@article { author = {., .}, title = {“The Community of Ethical Inquiry” as a New Approach in Moral Education}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {12}, pages = {63-98}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The main aim of this study has been an analysis of the approach on Philosophy for Children (P4C) in comparison with other common approaches in moral education. To this effect, according to different aspects of human beings, the approaches in moral education were divided into approaches based upon belief, emotion, will and behavior, where the most important theories for each of them were explained briefly; the value clarification theory and Piaget-Kohlberg's moral development theory under belief-based approach, Gilligan's caring theory under emotion-based approach, the traditional Aristotelian theory under will-based approach and Skinner's behavioral theory under behavior-based approach were briefly explained, then the advantages and disadvantages of each, especially their criticisms from the perspective of Philosophy for Children, were discussed. Afterwards, we have attempted to offer a comparative study to show what similarities and distinctions exist between existing competing theories and Philosophy for Children's approach in moral philosophy, which briefly has been called “the Community of Ethical Inquiry”. Therefore, “the Community of Ethical Inquiry” is different from all approaches and theories in moral education and the founders of the program consciously attempted to provide a theory of moral education that also covers all aspects of human beings, embrace all benefits of competing theories, and prevent their deficiencies.}, keywords = {Moral Education,the Community of Ethical Inquiry,the Value Clarification Theory,Piaget-Kohlberg's moral development theory,Gilligan's caring theory,the traditional Aristotelian theory,Skinner's behavioral theory}, title_fa = {«حلقۀ کندوکاو اخلاقی»، رویکردی نوین در تربیت اخلاقی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش مقایسۀ رویکرد فلسفه برای کودکان با سایر رویکردهای مهم در موضوع تربیت اخلاقی است. بدین منظور با طبقه‌بندی رویکردهای تربیت اخلاقی بر اساس ابعاد وجود آدمی (باور، عاطفه، اراده و رفتار) به رویکردهای باورمحور، عاطفه‌محور، اراده‌محور و رفتارمحور، مهم‌ترین نظریه‌ها ذیل هر یک از این رویکردها به طور مختصر تبیین شده است. در رویکرد باورمحور، نظریۀ تبیین ارزش‌ها و نظریۀ رشد قوۀ قضاوت اخلاقی پیاژه-کلبرگ، در رویکرد عاطفه‌محور، نظریۀ مراقبتیِ گیلیگان، در رویکرد اراده‌محور، نظریۀ سنتی-ارسطویی و در رویکرد رفتارمحور، نظریۀ رفتارگرایی اسکینر به اختصار تبیین شده‌اند و سپس مزایا و معایب هر یک به ویژه انتقادات وارد بر آن‌ها از منظر برنامۀ فلسفه برای کودکان مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه تلاش شده است ضمن یک مقایسۀ تطبیقی نشان داده شود چه اشتراک‌ها و افتراق‌هایی میان رویکرد برنامۀ فلسفه برای کودکان در تربیت اخلاقی که آن را به طور مختصر «حلقۀ کندوکاو اخلاقی» می‌نامیم، با هر یک از نظریه‌های رقیب وجود دارد. نتیجۀ نهایی این است که «حلقۀ کندوکاو اخلاقی» از تمام رویکردها و نظریه‌های دیگر در تربیت اخلاقی متمایز است و بنیان‌گذاران این برنامه به صورت آگاهانه تلاش کرده‌اند نظریه‌ای در تربیت اخلاقی ارائه دهند که ضمن پوششِ تمام ابعاد وجود آدمی، جامع مزایای نظریه‌های رقیب و مانع نواقص آن‌ها باشد.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی,حلقۀ کندوکاو اخلاقی,نظریۀ تبیین ارزش‌ها,نظریۀ رشد قوۀ قضاوت اخلاقی پیاژه-کلبرگ,نظریۀ مراقبتی گیلیگان,رویکرد سنتی ـ ارسطویی,نظریۀ رفتارگرایی اسکینر}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2267.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2267_7ef886ef748e39091778b06460b4bb8b.pdf} }