پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919A psychological survey of Vigotsky's theory and its relationship with the theoretical foundations of teaching philosophy to childrenبررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان320263FAمژگان رشتچیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20120919The present article was written after a number of current language development theories in children such as behaviorism, nativism, functionalism and, in particular, vigotsky's theory concerning the development of language and thought in children and the interconnections between language and thought were briefly reviewed. The aim of this study is to demonstrate the [wide] implications of Vigotsky's theory in the analysis of the relations between language and thought. A surly of vigotsky's two key concepts, x.e. proximate development zone and mediation, indicate that they bear significance for the process of teaching philosophy to children this article has discussed the relevancy of Vigotsky's theory with the foundations of philosophy for children(p4c) and has looked mto the teaching of children, the role of teaching in the promotion of the process of thinking in children and the social role of language in the enhancement of that process. It is the opinion of this writer that an analysis of Vigotsky's theory provides a sound understanding that endorses the necessity of teaching of philosophy to children and, alongside of that, sheds light on the scientific bases of such teaching and the consistency of its methodology with scientific principlesمقالۀ حاضر پس از بررسی اجمالی برخی نظریههای موجود دربارۀ رشد زبان کودک، از جمله نظریههای رفتارگرا، فطرینگر و نقشنگر، بهطور اخص دیدگاه <em>ویگوتسکی</em> دربارۀ رشد زبان و تفکر و ارتباط آنها با یکدیگر را، مورد مطالعه قراردادهاست. هدف این بررسی نشان دادن شمول نظریۀ ویگوتسکی در تفسیر ارتباط زبان و تفکر است. بررسی دو مفهوم عمدۀ نظریۀ وی، یعنی منطقۀ مجاور رشد و میانجیگری، روشنکردهاست که این دو مفهوم در روند آموزشی فلسفه برای کودکان سودمند است. این مقاله، همخوانی نظریۀ ویگوتسکی با مبانی فلسفه برای کودکان، مسئلۀ آموزش کودکان، نقش آموزش در بهبود روندهای فکری کودکان و نقش اجتماعی زبان در پیشبرد تفکر کودکان را، از جنبههای گوناگون مورد بحث قراردادهاست. بهنظر نویسنده، بررسی نظریات ویگوتسکی درک درستی از ضرورت آموزش فلسفه به کودکان بهدستمیدهد و پایههای علمی آموزش فلسفه به کودکان و تطابق روشهای آموزش آن با نظریههای علمی را روشنمیسازد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919An investigation into the philosophy for children program (p4c) with a view toward the differential attention paid to the different dimensions of philosophical mentalityبررسی برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان در راستای توجه به ابعاد مختلف ذهنیت فلسفی2135264FAمعصومه رمضانیکارشناسارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشJournal Article20120919One of the fundamental aims of any educational system is to educate well-informed, and enlightened people, those who base their thoughts on valid reasoning and logic and who using comprehensive and profound thinking in their encounters with the outside world, consider life’s problems from different perspectives and exhibit flexibility; in other words, educating people with philosophical mentality. To meet this goal, it seems necessary that curricula should focus on philosophical thinking and develop the power of thinking and reasoning in the students. In this connection, one of the programs designed in recent decades to develop philosophical thinking and promote “philosophizing” on the part of children is that of philosophy for children program (p4c). The aim of study was to investigate the theoretical foundations of (p4c). The research approach of the study was descriptive-analytic. The findings of the study indicate that although in this program vast attention has been paid to the different dimensions of the philosophical mentality, with regard to the degrees of the attention paid by this program to the individual dimensions of philosophical mentality certain disproportionalities are observed. That is, while certain elements of the philosophical mentality, such as questioning the obvious matters, evaluating ideas detached from their sources and relating affairs to long-term goals, have received more attention than othersیکی از اهداف اساسی هر نظام آموزشی، تربیت انسانهای هشیار و آگاهی است که تفکر خود را بر پایة استدلال صحیح و منطق بنا نهاده، در برخورد با دنیای پیرامون خویش با اندیشهای جامع و عمیق، جوانب مختلف امور را بررسی نموده و از قابلیت انعطاف بالایی در مواجهه با مسائل زندگی برخوردارند و به عبارتی دارای ذهن فلسفی میباشند. بدین منظور لازم است برنامههای درسی، تربیت اندیشة فلسفی را مدنظر قرارداده، به پرورش