ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت، در درس علوم تجربی
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر یادگیری به شیوة مشارکتی در تفکر خلاق (سیالی، انعطافپذیری، اصالت، بسط) دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی میپردازد. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1390-1391 بالغ بر 300 نفرند که از میان آنان 45 نفر بهصورت تصادفی، بهمنزلة نمونة پژوهش، انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش نیز بهشکل تصادفی جای گرفتند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری تصادفی خوشهای بوده است و برای جمعآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس استفاده شده است. میانگین ضریب پایایی برای آزمون تصویری تورنس، از 88% تا 96% گزارش شده است (Torrance, 1974) و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون t مستقل برای مقایسة دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شده است. نتایج و یافتههای این پژوهش نشان داد میان نمرات خلاقیت دانشآموزانی که با روش یادگیری مشارکتی آموزش دیدهاند با دانشآموزانی که با روش معمول در مدارس (روش سنتی) آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد و یادگیری مشارکتی در میان دانشآموزان منجر به افزایش خلاقیت شده است. همچنین، یافتههای مطالعة مؤلفههای تفکر خلاق، که بهصورت جداگانه بهمثابة فرضیههای ویژه در این پژوهش تلقی شدهاند، نشان داد که یادگیری مشارکتی در میان دانشآموزان منجر به افزایش شاخصهای سیالی (روانی)، انعطافپذیری، اصالت و بسط تفکر دانشآموزان شده است.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1233_e5d185a0d96fa5687e7ba705e510d790.pdf
2014-09-06
1
19
یادگیری مشارکتی
خلاقیت
پایة پنجم ابتدایی
شهرستان کوهدشت
عباس
پورسلیم
koonani88@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
الهام
زمانی
zamani.e.88@gmail.com
2
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
کاظم
منافی شرفآباد
kmsh65@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
AUTHOR
بیگی، علیرضا (1380). «رابطة بین سبکهای یادگیری و خلاقیت دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
1
تورنس، الیس پل (1381). استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای آموزش و پرورش آنها، ترجمة حسن قاسمزاده، تهران: دنیای نو.
2
دلاور، علی (1381). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
3
رحمانی، ملیحه (1390). «تحلیل محتوای کتاب فارسی پایة اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گلیفورد»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
4
شریفی اسدی، محمدعلی (1388). «نگاهی به آموزش فلسفه برای کودکان در ایران و چالشهای فراروی آن»، فصلنامة معارف عقلی، ش 10.
5
فقیهی، فاطمه (1371). «جمعبندی تحقیقات انجامشده پیرامون یادگیری مشارکتی»، فصلنامة تعلیم و تربیت، ش 30.
6
قاسمی طاهر، زهرا (1389). «تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سوم راهنمایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
گلستان هاشمی، سیدمهدی (1382). مقدمهای بر علم خلاقیتشناسی، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.
8
مشکلاتی، پروانه (1376). «بررسی تأثیر تدریس بحث گروهی بر خلاقیت دانشآموزان سال دوم مدارس راهنمایی ناحیة 3 اصفهان در درس علوم اجتماعی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
هینز، جوانا (1383). بچههای فیلسوف؛ یادگیری از طریق کاوشگری و گفتوگو در مدارس، ترجمة عبدالرسول جمشیدیان، رضاعلی نوروزی و مهرناز مهرابی کوشکی، قم: سماء قلم.
10
Baghcheghi, N., H. R. Koohestani and K. Rezaei (2011). “A Comparison of the Cooperative Learning and Traditional Learning Methods in Theory Classes on Nursing Student Communication Skill with Patients at Clinical Settings”, Journal Homepage, Available online at www.sciencedirect.com.
11
Basak, T and D. Yildiz (2013). “Comparison of the Effects of Cooperative Learning and Traditional Learning Methods on the Improvement of Drug-Dose Calculation Skills of Nursing Students Undergoing Internships”, Available at: http://hej.sagepub.com/ content/early/2013/03/25/0017896912471136 DOI: 10.1177/0017896912471136 published online 25 March 2013 Tulay Basak and Dilek Yildiz, Health Education Journal.
12
Cheng, V. M. Y. (2011). “Infusing Creativity into Eastern Classrooms: Evaluation from Student Perspective”, Journal Homepage, Available online at www.sciencedirect.com.
