پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823P4C Reading of Little Black Fish (Mahi Koucholou-ye Siyah) by Samad Behrangiخوانش فبکی داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی133623010.30465/fabak.2021.6230FAفرشاد اسکندری شرفیکارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000000205397591یونس رحمتی فیروزآبادیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایرانعلی نصرت فلاحدکترای تخصصی تعلیم و تربیت، استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی خرمآباد، خرم آباد ،ایران.Journal Article20210403Philosophy for children (P4C) is an innovative program in training and nurturing which has been founded by American Mather Lippman in late 1960s. It mainly aims to teach thinking ability to children. In P4C, story plays an essential role which is considered as the main training tool for philosophical contents and thinking ability. Trying to conduct and expand their programs, the thinkers of this program have written various unique stories which possess literal, philosophical and psychological richness. Some critics believe the efficiency of such stories in different countries depends on their relevance to the moral criteria and cultural values of countries. The present study which is a kind of descriptive-analytical one based on library sources aims to analyze literal, philosophical and psychological richness of Little Black Fish (Mahi Koucholou-ye Siyah) by Samad Behrangi. The findings reveal this story has high richness in terms of the three criteria, although there are some weaknesses. Correcting these weaknesses, Little Black Fish (Mahi Koucholou-ye Siyah) can be read and used in P4C program leading to richness of this program in order to be localized in that country.فلسفه برای کودکان (فبک)، برنامهای نوین در عرصۀ تعلیم و تربیت است که متیو لیپمن آمریکایی در اواخر دهۀ 1960 میلادی آن را پایهریزی کرد. هدف این برنامه آموزش مهارت تفکر به کودکان است. در برنامه فلسفه برای کودکان، داستان، نقشی اساسی دارد و ابزار اصلی آموزش مفاهیم فلسفی و مهارتهای فکری است. مبدعان و اندیشمندان این برنامه برای اجرا و گسترش برنامۀ خود، داستانهایی خاص و متفاوت با داستانهای معمولی نوشتهاند که دارای سه شاخصۀ غنای ادبی، فلسفی و روانشناختی است. برخی از منتقدان این برنامه بر این باورند که کارآیی داستانهای فبک در کشورهای گوناگون، در گرو تناسب آنها با معیارهای اخلاقی و ارزشهای فرهنگی کشورهاست. در این جستار که با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای صورت میگیرد، غنای ادبی، فلسفی و روانشناختی داستان ماهی سیاه کوچولو، نوشتۀ صمد بهرنگی، بررسی شدهاست. دستاورد پژوهش نشان میدهد که این داستان در هر سه شاخصه، غنای بالایی دارد؛ هر چند که ضعفهایی هم در آن دیدهمیشود. با اصلاح این ضعفها، داستان ماهی سیاه کوچولو قابلیت خوانش و استفاده در برنامۀ فبک را پیدا خواهدکرد و سبب غنای متون این برنامه، جهت بومیسازی آن در کشور، خواهدشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Qualitative study of the challenges of children,s play in apartment lifeمطالعه کیفی ابعاد چالش های بازی کودکان در زندگی آپارتمان نشینی3556660310.30465/fabak.2021.6603FAصدیقه باقری ورکانهکارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده رفاه، تهران، ایرانکوثر دهدستاستادیار مشاوره، دانشکده رفاه، تهران، ایرانJournal Article20210629The purpose of this study was to explain the barriers for playing by primary school children in apartment life and Provide strategies to reduce barriers. For this purpose, in the form of a qualitative plan and with phenomenology approach, we proceeded to the stage of selective coding and among the mothers of primary school children living in the apartment, 36 people were selected using purposive sampling and interviews were used to collect data. During the analysis of the findings, the Colaizzi method was used. Analysis of participants' experiences led to the identification of 4 main category and 14 sub-categories in the field of barriers for school children to play in apartment life and 5 main categories and 20 sub-categories in the strategies section to overcome these obstacles. Analysis of mothers' experiences showed that creativity has played an important role in strategies and removing barriers and The family, especially the parents, play the most important role in smoothing the conditions for children to play creatively in the apartment. This in itself leads to increased children's creativity. Using these findings, family education sessions can be hold to provide practical strategies for removing effective barriers to children's play in apartment living هدف از پژوهش حاضر تبیین موانع بازی