%0 Journal Article %T مقایسۀ مفهوم کودک و نیاز‌های کودک از دیدگاه کودکان و والدین شهر اصفهان %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A مشتاقی, مرضیه %A علامه, سیدفرید %A آقایی, اصغر %D 2013 %\ 01/27/2013 %V 2 %N 4 %P 59-78 %! مقایسۀ مفهوم کودک و نیاز‌های کودک از دیدگاه کودکان و والدین شهر اصفهان %K کودک %K والدین %K مفهوم کودک %K نیاز‌های کودک %R %X هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ مفهوم کودک و نیاز‌های کودک از دیدگاه کودکان شش تا ده‌ساله و والدین شهر اصفهان است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ 129940 دانش‌آموز در سنین مورد نظر است. 200 آزمودنی‌‌ به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس پنج ناحیۀ آموزش و پرورش اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند که شامل 50 دختر و 50 پسر شش تا ده‌ساله، و از بین والدین نیز، 50 مادر و 50 پدر بودند. روش تحقیق کیفی و ابزار پژوهش مصاحبۀ حضوری با دو سؤال مشخص بود. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون «خی دو» نشان داد که بین کودکان و والدین در مفهوم کودک و نیاز‌های کودک در سطح (5/0>p) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین کودکان در مقاطع سنی مختلف در مفهوم کودک و نیازهای کودک در سطح (5/0>p) تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین مادران و پدران، و همچنین بین کودکان دختر و پسر، در مفهوم کودک و نیازهای کودک تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که، در سنین مختلف شکل‌گیری مفاهیم متفاوت است و توجه به این تفاوت‌ها‌ در برنامه‌ریزی آموزشی اهمیت دارد. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_528_32a39a5b9de037033654c8ff418d0f1b.pdf