13
Earal, A. and G. Pharmd (2009). “Instructional Design and Assessment Using Cooperative Learning for a Drug Information Assignment”, Available online at www.sciencedirect.com.
14
Foulkner, P., E. Franklin and A. Morgan (2008). Creative Thinking: Opening up a World of Thought, Career and Technical Education Journal, Vol. 83, No. 4.
15
Gillies, R. M. (2010). “Teacher' Reflections on Cooperative Learning: Issues implementation”, Journal Homepage, Available online at www.sciencedirect.com.
16
Halpern, D. F. (nd) (2008). “Creating Cooperative Learning Environments”, American Psychological Society, Retrieved December 5, from http://www.psychologi calscience.org/teachingtips/tops0300.html.
17
Ham, W. and E. Adams (2004). Collaborative VS Cooperative Learning, Available online at: http://wwww.coe.uge.edu/epltt/col.html.
18
Herrmann, K. J. (2013). “The Impact of Cooperative Learning on Student Engagement: Results from an Intervention”, Active Learning in Higher Education 2013 14: 175 originally Published online 12 September 2013, Available at: http://alh.sagepub.com/ content/14/3/175
19
Lipman, M. (2003). Thinking in Education, Cambridge: Cambridge University Press.
20
Murdoch, K. and J. Wilson (2004). How to Succeed With Cooperative Learning, Curriculum Press Publication.
21
Nam, C.W. and R.D. Zellner (2011). “The Relative Effects of Positive Interdependence and Group Processing on Student Achievement and Attitude in online Cooperative Learning”, Journal Homepage, Available online at: www.sciencedirect.com.
22
Oakley, B., R. M. Felder and R. Brent (2004). “Turning Student Groups into Effective Teams”, Student Centered Learning 2004, Vol 2, No. 1, Available online at: http://www. ncsu.edu/felder-public/papers/oakleypaper(jscl).pdf. (accessed october 6).
23
Shafer, I. (2002). Team Teaching, University of Science and Arts of Oklahama, Web-edition.
24
Slavin, R. E. (2009). Cooperative Learning Student Team (2), Washington, d.c: National Education Association.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرم
هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 30 دانشآموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف (1989) روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. دادههای بهدست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی نوجوانان تأثیر میگذارد و آن را ارتقا میدهد. (78/3=t، 001/0P ). این ارتقا بهصورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفههای بهزیستی روانشناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، بهجز تسلط بر محیط، نمود یافت.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1247_d04d78885b84be75ef585e14e40f4c7c.pdf
2014-09-06
21
37
مهارتهای تفکر
تفکر خلاق
تفکر نقادانه
بهزیستی روانشناختی
افروز
تجرد
afrouz.tajarrod@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روانشناسی، ارسنجان، ایران
LEAD_AUTHOR
امینالله
فاضل
fazel_amin@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان
AUTHOR
فرشید
قاسمی
farshidghasemi@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، واحد شیراز
AUTHOR
اسمیت، فیلیپ و گوردن هولفیش (1371). تفکر منطقی، روش تعلیم و تربیت، ترجمۀ علی شریعتمداری، تهران: سمت.
1
بیانی، علیاصغر، عاشور محمد کوچکی، و علی بیانی (1387). «روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف»، مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، س 14، ش 2.
2
شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر)، تهران: سمت.
3
شهبازی، محمدرضا و مهدی ربیعی (1391). مبانی پرورش تفکر خلاق در کودکان، تهران: تایماز.
4
عسکری، محمد (1386). «تأثیر روشهای آموزش خلاقیت در میزان خلاقیت دانشآموزان دختر پایة چهارم ابتدایی»، پژوهشهای روانشناختی، دورة دهم، ش 3 و 4.
5
فتحی آذر، اسکندر (1386). روشها و فنون تدریس، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
6
فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
7
قاسمی، فرشید (1388). «ارزیابی آموزش خلاقیت در برنامة درسی علوم تجربی دورة ابتدایی: ارائه و اعتباربخشی چهارچوب مفهومی ـ تجربی برای آموزش خلاقیت»، رسالة دکتری گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز.