کودکان دبستانی در زندگی آپارتماننشینی و ارائه راهکارهایی از تجربه زیسته مادران در جهت کاهش موانع بود. بدین منظور در قالب یک طرح کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی از بین مادران کودکان دبستانی ساکن در آپارتمان، 36 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. در جریان تجزیه و تحلیل یافتهها از روش کلایزی استفاده شد. تحلیل تجارب شرکت کنندگان به شناسایی 4 مقوله اصلی و 14 مقوله فرعی در زمینه موانع بازی کودکان دبستانی در زندگی آپارتماننشینی و شناسایی 5 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی در بخش راهکارهای ارائه شده توسط مادران برای رفع این موانع منجر شد. واکاوی تجارب مادران نشان داد خانواده به خصوص والدین مهمترین نقش را در هموار کردن شرایط برای بازی کودکان در آپارتمان را به صورت خلاقانه بر عهده دارند که این امر به خودی خود منجر به افزایش خلاقیت کودکان میگردد. با استفاده از این یافتهها میتوان جلسات آموزش خانواده جهت شناخت موانع موثر در بازی کودکان در زندگی آپارتماننشینی و ارائه راهکارهایی از تجربه زیسته مادران برای رفع موانع ، برگزار نمود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823The Effect of P4C (Philosophy for Children) curriculum on children's love of learning and moral judgmentتاثیر برنامه درسی P4C (فلسفه برای کودکان) بر عشق به یادگیری و قضاوت اخلاقی کودکان5773636510.30465/fabak.2021.6365FAمحبوبه سلیمان پورعمراناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانناهید یساولدانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20210511The aim of this study was to determine the effect of philosophy education program on children on the love of learning and moral judgment in fourth grade elementary students. The research method was descriptive and quasi-experimental in that the pre-test and post-test design with two experimental and control groups was used. The study population consisted of all fourth grade elementary students of Khorasan Razavi in the academic year of 1997-98. The students of Tabadakan region were randomly selected and a pre-test was performed among them. In the experimental group and 20 people in the control group were randomly assigned. Two methods of library and questionnaire were used to collect information. The training course was held with the experimental group in 12 sessions of 45 minutes using the exploration ring method. Data collection tools were McFland 2003 Love of Learning Questionnaire and Sinhao Varma (1998) Moral Judgment Questionnaire. Both face and content validity were confirmed by professors and experts and its reliability was estimated with Cronbach's alpha coefficient of 0.78 and 0.87 for the moral judgment questionnaire, respectively. Analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data using spp22 software. The results showed that the program of teaching philosophy to children has a positive effect on the love of learning (P <0.05, F = 25.153). That is, 58.7% of the variance of the remaining total scores is affected by teaching philosophy to children and has no effect on the development of moral judgment of elementary students (P> 0.05, F = 0.052), which means that teaching philosophy to children has an effect on students' moral judgment. does not have. The difference between the scores of the experimental and control groups or the effect of teaching philosophy is also (0.001 = 2nd); That is, 0.1% of the variance of the remaining total scores is influenced by teaching philosophy to children.هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر عشق به یادگیری و قضاوت اخلاقی در دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه ی پژوهش شامل کلیة دانش آموزان پایة چهارم ابتدایی خراسان رضوی بودند که به صورت تصادفی انتخاب و 2۰ نفر درگروه آزمایش و 2۰ نفر درگروه گواه گمارش تصادفی شدند. گروه آزمایش در 12 جلسۀ 45 دقیقه­ای و به روش حلقۀ کندوکاو برگزار گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه عشق به یادگیری مک فلند 2003 و قضاوت اخلاقی سینهاو وارما(1998) بود. روایی محتوایی مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی آن به ترتیب 0.78 و 0.87 برآورد شد. جهت تحلیل داده ها از کوواریانس (ANCOVA) با نرم افزار spp22 استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر عشق به یادگیری (P<0.05, F=25.153)تاثیر مثبت دارد. میزان تفاوت نمرات گروه آزمایش و کنترل (0.5870= 2η) بود؛ یعنی58.7 درصد واریانس نمرات کل باقی مانده متأثر از آموزش فلسفه به کودکان میباشد و بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی(P>0.05, F=0.052) تأثیری نداشته است بدین معنی که آموزش فلسفه به کودکان بر قضاوت اخلاقی دانش­آموزان تأثیر ندارد. میزان تفاوت نمرات گروه آزمایش و کنترل یا اندازه تأثیر آموزش