• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
تفکر وکودک
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
رشتچی, مژگان. (1391). بررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان. تفکر وکودک, 1(1), 3-20.
مژگان رشتچی. "بررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان". تفکر وکودک, 1, 1, 1391, 3-20.
رشتچی, مژگان. (1391). 'بررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان', تفکر وکودک, 1(1), pp. 3-20.
رشتچی, مژگان. بررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان. تفکر وکودک, 1391; 1(1): 3-20.

بررسی نظریۀ ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان

مقاله 1، دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1389، صفحه 3-20  XML اصل مقاله (417.21 K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسنده
مژگان رشتچی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
مقالۀ حاضر پس از بررسی اجمالی برخی نظریه‌های موجود دربارۀ رشد زبان کودک، از جمله نظریه‌های رفتارگرا، فطری‌نگر و نقش‌نگر، به‌طور اخص دیدگاه ویگوتسکی دربارۀ رشد زبان و تفکر و ارتباط آنها با یکدیگر را، مورد مطالعه قرارداده‌است. هدف این بررسی نشان دادن شمول نظریۀ ویگوتسکی در تفسیر ارتباط زبان و تفکر است. بررسی دو مفهوم عمدۀ نظریۀ وی، یعنی منطقۀ مجاور رشد و میانجی‌گری، روشن‌کرده‌است که این دو مفهوم در روند آموزشی فلسفه برای کودکان سودمند است. این مقاله، هم‌خوانی نظریۀ ویگوتسکی با مبانی فلسفه برای کودکان، مسئلۀ آموزش کودکان، نقش آموزش در بهبود روندهای فکری کودکان و نقش اجتماعی زبان در پیشبرد تفکر کودکان را، از جنبه‌های گوناگون مورد بحث قرار‌داده‌است. به‌نظر نویسنده، بررسی نظریات ویگوتسکی درک درستی از ضرورت آموزش فلسفه به کودکان به‌دست‌می‌دهد و پایه‌های علمی آموزش فلسفه به کودکان و تطابق روش‌های آموزش آن با نظریه‌های علمی را روشن‌می‌سازد.
کلیدواژه‌ها
رشد زبان و تفکر؛ منطقۀ مجاور رشد؛ میانجی‌گری؛ فلسفه برای کودکان
عنوان مقاله [English]
A psychological survey of Vigotsky's theory and its relationship with the theoretical foundations of teaching philosophy to children
نویسندگان [English]
Mojgan Rashtchi
چکیده [English]
The present article was written after a number of current language development theories in children such as behaviorism, nativism, functionalism and, in particular, vigotsky's theory concerning the development of language and thought in children and the interconnections between language and thought were briefly reviewed. The aim of this study is to demonstrate the [wide] implications of Vigotsky's theory in the analysis of the relations between language and thought. A surly of vigotsky's two key concepts, x.e. proximate development zone and mediation, indicate that they bear significance for the process of teaching philosophy to children this article has discussed the relevancy of Vigotsky's theory with the foundations of philosophy for children(p4c) and has looked mto the teaching of children, the role of teaching in the promotion of the process of thinking in children and the social role of language in the enhancement of that process. It is the opinion of this writer that an analysis of Vigotsky's theory provides a sound understanding that endorses the necessity of teaching of philosophy to children and, alongside of that, sheds light on the scientific bases of such teaching and the consistency of its methodology with scientific principles
کلیدواژه‌ها [English]
Language and thought development, Proximate zone of growth/development, mediation, philosophy for children
مراجع
Berko-Gleason, J. (1988). Language and socialization, Kessel, F. S. (ed.), The Development of Language and Language Researchers: Essays in Honor of Roger Brown, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Bloom, L. (ed.) (1978). Readings in Language Development, NY: John Wiley & Sons.

Brown, A. L., K. E. Metz, & J. C. Campione (1996). Social Interaction and Individual Understanding in a Community of Learners: The Influence of Piaget and Vygotsky, A. Tryphon & J. Voneche (eds.), The Social Genesis of Thought, UK: Psychology Press.

Cam, P. (1995). Thinking toGether, Alexandria, NSW: Hale.

Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding, Foris, Dordrecht.

Daniels, H. (2008). Vygotsky and Research, UK: Routledge.

Fisher, R. (2003). Teaching Thinking, London: Continuum.

Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think, Cheltenham: Nelson Thornes.

