ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانشآموزان نابینا
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان به روش حلقۀ کندوکاو بر بهبود عزت نفس و قضاوت اخلاقی در دختران و پسران نابینای 9-11 ساله در سال 1392-1393 بود. تعداد 28 نفر دختر و پسر نابینا (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ عزت نفس هیر و قضاوت اخلاقی سینها و وارما استفاده شد. برای بررسی فرضیۀ پژوهش از روش آزمایشی، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد و سپس به مدت 11 جلسه از روش کلاسداری به شیوۀ حلقۀ کندوکاو و داستانهای فکری فیلیپ کم و رابرت فیشر بهره گرفته شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با روش حلقۀ کندوکاو میتواند 002/0 درصد در بهبود قضاوت اخلاقی و 032/0 درصد در عزت نفس پسران و 001/0 درصد در قضاوت اخلاقی دختران نابینا مؤثر باشد.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1779_e6a5624adf84fc7db3f9d274f7ac6694.pdf
2015-02-20
1
16
نابینایی
فلسفه برای کودکان
حلقۀ کندوکاو
عزت نفس
قضاوت اخلاقی
لیلا
اکرمی
l.akramy@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
امیر
قمرانی
aghamarani@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمد
یارمحمدیان
yarmo879@yahoo.com
3
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اسمیت، فیلیپ و گوردن هولفیش (1371). تفکر منطقی، روش تعلیم و تربیت، ترجمۀ علی شریعتمداری، تهران: سمت.
1
سینها، دورگاندا و میرا وارما (1379). آزمون قضاوت اخلاقی، ترجمۀ ابوالفضل کرمی، تهران: مرکز نشر روانسنجی.
2
شیرمحمدی، عاطفه و زهرا عبداللهیپور (1391). «تبیین و ترسیم تفکری بینا برای کودکان نابینا»، نشریة تفکر و کودک، دورۀ اول.
3
فیشر، رابرت (1386). داستانهایی برای فکر کردن، ترجمۀ شاهری لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
کاکاوند، علیرضا (1388). روانشناسی کودکان استثنایی، تهران: روان.
5
کم، فیلیپ (1385). داستانهای فکری، ترجمۀ مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، ج 1 و 2، تهران: شهرتاش.
6
لیپمن، متیو (1385). «الگوهای رفتاری در حلقۀ کندوکاو»، ترجمۀ لیلا نیازی، مجلۀ مدرسۀ سالم: ویژۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان، ش 2.
7
مرعشی، سیدمنصور، مسعود صفایی مقدم، و پروین خزامی (1389). «بررسی تأثیر اجرایی برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر اهواز»، نشریة تفکر و کودک، س 1، ش 1.
8
نوروزی، رضاعلی (1386). «بررسی کار فلسفی با کودکان از دیدگاه دانشآموزان مدارس شهر اصفهان»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 6، ش 23.
9
هدایتی، مهرنوش و دیگران (1389). «کودکان متفکر، روابط میانفردی مؤثر»، نشریة تفکر و کودک، س 1، ش 1.
10
Alden, Mats (2010). ‘Ethics, Morals and Responsibility’, BA Programme in Wood Orientated Furniture Design.
11
Baumeister, R. et al., (2003). ‘Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles?’, Psychological Science in the Public Interest, 4 (1).
12
Bogusz, E. H. Koprowska and E. Skrodzka (2012). ‘Investigation of Performance in Selected Auditory Tasksby Blind and Visually Impaired Children and Teenagers’, Institute of Acoustics, A. Mickiewicz University, Umultowska, 85, Pozna, Poland.
13
Brown, David (2005). ‘A Personal View of Changes in Deaf-Blind Population, Philosophy, and Needs’, Deaf-Blind Perspectives, 12 (3).
14
Burroughs, M (2013). ‘Philosophy for Children: Lesson Plans’, Created by Philosophy 592 (Pre-College Philosophy) Class Members, The University of North Carolina at Chapel Hill, California Deaf-Blind Services Elizabeth Bates, Blind Babies Foundation.
15
Daniel, Marie-France and Emmanuelle Auriac (2008). ‘Philosophy, Critical Thinking and Philosophy for Children’, Educational Philosophy and Theory, 43 (5).
16
Garaigordobil, Maite and Elena Bernaras (2009). ‘Self-concept, Self-Esteem, Personality Traits and Psychopathological Symptoms in Adolescents with and without Visual Impairmen’, The Spanish journal of psychology, 12 (1).
17
Hayhoe, Simon (2014). ‘Does Philosophy Disable? The Epistemological Model OF Disability, and The Influence of The Process of Knowledge Construction On People With Impairments’, School of Childhood Studies and Education Sciences, Canterbury Christ Church University/Centre for the Philosophy of Natural and Social Science, London School of Economics and Political Science, UK.
18
Jeremic, M. (2011). ‘PC4 for Blind Children’, Guided Interventions in MSK US.
19
Juuso, Hannu (2007). ‘Child, Philosophy and Education, Discussing the Intellectual Sources of Philosophy for Children’, Department OF Educational Sciences and Teacher Education.
20
Keung, Hing (2013). ‘The Moral Development of the Child: An Integrated Model’, Public Health, 1 (5).
21
Lipman, Matthew (1976). ‘Can Philosophy for Children be the Basis of Educational Redesign?’, Journal of Social Studies, 69 (6).