فلسفه نیز(0.001= 2η) است؛ یعنی 0.1درصد واریانس متأثر از آموزش فلسفه به کودکان میباشد. <br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Psychonarratology of Humor in Child Stories: A Schematic Approachروانروایتشناسیِ طنز در داستانهای کودک: با رویکردی طرحوارهای75101626510.30465/fabak.2021.6265FAامیر حسین زنجانبردانشجوی کارشناسی ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000000235179798حسین زارعاستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانبلقیس روشناستاد، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20210413"Cognitive humor Studies" deals with the study of those hidden features in the text that influence different degrees of memory expansion, smile or laughter, while affecting how the information is stored, processed, and retrieved. Schemas are cognitive shortcuts for intentional cognition that are merely a set of index features without any details. This study is based on the cognitive definition of "humor" as a funny phenomenon (not as a tool with social mission), in which at first, it classifies in a descriptive-analytic manner, the structure of the subtle-joke narratives as structures based on surprise (based on the sudden change in the reader's mental schema). Then, from the structure of these sub-narratives, it'll come to the grand stylistics of the children's humor texts. The research style is based on two components. One of the components is the narrative schema shifts of the introspective narrative of the text (the main character of the story), and the other one is a reflection of the schema of the extroversion of the text (the reader). Corresponding to these two components, two coordinate devices are used. The two sets show the pattern of shifts in the two narratives of interpolation and extroversion, in terms of time, and, thus, categorize the satirical discourse into two types of "long" and "leap" styles. This research, for the first time, in addition to linguistic humor, categorizes positional satire, and can be the idea of humorists, as well as facilitator of comparative criticism by classifying structures.«روان­روایت­شناسی» مطالعۀ بازنمایی­های شناختیِ روایت است. «طرحواره­ها» مجرای تحقق بازنمایی­ها بوده، حاوی کلیتی از ویژگی­های شاخص، و فاقد جزئیات­اند. مقالۀ پیشِ­رو بر آن است: با استفاده از مفهوم طرحواره، ابتدا «طنز» را تعریف؛ سپس وفقِ چگونگی تأثیر متن بر بازنمایی­های ذهنی مخاطب، سبـک­های طنزپردازی را در داستان­های کودک دسته­بندی کند. روش این مقاله تحلیلی­ـ­توصیفی و قائم بر دو مؤلفه است. یکی از مؤلفه­ها مبین تغییرات طرحوارۀ گفته­یابِ درون­رواییِ متن (شخصیتِ مضحک داستان) است، دیگری مبین تغییرات طرحوارۀ گفته­یاب برون­روایی (خواننده). نتایج پژوهش نشان می­دهد: اول اینکه طنز عبارت است از علم بر تحقق خطای شناختیِ ناشی از دیالکتیکِ دو طرحوارۀ متباین؛ دوم اینکه خنده­آفرینیِ روایت­های طنز زادۀ تعاملِ دو متغیر است: یکی طرحوارۀ ذهنیِ گفته­یاب درون­روایی و دیگری طرحوارۀ ذهنی گفته­یاب برون­روایی؛ سوم اینکه از منظر تفکرِ شناختی، سبک­های روایت­های طنزِ کودکانه تکرار یا تلفیقی از سبک­های روایت­های لـطـیفه­گون (انکدوت­ها) است. در این مقاله برای نخستین­بار، ضمن بررسی ارتباط میان سازوکارهای معناسازیِ متون طنز کودک با فرایند بازنماییِ ذهنیِ خواننده، طنزپژوهیِ دومؤلفه­ای (برحسب دو گفته­یابِ درون­روایی و برون­روایی) معرفی می­شود. دستاورد عملی پژوهش، ارائۀ الگوریتم­هایی شناختی برای خنده­آفرینی است که می­تواند یاریگر طنزنویسانِ حوزۀ کودک باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823The Effectiveness of working memory strategies training on Cognitive Flexibility and Emotional Self-Regulation in Elementary Studentsاثربخشی آموزش راهبردهای حافظه کاری بر انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان ابتدایی103124626710.30465/fabak.2021.6267FAباقر سرداریاستادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.0000-0002-3023-8269Journal Article20210413The aim of this study was to determine the effectiveness of working memory strategies training on cognitive flexibility and emotional self-regulation in elementary students. The research method was a quasi-experimental study with pre-test-post-test design and control group. The statistical population of the study of all female elementary school students in Maku in the academic year of 2019-2020 was 3621 people. From this population, a sample of 30 people was selected by random cluster sampling and randomly replaced in experimental and control groups. The data collection tools included an affective style questionnaire (ASQ) and a wisconsin card sorting test (WCST) . Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance in the SPSS program. Data analysis showed that training of working memory strategies has led to significant differences between groups in cognitive flexibility and emotional self-regulation (p < 0.05). According to the findings, working memory strategies training has been able to give students the ability to improve their cognitive flexibility and emotional self-regulation processes.هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان ابتدایی بود. این پژوهش از نوع مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3621 نفر بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه سبک های عاطفی (ASQ) و آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (WCST) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری در برنامه spss انجام شد. تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردهای حافظه کاری منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی شده است (05/0>p). با توجه به یافته ها، آموزش راهبردهای حافظه فعال توانسته است به دانش آموزان این توانایی را بدهد که فرایندهای انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی خود را بهبود دهند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Identifying facilitators and inhibitors of developing research spirit in childrenشناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان125158628510.30465/fabak.2021.6285FAفاطمه صباغیدانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6949-5027کیوان صالحیاستادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران، ایران0000-0001-8673-4248Journal Article20210421During last decades, children have played an increasing role in research and despite the emphasis on children’s active role as researchers (CAR). adults do a great part of research. This based documentary-method survey has dealt with identifying facilitators and inhibitors of developing research spirit in children to overcome this challenge and paving the way for children’s activities as researchers. By looking for in domestic databases including Noormags, IranDoc, Civilica, Elmnet, Scientific Information Database, Ensani Portal during 1380-1399, 64 documents retrieved then by using PRISMA evaluating checklist indicators, 21 of them were selected to be studied and analyzed. Furthermore, searching in international databases including, ERIC, Sage, Elsevier, Google Scholar and Taylor & Francis during 2000-2020, 45 documents retrieved and 19 of them were selected to be studied and analyzed by using PRISMA evaluating checklist indicators. Analysis was done by the Altheide Method. The findings of investigating documents resulted in four facilitators; educational, family, environmental and motivational factors and five inhibitors; individual, social, relational, educational and organizational. Finally, some suggestions are made to plan for educating researcher children paying attention to the definite limitations and obstacles.طی چند دهه اخیر نقش کودکان در پژوهش افزایش یافتهاست اما بهرغم تأکید بر نقش فعال کودکان بهعنوان پژوهشگر(CAR)، بخش بزرگی از این پژوهشها توسط بزرگسالان انجام میشود. از اینرو، پژوهش حاضر مبتنی بر روش اسنادی، برای غلبه بر این چالش و زمینهسازی برای فعالیت کودکان به عنوان پژوهشگران، به شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان پرداختهاست. با جستجو در پایگاه دادههای داخلی از جمله Noormags, IranDoc, Civilica, Elmnet, SID, Ensani Portal در بازهزمانی 1399-1380 تعداد 64 سند بازیابی و سپس با استفاده از نشانگرهای فهرستوارسی ارزیابی پریزما (PRISMA)، 21 سند برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. همچنین با جستجو در پایگاه دادههای بینالمللی همچون ERIC, SAGE, ELSEVIER, Google Scholar and Taylor & Francis در بازهزمانی 2020-2000 تعداد 45 سند بازیابی و مجدداً با استفاده از نشانگرهای فهرست پریزما (PRISMA)، 19 سند برای مطالعه و تحلیل، انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش اولزاید (Altheide) انجامگردید. یافتههای حاصل از بررسی اسناد به شناسایی چهار عامل تسهیلگر شامل عوامل آموزشی، خانوادگی، محیطی و انگیزشی و پنج عامل بازدارنده شامل عوامل فردی، اجتماعی، ارتباطی، آموزشی و سازمانی منتجگردید. در نهایت، با توجه به موانع و محدودیتهای شناساییشده، پیشنهادهایی برای زمینهسازی پرورش کودکان پژوهنده ارائه گردیدپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823The Role of Epistemological Beliefs and Academic Self-efficacy in Predicting Academic Engagement in Studentsنقش باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در پیش-بینی درگیری تحصیلی دانشآموزان159180641210.30465/fabak.2021.6412FAسهراب عبدی زریناستادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.