اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانش‌آموزان نابینا

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

2 استادیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

3 دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان به روش حلقۀ کندوکاو بر بهبود عزت نفس و قضاوت اخلاقی در دختران و پسران نابینای 9-11 ساله در سال 1392-1393 بود. تعداد 28 نفر دختر و پسر نابینا (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ عزت نفس هیر و قضاوت اخلاقی سینها و وارما استفاده شد. برای بررسی فرضیۀ پژوهش از روش آزمایشی، پیش‌‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد و سپس به مدت 11 جلسه از روش کلاس‌داری به شیوۀ حلقۀ کندوکاو و داستان‌های فکری فیلیپ کم و رابرت فیشر بهره گرفته شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با روش حلقۀ کندوکاو می‌تواند 002/0 درصد در بهبود قضاوت اخلاقی و 032/0 درصد در عزت نفس پسران و 001/0 درصد در قضاوت اخلاقی دختران نابینا مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Philosophy for Children with Method Community of Inquiry on Moral Judgment and Self-Esteem in Blind Students

نویسندگان [English]

  • Leila Akrami 1
  • Amir Ghamarani 2
  • Ahmad Yarmohammadian 3
چکیده [English]

The aim of the present research is to study the of effect philosophy for children with community method of inquiry on moral judgment and self-esteem among blind students of 9-11, in 1392-1393 academic year. 28 blind girls and boys, (14 for experimental group and 14 for the control group) were selected s with simple random sampling method. The samples were assessed by Hare self-esteem Scale (HSS) and Moral Judgment Test (MJT) questionnaire. For study hypothesis, experimental (pre-test- post- test) method was used, then we utilized the community of inquiry Lipman, Robert fisher and Philip thinking stories. Data were analyzed by ANCOVA. Findings showed that, philosophy for children with community method of inquiry caused to improved moral judgment (0/002) and self-esteem (0/032) of blind boys and girls.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blindness
  • philosophy for children
  • community of inquiry
  • Self-Esteem Moral judgment
اسمیت، فیلیپ و گوردن هولفیش (1371). تفکر منطقی، روش تعلیم و تربیت، ترجمۀ علی شریعتمداری، تهران: سمت.
سینها، دورگاندا و میرا وارما (1379). آزمون قضاوت اخلاقی، ترجمۀ ابوالفضل کرمی، تهران: مرکز نشر روان‌سنجی.
شیرمحمدی، عاطفه و زهرا عبداللهی‌پور (1391). «تبیین و ترسیم تفکری بینا برای کودکان نابینا»، نشریة تفکر و کودک، دورۀ اول.
فیشر، رابرت (1386). داستان‌هایی برای فکر کردن، ترجمۀ شاهری لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کاکاوند، علی‌رضا (1388). روان‌شناسی کودکان استثنایی، تهران: روان.
کم، فیلیپ (1385). داستان‌های فکری، ترجمۀ مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، ج 1 و 2، تهران: شهرتاش.
لیپمن، متیو (1385). «الگوهای رفتاری در حلقۀ کندوکاو»، ترجمۀ لیلا نیازی، مجلۀ مدرسۀ سالم: ویژۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان، ش 2.
مرعشی، سیدمنصور، مسعود صفایی مقدم، و پروین خزامی (1389). «بررسی تأثیر اجرایی برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر اهواز»، نشریة تفکر و کودک، س 1، ش 1.
نوروزی، رضاعلی (1386). «بررسی کار فلسفی با کودکان از دیدگاه دانش‌آموزان مدارس شهر اصفهان»، فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، س 6، ش 23.
هدایتی، مهرنوش و دیگران (1389). «کودکان متفکر، روابط میان‌فردی مؤثر»، نشریة تفکر و کودک، س 1، ش 1.
 