22
Michaels, M. et al. (2007). ‘Self-Esteem: Assessing Measurement Equivalence in a Multiethnic Sample of Youth’, Journal of Early Adolescence, 27 (3).
23
Minnameier, G and S. Schmidt (2013). ‘Situational moral adjustment and the happy victimizer’, European Journal of Developmental Psychology, 10 (2).
24
Mohammed, Sulaiman (2006). ‘Enhancing Multiple Intelligences in Children Who Are Blind: A Guide to Improving Curricular Activities’, ICEVI 12th World Conference.
25
Mostafa, Karim (2006). ‘52 Philosophical, Logical And Social Questions For Children: In philosophy You Learn How to Think Not What You Think’, in Dalalan School, Raniye provision-Kurdistan, SulaImany-Kurdistan.
26
Nacar, Eyyup (2013). ‘Investigation of Self-Esteem Levels of Blind Athletes’, International Journal of Sport Studies, 3 (2).
27
Posada, Roberto and Cecilia Wainryb (2008). ‘Moral Development in a Violent Society: Colombian Children’s Judgments in the Context of Survival and Revenge’, Child Development, 79 (4).
28
Pring, Linda and Valerie Tadic (2010). The Cognitive and Behavioral Manifestations of Blindness in Children, New York: Oxford University Press.
29
Reasoner, R. (2011). ‘Research.htm Extending self-esteem theory and research’, Personality and Social Psychology Bulletin, 19 (6).
30
Schacter, L., L. T. Gilbert and M. Wegner (2009). ‘Self Esteem’, Psychology (Second ed.), New York: Worth, ISBN 978-0-7167-5215-8.
31
Sola-Carmona, Juan and Remedios Lopez-Liria (2013). ‘Anxiety, psychological well-being and self-esteem in Spanish families with blind children, A change in psychological adjustment?’, Research in Developmental Disabilities, 34.
32
Srivastava, Rekha, Joshi, Shobhna (2014). ‘Relationship between Self-Concept and Self-Esteem in adolescents’, International Journal of Advanced Research, Vol. 2, Issue. 2.
33
Stephan, M. and T. Alan (2011). Benefits of Collaborative Philosophical Inquiry in Schools. Centre for Applied Ethics and Philosophy, Curtin University.
34
Werhane, Patricia and Brian Moriarty (2009). ‘Moral Imagination and Management Decision Making’, Featuring a Thought Leader Commentary, Chief Executive Officer, Novartis Foundation for Sustainable Development.
35
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مستقیم مهارتهای تفکر بر تفکر نقادانة دانشآموزان دختر پایۀ پنجم ابتدایی
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مستقیم مهارتهای تفکر بر تفکر نقادانۀ دانشآموزان دختر ابتدایی است. روش تحقیق از نوع روش نیمهتجربی و طرح دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون بوده است. آزمودنیها شامل 32 دانشآموز پنجم ابتدایی شهر مراغه بودند که 17 نفر به عنوان گروه آزمایش برای آموزش مستقیم مهارتهای تفکر و 15 نفر به عنوان گروه شاهد برای آموزش با برنامۀ جاری مدرسه که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش آزمون تفکر نقادانه کرنل بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد آموزش مستقیم مهارتهای تفکر نقادانه موجب افزایش مهارتهای تفکر نقادانه (مؤلفۀ قیاس) در گروه آزمایش شد. اما در مؤلفههای استقرا، مشاهده، اعتبار، هماهنگی و مفروضات مؤثر نبود.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1780_449304c6d00e26c97aafe6b24e6db211.pdf
2015-02-20
19
33
تفکر نقادانه
آموزش مستقیم
قیاس
استقرا
مشاهده
اعتبار و هماهنگی
مفروضات
رحیم
بدری گرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
مریم
خانلری
khanlari@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
مرضیه
ملکیان
malekian@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
بدری گرگری، رحیم و دیگران (1389). «تأثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز»، مطالعات روانشناختی و تربیتی، ش 11.
1
شعبانی، حسن (1380). «تأثیر روش حل مسئله به صورت کار گروهی بر روی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی در شهر تهران»، رسالۀ دکتری چاپنشده، دانشگاه تربیت مدرس.
2
شعبانی، حسن (1382). روشهای پرورش تفکر، تهران: سمت.
3
غریبی، حسن (1390). «اثربخشی آموزش راهبردهای تفکر بر تفکر انتقادی، تحول اخلاقی و پرسشگری دانشآموزان پایۀ پنجم دبستان» رسالۀ دکتری چاپنشده، دانشگاه تبریز.
4
لانگرهر، جاهن (1390). یادگیری مهارتهای تفکر، ترجمۀ رحیم بدری گرگری، تبریز: فروزش.
5
لانگرهر، جاهن و جان لانگرهر (1390). مهارتهای پیچیدۀ تفکر، ترجمۀ رحیم بدری گرگری، تبریز: فروزش.
6
مایرز، چت (1386). آموزش تفکر انتقادی، تهران: سمت.
7
ملکی، حسن و مجید حبیبیپور (1386). «پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت»، نوآوریهای تربیتی، ش 19.
8
هاشمیاننژاد، فریده (1380). «ارائۀ چهارچوب نظری در خصوص برنامۀ درسی مبتنی بر تفکر انتقادی در دورۀ ابتدایی با تأکید بر برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی»، رسالۀ دکتری چاپنشده، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
9
Aizikovitsh, E. and M. Amit (2011). ‘Developing the skills of critical and creative thinking by probability teaching’, Social and Behavioral Sciences, Vol. 15.
