TY - JOUR ID - 854 TI - بررسی شگردهای جلوه‏گری مقوله‏های «اقتدار و آزادی» در داستان‏های فارسی کودک JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - شیروانی شیری, علی AU - بختیار نصرآبادی, حسنعلی AU - حیدری, محمدحسین AD - دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان a AD - دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان AD - استادیار بخش علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 7 SP - 51 EP - 78 KW - پارادوکس اقتدار و آزادی KW - کتاب‏های داستانی‌‏ تصویری فارسی KW - کودک KW - تفکر KW - شگرد KW - عناصر داستانی DO - N2 - به ‌نظر می‌رسد که بحث دربارة روشن‌سازی و کوشش در حل پارادوکس اقتدار و آزادی یکی از مهمترین مسئله‌های فلسفة‌ ادبیات کودک است. هدف این مقاله آن است که شگردهای جلوه‌گری مقوله‌های «اقتدار و آزادی» در داستان‌های فارسی کودک کشف و بررسی شود. این پژوهش با روش تحلیل تأملی به بررسی شش کتاب داستانی تصویری منتخب فارسی «حقیقت و مرد دانا»، «ماهی سیاه کوچولو»، «توکایی در قفس»، «خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟»، «افسانة‌ سیمرغ» و «کفش‌های هیپا و شیپا» از مجموعه ده داستان برگزیدة فارسی خواهد پرداخت. پرسش‌های پژوهش عبارت‌اند از، شگردهای کتاب داستانی ‌تصویری فارسی در تحقق بخشیدن به مقوله‌های «اقتدار و آزادی» کدام‌اند؟ آیا نوع شگردهای یادشده و شیوة‌ استفاده از آنها در شش اثر فارسی متفاوت است؟ همچنین کدام شگردها تقویت‌کنندة قدرت تفکر و خلاقیت کودک است؟ نتایج نشان می‌دهد که شگردها و عناصر داستانی چون درونمایة‌ پنهان، پیام با ماهیت آزادی‌بخشی، پی‌رنگ باز، زاویة‌ دید عینی یا نمایشی، چندصدایی در متن و تصویر، شخصیت‌پردازی پیچیده و پویا و غیرمستقیم، غلبة‌ تصویر بر متن و استفادة هرچه بیشتر از شگردهای تمرکززدا در جهت تقویت قدرت تفکر، تصمیم‌گیری، خلاقیت و انتخاب کودک است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_854.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_854_d5b695035b594c26037371fb7e542f85.pdf ER -