8
قریب، میترا (1386). «بررسی ارتباط بین مهارت تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
9
کم، فیلیپ (1379). داستانهای فکری (1)، (کندوکاوی فلسفی برای کودکان)، ترجمة احسانه باقری، تهران: امیرکبیر.
10
کم، فیلیپ (1379). داستانهای فکری (1)، (کندوکاوی فلسفی برای کودکان)، کتاب راهنمای معلم، ترجمة احسانه باقری، تهران: امیرکبیر.
11
لامزدین، ادوارد و مونیکا لامزدین (1386). حل خلاق مسئلة مهارتهای فکری برای جهان در حال تحول، ترجمة بهروز ارباب شیرانی و بهروز نصر ازادانی، اصفهان: ارکان دانش.
12
ملک احمدی، محمد (1390). «طرح تفکر فلسفی کودکان»، دوهفتهنامة پرتو مهر: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، س 2، ش 60.
13
میکائیلی منیع، فرزانه (1387). «مقایسة بهزیستی روانی مادران با و بدون دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی: اثر سبکهای مقابلهای». پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، س 8، ش 1.
14
ناجی، سعید (1387). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15
نوری، ربابه (1386). مهارتهای تفکر نقادانه و خلاق، تهران: طلوع دانش.
16
Deci, E. L. and R. M. Ryan (2008). “Facilitating Optimal Motivation and Psychological Well-Being Across Life’s Domains”, Canadian Psychology, Vol. 49, No. 1.
17
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: Norton.
18
Facione, P.A. and N.C. Facione (1995). “The Disposition Toward Critical Thinkin”, The Journal of General Education, Vol. 44.
19
Lipman, Matthew (1976). “Can Philoso Phy for Children be the Basis of Educational Redesign?”, Journal of Social Studies, Vol. 69, No. 6.
20
Myers, D. G. and E. Diener (2010). “Who is Happy?”, Psychological Science, Vol. 6.
21
Ryff, C. D. (1989). “Happiness is Everything or is it? Exploration on the Meaning of Psychological Well-being”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 57.
22
Springer, K.W. & R.M. Hauser (2006). “An Assessment of the Construct Validity of Ryff Scales of Psychological Well-being: Method, Mode, and Measurement Effects”, Social Science Research, Vol. 35.
23
Vleioras, G. and H. A. Bosma (2005). “Are Identity Styles Important for Psychological Well- Being?”, Journal of Adolescence.
24
Topping K. J. and S. Trickey (2007). “Collaborative Philosophical Effects at 10-12 Years”, British Journal of Educational Psychology, in press.
25
Torrance, E.P. (1974). Torrance Tests of Creative Thinking, Scholastic Testing Service, Inc.
26
White, R. W. (1959). “Motivation Reconsidered: The Concept of Competence”, Psychological Review, Vol. 66.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة شهر تهران
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (p4c) در کاهش و مهار خشم در دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 شهر تهران است. این پژوهش، به روش نیمهتجربی و با بهرهگیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعة آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران در سال تحصیلی 1391-1390 تشکیل دادند که از میان آنها، 60 نفر بهمنزلة نمونه، با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دورة آموزشی مدنظر، بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامة بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش، در مجموع، اعتبار و اعتمادپذیری برنامة فلسفه برای کودکان را در کاهش و مهار خشم نوجوانان و چهار مؤلفة اصلیاش، یعنی احساس نیاز به بیان کلامی خشم، احساس نیاز به بیان فیزیکی خشم، خلقوخوی خشمگین، برونریزی و درونریزی خشم تأیید کرد. در قسمت پایانی مقاله، سعی شده است تبیینی نظری از چراییِ تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم در نوجوانان نیز ارائه شود.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1248_6cbcf6eb92d07da440cc4099bdb81e38.pdf
2014-09-06
39
63
خشم
بیان خشم
فلسفه برای کودکان
حلقة کندوکاو
امیر
تجلینیا
phdamirtajalinia@gmail.com
1
دکترای فلسفة تعلیم و تربیت، مدیر مرکز پرورش استعدادهای درخشان علامه حلّی تهران
AUTHOR
روحالله
کریمی
roohollah.karimi@gmail.com
2
دکترای فلسفه، پژوهشگر گروه فلسفه و فکرپروری برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
اصغری مقدم، محمدعلی، الهام حکیمی راد، و طاهره رضازاده (1387). «اعتباریابی مقدماتی نسخة تجدیدنظر شدة پرسشنامة حالت ـ صفت بیان خشم در جمعیت دانشجویی»، دو ماهنامة علمی و پژوهشی دانشگاه شاهد، س 15، ش 28.