10
Bangert-Drowns, R. and E. Bankert (1990). ‘Meta-analysis of effects of explicit instruction for critical thinking’, in paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association Boston, MA.
11
Beyer, B. (1995). Critical thinking, The Phi Delta Kappa Educational Foundation, Bloomington, Washington, DC: The Foundation.
12
Case, R. (2002). ‘Partnering to promote critical thinking’, School Libraries in Canada, Vol. 22, No. 1.
13
Corous, A. (2002). ‘Critical thinking: The value and teaching of the objective in the information age’ University of Regina. In: http://www. Educationaltechnology.ca.
14
Dewey, J. (1933). How we think, Heath, Lexington, M.A.
15
Eichhorn, R. (2002). ‘Developing thinking skills: Critical thinking at the army management staff collage’, In:http://www.ams.behavior.army.mil.
16
Ennis, C. (1991). ‘Discrete thinking in two teachers' physical education Classes’, The Elementary School Journal, Vol. 91.
17
Ennis, C. (2002). ‘An outline of goals for a critical thinking curriculum and assessment’, http://faculty, ed.uiue. edurhennis.
18
Facione, NC, and P.A.Facione (1997). Critical thinking Assessment in Nursing Programs. Millbra. Calif: California Academic Press.
19
Facione, P.A. (1990). ‘Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction’, American Philosophical Association ERIC Document Reproduction Services, No. ED 315423.
20
Halpern, D. F. (1998). ‘Teaching critical thinking for transfer across domains: Dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring’, American Psychologist, Vol. 53.
21
Marina, L. M. and D. F.Halpern (2011). ‘Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains’, Thinking Skills and Creativity, Vol. 6.
22
Moseley, D and et al. (2005). Frameworks for thinking: A handbook for teaching and learning, Cambridge: Cambridge University Press.
23
Paul, R. C. (1992). Critical thinking: what every person needs to survive in a rapidly changing world, Santa Rosa, C.A, Foundation for Critical Thinking.
24
Paul, R., L. Elder, and T. Bartell (1997). ‘California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations’, ERIC Document #437 379.
25
Ruggiero, V. (1998). Beyond feelings: A guide to critical thinking, Mountain View, CA: Mayfield Publishing Company.
26
Suliman, W. A. and J. Halabi (2007). ‘Critical thinking, self-esteem, and state anxiety of nursing students’, Nurse Education Today, Vol. 27, No. 2.
27
Thomas, P. (1999). Critical thinking instruction in selected greater Los Angeles area high schools, Unpublished doctoral dissertation, School of Education and Behavioral Studies, Azusa Pacific University, Azusa, CA.
28
Tynjala, P. (1998). ‘Traditional studying for examination versus constructivist learing tasks’, Studies in Higher Education, Vol. 21.
29
Yeh, M.L. and H.H. Chen (2005). ‘Effects of an educational program with interactive videodisc systems in improving critical thinking dispositions for RN-BSN students in Taiwan’, International Journal of Nursing Studies, Vol.42, No. 3.
30
Yeh, Y. C. (2007). ‘Aptitude-treatment interactions in preserves’ teachers behavior change during computer-simulated teaching’, Computers & Education, Vol. 48, No. 3.
31
Zimmerman, B. J. and M. Mortanez-Pons (1990). ‘Student difference in self-regulated learning: relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategies use’, Journal of Educational Psychology, Vol. 82.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفی محتوای فلسفی برخی از داستانهای منتخب در ادبیات کودکان (بر پایۀ نظریۀ گرت. بی. متیوز)
پژوهش پیش رو بر آن است تا از منظر رویکرد «فلسفه برای کودکان» به تحلیل محتواییِ متن و تصویر چند داستان رایج و در دسترس کودکان، بر پایۀ نظریۀ متیوز، بپردازد و به پاسخ این پرسش برسد که آیا این داستانها، که با تأکید بر جنبۀ ادبی و بدون توجه جدی به پرورش فلسفه خلق شدهاند، میتوانند پاسخگوی برخی از نیازهای فلسفی کودکان کشورمان باشند؟ بررسی نمونه داستانهای انتخابشده در این پژوهش، با روشهای کیفی قیاسی و استقرایی، نشان داد که آنها ضمن برخورداری از شیوایی و رسایی کلام، قابلیت فهم بالا، توجه به عنصر تخیل، و شاعرانگی دارای چندین مؤلفۀ فلسفی مناسباند که میتوانند زمینهساز رشد و پرورش فکری در سطوح بالای شناختی کودکان باشند. در همۀ این داستانها، مفاهیم فلسفی مهمی مانند مفاهیم اخلاقی، شناختِ خود و دیگران (هویتیابی)، شباهت و تفاوت، طبقهبندی موجودات و بیان ویژگیهای عرضی و ذاتی یافت شد. همچنین، در برخی از آنها، مؤلفههای دیگری مانندِ تمرکززدایی، شناخت توانمندیها، مفهوم تمامیت، مفهوم طبیعی و مصنوعی و مرز میانشان، شناخت خدا و حکمتش، داوری و مقایسه کردن، ازخودبیگانگی، و مفاهیم استثمار و استعمار یافت شد.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1781_6ba2d3ce1251921292584b696116eb73.pdf
2015-02-20
35
58
کودک
فلسفه
ادبیات کودکان
متیوز
برنامۀ فلسفه برای کودکان
سعید
حسامپور
shessampour@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
ملیحه
مصلح
malihemosle@yahoo.com
2
کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه شیراز و دبیر آموزش و پرورش استان فارس
LEAD_AUTHOR
اسمیت، فیلیپ (1377). فلسفۀ آموزش و پرورش، ترجمۀ سعید بهشتی، مشهد: آستان قدس رضوی.
