پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07007120160921.حلقۀ کندوکاو و قابلیتهای آن در آموزش ماهیت علم1232536FAفهیمه ابراهیمی تیرتاشدانشجوی دکتری فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسین شیخ رضاییاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20160520.هدف نوشتة حاضر این است که نشان دهد حلقۀ کندوکاو، به عنوان عنصر بنیادی برنامة فلسفه برای کودک، بستر مناسبی برای درک ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلیای که رویکردهای نوین آموزش علم بر آن تأکید دارند، فراهم میآورد. به این منظور، پس از طرح رویکرد زمینهگرا به آموزش علوم و شرح انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم میرود، به معرفی چیستی ماهیت علم و مؤلفههای آن. پرداخته می شود. در ادامه، پس از معرفی دیدگاه «استاندارد» به ماهیت علم و مؤلفههای آن، نقدهای وارد بر این رویکرد و مزایای رویکردی بدیل، یعنی رویکرد مبتنی بر شباهت خانوادگی، بیان شده و سپس نشان داده خواهد شد که چگونه با یاری گرفتن از ویژگیهای خاص حلقۀ کندوکاو علمی در چارچوب رویکرد شباهت خانوادگی دانشآموزان می توانند به درک صحیحتری از علم و ماهیت آن دست یابند.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2536_37b1a4c54c764a9f2f5dec5496a978b0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07007120160921.تحول نگاه به مفهوم کودکی در داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی25532537FAفوزیه خردخوردکارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان،دانشگاه هرمزگان،حشمتالله آذرمکاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه هرمزگاناسدالله نوروزیاستادیار زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه هرمزگانJournal Article20160512.به منظور بررسی نحوة عملکرد مرادی کرمانی در بازتاب مفهوم کودکی، به طرح تحقیقی زیر به شیوة تحلیل متن می­پردازیم. دوازده داستان مورد بررسی را میتوان به دو دسته طبقه­بندی نمود: داستانهایی که در بازة زمانی دهة20 تا 50 جریان دارد. مضمون اکثر آنها، افکار، دغدغهها، رنجها و هیجانات خود نویسنده است. دستة دوم، داستان­هایی هستند که ماجراهای آن در فضای زمانی دهة60 تا80 اتفاق میافتد که در آن­ها بدبختیها، فلاکتها و محرومیتها پایان مییابد و کودک معنایی ویژه به خود میگیرد. یافتههای پژوهش پیش رو نشان­میدهد، در آثار مربوط به دهة20 تا50، کودک تحت تأثیر ایدئولوژی خاص خانواده یا جامعه رشد مییابد. اما در داستانهای دهة 60 تا 80، کودک موجودی مستقل و برخوردار از آزادی عمل دانسته می­شود. کودکان میتوانند آزادانه افکار و ایدههای خود را بیان کنند.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2537_5b7f6e3d015f98a79e98f18603cd6845.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07007120160921.بررسی میزان توجه به مهارتهای سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران55812538FAملیحه عرب هاشمیدانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمریم سیف نراقیاستاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعزت الله نادریاستاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160421.هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، بهمنظور مشخص کردن میزان توجه آن به پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی در دانش آموزان و ارائه پیشنهادات مناسب است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات ارزشیابی است و به تحلیل محتوا که نوعی ویژه از مطالعات ارزشیابی است می پردازد و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفتهشده است. جهت بررسی سؤالهای پژوهش، سیاههای از مؤلفههای سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس مطالعهی پیشینه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهیه گردیده است که پنج مهارت اصلی سواد اطلاعاتی شامل: مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات؛ جمعآوری اطلاعات؛ درک، درو نسازی و ثبت اطلاعات؛ کاربرد صحیح اطلاعات؛ درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط ۲۹ نشانگر میسنجد. نتایج نشان داد که: از مجموع مضامین مرتبط با مهارتهای سواد اطلاعاتی ، مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات با 30 فراوانی، 97/32 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترین رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی با 1 فراوانی،1/1 درصد را به خود اختصاص داده و در پایینترین رتبه قرار دارد. دیگر مؤلفههای سواد اطلاعاتی شامل، مهارت جمعآوری اطلاعات؛ مهارت درک، درونسازی و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحیح اطلاعات به ترتیب 19/13، 07/23، 67/29 درصد را به خود اختصاص دادهاند.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2538_278b1cb746dc36f974e83760c028bc14.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07007120160921.تاثیر روش حلقهی کندوکاو فلسفی بر مهارتهای گفتوگویی دانشآموزان ابتدایی831102539FAسعید ناجیاستادیار گروه فلسفه برای کودکان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی4386923600010000سمیه خطیبی مقدمدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه کوئینزلند استرالیاJournal Article20160413.هدف از این مقاله بررسی تاثیر برنامهی کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان بر مهارتهای گفتوگویی دانشآموزان است. برای ارزیابی میزان تأثیر برنامه، نمونهی کوچکی از دانشآموزان دختر دبستانی، در یک دورهی 11 جلسهای، تحت آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان قرار گرفتند.روش این تحقیق روش کیفی و ابزار گردآوری داده های پژوهش مشاهده ی مشارکتی و ثبت کلیه ی تغییرات مرتبط کودکان در طول هر یک از جلسات کلاس و مصاحبه ی عمیق با کودکان، والدین و معلمان در پایان دوره بود.یافته های حاصل از پژوهش حاکی از تغییرات چشمگیری در مهارت های گفتوگویی در کودکان از جمله گوش دادن دقیق به یکدیگر، بیان نظرات به صورت قابل فهم و ارائه ی دلایل قابل قبول، جایگزینی رفتارهای مشارکتی با رفتارهای رقابتی و توانایی ارزیابی و اصلاح نظرات و داوری ها بود.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2539_b1790dbae323eba7d6b3870849b9a903.pdf