1
پورحسین، مژده، رحمتاله نورانیپور و پریوش وکیلی (1388). «بررسی میزان سودمندی آموزش مدیریت خشم در کاهش و مهار خشم در دانشآموزان دختر پایة اول متوسطة منطقة 13 شهر تهران»، تازهها و پژوهشهای مشاوره، ج 8، ش 31.
2
تجلینیا، امیر، عزتاله نادری، مریم سیف نراقی و علی شریعتمداری (1391). «بررسی نقش برنامة فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة شهر تهران»، دوفصلنامة تفکر و کودک، دورة سوم، ش 5.
3
خدایاریفرد، محمد، مسعود غلامعلی لواسانی، سعید اکبری زرادخانه، و سمیه لیاقت (1389). «استانداردسازی سیاهة ابراز خشم صفت ـ حالت 2 اسپیلبرگر»، فصلنامة علمی پژوهشی توانبخشی، دورة یازدهم، ش 1.
4
درایدن، ویندی (1391). شناخت مشکلات هیجانی از دیدگاه رفتاردرمانی عقلانی ـ هیجانی، ترجمۀ رامین کریمی و وحیده علیمحمدی، تهران: دانژه.
5
دیویی، جان (1376). منطق: تئوری تحقیق، ترجمة علی شریعتمداری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
رمضانپور، شیوا (1387). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی آموزش فلسفه برای کودکان پایۀ سوم ابتدایی بر پرورش مهارتهای شهروندی آنان»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
7
شارپ، آن مارگارت (1392). «فلسفهورزی در دنیای عواطف»، ترجمة پریسا اباذری، مجلة نارنگی، ش 6.
8
شکیبایی، فرشته، مهدی تهرانیدوست، زهرا شهریور، و شروین آثاری (1383). «گروهدرمانی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری در نوجوانان مؤسسهای»، تازههای علوم شناختی، س 6، ش 1 و 2.
9
صادقی، احمد، سیداحمد احمدی، و محمدرضا عابدی (1381). «بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهار خشم به شیوة عقلانی ـ رفتاری ـ عاطفی»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، ش 21.
10
فراهانی، محمدتقی، ولیاله فرزاد، و فاطمه مختاری (1387). «بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة بروز خشم حالتی ـ صفتی اسپیلبرگر (فرم شمارة 2)»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، س 38، ش 4.
11
قائدی، یحیی (1383). آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری، تهران: دواوین.
12
کاپلان، پ. ا (1383). سفر پرماجرای کودک (روانشناسی رشد)، ترجمة م. فیروزبخت، تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
13
کلینکه، آلک ریس (1386). مهارتهای زندگی، ترجمة شهرام محمدخانی، تهران: رسانههای تخصصی.
14
کم، فیلیپ (1386). داستانهای فکری، 3 جلد، ترجمة فرزانه شهرتاش، مژگان رشتچی، و نسرین ابراهیمی لویه، تهران: شهرتاش.
15
لیپمن، متیو (1389). لیزا: کودکی در مدرسه، ترجمة حمیده بحرینی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
16
مرعشی، سیدمنصور (1385). «بررسی تأثیر اجتماع پژوهشی در برنامة آموزش فلسفه به کودکان و تأثیر بر پرورش مهارتهای استدلال دانشآموزان پایۀ سوم راهنمایی مدارس نمونهدولتی شهر اهواز»، رسالۀ دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، رشتۀ علوم تربیتی.
17
منصفی، لیلا (1388). «تأثیر اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان بر روی قضاوت اخلاقی کودکان دختر پایۀ چهارم ابتدایی منطقۀ 5 تهران»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، رشتۀ روانشناسی.