1
اشتاینر، بورگ (1377). خرسی که میخواست خرس بماند، ترجمۀ ناصر ایرانی، تهران: کانون چاپ.
2
ایروانی، شهین و خدیجه مختاری (1390). «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران»، نشریة علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، س 2، ش 1.
3
پریرخ، مهری، زهره پریرخ و زهرا مجدی (1388). «رد پای مفاهیم فلسفی در داستانهای کودکان: پژوهشی پیرامون شناسایی عناصر مرتبط با آموزش تفکر فلسفی»، شیراز: دومین همایش ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان.
4
پریشانزاده، سروناز (1387). کلاغ خنزرپنزری، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
5
پریشانزاده، سروناز (1389). کرم سهنقطه، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
6
جهانی، جعفر (1381). «نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیو لیپمن»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، ش 42.
7
خسرونژاد، مرتضی (1384 الف). «دربارۀ مؤلفههای ادبیات کودک و برنامۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان»، گفتوگوی سعید ناجی با مرتضی خسرونژاد، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 96.
8
خسرونژاد، مرتضی (1384 ب). «تمرکززدایی در ادبیات کودک هم هدف است و هم روش»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 9.
9
خسرونژاد، مرتضی (1386). «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامۀ فلسفه برای کودکان»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 3، ش 20.
10
خسرونژاد، مرتضی (1387). عروس من از تو/ آواز تو از من، تهران: بهنشر.
11
خسرونژاد، مرتضی (1389). معصومیت و تجربه (درآمدی بر فلسفۀ ادبیات کودک)، تهران: مرکز.
12
خسرونژاد، مرتضی (1390). چگونه توانایی اندیشۀ فلسفی کودکان را پرورش دهیم، مشهد: بهنشر.
13
ژوبرت، کلر (1385). قصۀ مارمولک سبز کوچولو، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
14
سهرابی، راضیه (1390). «مقایسۀ افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی تصویری ایرانی و کتابهای داستانی تصویری خارجی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ آموزش و پرورش، دانشگاه شیراز.
15
فرزانفر، جواد و دیگران (1389). «در جستوجوی استقلال، انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامۀ «فلسفه برای کودکان»»، مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، س 1، ش 2.
16
فیشر، رابرت (1385 الف). آموزش تفکر به کودکان، ترجمۀ مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
17
فیشر، رابرت (1385 ب). آموزش و تفکر، ترجمۀ فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
18
کم، فیلیپ (1389). با هم فکر کردن: کندوکاوهای فلسفی برای کلاس، ترجمۀ فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی، تهران: شهرتاش.
19
لیپمن، متیو (1387). «فلسفه برای کودکان و نوجوانان چیست؟»، گفتوگوی ناجی با لیپمن، در کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان (گفتوگو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
20
مایزر، چت (1374). آموزش تفکر انتقادی، ترجمۀ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
21
متیوز، گرت. بی. (1387). «داستانهای تفننی ـ فلسفی»، در دیگرخوانیهای ناگزیر: رویکردهای نقد و نظریۀ ادبیات کودک، به کوشش مرتضی خسرونژاد، با مقدمهای از پیتر هانت، ترجمۀ روحیه نظیریپور، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
22
مظفر، علّامه محمدرضا (1374). منطق، ترجمه و اضافات علی شیروانی، قم: دارالعلم.
23
ناجی، سعید (1383). «گفتوگو با پروفسور آن مارگارت شارپ، استاد دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی امریکا»، ترجمۀ مریم صفایی و صدیقه میرزایی، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 19.
24
ویلیس، جین (1387). خفاش دیوانه، ترجمۀ معصومه انصاریان، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
25
Delanoy, M. (1997). ‘Teaching Philosophical Thinking Through Children Literature: Creative Application of Dialogue and Story’, Education Resource Information Center (ERIC), [online] available at: http://www.eric.ed.gov/ed410558.pdf.7/02/2011.
26
Fisher, Robert. (1996). ‘Stories for Thinking: Developing Critical Literacy Through the Use of Narrativec’, Analytic Teaching, 18 (1).
27
Fuch, L. (1984). ‘The hide message in children’s book’, In Annual meeting of the Florida reading, Fl, October.
28
Glazer, J. and C. Giorgis (2005). Literature for yong children, Ohio: Pearson Merril Prentice Hall.
29
Matthews, G. B. (1980). Pilosophy and the yong child, U S A: Harvard University Press.
30
Matthews, G. B. (1995). The Pilosophy of childhood, U S A: Harvard University Press.
31
Maykut, Palema and Richard Morehouse (1994). Beginning Qualitative Research, London: the Falmer Press.
32
Russel, B. (1903). Principales of Mathematics, New York: W. W. Norton.
