283-308}, year = {2020}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2020.5700}, abstract = {The current study seeks to provide a systematic review of timely interventions in learning social and emotional skills among elementary school students. Through a systematic review and searching specific keywords related to the research subject in specialized databases in Iran and the world (including Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science Direct, Google Scholar, and Magiran) during the years of 2007-2019, the data obtained were examined in accordance with the research objective. Data analysis were carried out using PRISMA. Among a number of 18 research studies, the most were conducted on subjects aged 10 to 11 years old at grades 4 and 5 in normal elementary schools (n=14). The type of experimental design was used in most studies (f=16). The findings of timely interventions of learning social and emotional skills among elementary school students have been evaluated for the components of self-control, self-awareness, social awareness, social relations, responsible decision-making and self-regulation, observed in 17, 13, 13, 15, 10 and 6 studies, respectively. The results indicate the improvement of social and emotional competencies (self-control, self-awareness and self-regulation) and the lack of effectiveness in the components of social competencies (social awareness, social relations and responsible decision-making).}, keywords = {Social and Emotional Skills,elementary school students,systematic review,PRISMA}, title_fa = {مداخلات به هنگام آموزش اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی: مطالعه مروری نظامند}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی مروری نظامند مداخلات به هنگام آموزش مهارت‌های اجتماعی هیجانی در کودکان دبستانی بود. در پژوهش حاضر از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژه­های تخصصی در ارتباط با آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی در کودکان دبستانی در پایگاه­های اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان‌بین شامل ) Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran)سال‌های 2019-2007 و سال‌های 1395-1390یافته­ها و داده های موردنظر برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش پریسما مورد تحلیل قرار گرفت. از 18 پژوهش انجام‌شده، بیشتر پژوهش‌ها (14 پژوهش) بر روی آزمودنی‌های دارای کودکان عادی دبستانی از سن 10 تا 11 و در پایه 5-4 انجام‌شده است. اغلب پژوهش‌های انجام‌شده از نوع مطالعات آزمایشی می‌باشند (با فراوانی 16 پژوهش). نتایج مداخلات به هنگام آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی در مؤلفه‌های کنترل خود، خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی، تصمیم‌گیری مسئولانه و خودتنظیمی برابر با 6،10،15،13،13،17 مطالعه مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می دهد در بهبود شایستگی‌های آموزش اجتماعی-هیجانی ( کنترل خود، خودآگاهی و خودتنظیمی)  و عدم تأثیرگذاری در مؤلفه‌های شایستگی‌های اجتماعی( آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم‌گیری مسئولانه پذیر) نمایان است.}, keywords_fa = {مهارت‌های اجتماعی-هیجانی,کودکان دبستان,مطالعه مروری نظامند,الگوی پریسما}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5700.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5700_57e3fd696e940a66fe9ef4f0fc85e2be.pdf} }