قدرت تفکر و استدلال دانشآموزان توجهنمایند. در این راستا، یکی از برنامههای درسی که در دهههای اخیر به منظور پرورش تفکر فلسفی و فلسفهورزی در دانشآموزان شکلگرفتهاست، برنامة درسی فلسفه برای کودکان میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی نظری برنامة درسی فلسفه برای کودکان در راستای تربیت ذهن فلسفی در دانشآموزان است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش روش توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در برنامه درسی فلسفه برای کودکان، توجه گستردهای به ابعاد مختلف ذهن فلسفی شدهاست. اما در میزان توجه این برنامه به هریک از ابعاد، تفاوتهایی مشاهدهمیشود، بهگونهای که برخی از عناصر ذهن فلسفی، همچون زیر سؤالبردن مسائل بدیهی، ارزشسنجی افکار جدا از منبع آنها و ارتباط دادن مسائل با هدفهای درازمدت، مورد توجه بیشتری قرارگرفتهاست.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919Moral Development in Children and Children's Literature: Khanian's Stories from a Moral Point of Viewرشد اخلاقى کودک و ادبیات داستانى به همراه بررسى آثار داستانى جمشید خانیان از منظر رشد اخلاقى3767265FAحسین شیخ رضایی و دیگراندکتری فلسفه،استادیار، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20120919Psychological theories of moral development mainly focus on the following issues: when and how child acquires the moral faculty and how we can improve his/her moral judgments. In the first part of this paper, we will briefly review some of the main psychological theories of moral development. Our main concern is to study the relationship between children's literature and moral development; therefore we try to extract some questions from each theory to evaluate a literary work from a moral point of view. By means of such questions we can analyze a particular literary work and see whether it is possible to use as a material in P4C community of inquiry or not. Moreover, by having such a list of questions we can see which features of moral development are neglected and which ones are dominant in a particular body of literary works. In the second part of the paper, we will consider six stories written by Jamshid Khanian and will evaluate them from a moral point of view using the prepared set of questions. Our analysis shows that Khanian's works are rich and can be used easily as suitable materials in P4C sessionsنظریههاى روانشناختى دربارة اخلاق عمدتاً حول این سؤالات شکل گرفتهاند: چگونه، در چه سنّى و با چه سازوکارى قواى اخلاقى کودک شکل میگیرند و توانایىهاى اخلاقى او تثبیت میشوند. بخش اول این نوشته به مرور مختصر آراء پارهاى از مکاتب مهم روانشناسى دربارة اخلاق میپردازد. از آنجا که هدف اصلی بحث، پیوند اخلاق و ادبیات داستانی است، خواهیم کوشید تا از دل نظریههای مطرح شده سؤالاتی را برای سنجش و ارزیابی اخلاقی آثار داستانی استخراج کنیم. هدف از تهیة چنین فهرستی از سؤالات آن است که اولاً نشان دهد چگونه میتوان از دل آثار داستانی موضوعاتی برای تأمل اخلاقی کودکان و نوجوانان به دست آورد و به عنوان نمونه در نشستها و جلسات فلسفه برای کودک (P4C) از آنها سود جست، و ثانیاً با در دست داشتن چنین فهرستی میتوان تشخیص داد که آثار داستانی مورد پژوهش عمدتاً به کدام جنبههای اخلاقی پرداختهاند و کدام جنبهها را مغفول گذاشتهاند. در بخش دوم مقاله، به سراغ آثار داستانى جمشید خانیان خواهیم رفت و میکوشیم با توجه به چارچوب نظرى فراهم شده در بخش نخست، مؤلفهها و عناصر مربوط به اخلاق را در میان شش اثر داستانى او بازشناسى و تحلیل کنیم.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919Philosophy for Children: A Step toward Strengthening the Bond between Philosophy and Societyفلسفه برای کودکان؛ گامی بهسوی پیوند فلسفه با جامعه6981266FAالهام فخراییکارشناسارشد فلسفۀ اسلامیJournal Article20120919Human-beings are the only creatures that lay claim to thought and getting involved in thinking. Thanks to this potentiality they are bestowed with opportunities to learn as both individual and members of society. One of the domains that has undoubtedly proved its merit in the promotion of human thinking concerns philosophy and philosophical thinking, as philosophy is the art of questioning and questioning is the mainstay of human rationality. Although the presence of philosophy in human existence is nothing new, what has nowadays gained significance, though as a new potentiality is at its very early stage, is an endeavor toward the dissemination of philosophy, especially in teaching it to children; a teaching whose significant outcomes impress the personal life of the child from the very beginning and, at later stages, will all the more be a source of his/her material and spiritual enjoyments. In general, this will eventually culminate in the promotion of the cultural level of the society. In this connection, the writer of this article is trying to explore two main perspectives: the bond and relationship of philosophy with society, and the teaching of philosophy to children. This, I hope, will cast into relief the efficacy of philosophy in solving social problems.