TY - JOUR ID - 342 TI - ضرورت وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - سوداگر, محمدرضا AU - دیباج, سید‌موسی AU - اسلامی, سید‌غلامرضا AD - دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی گروه هنرهای تجسمی دانشکدة هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران AD - دکترای معماری، برنامه‌ریزی توسعه، دانشیار دانشکدة معماری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 3 SP - 25 EP - 50 KW - هنر KW - آموزش تفکر به کودکان KW - تفکر فلسفی KW - آموزش هنر DO - N2 - برنامة آموزش تفکر فلسفی به کودکان، فبک[i]، برنامه‌ای درجهت بهبود تفکر کودکان است. پیش‌گامان این برنامه ادبیات را، به‌علت کارکردها و خصوصیات نهفتة آن، مناسب‌ترین شیوة ارتباط با کودکان دانسته‌اند و این در حالی است که ادبیات نیز جایگزین‌های دیگری پیدا کرده است؛ اکنون این فرض مطرح است که هنر، به‌عنوان جایگزینی دربرگیرندة ادبیات، به‌مدد ابزار و روش‌های گوناگون و با محتوای درونی، پاسخ‌گوی جایگاه بنیادین، نظری و عملی هنر در تفکر است. ازاین‌رو این مقاله هنر را میانجی دریافت خرد و یا همان تفکر معرفی می‌کند و با توضیح چگونگی میانجی‌گری هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان، جایگاه هنر در فبک را با رویکردی نظری ـ تحلیلی بررسی و لزوم این میانجی‌گری را بیان می‌کند و نتیجتاً به‌دنبال این هدف است تا هنرورزی با کودکان را، همراه فلسفه‌ورزی با آنان، به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، موضوعیت بخشد. [i]. فلسفه برای کودکان و نوجوانان (P4C/ Philosophy for Children). UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_342.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_342_20079fe6e0d5339f26912a5d7e6f8329.pdf ER -