33
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانشآموزان مدارس راهنمایی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانشآموزان راهنمایی شهر مرند و روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل همة دانشآموزان راهنمایی شهر مرند بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی تعداد 341 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ سبک رفتار رهبری باردنز و متزکاس (1974) و پرسشنامۀ خلاقیت عابدی (1372) بودند. پایایی این پرسشنامهها به ترتیب 74/0 و 85/0 بود که قابل قبول است. نتایج حاکی از آن است که بین سبک رفتار رهبری وظیفهمدار و خلاقیت رابطۀ معنادار منفی، بین سبک رفتار رهبری رابطهمدار و خلاقیت رابطۀ معنادار مثبت و بین سبک رفتار رهبری تلفیقی و خلاقیت رابطۀ معنادار مثبت برقرار است. همچنین، در این پژوهش بین خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر نیز تفاوت معناداری بود.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1782_c892f5ad667d8edeb0a9db1aa902b076.pdf
2015-02-20
59
76
سبک رفتار رهبری
سبک رفتار رهبری وظیفهمدار
سبک رفتار رهبری رابطهمدار
سبک رفتار رهبری تلفیقی
خلاقیت
اکبر
سلیماننژاد
dr.a.solan@gmail.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
امیری، شعله و سمانه اسعدی (1386). «روند تحولی خلاقیت در کودکان»، تازههای علوم شناختی، ش 4.
1
پورکریمی، جواد (1377). «تحقیق رابطۀ انگیزش پیشرفت با سبک رهبری مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران»، فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، ش 3.
2
حسینی، افضل السادات (1386). «بررسی تأثیر برنامۀ آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی خودپندارۀ دانشآموزان»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، ش 23.
3
راگ، ادوارد کنراد (1382). مدیریت کلاس در دبستان، ترجمۀ علیرضا کیامنش و کامران گنجی، تهران: رشد.
4
زالی، رسول (1390). «هنجاریابی پرسشنامۀ سبکهای رهبری رفتار معلم در دانشآموزان دورۀ راهنمایی شهر تبریز»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند.
5
شریفی، علیاکبر و رقیه داوری (1388). «مقایسۀ تأثیر سه روش پرورش خلاقیت در افزایش خلاقیت دانشآموزان پایۀ دوم راهنمایی»، مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ش 1.
6
شکور، مهسا و دیگران (1388). «سبک رهبری و رهبری اثربخش در مدیران سطوح میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ش 9.
7
عسگری، فاطمه (1390). «بررسی رابطۀ سبکهای تفکر و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان جلفا»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند.
8
غفوری، فرزاد و دیگران (1388). «ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی»، فصلنامۀ مدیریت ورزشی، ش 2.
9
فیضی، مهدی (1388). «بررسی تأثیر سبکهای مدیریت مشارکتی و سنتی بر خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهر کرمانشاه»، فصلنامۀ اندیشههای تازه در علوم تربیتی، ش 1.
10
قدرتی، مهدی و دیگران (1390). «تبیین خلاقیت دانشآموزان تیزهوش بر مبنای هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین آنان»، فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی، ش 3.
11
کاظمی، یحیی و نرگس جعفری (1387). «بازدارندههای خلاقیت دانشآموزان»، فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، ش 1 و 2.
12
کریمی، علی (1379). «بررسی رابطۀ بین خلاقیت با اضطراب جنسیت پیشرفت تحصیلی و منزلت اجتماعی گروهی از دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهرستان شیراز»، پایاننامۀ دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
13
کهن، زهرا و علیرضا عصار (1389). «بررسی تأثیر آموزش خلاقیت به معلمان بر خلاقیت دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی استان خراسان»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ش 2.
14
لطفآبادی، حسین (1384). روانشناسی تربیتی، تهران: سمت.
15
مشایخ، پریجان و امالبنین برزیده (1389). «بررسی تأثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانشآموزان ابتدایی شهرستان کازرون»، فصلنامۀ اندیشههای تازه در علوم تربیتی، ش 1.
16
وکیلی، نجمه و علی امینی (1389). «بررسی موانع آموزشی شکوفایی خلاقیت دانشآموزان دورۀ ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی آموزش و پرورش منطقۀ هلیلان در استان ایلام»، فصلنامۀ علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، ش 4.
17
هرسی، پ. و ک. بلانچارد (1385). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمۀ علی علاقهبند، تهران: سپهر.
18
Afshari, M., S. et al., (2013). ‘Developing students' creativity’, Life Science Journal, 10 (3).
19
Al_Karasneh, S. M. and JubraSaleh, A. M. (2010). ‘Islamic perspective of creativity: A model for teachers of social studies as leaders’, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2.
20
Amabile, T. M. et al., (2004). ‘Leaders behaviours and the work environment for creativity: Perceived leader support’, The Leadership Quarterly, 15.
21
Asgari, M. H. (2013). ‘Relationship between management styles and teachers' creativity in west Mazandaran province high schools, Iran’, International research Journal of Applied and Basic sciences, 4 (4).
22
Aydin, A and Y. Sarier (2013). ‘The effect of school principals' leadership styles on the teachers' Organizational commitment and job satisfaction’, Educational sciences: Theory and Practice, 13 (2).
23
Bosiok, D., D. Sad and D. Serbia (2013). ‘Leadership styles and creativity’, Online Journal of Applied Knowledge Management, 1 (2).
24
Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction, New York: Holt, Rinehart and Winston.