انسان تنها موجودی است که داعیۀ اندیشه و اندیشمندی دارد و به مدد همین امکان، فرصت آموزش و یادگیری در بعد فردی و اجتماعی برایش فراهم میشود. یکی از عرصههایی که بهطور جدی در اعتلای تفکر انسانی موثر واقعگشته، فلسفه و تفکر فلسفی است؛ زیرا فلسفه، دانشِ پرسش است و پرسش رگ ِ حیات عقلانی بشر. اگرچه حضور فلسفه در زندگی انسان، چیز تازهای نیست، اما آنچه امروزه اهمیت ویژهای یافته و بهعنوان یک امکان جدید در آغاز راه است؛ تلاش برای همگانیساختن فلسفه و بهویژه آموزش آن به کودکان است؛ آموزشی که کارکردهای مؤثر آن از همان ابتدا متوجه زندگی شخصی کودک و در مراحل بعدی منجر به بهرهمندشدن هرچه بیشتر او از فرصتهای مادی و معنوی در زندگی میشود و در مجموع ارتقای سطح فرهنگ جامعه را بهدنبال خواهدداشت. در همین راستا، نگارنده در این مقاله بهدنبال بررسی دو بستر اساسی پیوند تفکر فلسفی با جامعه و نیز آموزش فلسفه به کودکان است تا کارآیی فلسفه در حل مسائل اجتماعی بیش از پیش آشکار شودپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919A study of the effects of teaching philosophy by using the community of inquiry method on the moral judgment development in fifth grade primary school students of Ahvazبررسی تأثیر اجرای برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز83102269FAسید منصور مرعشیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازمسعود صفایی مقدمعضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازپروین خزامیکارشناسارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیتJournal Article20120919The purpose of this study was to examine the effects of teaching philosophy by using the community of inquiry method on the moral judgment development in students of the fifth grade in primary of Ahvaz. The population of this research was all the students in the fifth grade in Ahvaz, and we chose 120 girl and boy students (60 in experimental group and 60 in witness group) by cluster sampling. For data gathering in this research, the moral judgment test was used (MJT). The data were analyzed via one variable co-variance. The findings show that teaching philosophy by using the (COL) method has a positive effect on the moral judgment development of students of the fifth grade both girls and boys without any significant difference, and equal effect on their moral judgment development. The findings of this study are coherent with research findings in other countries.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اجرای برنامة آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز بود (سال تحصیلی 88-89)، که از این میان تعداد 120 نفر دانشآموز دختر و پسر (60 نفر گروه گواه و 60 نفر گروه آزمایش) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از آزمون قضاوت اخلاقی(MJT) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیری(ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که، اجرای آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی الف: بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز تأثیر مثبتی داشته است. ب: بر رشد قضاوت اخلاقی هر دو جنس دختر و پسر تأثیری یکسان داشته و تفاوت معنیداری بین آنها مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاضر با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور همسویی دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919The development and Formation of the Skills of Critical Thinking in the Iranian Stories Composed for Children and Adolescentsسیر تحول و شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان103124275FAلیلا مکتبی فرددکتری کتابداری و اطلاع رسانی و پژوهشگر ادبیات کودکJournal Article20120919Stories play a vital role in the formation of critical thinking. The aim of this study is to pin down the potentials of ordinary stories in the formation and promotion of critical thinking in children. The skills under investigation include [the provision for and drawing attention to]:aims, questioning, data and information, evidence, experience, inferences and interrelationships, presuppositions, implications, consequences, ideas, fairness, courage, cooperation, firmness, mental perseverance, confidence in thinking, control of self-centeredness, and abilities for moral judgments. In this study by use of content analysis method and by utilizing Richard Paul’s views as a basis, the skills and features involved in critical thinking were explored in the stories approved and designated by the children’s Books Board for children in the Age Group C, published in the time span of 1342-1385. the findings show that the features of implications and consequences, information, data, evidence, experience, aim, moral reasoning abilities enjoy a better status [i.e. are dealt with more adequately] than others. The weakest features include: presuppositions, faith in thinking, ideas, inferences and interpretations. It should be noted that as far as critical thinking features are concerned the main sustained growth belongs to recent stories published in 1380’s. of course, a limit growth seems to have taken place in 1340’s.