@article { author = {Abdi Zarrin, Sohrab and Soleimani, Miojtaba}, title = {The Role of Epistemological Beliefs and Academic Self-efficacy in Predicting Academic Engagement in Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {1}, pages = {159-180}, year = {2021}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2021.6412}, abstract = {This study aimed to predict of academic engagement based on epistemological beliefs and academic self-efficacy in male students of secondary schools in Gheydar city. This study was descriptive and correlational type that statistical population included all male students in secondary Schools in Gheydar city that 250 students were selected by cluster random sampling. To collecting of data were used Epistemological Beliefs Questionnaire (Schommer, 1998), Academic Self-efficacy Questionnaire (Jinks & Morgan, 1999), and Academic Engagement Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1991). To analyzing of data, were used from Pearson correlation and multivariate regression by SPSS-26. The results of Pearson correlation showed that epistemological beliefs and academic self-efficacy have significant relationship with academic engagement (p<0/05). The results of multivariate regression showed that epistemological beliefs were able to predict of academic engagement. Also, academic self-efficacy was able to predict of academic engagement in students of secondary schools in Gheydar city. The results indicate that the students that have higher academic self-efficacy and epistemological beliefs are more in academic engagement and probably they are more successful in academic performance. }, keywords = {Epistemological beliefs,academic self-efficacy,academic engagement}, title_fa = {نقش باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در پیش-بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور پیش­بینی درگیری تحصیلی براساس باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر قیدار انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر قیدار بودند که تعداد 250 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه باورهای معرفت­شناختی (شومر، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (پنتریچ و دیگروت، 1991) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره در نرم­افزار  SPSS-26انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه معنی­داری (05/0>p) وجود دارد یعنی دانش­آموزانی که از باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار باشند از درگیری تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی توانایی پیش­بینی درگیری تحصیلی را دارند. لذا، بر مبنای نتایج این پژوهش می­توان ادعا کرد که جهت ارتقا عملکرد تحصیلی دانش­آموزان می­توان بر باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی آنها مداخلات روانشناختی انجام داد.}, keywords_fa = {باورهای معرفت‌شناختی,خودکارآمدی تحصیلی,درگیری تحصیلی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6412.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6412_eb4f006d7db2b4d8951e7caa8a3c2188.pdf} }