Alden, Mats (2010). ‘Ethics, Morals and Responsibility’, BA Programme in Wood Orientated Furniture Design.
Baumeister, R. et al., (2003). ‘Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles?’, Psychological Science in the Public Interest, 4 (1).
Bogusz, E. H. Koprowska and E. Skrodzka (2012). ‘Investigation of Performance in Selected Auditory Tasksby Blind and Visually Impaired Children and Teenagers’, Institute of Acoustics, A. Mickiewicz University, Umultowska, 85, Pozna, Poland.
Brown, David (2005). ‘A Personal View of Changes in Deaf-Blind Population, Philosophy, and Needs’, Deaf-Blind Perspectives, 12 (3).
Burroughs, M (2013). ‘Philosophy for Children: Lesson Plans’, Created by Philosophy 592 (Pre-College Philosophy) Class Members, The University of North Carolina at Chapel Hill, California Deaf-Blind Services Elizabeth Bates, Blind Babies Foundation.
Daniel, Marie-France and Emmanuelle Auriac (2008). ‘Philosophy, Critical Thinking and Philosophy for Children’, Educational Philosophy and Theory, 43 (5).
Garaigordobil, Maite and Elena Bernaras (2009). ‘Self-concept, Self-Esteem, Personality Traits and Psychopathological Symptoms in Adolescents with and without Visual Impairmen’, The Spanish journal of psychology, 12 (1).
Hayhoe, Simon (2014). ‘Does Philosophy Disable? The Epistemological Model OF Disability, and The Influence of The Process of Knowledge Construction On People With Impairments’, School of Childhood Studies and Education Sciences, Canterbury Christ Church University/Centre for the Philosophy of Natural and Social Science, London School of Economics and Political Science, UK.
Jeremic, M. (2011). ‘PC4 for Blind Children’, Guided Interventions in MSK US.
Juuso, Hannu (2007). ‘Child, Philosophy and Education, Discussing the Intellectual Sources of Philosophy for Children’, Department OF Educational Sciences and Teacher Education.
Keung, Hing (2013). ‘The Moral Development of the Child: An Integrated Model’, Public Health, 1 (5).
Lipman, Matthew (1976). ‘Can Philosophy for Children be the Basis of Educational Redesign?’, Journal of Social Studies, 69 (6).
Michaels, M. et al. (2007). ‘Self-Esteem: Assessing Measurement Equivalence in a Multiethnic Sample of Youth’, Journal of Early Adolescence, 27 (3).
Minnameier, G and S. Schmidt (2013). ‘Situational moral adjustment and the happy victimizer’, European Journal of Developmental Psychology, 10 (2).
Mohammed, Sulaiman (2006). ‘Enhancing Multiple Intelligences in Children Who Are Blind: A Guide to Improving Curricular Activities’, ICEVI 12th World Conference.
Mostafa, Karim (2006). ‘52 Philosophical, Logical And Social Questions For Children: In philosophy You Learn How to Think Not What You Think’, in Dalalan School, Raniye provision-Kurdistan, SulaImany-Kurdistan.
Nacar, Eyyup (2013). ‘Investigation of Self-Esteem Levels of Blind Athletes’, International Journal of Sport Studies, 3 (2).
Posada, Roberto and Cecilia Wainryb (2008). ‘Moral Development in a Violent Society: Colombian Children’s Judgments in the Context of Survival and Revenge’, Child Development, 79 (4).
Pring, Linda and Valerie Tadic (2010). The Cognitive and Behavioral Manifestations of Blindness in Children, New York: Oxford University Press.
Reasoner, R. (2011). ‘Research.htm Extending self-esteem theory and research’, Personality and Social Psychology Bulletin, 19 (6).
Schacter, L., L. T. Gilbert and M. Wegner (2009). ‘Self Esteem’, Psychology (Second ed.), New York: Worth, ISBN 978-0-7167-5215-8.
Sola-Carmona, Juan and Remedios Lopez-Liria (2013). ‘Anxiety, psychological well-being and self-esteem in Spanish families with blind children, A change in psychological adjustment?’, Research in Developmental Disabilities, 34.
Srivastava, Rekha, Joshi, Shobhna (2014). ‘Relationship between Self-Concept and Self-Esteem in adolescents’, International Journal of Advanced Research, Vol. 2, Issue. 2.
Stephan, M. and T. Alan (2011). Benefits of Collaborative Philosophical Inquiry in Schools. Centre for Applied Ethics and Philosophy, Curtin University.
Werhane, Patricia and Brian Moriarty (2009). ‘Moral Imagination and Management Decision Making’, Featuring a Thought Leader Commentary, Chief Executive Officer, Novartis Foundation for Sustainable Development.