مجتبی سلیمانیکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20210524This study aimed to predict of academic engagement based on epistemological beliefs and academic self-efficacy in male students of secondary schools in Gheydar city. This study was descriptive and correlational type that statistical population included all male students in secondary Schools in Gheydar city that 250 students were selected by cluster random sampling. To collecting of data were used Epistemological Beliefs Questionnaire (Schommer, 1998), Academic Self-efficacy Questionnaire (Jinks & Morgan, 1999), and Academic Engagement Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1991). To analyzing of data, were used from Pearson correlation and multivariate regression by SPSS-26. The results of Pearson correlation showed that epistemological beliefs and academic self-efficacy have significant relationship with academic engagement (p<0/05). The results of multivariate regression showed that epistemological beliefs were able to predict of academic engagement. Also, academic self-efficacy was able to predict of academic engagement in students of secondary schools in Gheydar city. The results indicate that the students that have higher academic self-efficacy and epistemological beliefs are more in academic engagement and probably they are more successful in academic performance. پژوهش حاضر به منظور پیش­بینی درگیری تحصیلی براساس باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر قیدار انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر قیدار بودند که تعداد 250 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه باورهای معرفت­شناختی (شومر، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (پنتریچ و دیگروت، 1991) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره در نرم­افزار SPSS-26انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه معنی­داری (05/0>p) وجود دارد یعنی دانش­آموزانی که از باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار باشند از درگیری تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی توانایی پیش­بینی درگیری تحصیلی را دارند. لذا، بر مبنای نتایج این پژوهش می­توان ادعا کرد که جهت ارتقا عملکرد تحصیلی دانش­آموزان می­توان بر باورهای معرفت­شناختی و خودکارآمدی تحصیلی آنها مداخلات روانشناختی انجام داد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Designing a teaching model for cultivating philosophical thinking in elementary schoolطراحی الگوی تدریس پرورش تفکر فلسفی در دوره ابتدایی181202626610.30465/fabak.2021.6266FAنرگس عطریاناستادیارگروه امورفرهنگی ، وااحد شاهین شهر، دانشگاه ازاد اسلامی ، شاهین شهر ، ایران135604030000001014فرامرز عطریاناستادیار گروه حقوق، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، ایرانJournal Article20210413The present study was conducted to provide a teaching model for the development of philosophical thinking in elementary school students. This research has tried to answer three main questions by using documentary method and qualitative research with deductive approach and descriptive-inferential method. The first question in order to explain the theoretical foundations of this type of curriculum and the next question seeks to provide subcategories of the basic elements of the philosophical thinking program including educational objectives, educational content, learning teaching process and evaluation method that these subcategories rely on two curriculum models Tyler and teaching philosophy to methyolipman children have been developed and information has been collected using a semi-structured cube mesh. Then, based on a qualitative theoretical research, a model for cultivating philosophical thinking has been presented. The purpose of this model is to cultivate a variety of thinking skills and to promote philosophical skills. The results of this study show that by accurately implementing the model, it is possible to cultivate citizens with the powers of rational thinking, critical thinking and all kinds of thinking with the pure powers of values from counter-values in a convincing way. Understanding why and how problems are among the main results of fostering philosophical thinking among students covered by the project.