TY - JOUR ID - 334 TI - شناسایی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان مقطع راهنمایی از دیدگاه دبیران، مدیران و کارشناسان آموزش ادارة منطقة شش آموزش و پرورش استان تهران JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - فرج‌اللهی, مهران AU - موسوی, سیدعلی‌محمد AU - تاجی, پروانه AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌ (ره) قزوین AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی، برنامه‌ریزی دانشگاه پیام نور Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 2 SP - 83 EP - 100 KW - خلاقیت KW - جنبة عاطفی آموزش KW - خودارزیابی KW - استقلال اجتماعی DO - N2 - در این تحقیق با استفاده از روش پژوهشی پیمایشی به بررسی راه‌کارهای پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان دورۀ راهنمایی پرداخته شده است. جامعة آماری این تحقیق متشکل از دبیران و مدیران مقطع راهنمایی مدارس منطقة شش آموزش و پرورش تهران و کارشناسان تعلیم و تربیت این منطقه است که در یکی از رشته‌های علوم تربیتی تحصیل کرده‌اند. جهت اندازه‌گیری حجم نمونه از روش نمونه‌برداری تصادفی‌خوشه‌ای و جدول مورگان استفاده شده و ابزار سنجش این پژوهش پرسش‌نامه‌ای 51 سؤالی شامل 10 سؤال عمومی و 41 سؤال تخصصی بوده است. اطلاعات به‌دست آمده از پرسش‌نامه‌ها، از طریق پردازش و تحلیل عاملی شاخص‌های پژوهشی، توسط بستۀ نرم‌افزاریspss  در رایانه در دو بخش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. پنج عامل درخصوص راه‌کارهای پرورش خلاقیت به شرح ذیل استخراج شدند: 1. آموزش خودراهبری به دانش‌آموزان؛ 2. توجه به جنبه‌های عاطفی آموزش؛ 3. استقلال اجتماعی خانواده؛ 4. تقویت خودارزیابی در دانش‌آموزان؛ 5. تلاش خانواده برای دادن استقلال عمل به دانش‌آموزان؛ UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_334.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_334_2e3c8132f554d08e3bebff7addbce0e1.pdf ER -