%0 Journal Article %T تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرم‌های مربوط به کودکان با تاکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردانی %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A عابددوست, حسین %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 11 %N 1 %P 117-148 %! تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرم‌های مربوط به کودکان با تاکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردانی %K فرم و رنگ %K آرم‌های مربوط به کودکان %K نشانه‌های ارجاعی %K نشانه‌های شکل‌گردانی %R 10.30465/fabak.2020.5524 %X تحلیل حاضر به بررسی نشانه­های تصویری و نوشتاری در آرم­های مربوط به کودکان در فرایند ارتباطی آرم با مخاطب به لحاظ بصری می­پردازد. پرسش اصلی تحقیق چگونگی ویژگی­های فرم و رنگ در آرم­های مربوط به کودکان و چیستی کارکرد نشانه­های ارجاعی و شکل­گردانی شده در فرآیند طراحی و ارتباطی آرم است. چگونگی مواجه کودک با آرم­های مذکور از موارد مورد توجه پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از روش کتابخانه­ای از طریق فیش­برداری و تصویرخوانی و مشاهدات میدانی از طریق ارائه پرسش نامه باز و مصاحبه با کودکان است. تجزیه تحلیل یافته­ها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق، نشانه­های به کار رفته در آرم­های مربوط به کودکان، بیشتر وجه شمایلی دارند و نشانه­هایی شکل­گردانی شده هستند. این نشانه­ها در عین حال که ذهن مخاطب را به جهان بیرونی ارجاع می­دهند، فرم­های خلاقانه و جدیدی را به مخاطب معرفی می­کنند و نسبت به نشانه­های صددرصد ارجاعی در ذهن مخاطب ماندگارترند. تعامل نشانه­های شکل­گردان و ارجاعی وجه کلی آرم­ها را می­سازد. رنگ­های شاد و تضاد رنگ­ها، جذابیت بصری آرم را می­افزاید. ایجاز و چکیده­نگاری مشخصه ویژه این آرم­هاست که مورد توجه کودکان است.  %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5524_fda00f09a23e8c784c22d03e93715b8b.pdf