18
ناجی، سعید و پروانه قاضیزاده (1386). «بررسی نتایج برنامة فلسفه برای کودکان ری، مهارتهای استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان»، فصلنامه مطالعات برنامة درسی، س 2، ش 7.
19
ناجی، سعید و سمیه خطیبیمقدم (1389). «آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی»، دوفصلنامة تفکر و کودک، س 1، ش 2.
20
نادری، عزتالله و مریم سیف نراقی (1390). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: ارسباران.
21
وکیلی، پریوش (1386). «ارزیابی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله (P.S.S.T) در کنترل خشم نوجوانان پسر 12-15 ساله»، اندیشه و رفتار، دورۀ دوم، ش 6.
22
هدایتی، مهرنوش (1388). «بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان بهصورت اجتماع پژوهشی بر افزایش عزت نفس و بهبود روابط میانفردی در دانشآموزان پایة ابتدایی شهر تهران»، رسالۀ دکتری، رشتۀ مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
23
هدایتی، مهرنوش (1390). «فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاشگری»، دوفصلنامة تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 2، ش 1.
24
Constantineaut, Philippe (2005). Philosophy in the Age of Democracy: Moral and Civic Education, Ontario: Congress of the Canadian Philosophical Association, University of Western Ontario.
25
Ellis, A. (1998). Anger, How to Live with and without it, New York: JAICO Publishing CO.
26
Feindler, E. L. (1995). “Ideal Treatment Package for Children and Adolescents with Anger Disorder”, In H. Kassinove (ed.) Anger Disorder Definition, Diagnosis and Treatment. Washington dc: Taylor and Francis.
27
Lipman, Matthew (1995). “Educating for Violence Reduction and Peace Development: The Philosophical Community of Inquiry Approach”, in Children, Philosophy & Democracy; John P. Portelli and Ronald F. Reed; Detselig Enterprises Ltd, Canada.
28
Lipman, Matthew (2003). Thinking in Education, 2nd (edn.), Cambridge and New York: Cambridge University Press.
29
Lipman, Matthew and Ann Margaret Sharp (1985). Ethical Inquiry: Instructional Manual to Accompany Lisa, Lanham: University Press of America& Institute for the Advancement of Philosophy of Children.
30
Middleton, M, J. Terner and I. Todd (2003). Good and Mad: Transform Anger Using Mind, Body, Soul and Humor, Health Communications
31
Novaco, Raymond W. (1975). Anger Control: the Development and Evaluation of an Experimental Treatment, Lexington Books (Lexington, Mass.).
32
Spielberger, C. D. (1999). Manual for the State-Trait Anger Expression Inventory, STAXI-2, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
33
Sukhodolsky, D. G, II. Kassinove and B. Gorman (2003). “Cognitive-Behavioral Therapy for Anger Children and Adolescents: A Mate-Analysis”, Hild Study Center, Yale university School of Medicine, 230 South Frontage road, New Havern.
34
William, Steve (1993). Evaluating the Effects of Philosophical Enquiry in a Secondary School, in http://p4c.com/files/p4c/villagep4c.pdf.
35
ORIGINAL_ARTICLE
میزان بهرهمندی کودک از اسم عام و نقش آن در درک و تولید مفاهیم و تفکر مقولهبنیاد
تعمیم مشخصههای اعضای یک گروه به دیگر اعضا، نهفقط در شکلگیری مفهوم، بلکه در مقولهسازی و استدلال نقش مهمی دارد. برای بیان مفاهیم عام از طریق اسم عام در زبان فارسی، چهار امکان در نظر گرفته شده است. هدف این پژوهش، بررسی فرایند درک و تولید اسم عام در کودکان پنج تا شش سال، میزان استفادة آنها از امکانات صرفی، نحوی و نیز بررسی نقش و اهمیت اسم عام در شکلگیری مفاهیم، تفکر مقولهبنیاد و نگرش جهانشناختی آنان است. این پژوهش، از طریق دو آزمون (صرفی ـ بافتی و نحوی) و با روش نمونهگیری غیرتصادفی بر روی هشت کودک پنج تا شش سال سالم، طبیعی و تکزبانۀ فارسیزبان تهرانی انجام شد. نتایج بیانگر آن است که نمونهها قادرند با استفاده از سرنخهای صرفی ـ نحوی مفاهیم عام را در قالب اسم عام درک و تولید کنند و میان جملات حاوی اسم عام و غیرعام تمایز قائل شوند و با بهکارگیری این امکان زبانی مفاهیم را مقولهبندی کنند.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1249_96c60f973e9e55029caa797b4a1d14b0.pdf
2014-09-06
65
80
زبان فارسی
اسم عام
تفکر مقولهبنیاد
رشد مفهومی
الهه
طاهری قلعه نو
elahetaheri96@yahoo.com
1
کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
احمدی گیوی، حسن و حسن انوری (1380). دستور زبان فارسی 1، تهران: مؤسسۀ فرهنگی فاطمی.