پژوهش حاضر جهت ارائه الگوی تدریس برای پرورش تفکر فلسفی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحقیق کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی–استنتاجی در تلاش به پاسخ گویی به سه سوال اصلی برآمده است. سوال اول در راستای تبیین مبانی نظری این نوع برنامه درسی و سوال بعدی، به دنبال ارائه زیرمقوله های عناصر اساسی برنامه تفکر فلسفی شامل اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری و شیوه ارزشیابی است که این زیرمقوله ها با تکیه بر دو الگوی برنامه درسی تایلر و آموزش فلسفه به کودکان متیولیپمن بسط یافته و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است. سپس بنا بر پژوهش کیفی نظریه ای به ارائه الگوی پرورش تفکر فلسفی پرداخته شده است. هدف الگوی حاضر پرورش انواع تفکر و ترویج مهارت فلسفیدن می باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد با اجرای دقیق الگو می توان شهروندانی با قوای تفکر منطقی، تفکر انتقادی وانواع تفکر با قوای تمیز ارزشها از ضد ارزشها به صورت اقناعی پرورش داد. درک چیستی چرایی و چگونگی مسائل از جمله نتایج اصلی پرورش تفکر فلسفی در بین دانش آموزان تحت پوشش طرح می باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823The effect of philosophy for children curriculum on the growth of students' creativityتأثیر برنامه درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانشآموزان203230623210.30465/fabak.2021.6232FAستاره کنعانی هرندیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.محمد نوریاندانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.000000016426322Xداریوش نوروزیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.محمود عبایی کوپاییاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب ، تهران، ایران.Journal Article20210407The purpose of this study was to determine the effect of implementing a philosophy for children curriculum on the growth of students' creativity. The statistical population of the study was fifth grade female students in the nineteenth grade of Tehran's education district, of which 56 were selected by convenience sampling and then divided into experimental and control groups. The experimental group was trained in a philosophy curriculum for children in 16 sessions. Due to the fact that the research design was pre-test and post-test with a control group, the creativity measurement tool was implemented twice before and after the presentation of the philosophy curriculum for children. The data obtained from pre-test and post-test were analyzed using analysis of covariance. The findings of the present study indicated the favorable effect of research intervention on creativity and its subscales. In other words, the findings of the present study indicate that the philosophy for children curriculum has increased the level of creativity of learners and its components, ie flexibility, initiative, expansion, fluidity in the experimental group compared to the control group هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانش آموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی منطقه نوزده آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از بین آنها 56 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش با برنامه درسی فلسفه برای کودکان طی 16 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود، ابزار اندازه گیری خلاقیت در دو نوبت قبل و بعد از ارائه برنامه درسی فلسفه برای کودکان اجرا شد. داده های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر حاکی از تأثیر مطلوب مداخله پژوهش بر خلاقیت و خرده مقیاسهای آن داشت. به عبارتی یافتههای پژوهش حاضر مبین آن است که برنامه درسی فلسفه برای کودکان میزان خلاقیت فراگیران و مولفههای آن یعنی انعطاف پذیری، ابتکار، بسط، سیالی را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه را افزایش داده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Moral Intelligence: moral thinking and moral action in "Michele Borba: and "Lennick and Kiel" modelsهوش اخلاقی: بررسی تفکر و عمل اخلاقی در مدل بربا و مدل لنیک و کیل231257624310.30465/fabak.2021.6243FAپریسا گودرزیدکترای عرفان اسلامی، عضو گروه انسانشناسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران،0000-0002-4348-0927محسن شعبانیدانشجوی دکترای فلسفه اخلاق، دبیر گروه انسانشناسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0000-0001-5816-6132Journal Article20210410Michele Borba (2001) and Doug Lennick and Fred Kiel (2005) suggested two models of moral psychology. This paper tries to investigate moral intelligence and evaluate these two models. Both models have remarkable similarities. On the other hand, these two models have differences in their aims, methods and theoretical domains. These models are subjected to some critiques; they do not present any clear philosophical and/ or scientific explanation for their foundations. The essence of virtues and the methodology they are selected is also questionable. Besides, conceptual definition and conceptual relevance of moral virtues seems neglected in both models. This is notable that these models connect moral thinking with moral action, while the gap between moral theory and practice is an important challenge in the areas of philosophy and psychology.