25
Gardner, H. (1993). Creating mids: Ananatomy of creativity seen througy the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Elliot, Graham, and Gandhi, New York: Basic Books.
26
Ijaz, A. T and H. B Intzar (2013). ‘Leadership styles and Practices and their Impact on school administration: A case of primary schools from Punjab, Pakistan’, Life science Journal, 10 (9).
27
Kuan Chen, T (2013). ‘Leadership recipes for promoting students' creativity’, International Journal of Humanities and Social science, 3 (5).
28
Mait sigilai, R (2013). ‘A review of issues on the importance of head teacher's management to academic excellence in public primary schools in Kenya’, International journal of Advanced Research, 1 (3).
29
Ognyinka, E. K and R. C. Adedoyin (2013). ‘Leadership styles and work effectiveness of school principals in ekiti state: case study of sdo-ekiti local government area’, Developing Country Studies, 3 (3).
30
Piaw, C (2000). ‘Learning style and thinking style, creative thinking and critical thinking abilities of Malaysia male and females students’, The International Journal of Learning, 8.
31
Santrock, J. W. (2008). Educational psychology, New York: Mcgraw-Hill.
32
Sternberg, R. (2008). Cognitive psychology, New York: Cambridge University Press.
33
Sternberg, R. j. (1999). Handbook of creativity, New York: Cambridge University Press.
34
Yazdanpanah, M. G. Soleimani and H. Meskin (2013). ‘Leadership styles of school principals in Mazandaran province and its related compound creativity physical education reachers’, International Journal of sport studies, 3 (4).
35
Yildrim A. and I. Bastug (2010). ‘Teachers view about ethical leadership behaviours of primary school directors’, Procedia of Social and Behavioral Sciences, 2.
36
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخۀ یادگیری هفتمرحلهای بر بهبود مهارتهای تفکر نقادانۀ دانشآموزان پسر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخۀ یادگیری هفتمرحلهای در درس علوم تجربی بر بهبود مهارتهای تفکر نقادانۀ دانشآموزان پسر پایۀ اول دورۀ اول متوسطه است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایش و از طرح دوگروهی نامعادل با پیشآزمون ـ پسآزمون است. 52 دانشآموز پسر در دو کلاس پایۀ مذکور در شهر کرمانشاه در این پژوهش مشارکت داشتند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و از این تعداد 25 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با مدل چرخۀ یادگیری (الگوی هفتمرحلهای) و گروه کنترل به روش تدریس سنتی (معمول) آموزش دیدند. مدت این دوره 8 هفته بود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامۀ مهارتهای تفکر نقادانۀ کالیفرنیا (فرم ب) بود. برای تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یکراهه (ANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزانی که با مدل چرخۀ یادگیری آموزش دیده بودند در مقایسه با دانشآموزان آموزشدیده با روش تدریس سنتی مهارت تفکر نقادانۀ بالاتری داشتند. همچنین، تحلیل هر یک از مؤلفههای تفکر نقادانه در دو گروه نتایج نشان داد که در مؤلفههای تحلیل، تفسیر، ارزشیابی و استنباط بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مؤلفۀ استنتاج تفاوت معناداری بین دو گروه به دست نیامد.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1783_e96f86d794c3d35197d4d35962d1abbb.pdf
2015-02-20
77
91
روش تدریس
مدل چرخۀ یادگیری هفتمرحلهای
روش سنتی
مهارت تفکر نقادانه
علی
عبدی
ali_abdi2004@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
اریکسون، اچ. لین (1393). برنامۀ درسی و آموزش مفهوممحور: رویکردی به پرورش تفکر، ترجمۀ علی نوری و علی عبدی، تهران: مدرسه.
1
بدری گرگری، رحیم و اسکندر فتحی آذر (1386). «مقایسۀ تأثیر یادگیری مبتنی بر حل مسئلۀ گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان»، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، س 8، ش 2.
2
رضوی، سیدعباس (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی، اهواز: دانشگاه شهید چمران.
3
شعبانی، حسن (1378). «تأثیر روش حل مسئله به صورت کارگروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی»، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
4
شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته، تهران: سمت.
5
عسگری، محمد و علیاکبر سیف (1386). «مقایسۀ تأثیر تکالیف نوشتاری بر تفکر انتقادی دانشآموزان پسر سال اول متوسطۀ ملایر در درسهای زیستشناسی و مطالعات اجتماعی»، نشریۀ روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، س 3، ش 10.
6
ملکی، حسن و مجید حبیبیپور (1386). «تفکر انتقادی؛ هدف اساسی تعلیم و تربیت»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 6، ش 19.
7
Ahern-Rindell, A. J. (1999). ‘Applying Inquiry-Based and Cooperative Group Learning Strategies to Promote Critical Thinking’, Journal of College Science Teaching, 28 (3).
8
Akar, E. (2005). ‘Effectiveness of 5E learning model on students’ understanding of acid-base concepts’, Unpublished master thesis, Middle East Technical University, Turkey.
9
Al-Tarawneh, m. (2011). ‘The Effect of Using Revised learning Cycle in Developing the Critical Thinking Skills of 10th Grade Female Students in Jordan’, An-Najah University Journal for Research-Humanities, Vol. 25, Issue 9.
10
Bailin, S. (2002). ‘Critical Thinking and Science Education’, Science and Education, Vol. 11.
11
Bailin, S. et al. (1999). ‘Common Misconceptions of Critical Thinking’, Journal of Curriculum Studies, 31 (3).