1
امیدینیا، مریم، لیلا مکتبیفرد، و عصمت مؤمنی (1392). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیدۀ نوجوان فارسی دهۀ 80 بر اساس فهرست پیتر فاسیونه»، مجلۀ تفکر و کودک، س 4، ش 1.
2
زیگلر، رابرت و مارتا آلیبالی (1387). تفکر کودکان: روانشناسی رشد شناختی، ترجمه و تلخیص سیدکمال خرازی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
3
منشیزاده، مجتبی (1376). «مشکل «یا»یِ نکره و عدد «یک» در فارسی امروز (بحثی مقابلهای در زبان فارسی و انگلیسی)»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش 12.
4
Cimpian, A. and E. M. Markman (2008). “Preschool Children’s Use of Cues to Generic Meaning”, Cognition, Vol. 107.
5
Cimpian, A., T. J. Meltzer and E. M. Markman (2011). “Preschooler’s Use of Morphosyntactic Cues to Identify Generic Sentences: Indefinite Singular Noun Phrases, Tense and Aspect”, Child Development, Vol. 82, No. 5.
6
Facione, P. A. (2013). “Critical Thinking: What it is and Why It Counts”, Vol. 5, Available at: www.insightassessment.com.
7
Gelman, S. A. (2004). “Learning Words for Kinds: Generic Noun Phrases in Acquisition”, in D. G. Hall and S. R. Waxman (eds.), Weaving a Lexicon, Cambridge MA: MIT Press.
8
Gelman, S. A. and L. Raman (2003). “Preschool Children Use Linguistic form Class and Pragmatic Cues to Interpret Generics”, Child Development, Vol. 74.
9
Gelman, S. A. and P. Bloom (2007). “Developmental Changes in the Understanding of Generics”, Cognition, Vol. 105.
10
Gelman, S. A. and T. Z. Tardif (1998). “Generic Noun Phrases in English and Mandarin: An Examination of Child-Directed Speech”, Cognition, Vol. 66.
11
Gelman, S. A., J. R. Star, and J. E. Flukes (2002). “Children’s Use of Generics in Inductive Inferences”, Journal of Cognition and Development, Vol. 3.
12
Graham, S. A., S. L. Nayer and S. A. Gelman (2011). “Two-year-olds Use the Generic/ Nongeneric Distinction to Guide their Inferences about Novel kinds”, Child Development, Vol. 82, No. 2.
13
Hollander, M. A. (2007). “Learning and Interpreting Words for Kinds: Adult’s and Children’s Understanding of Generic Language”, Phd. Dissertation, University of Michigan.
14
Hollander, M. A., S. A. Gelman and J. Star (2002). “Children’s Interpretation of Generic noun Phrases”, Developmental Psychology, Vol. 38, No. 6.
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی و هدیههای آسمان دورة آموزش ابتدایی بر اساس مؤلفههای حقوق کودک
در پژوهش حاضر محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی و هدیههای آسمان دورة ابتدایی به لحاظ میزان توجه به مؤلفههای حقوق کودک بررسی شده است. در راستای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از کتابهای درسی جهت بهدست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفهها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهشی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة حق زیست و رشد با ضریب 138/0 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة رعایت منافع کودکان با ضریب صفر است. همچنین، نتایج بر حسب پایهها نشان داد بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایة چهارم با ضریب 153/0 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایة ششم با ضریب 051/0 است. سرانجام، بر اساس اصول جامعیت، مداومت، مشارکت و عملیبودن مؤلفهها (نکات مدنظر دیویی) نتیجه میگیریم که در تنظیم محتوای این کتابها این اصول رعایت نشده است.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1250_36236e70c92b173e439f0d9b347bdfb1.pdf
2014-09-06
81
104
حقوق کودک
تحلیل محتوا
کتاب درسی
دورة ابتدایی
یحیی
قائدی
yahya.ghaedy@yahoo.com
1
دانشیار گروه فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
حسین
چهارباشلو
hossein.charbashlu@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مطالعات برنامة درسی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
فاطمه
خوشنویسان
fatemeh.khoshnevisan@yahoo.com
3
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آذر، عادل (1380). «بسط و توسعة روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تحلیل محتوی»، فصلنامة علمی و پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الز هرا (س)، س 11، ش 37-38.