میشل بربا (2001) و دوگ لنیک و فرد کیل (2005) دو مدل مختلف از هوش اخلاقی ارائه دادهاند. این مقاله میکوشد با مروری بر اصطلاح هوش اخلاقی به بررسی، مقایسه و نقد این دو مدل بپردازد. هر دو مدل، نگاهی این دو مدل دارای اشتراکات قابل توجهی هستند. از سوی دیگر، در زمینه اهداف، روشها و جغرافیای نظری دارای تفاوتهایی هستند. از جمله انتقادات وارد بر این دو مدل این است که هیچیک از این دو تبیین فلسفی و/ یا علمی روشنی از مبانی خود ارائه ندادهاند. علاوه بر این، چیستی فضائل و چگونگی انتخاب آنها در هر یک از دو مدل مورد سوال است. همچنین تعریف مفهومی و ارتباط مفهومی فضیلتهای اخلاقی نیز در هر یک از این دو مدل مورد غفلت واقع شده است. از این رو، به نظر میرسد، با توجه به کاستیهایی که این دو مدل دارند، اتکا به آنها به عنوان نظریههایی در باب هوش اخلاقی محل اشکال باشد. از جمله نکات قابل توجه در نظریههای هوش اخلاقی این است که هوش اخلاقی تفکر اخلاقی و عمل اخلاقی را به هم پیوند میزند؛ این در حالیست که فاصله میان نظر و عمل اخلاقی یکی از چالشهای مهم در حوزه فلسفه و روانشناسی است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Identifying the challenges of teaching philosophy to children from the perspective of preschool educators (a phenomenological study)شناسایی چالش های آموزش فلسفه برای کودکان از نظر مربیان پیش دبستانی(یک مطالعه پدیدار شناسانه)259287623310.30465/fabak.2021.6233FAساناز ماهریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ایرانعلیرضا عراقیهدانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ایرانیحیی قائدیدانشیار گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایرانامیر حسین مهدی زادهاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ایرانپری سوسهابیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ایرانJournal Article20210407The aim of the present study was to understand the lived experiences of preschool teachers regarding the challenges of teaching philosophy to children. This qualitative research was performed using phenomenological method. The method of data collection was semi-structured interviews. For this purpose, data were collected by interviewing 15 instructors who had an experience of teaching philosophy to students. Data were analyzed by Strabert and Carpenter (2003). The analysis of the interviews indicates four main themes including cultural challenges, content challenges, administrative and structural challenges, methodological challenges and 22 sub-themes including unfamiliarity with the phenomenon of teaching philosophy to children in society, ridicule Lack of parental involvement in teaching philosophy to children, prejudiced attitude towards teaching philosophy to children, low parental education, lack of appropriate resources, improper content organization, incomplete translations, lack of communication and compatibility of content, acceptance of abstract concept of philosophy and inconsistency with child, Presenting a philosophy textbook, the achievements of teaching philosophy are not tangible, refusing to teach philosophy to children in the formal curriculum, lack of formal instructor training, lack of material and spiritual support, high population density, assigning philosophy teaching to a rich group, lack of tools related to teaching philosophy to the child, the low quality of the trainers was the lack of attention to the child's age, providing the final answer to the child, ignoring the child and lack of connection with the extraction environment.هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته مربیان از چالشهای آموزش فلسفه به کودکان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه­های نیمه­ساختارمند بود.بدین منظور داده­ها با مصاحبه از 15 نفر از مربیانی که سابقه تدریس فلسفه به دانش­آموزان را داشتند جمع­آوری و به روش استرابرت و کارپنتر(2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبه­ها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالش­های فرهنگی،چالش­های محتوایی،چالش­های اداری و ساختاری،چالش­­های روشی و 22 زیرمضمون شامل ناآشنا بودن پدیده آموزش فلسفه به کودکان در جامعه،تمسخر،عدم درگیری والدین در آموزش فلسفه به کودک،برخورد متعصبانه با آموزش فلسفه به کودک،تحصیلات اندک والدین،نبود منابع مناسب،سازماندهی نامناسب محتوا،ترجمه های ناقص،عدم ارتباط و سازگاری محتوا،پذیرش مفهوم انتزاعی از فلسفه و ناساگاز با کودک،ارائه متنی فلسفه، ملموس نبودن دستاوردهای آموزش فلسفه ،نپذیرفتن آموزش فلسفه به کودک در برنامه درسی رسمی،عدم تربیت رسمی مربی،نبود حمایت­های مادی و معنوی، تراکم جمعیتی بالا،اختصاص آموزش فلسفه به گروهی ثروتمند ،نبود ابزار