داستان، نقشی حیاتی در شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر،کشف امکانات بالقوة داستانهای معمولی در تقویت و شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی در کودکان است. مهارتهای تفکر انتقادی مورد بررسی عبارتند از: هدف، طرح پرسش، اطلاعات، داده، شاهد، تجربه، استنباطها و تفاسیر، پیشفرضها، استلزامات و پیآمدها، نظرات، انصاف (بیطرفی)، تواضع، رشادت، همراهی، استحکام، و پشتکارِ ذهنی، اطمینان در تفکر، تسلط بر خودمحوری، و قابلیتهای استدلال اخلاقی. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی از دیدگاه ریچارد پل در داستانهای تألیفی برای کودکان گروه سنی "ج" که در فاصلة سالهای 1342 تا 1385 در فهرست کتابهای مناسب شورای کتاب کودک به ثبت رسیدهاند، بررسی شده است. <br />نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفه­های استلزامات و پی­آمدها، اطلاعات، داده، شاهد، تجربه، هدف، قابلیت­های استدلال اخلاقی نسبت به سایر مؤلفه­ها در وضعیت بهتری قرار دارند. از ضعیف­ترین مؤلفه­ها نیز می­توان به پیش­فرض­ها، اطمینان در تفکر، ­نظرات و استنباط­ها و تفاسیر اشاره کرد. همچنین عمدة رشد متوالی داستان­ها به لحاظ مؤلفههای تفکر انتقادی صرفنظر از رشد مقطعی دهة چهل، در آثار متأخر و در دهة هشتاد روی داده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07001120120919Study of Implementation Effect of "Philosophy for Children" Program as Community of Inquiry on Improvement of Interpersonal Relationship in Primary School's Student in Tehranکودکان متفکر،روابط میان فردی موثر مطالعه تحقیقی پیرامون تاثیر برنامه" فلسفه برای کودکان" برای ارتباطات اجتماعی کودکان125145277FAمهرنوش هدایتیدکترای مشاوره، استادیار پژوهشگاه علوم انسانییحیی قائدی یحیی قائدیدکترای فلسفه تعلیم و تربیت، استادیار دانشگاه تربیت معلمعبدالله شفیع آبادیدکترای مشاوره، استاد دانشگاه علامه طباطباییغلامرضا یونسیدکترای روان سنجی، استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوبJournal Article20120919 To investigate the effect of community of inquiry method on improvement of interpersonal relationship skills, based on Lipman’s theory, an experiment was conducted in Tehran primary schools among students of grade third, fourth and fifth. 190 boy and girl students were randomly selected (97 boy, 93 girl) and assigned to experimental and control group( 88 experimental, 102 control). The experimental group was taught based on community of inquiry method for twelve, ninety-minute sessions. Cooper Ardly & Asher questionnaire for students and Vir & Davin questionnaire for teachers were used as the instruments of the study for collecting data about interpersonal relationship skills. To examine the effect of treatment, the collected data was analyzed by using various descriptive and deductive statistical techniques such as mean, standard of deviation, anova, paired and independed T test. The comparative of pre-test's means of both experimental and control group didn't show any different. But the result of pre-test and post-test of both experimental and control group indicate that the mean of post-test scores of experimental group in relation to pre-test in interpersonal relationship skills has increased while the mean of control group hasn't different in post-test and the mean of experimental group in post-test is higher than the mean of control group. Besides, to investigate insolubility of implementation effect, again the students were rechecked after 4 mount. The results has indicated on insolubility of effect. therefore this semi-experimental study have shown that implementing community of inquiry method has positively affected interpersonal relationship skills of the experimental group and save this effect until 4 mount.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجرای برنامۀ «فلسفه برای کودکان» به صورت اجتماع پژوهشی، بر بهبود مهارت های میانفردی در دانشآموزان پایه های تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی در دبستانهای دخترانۀ و پسرانه منطقۀ 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای این منظور 190دانشآموز در سه پایۀ تحصیلی به طور تصادفی در دو مرحله انتخاب شدند (97 پسر، 93 دختر) و در دو گروه گواه و آزمایش قرارگرفتند(88 نفر در گروه آزمایش و 102نفر در گروه گواه). سپس با استفاده از پرسشنامۀ دستیابی به مهارتهای اجتماعی«اردلی و آشر»، متغیر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سنجیدهشد. قبل از اجرای برنامه، عدم تفاوت معنادار مهارتهای ارتباطی در دو گروه تأیید شد. سپس کودکان گروه آزمایش، طی 12 جلسۀ هفتگی 5/1ساعته، در جلسات آموزشی شرکتنمودند. در پایان مشخص گردید که اجرای این برنامه میتواند بر بهبود مهارتهای ارتباط میانفردی دانشآموزان تأثیر معناداری بگذارد (p