1
دبیری، عذرا (1389). «بررسی میزان آگاهی مدیران آیندة مدارس کشور از حقوق کودکان»، مجلة اندیشههای نوین تربیتی، ش 2.
2
دلاور، علی (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
3
زینالی، حمزه (1389). «جهانیشدن اصل حمایت ویژه از کودکان»، فصلنامة رفاه اجتماعی، ش 35.
4
قاسمزاده، فاطمه (1381). «سمینار کودک با نیازهای ویژه»، مجلة رفاه اجتماعی، ش 5.
5
قاضی، قاسم (1369). «حقوق کودکان در ایران و جهان»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، ش 48.
6
گال، مردیت، والتر بورگ و جویس گال (1383). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت.
7
ملکی، حسن (1386). برنامهریزی درسی، مشهد: پیام اندیشه.
8
نیازپور، امیرحسن (1390). «گفتمان پیمان حقوق کودک در زمینة پیشگیری از بزهکاری»، پژوهشنامة حقوق کیفری، ش 2.
9
Bleazby, j (2011). “A Deweyien Notion of Children’s Participation Rights and its Implications for Education”, Conference Presentation in Philosophy of Education Society of Australasia, Australasia.
10
Freeman, M. (1998). “The Sociology of Childhood and Children’s Rights”, The International Journal of Children’s Rights, Vol. 6, No.4.
11
Freeman, M. (2002). Human Rights, Oxford: Polity Press.
12
Freeman, M. (2007). “Why it Remains Important to Take Children's Rights Seriously”, International Journal of Children's Rights, Vol. 15.
13
Kepenekci, Y. K. (2010). “Children's Social Rights in Social Studies Textbooks in Turkish Elementary Education”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No. 2.
14
Merey, Z. (2012). “Political Rights in Social Studies Textbooks in Turkish Elementary Education”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 46.
15
Moosa-mitha, M. (2005). “A Difference-Centred Alternative to Theorization of Children’s Citizenship Rights”, Citizenship Studies, Vol. 9, No. 4.
16
Smith, A. B. (2007). “Children and Young People's Participation Rights in Education”, The International Journal of Children's Rights, Vol. 15.
17
Smith, A. B. (2007). “Children's Rights and Early Childhood Education: Links to Theory and Advocacy”, Australasian Journal of Early Childhood, Vol. 32, No. 3.
18
Te One, S. and C. Dalli (2010). “The Status of Children’s Rights in Early Childhood Education Policy 2009”, New Zealand Annual Review of Education, Vol. 20.
19
Thomas, N. (2007). “Towards a Theory of Children's Participation”, International Journal of Children's Rights, Vol. 15.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعۀ تطبیقی دورههای تربیت مربی برنامة «فلسفه برای کودکان» در ایران و کشورهای پیشرو و ارائة الگوی مناسب برای ایران
مقالة حاضر برگرفته از طرحی است که در سال 1392 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا شده است و به مطالعة دورههای تربیت مربی برنامة فلسفه برای کودکان در گروهی پژوهشی با همین عنوان و قیاس آن با دورههای مشابه در کشورهای پیشرو پرداخته است و با استناد به هفت معیارِ مرجعیت برگزاری دوره، شرایط پذیرش افراد، طول دوره، محتوای درسی، حوزههای موضوعی، الگوی نظری برنامة درسی و نحوة ارزیابی، بستة آموزشی جامعی ارائه میدهد. درنهایت، با توجه به تحلیل تطبیقی انجامشده، برنامة آموزشی کوتاهمدت 42 ساعتهای برای آمادهسازی مربیان در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ارائه شد. روش آموزش به شیوۀ حلقههای کندوکاو است که افزون بر آموزش مبانی نظری در چهار حوزة بنیانهای برنامة فلسفه برای کودکان، تعلیم و تربیت، فلسفه، و روانشناسی کودک، آموزش عملی نیز در هر دو سطح در نظر گرفته شده است.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1251_c28e46e9d243fb8772ba18a26551a0b6.pdf
2014-09-06
105
138
مطالعة تطبیقی
تربیت مربی
برنامة فلسفه برای کودکان
برنامة درسی
مهرنوش
هدایتی
mehrnooshhedayati77@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه برای کودکان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
سند چشمانداز بیستسالة جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی.
