%0 Journal Article %T تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی در دانش‏آموزان %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A رضایی شریف, علی %D 2015 %\ 07/23/2015 %V 6 %N 11 %P 45-60 %! تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی در دانش‏آموزان %K مقیاس گرایش به تفکر انتقادی %K تحلیل عاملی تأییدی %K دانش‏آموزان %R %X پژوهش حاضر با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی (Critical Thinking Disposition Scale) در دانش­آموزان ایرانی صورت پذیرفته است. برای این منظور از میان دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اردبیل 400 دانش­آموز دختر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس گرایش به تفکر انتقادی پاسخ دادند. مقیاس گرایش به تفکر انتقادی توسط ساسو (2013) با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ساخته شده است. در مطالعه حاضر نیز نتایج تحلیل داده­ها به روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس‌ گرایش به تفکر انتقادی همانند فرم اصلی از دو عامل گشودگی انتقادی و شکاکیت تأملی تشکیل شده است و نتایج حاصل از اعتبارسنجی براساس آلفای کرونباخ نیز 71/0 بدست آمد که قابل قبول است. از نتایج این مطالعه چنین نتیجه­گیری می‌شود که مقیاس مذکور ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش گرایش به تفکر انتقادی در سنین پایین و دانش­آموزان است. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1914_ff7eb0c9d2abc54cc3bd9f08b9e9fbe8.pdf