@article { author = {alikhani, maryam and aghaee, asghar}, title = {The Effect of Critical Thinking on Cognitive Regulation of Emotions of Female Students at Third Grade of High School in Isfahan}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {11}, pages = {61-86}, year = {2015}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of critical thinking training on cognitive regulation of emotion of female students at third-grade of high school. The method of present study was of quasi experimental and pretest posttest type with control group and follow-up test. The statistical population consisted of all female students at third grade of high school in Isfahan City (first semester, 2014-2015). 40 students were selected through the phased cluster sampling and assigned randomly into experimental and control groups (20 subjects in each group). The experimental group were exposed to 8 sessions,1/5 hour of critical thinking training and the control group was not exposed to any intervention. The data collection instruments employed in this study consisted of a questionnaire of 26 items based on the cognitive regulation of emotion strategies (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001 ). The data collected were analyzed by covariance analysis. The results indicated that no significant difference was found between control and experimental groups during posttest phase regarding cognitive regulation of emotion strategies (p>0.05). But in follow-up phase, there was significant difference in general cognitive emotion regulation strategies, subscales of (self-blame and catastrophizing, other-blame) between control and experimental groups (p0.05).}, keywords = {critical thinking,self-blame & catastrophizing,other-blame,Optimism,coping & acceptance}, title_fa = {تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره  پیگیری بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه شهر اصفهان (1394-1393) بود که از بین آنها تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل ( هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در زمینه تفکر انتقادی، در 8 جلسه 5/1 ساعته، مورد آموزش قرار گرفت و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش فرم 26 سوالی پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کراج و اسپینهاون ،2001) بود. داده های حاصل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمینه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0 .(p>اما در مرحله پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمینه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان کلی، خرده مقیاس­های (سرزنش خود و فاجعه انگاری، سرزنش دیگران) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 (p}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,سرزنش خود و فاجعه انگاری,سرزنش دیگران,مثبت اندیشی,کنار آمدن و پذیرش}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1915.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1915_53d956272e7cd0a028579635928ffd2c.pdf} }