1
ملکی (1385). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، تهران: انتشارات پیام اندیشه.
2
“Doing Philosophy in the Classroom: a Handbook for Teachers” (2005). in: menon.eu.org/material/Handbook%20English.pdf
3
Gardner, Susan (1999). “Participation in a ‘Community of Inquiry’ Nourishes Participants Perspective-Taking Capacity: A Report of a Two Year Empirical Study”, Critical and Creative Thinking, 6 (1) 1998 under the title: “Philosophy for Children Really Works!”
4
Gordon, Mordechai (2008). “Between Constructivism and Connectedness”, Journal of Teacher Education, Vol. 59, No. 4.
5
Green, L. (1997). “Philosophy for Children: One Way of Developing Children’s Thinking. Thinking”, The Journal of Philosophy for Children, Vol. 13, No. 2.
6
Gregory, Maughn (2008). Philosophy for Children: A Practitioner Handbook, The Institute for the Advancement Philosophy for Children, Montclair State University.
7
Handbook for graduate students in Philosophy for Children (P4C)
8
Kennedy, David (2004). “The Philosopher as Teacher: The Role of a Facilitator in a Community of Philosophical Inquiry”, Metaphilosophy, Vol. 35, No. 5.
9
Lipman, M. (1987). Preparing Teachers to Teach for Thinking, Philosophy Today, (Spring).
10
Lipman, M. (1988). Philosophy Goes to School, Philadelphia: Temple University Press.
11
Lipman, M. (2003). Thinking in Education, New York: Cambridge University Press.
12
Lipman, M., A. M. Sharp and F. S. Oscanyan (1980). Philosophy in the Classroom, Philadelphia: Temple University Press.
13
Moreno, Juan Manuel (2007). “Do the Initial and the Continuous Teachers’ Professional Development Sufficiently Prepare Teachers to Understand and Cope with the Complexities of Today and Tomorrow’s Education?”, Journal of Eductional Change, Vol. 8, No. 2.
14
Philosophy for Children (p4c) Pathway. SAPERE
15
Roth, W.M. (1994). “Student Views of Collaborative Concept Mapping: An Emancipatory Research Project”, Science Education, Vol. 78.
16
Turgeon, Wendy C. (2012). “The Place of ‘Philosophy’, in Preparing Teachers to Teach Precollege Philosophy-Notes for a conversation”, Analytic Teaching and Philosophical Praxis, Vol. 32, Issue 2.
17
Vigotsky, L.S (1962). Thought and Language, New York Willey.
18
http://www.montclair.edu/cehs/academics/centers-and-institutes/iapc/philosophy/affiliates-contact
19
http://www.ualberta.ca/~phil4c/index.htm
20
http://uwf.edu/logos/centers/fcpc.cfm
21
www.wou.edu/las/humanities/cannon.htm
22
www.wmich.edu/philosophy/faculty.html#michael-pritchard
23
www.philosophy4children.co.uk
24
www.sapere.net
25
www.fapsa.org.au
26
www.kinderphilosophie.at
27
www.cbfc.org.br
28
http://members.tripod.com/philotrain/aboutus.htm
29
www.fp.ulaval.ca/philoenfant
30
http://www2.erzwiss.uni-hamburg.de/personal/martens/martens.htm
31
www.filosofare.org
32
www.p4c.org.nz
33
www.spfil.pt/cpfc
34
http://koreanp4c.org/english/index.htm
35
www.filonenos.org
36