2024-03-29T05:44:39Z
https://fabak.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=606
تفکر وکودک
2383-0700
2383-0700
1396
8
1
تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانشآموزان دوره ابتدایی
طاهره
کمالی مطلق
ناصر
نوشادی
پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی،طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون صورت پذیرفت. نمونه آماری شامل 120 نفر(60 نفر گروه آزمایش و 60 نفر گروه کنترل) بود. از روش سنجش توانایی پرسشگری فیشر که مبتنی بر داستان خوانی و پرسشگری بود و با استفاده از کتاب داستانهای فکری اثر فلیپ کم، داده ها جمع آوری شدند. پیش­آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در ادامه، گروه آزمایشی به مدت شش ماه، هفته­ای یک جلسه تحت روش آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. در پایان شش ماه، پس­آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. نتایج نشان دادکه آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش­آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین پس از آموزش فلسفه برای کودکان، سطح پرسشگری گروه آزمایش بر اساس حیطه شناختی بلوم از "سطح دانش" به " سطح تجزیه و تحلیل" ارتقاء یافت.
فلسفه برای کودکان
سطح پرسشگری
داستانهای فلسفی
2017
09
22
1
13
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2840_6d28d182baac6bf0d825665b6947f4e0.pdf
تفکر وکودک
2383-0700
2383-0700
1396
8
1
مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین متأخر و لیپمن
حمیدرضا
محمدی
سعید
ناجی
ویتگنشتاین متأخر مسائل فلسفه را ناشی از عدم درک منطق زبان میداند و معتقد است فلسفه به مثابهی یک راه درمان باید با روشن ساختن گرامر مفاهیم مشکلزا، مسائل فلسفی را منحل کند. تاکید ویتگنشتاین بر مباحثی مانند گروه یا جامعة پژوهشگران، پژوهش دستور زبانی، مفهومسازی، تحلیل مفاهیم، فرم زندگی، دیالوگ و غیره به خوبی در برنامهی فلسفه برای کودکان تجسم یافته و مفید واقع شده است. متیو لیپمن که در طرح برنامهی آموزش فلسفه به کودکان تحت تاثیر دیدگاههای ویتگنشتاین بوده است با بازتعریف ویتگنشتاینی فلسفه، آن را پشتیبان روشی و نظری مناسبی برای آموزش تفکر به کودکان میداند که منجر به تقویت مهارتهای استدلالورزی، مفهومسازی و داوری درست در آنها میشود. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا رویکرد خاص ویتگنشتاین متأخر نسبت به فلسفه، هدف و روش آن را شرح داده شود، دیدگاههای متیو لیپمن و مفهومی که او از فلسفه در ذهن دارد بررسی شود و در پایان نسبت و میزان تاثیرپذیری دیدگاه لیپمن از رویکرد ویتگنشتاینی روشن شود.
ویتگنشتاین متأخر
فلسفه
درمان
تحلیل مفاهیم
متیو لیپمن
فلسفه برای کودکان
2017
09
22
15
36
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2841_868b71750cca6dbb4e7fa42c68ea779d.pdf