12
Beisenherz, P. C., M. Dantonio and L. Richardson (2001). ‘The Learning Cycle and Instructional Conversations’, Science Scope, 24 (4).
13
Bulbul, y. (2010). Effects of (7E) learning cycle model accompanied with computer animations on Understanding of diffusion and osmosis concepts, Middle East Technical University.
14
Cardak, O., Dikmenli, and O. Saritas (2008). ‘Effect of 5E instructional model in student success in primary school 6th year circulatory system topic’, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Vol. 9, Issue 2, Article 10.
15
Colburn, A. and M. P Clough (1997). ‘Implementing the Learning Cycle’, The Science Teacher, 64 (5).
16
Doğru A. P. and C. Tekkaya (2008). ‘Promoting Students' Learning in Genetics with the Learning Cycle’, Journal of Experimental Education, 76 (3).
17
Eisenkraft, A. (2003). ‘Expanding the 5E Model’, The Science Teacher, 70 (6).
18
Facione, P. A. (1990). The California Critical Thinking Dispositions Inventory, Millbra.Calif: California Academic Press.
19
Karplus, R. (1977). ‘Science Teaching and the Development of Reasoning’, Journal of Research in Science Teaching, 14 (2).
20
Kaynar, D., C. Tekkaya and J. Cakiroglu (2009). ‘Effectiveness of 5E Learning Cycle Instruction on Students' Achievement in Cell Concept and Scientific Epistemological Believes’, Hacettepe University Journal of Education, 37.
21
Kazempour, E. (2013). ‘The effects of inquiry-based teaching on critical thinking of students’, Journal of Social Issues and Humanities, Vol. 1, Issue 3.
22
Kor, A. S. (2006). ‘Ilkogretim 5. sinif ogrencilerinde yasamimizdaki elektrik” unitesinde gorulen kavram yanilgilarinin giderilmesinde butunlestirici ogrenme kuramina dayali gelistirilen materyallerin etkisi’, Yayimlanmamis Yuksek Lisans Tezi. KTU, Fen Bilimleri Enstitusu, Trabzon
23
Lawson, A. E. (1993). ‘At What Levels of Education is the Teaching of Thinking Effective?’, Theory into Practice, 32 (3).
24
Lawson, A. E. (1995). Science Teaching and the Development of Thinking, Wadsworth Publishing, Belmont, CA.
25
Lawson, A. E. (2000). ‘A learning cycle approach to introducing osmosis’, The American Biology Teacher, 62.
26
Mest, Ö. (2006). ‘The effect of (7E) learning cycle model on the improvement of fifth grade students’ critical thinking skills’, A thesis submitted to the graduate school of natural land applied sciences of Middle East Technical University.
27
Odom, A. L. and P. V. Kelly (2001). ‘Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Diffusion and Osmosis Concepts to High School Biology Students’, Science Education, 85.
28
Tsui, L. (1999). ‘Courses and Instruction Affecting Critical Thinking’, Research in Higher Education, 40 (2).
29
Uno, G. E. (1990). ‘Inquiry in the Classroom’, Bioscience, 40 (11).
30
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر باورهای معرفتشناختی دانشآموزان دختر
هدف از انجام دادن تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر باورهای معرفتشناختی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی بود. جامعۀ آماری شامل همة دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان دیواندره بود که در سال تحصیلی 1392-1393 تحصیل میکردند. برای این منظور تعداد 80 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. قبل از اعمال متغیر آزمایشی، پرسشنامۀ باورهای معرفتشناختی شومر در اختیار افراد نمونه قرار گرفت و به گروه آزمایش به تعداد 10 جلسه راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد. روش تحقیق نیمهآزمایشی و طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی موجب افزایش باورهای معرفتشناختی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شد.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1784_e596008f127d549be92ce49a9f0aaa3b.pdf
2015-02-20
93
109
راهبردهای فراشناختی
باورهای معرفتشناختی
دانشآموزان
گروه آزمایش و گروه کنترل
حسن
غریبی
hgharibi33@gmail.com
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
فریدون
نقشبندی
naghshbandi_f@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و دبیر آموزش و پرورش شهرستان دیواندره
AUTHOR
ابراهیمی قوامآبادی، صغری (1388). پرورش انگیزه در دانشآموزان، تهران: رشد.
1
آقازاده، ابراهیم، اکبر رضایی و علی محمدزاده (1388). «رابطۀ باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی»، تازههای علوم شناختی، س 11، ش 4، مسلسل 44.
2
پینتریچ، پال آر. و دیلاچ شانک (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها؛ پژوهشها و راهکارها، ترجمۀ شهرآرای، تهران: نشر علم.
3
حافظی، حسین، حسین سپاسی و منیجه شهنی ییلاق (1388). «بررسی مدل علّی عملکرد گذشته، باورهای معرفتشناختی، جهتگیری هدف، مهارتهای خودتنظیمی، خودکارآمدی و عملکرد بعدی در درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای شهر دلفان»، مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، ش 3.
4
خلیلی، شیوا (1390). «بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی برخودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
5
رضایی، اکبر (1388). «رابطۀ باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی»، مجلۀ تازههای علوم شناختی، س 11، ش 4.
6
رضایی، اکبر (1388). «نقش باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان»، پژوهشهای نوین روانشناختی، س 4، ش 16.
