TY - JOUR ID - 339 TI - آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - ناجی, سعید AU - سمیه خطیبی مقدم, سمیه خطیبی مقدم AD - مربی گروه فکرپروری در کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 2 SP - 121 EP - 141 KW - فلسفه برای کودکان و نوجوانان KW - حلقة کندوکاو فلسفی KW - صلح KW - فرهنگ صلح KW - گفت‌وگو DO - N2 - تحقق صلح در جوامع حاضر، بدون ترویج و نهادینه‌کردن آن، ناممکن است. نهادینه‌کردن صلح آموزش مداوم و بی‌وقفه می‌طلبد. برنامة آموزشی فلسفه برای کودکان (فبک) مدعی است که با روش خاص خود، یعنی حلقة کندوکاو فلسفی، می‌تواند در این راستا گامی مؤثر بردارد. در‌واقع، حلقة کندوکاو مدل کوچکی از جامعه است که معلم و دانش‌آموزان در آن اصول حاکم بر جامعة صلح‌آمیز را درعمل تمرین می‌کنند. در این پژوهش سعی کردیم، با تحلیل مؤلفه‌های برنامة فلسفه برای کودکان و نوجوانان و تشریح مؤلفه‌های پدیدة صلح و همچنین بررسی نتایج اجرای برنامة فبک در سطح جهان و ایران، نشان دهیم که چگونه این برنامه، با تقویت مهارت‌های فکری و رفتاری کودکان و نوجوانان، می‌تواند گفت‌وگو را به جای تنازع، و صلح را به جای جنگ بنشاند و آن‌ها را نهادینه کند UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_339.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_339_51ab04b1993cb02303a341d7ada9e6a0.pdf ER -