Hickmann, M. (1986). Psychological Aspects of Language Acquisition, In P. Fletcher & M. Garman (eds.), Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press.

Holzman, M. (1984). "Evidence for a Reciprocal Model of Language Development", Journal of Psycholinguistic Research, No.13.

Ingram, D. (1996). First Language Acquisition: Method, Description, and Explanation, Cambridge: Cambridge University Press.

John-Steiner, V. (2007). "Vygotsky on Thinking and Speaking", H. Daniels, M. Cole & J. V. Wertsch (eds.), The Cambridge Companion to Vygotsky, Cambridge: Cambridge University Press.

Johnston, J. R. & D. I. Slobin (1979). "The Development of Locative Expressions in English, Italian, Serbo-Croatian and Turkish", Journal of Child Language, No. 6.

Lipman, M. (2003). Thinking in Education, UK: Cambridge University Press.

Lock, A. (1991). The Role of Social Interaction in Early Language Development, N. A. Krasegnor, D. M. Rumbaugh, R.L. Schliefelbusch, & M. Studdert-Kennedy (eds.), Biological and Behavioral Determinants of Language Development, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Lund, N. (2003). Language and Thought, UK: Routledge.

MacWhinney, B. (ed.) (1999). The Emergence of Language, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Pellegrini, A. D. (1991). Applied Child Study: A Developmental Approach, Hilllsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Piaget, J. & B. Inhelder (1969). The Psychology of the Child, NY: Basic Books.

Piaget, J. (1972). The Principles of General Epistemology, NY: Basic Books.

Radford, A. (1990). Syntactic Theory and the Acquisition of English Syntax, UK: Basil Blackwell.

Richmond, P.G. (1970). An Introduction to Piaget, London: Routledge & Kegan Paul.

Sharp, A. M. (2003). Graduate Philosophy for Children Courses, NJ: Montclair State University, Institute for the Advancement of Philosophy for Children. Retrieved August 18, 2010 from http://www.internationalgraduate.net/children.htm.

Skinner, B. E. (1957). Verbal Behavior, NY: Appleton Century Crofts.

Slobin, D. I. (1971). Psycholinguistics, London: Scott Foresman & Co.

Slobin, D. I. (1973). "Cognitive Prerequisites For the Development of Grammar", C. A. Ferguson & D. I. Slobin (eds.), Studies of Child Language Development, NY: Holt, Rinehart & Winston.

Slobin, D. I. (ed.) (1985). The Crosslinguistic Study of Language Acquisition, 2 Vols., NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Slobin, D.I. (1966). "The Acquisition of Russian as a Native Language", F. Smith & G. A. Miller (eds.), The Genesis of Language: A Psycholinguistic Approach, Cambridge, MA: MIT Press.

Smidt, S. (2009). Introducing Vygotsky, UK: Routledge.

Splitter, L. J. & A. M. Sharp (1995). Teaching for Better Thinking, The Classroom Community of Inquiry, Melbourne, Australia: The Australian Council for Educational Research Ltd.

Tudge, J. & B. Rogoff (1989). "Peer Influences on Cognitive Development: Piagetian and Vygotskian perspectives", M. H. Bornstein & J. S. Bruner (eds.), Interaction in Human Development. Cross Currents in Contemporary Psychology, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Valian, V. (2009). "Innateness and Learnability", E. A. Bavin (ed.), The Cambridge Handbook of Child Language, Cambridge: Cambridge University Press.

Vygotsky, L.S. (1962). Thought and Language, Cambridge, Mass.: MIT Press.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind and Society: The Development of Higher Mental Processes, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Vygotsky, L.S. (1981). "The Genesis of the Higher Mental Functions", J. B. Wertsch (ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology, Armonk, NY: ME. Sharpe.

Vygotstky, L.S. (1972). The Psychology of Art, Barcelona: Baraal.

Watson, J. B. (1924). Psychology as the Behaviorist Views it, Psychological Review 20.

Wertsch, J. V. (2007). "Mediation", H. Daniels, M. Cole, & J. V. Wertsch (eds.), The Cambridge Companion to Vygotsky, Cambridge: Cambridge University Press.

Wertsch, J. V. (1985). Vygotsky and the Social Formation of Mind, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Williams, M. & R. L. Burden (1997). Psychology for Language Teachers. UK: Cambridge University Press.

Wood, D. (1993). How Children Think and Learn, Cambridge, MA: Blackwell.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,748
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,380
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.