@article { author = {Ghaedy, Yahya and Soltani, Sahar}, title = {The Relationship Between Wittgenstein’s Analytical Philosophy and Philosophy for Children Program (P4C)}, journal = {Thinking and Children}, volume = {2}, number = {3}, pages = {91-107}, year = {2012}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to examine the elements of the ideas proposed by Wittgenstein, the analytic philosopher,  in the  second period of his thinking whose concepts had a substantial position in Philosophy for Children Program. Four major elements probed in this study included: language, observing and describing, language games, and meaning. The pragmatist views of the second Wittgenestein toward these elements could be investigated in the structure and framework of a functional program in the field of education. Matthew Lipman and his colleagues who familiarized children with philosophizing and inquiry proposed a quite novel and concrete explanation of these elements. Investigating the characteristics and goals of this design in the framework of the mentioned elements had provided the researchers of the present study with the ability to probe a more actual view among the theoretical foundations and functional fields of Philosophy for Children Program. The Three main questions of the study were addressed through analytic-descriptive method.}, keywords = {language games,Matthew Lipman,Meaning,second Wittgenstein,Story,description,philosophy for children}, title_fa = {فلسفة ویتگنشتاین و برنامة فلسفه برای کودکان (P4C)}, abstract_fa = {در این نوشتار سعی بر این بوده تا به مؤلفه‌هایی از اندیشة ویتگنشتاین دوم که جایگاه نظری موجهی در برنامة فلسفه برای کودکان دارد پرداخته شود. چهار مؤلفة مهم در این پژوهش «زبان»، «دیدن و توصیف»، «بازی‌های زبانی»، و «معنا» است. نگرش پراگماتیستی ویتگنشتاین دوم به این مقوله‌ها را می‌توان در ساختار و شاکله‌بندی برنامه‌ای کاربردی در عرصة تعلیم و تربیت واکاوی کرد. متیو لیپمن و همکارانش با طرح برنامه‌ای که کودکان را با تفلسف و پرسش‌ورزی آشنا می‌کند، به‌شکل کاملاً انضمامی، پرداخت نوینی از این مؤلفه‌ها را آشکار کرده‌اند. با بررسی ویژگی‌ها و اهداف این طرح در چهارچوب این مؤلفه‌ها می‌توان نگاهی انضمامی‌تر را بین بنیان‌های نظری و عرصه‌های کاربردی طرح فلسفه برای کودکان جست‌و‌جو کرد. سه سؤال عمده در این پژوهش مطرح می‌شود که با روشی تحلیلی ـ توصیفی درصدد پاسخ بدان‌ها برآمده‌ایم.}, keywords_fa = {ویتگنشتاین دوم,معنا,بازی‌های زبانی,داستان,توصیف,متیو لیپمن,فلسفه برای کودکان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_351.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_351_f2a3477ed7f35287b08fbfdd2e63ac18.pdf} }