%0 Journal Article %T گفتار خودمحور و عملکرد کودکان پیش دبستانی در تکلیف برج لندن %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A طبیبی, زهرا %A پیله‌چیان, ملیحه %A طاهری, مهدیه %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 1 %N 2 %P 65-82 %! گفتار خودمحور و عملکرد کودکان پیش دبستانی در تکلیف برج لندن %K گفتار خودمحور %K برج لندن %K کودکان پیش دبستانی %R %X کودکان در بازی یا هنگام انجام تکلیف با خود صحبت می‌کنند (گفتار خودمحور). هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی پدیدۀ گفتار خودمحور در نمونۀ کودکان ایرانی بود. سؤالات پژوهش عبارت بودند از: آیا کودکان ایرانی در حین انجام تکلیف با خود صحبت می‌کنند؟ آیا رابطه‌ای بین گفتار خودمحور کودکان و عملکرد آن‌ها وجود دارد؟ آیا دشواری تکلیف نقشی در تولید گفتار خودمحور دارد؟ عملکرد 32 کودک پنج‌ساله در تکلیف برج لندن، که شامل موقعیت‌هایی آسان و دشوار است، مشاهده شد و صحبت‌های ضبط‌شدۀ آن‌ها حین انجام تکلیف کدگذاری شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان گفتار اجتماعی بیش از گفتار خودمحور کودکان بود. میزان بیشتر گفتار خودمحور با عملکرد بهتر کودکان در تکلیف برج لندن همراه بود. نتایج مربوط به اثر دشواری یا آسانی تکلیف بر تولید گفتار خودمحور مطابق با فرضیۀ پژوهش نبود. اما شواهدی مبنی بر تأثیر دشواری متناسب تکلیف بر تولید گفتار خودمحور به‌دست آمد. ایجاد نگرشی مثبت در بین والدین و معلمان در مورد این رفتار کودکان و بهره‌گیری از آن در امور آموزشی از کاربردهای تلویحی نتایج پژوهش حاضر است. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_333_b5dc591fbd55dc914119552024c8dc61.pdf