TY - JOUR ID - 4927 TI - اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر احساس تنهایی و ناامیدی دانش‌آموزان JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - چراغ زاده, مینا AU - کردنوقابی, رسول AU - سهرابی, زهرا AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده روان-شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 1 SP - 37 EP - 50 KW - آموزش فلسفه به کودکان KW - احساس تنهایی KW - نا‌امیدی DO - 10.30465/fabak.2019.4927 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر احساس تنهایی و ناامیدی دانش­آموزان دختر پایه سوم دبستان بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبستان مدارس ناحیه یک شهر همدان در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل دادند که از بین آن‌ها نمونه­­ای به حجم 50 نفر (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش فلسفه به کودکان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش شامل مقیاس احساس تنهایی آشر و مقیاس ناامیدی کازدین و همکاران بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی و همچنین به‌منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته­ها حاکی از این بود که آموزش فلسفه به کودکان، کاهش احساس تنهایی و نا­امیدی را برای دانش­آموزان به همراه داشته است، بنابراین با توجه به اثربخش بودن این آموزش­ بر کاهش احساس تنهایی و ناامیدی توصیه می­شود نسبت به ارائه‌ی این آموزش­ برای دانش­آموزان اقدام شود. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4927.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4927_88f009d2179d47397dec711baef81816.pdf ER -