مرتبط با تدریس فلسفه به کودک،کیفیت پایین مربیان ،عدم توجه به سن کودک،ارائه پاسخ نهایی به کودک،نادیده گرفتن کودک و عدم ارتباط با محیط استخراج بود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823Designing a Situated Creativity model based on the Reflective Education approach (Case study: philosophy for children program)طراحی الگوی خلاقیت موقعیتی مبتنی بر رویکرد تربیت تأملی (مورد مطالعه: برنامه فلسفه برای کودکان)289317623610.30465/fabak.2021.6236FAسید نورالدین محمودیاستادیار پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20210408The purpose of this study was to design a situational creativity model based on the reflective training approach based on data foundation theory. The approach of the present paper is qualitative and to design the situational creativity model, the data foundation method based on the approach of Strauss and Corbin (1998) was used. The statistical population of the present study for the initial interview and identification of valid texts in the field of situational creativity included experts who had a history of training in creativity and writing textbooks in the field of reflective training and creativity. This led to the identification of credible sources of reflective education, the school of pragmatism, and philosophy for children, and texts that could be cited by Joas. Findings showed that "communication and connection, experience as a flow, integration of perception of the world and female society" as an axial phenomenon based on causal conditions Contrasting things, learning is achieved through sustainability, change and reconstruction of the environment and openness of expression, taking into account the beautification of life and social and physical factors (as a model field) and leads to attention to the emotional aspects of education, integrated creativity, strengthening High self-esteem and motivation to participate.هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی خلاقیت موقعیتی مبتنی بر رویکرد تربیت تأملی بود. رویکرد مقاله حاضر کیفی است و جهت طراحی الگوی خلاقیت موقعیتی از روش داده بنیاد براساس رویکرد اشتراوس و کوربین (1998) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر جهت مصاحبه مقدماتی و شناسایی متون معتبر در زمینه خلاقیت موقعیتی شامل صاحبنظرانی میشد که در حوزه تربیت تأملی و خلاقیت دارای سابقه آموزش و تالیف منابع درسی بودند. این امر منجر به شناسایی منابع معتبر تربیت تأملی، مکتب عمل گرایی و فلسفه برای کودکان و متون قابل استناد یوس شد. یافتههای تحقیق نشان داد که «ارتباط و پیوند، تجربه به مثابه جریان، یکپارچگی درک جهان و جامعه مادگی» به عنوان پدیده محوری بر مبنای شرایط علی «ساماندهی موقعیت و عمل در موقعیت» و از طریق راهبردهای «تحریک انگیزی، تفکر زایشگر، تاکید بر امور متضاد، یادگیری از طریق پایداری، تغییر و بازسازی محیط و گشودگی بیان» و با در نظر گرفتن «زیباسازی زندگی و عوامل اجتماعی و کالبدی» (به عنوان زمینه ی الگو) محقق میشود و منجر به تحقق «توجه به جنبـههای عـاطفی آمـوزش، خلاقیت یکپارچه، تقویت خودارزیابی و انگیزه مشارکت بالا» میگردد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070012120210823.فهرست7495FAJournal Article20220228.خوانش فبکی داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی
فرشاد اسکندری شرفی، یونس رحمتی فیروزآبادی، و علینصرت فلاح؛ 1
مطالعۀ کیفی ابعاد چالشهای بازی کودکان در زندگی آپارتماننشینی
صدیقه باقری ورکانه و کوثر دهدست؛ 35
تاثیر برنامۀ درسی P4C (فلسفه برای کودکان) بر عشق به یادگیری و قضاوت اخلاقی کودکان
محبوبه سلیمان پورعمران و ناهید یساولی؛ 57
روانروایتشناسیِ طنز در داستانهای کودک: با رویکردی طرحوارهای
امیرحسین زنجانبر، حسین زارع، و بلقیس روشن؛ 75
اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه کاری بر انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان ابتدایی
باقر سرداری؛ 103
شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارندۀ پرورش روحیۀ پژوهندگی در کودکان
فاطمه صباغی و کیوان صالحی؛ 125
نقش باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان
سهراب عبدی زرین و مجتبی سلیمانی؛ 159
طراحی الگوی تدریس پرورش تفکر فلسفی در دورۀ ابتدایی
نرگس عطریان و فرامرز عطریان؛ 181
تأثیر برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانشآموزان
ستاره کنعانی هرندی، محمد نوریان، داریوش نوروزی، و محمود عبایی کوپایی؛ 203
هوش اخلاقی: بررسی تفکر و عمل اخلاقی در مدل بربا و مدل لنیک و کیل
پریسا گودرزی و محسن شعبانی؛ 231
شناسایی چالشهای آموزش فلسفه برای کودکان از نظر مربیان پیشدبستانی (یک مطالعۀ پدیدارشناسانه)
ساناز ماهری، علیرضا عراقیه، یحیی قائدی، امیر حسین مهدیزاده، پری سوسهابی؛ 259
طراحی الگوی خلاقیت موقعیتی مبتنیبر رویکرد تربیت تأملی (مورد مطالعه: برنامۀ فلسفه برای کودکان)
سید نورالدین محمودی؛ 289