7
رضایی، اکبر و شبنم خداخواه (1388). «رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفتشناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه»، علوم تربیتی، س 2، ش 5.
8
سیف، دیبا و رحمتالله مرزوقی (1387). «رابطۀ ابعاد باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی در درس علوم تجربی»، دانشور رفتار، س 11، ش 33.
9
سیف، دیبا، اصغر رضویه و مرتضی لطیفیان (1386). «رابطۀ باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشآموزان تیزهوش دربارۀ فرایند یادگیری و دانش ریاضی»، روانشناسی و علوم تربیتی، دورۀ سی و هفتم، ش 1.
10
سیف، علیاکبر (1385). راهبردهای یادگیری و مطالعه، تهران: رشد.
11
سیف، علیاکبر (1389). روانشناسی پرورشی، یادگیری و آموزش، تهران: آگاه.
12
غفاری، لیلا (1389). «تأثیر آموزش فراشناختی بر نگرش و خودپندارۀ ریاضی دانشآموزان دختر پایۀ اول مقطع متوسطه»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی.
13
غلامعلی لواسانی و دیگران (1387). «رابطۀ اهداف پیشرفت و باورهای معرفتشناختی با اضطراب رایانه»، مجلۀ روانشناسی، دورۀ دوازدهم، ش 4، پیاپی 48.
14
غلامعلی لواسانی، مسعود، ندا ملت و نوروزعلی کرمدوست (1388). «نقش باورهای معرفتشناختی، راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختار انگیزشی در تنظیم یادگیری»، روانشناسی و علوم تربیتی، دورۀ سی و نهم، ش 3.
15
فولاد چنگ، محبوبه (1384). بررسی تأثیر آموزش فراشناختی و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 4، ش 14.
16
Buehl, M. M., and P. A. Alexander, (2005). ‘Motivation and performance differences in students domain-specific epistemological belief profiles’, American Educational Research Journal, 42 (4).
17
Cano, F. (2005). ‘Epistemological beliefs and approaches to learning’, British journal if educational psychology, 75.
18
Coutinho, S. A. and G. Neuman (2008). ‘A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self efficacy’, Learning Environmental Research, 11.
19
Deadra A. N. (2008). ‘Teacher’s, Parents’s, and Student’s perception of effectiveness school characteristics of two Texas urban exemplary open-enrolment charter schools’, Journal of Counseling and Development, 65.
20
Dweck, C. S., and E. L. Leggett (1988). ‘A social-cognitive approach to motivation and personality’, Psychological Review, 95.
21
Hakan, K. and E. Munire (2011). ‘Profiling individual differences in undergraduates, epistemological beliefs: gender, domain and grade differences’, Procedia-Social and Behavioralsciences, 31.
22
Hofer, B. K., and P. R. Pintrich (1997). ‘The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning’, Review of Educational Research, 67 (1).
23
Kardash, C. M. and R. J. Scholes (1996). ‘Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interprctation of controversial issues’, Journal of educationalpsychology, 88 (2).
24
King, P. M. and K. S. Kitchener (1994). Developing Reflective Judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in Adolescentsand Adults, Sanfrancisco: Hossey-Bass.
25
King, P.M. and K.S.Kitchener (1981). ‘Reflecting judgement: concept of justification and their relationship to age and education’, Journal ofapplied developmental psychology, 2.
26
Man chan, n., T. Ho. Irene and y. L. Ku. Kelly (2011). ‘Epistemic beliefs and critical thinking of Chinese students’, Learning and Individual differences, 21.
27
May M. H. and et al. (2009). ‘Preservice teachereducation students epistemological beliefs and their conception of teaching’, teaching and teacher education, 25.
28
Phan, H. P. (2008). ‘Examination of time perspective, hope, self efficacy and ethnic identity’, Journal of Educational Psychology, 75.
29
Pintrich, P. (2002). ‘A Motivational Science Perspective on the Role of Student Motivation’, Journal of Educational Psychology, 95.
30
Pintrich, P. R. (1990). ‘Implications of psychological research on student learning and college teaching for teacher education’, In Handbook of Research on Teacher Education, W. R. Houston (Ed.), New York: Macmillan.
31
Ryan, M. P. (1984). ‘Monitoring text comprehension: individual differences in epistemological standards’, Journal of educational psychology, 76.
32
Schommer, M. (1990). ‘Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension’, Journal of Educational Psychology, 82 (3)
33
Schommer, M. (1993). ‘Comparisons of beliefsabout the nature of knowledge and learning among post sccondary students’, Research in higher education, 3.
34
Schommer, M. (1994). ‘Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions’, Educational Psychology Review, 6 (4).
35
Schommer-Aikins, M. and M. Easter (2006). ‘Ways of knowing and epistemological beliefs: Combined effect on academic performance’, Educational Psychology, 26 (3).
36
Schommer-Aikins, M., O. K Duell and S. Barker (2002). ‘Epistemological beliefs across domains using Biglan’s classification of academic disciplines’, Research in Higher Education, 44.
37
Schraw, G., M. F. Dunkle and L. D. Bendiken (1995). ‘Cognitive processes in well-defined and ill- defined problem solving,’ Applied cognitivepsychology, 9.
38
Songer N. B. and M. C. Lin (1991). ‘How do students' views of science influence knowledge integration?’, Journal of Research in science Teaching, 28 (9).
39
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology, Pearson, International Edition.
40