شهابی, روح الله. (1395). آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی. تفکر وکودک, 7(2), 1-23.
روح الله شهابی. "آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی". تفکر وکودک, 7, 2, 1395, 1-23.
شهابی, روح الله. (1395). 'آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی', تفکر وکودک, 7(2), pp. 1-23.
شهابی, روح الله. آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی. تفکر وکودک, 1395; 7(2): 1-23.
آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی
استادیار گروه روان شناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
در نظام شناختیِ حافظه کاری، یکپارچگیِ کارکردهای اندوزشی با فرایندهای شناختیِ دیگر مانند پردازش و کنترل توجه، فرضیه نقش پیشایندی حافظه کاری برای استدلال سیّال را ایجاد کرده است. پژوهش حاضر، این فرضیه را از طریق مرور شواهد عصب روانشناختی و نظریهای و با انجام یک مطالعه کمّی مورد بررسی قرار داده است. از یک سو مرور مطالعات عصبروانشناختی نشان داده است حافظه کاری و استدلال سیّال دارای مکانیسم عصبی مشترکی هستند و از سوی دیگر از حیث نظریهای نیز به نظر میرسد اجرای بهینه تکالیف استدلال سیّال نیازمند منابع در دسترس بیشتر، ظرفیت توجهی اضافی، بازبینی و نظارت ردهای حافظه، فعالنگه داشتن راهبردها و یا راهحلهای میانجی و کشف و فعالنگه داشتن قواعد میانجی است که بخشی از کارکردهای حافظه کاری هستند. نتیجه مطالعه کمّی نیز نشان داده است رابطه ظرفیت حافظه کاری و استدلال سیّال به لحاظ آماری معنادار بوده و بخشی از واریانس تواناییهای استدلالی توسط ظرفیت حافظه کاری پیشبینی میشود. بر این اساس میتوان نقش پیشایندی حافظه کاری برای انجام بهینه تکالیف استدلالی را مورد تایید قرار داد. این یافته میتواند این دلالت کاربردی را با خود داشته باشد که مداخله در حافظه کاری و ارتقاء ظرفیت آن، میتواند برای انجام یک استدلال سیّال بهینه سودمند باشد.
Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O. (2002). Individual differences in working memory within a nomological network of cognitive and perceptual speed abilities. Journal of Experimental Psychology. 131, 567–589.
Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O. (2005). Working memory and intelligence: The same or different constructs? Psychological Bulletin, 131,30–60.
Alloway, T. P., Gathercole, S. E.,Willis, C., & Adams, A. M. (2004). A structural analysis of working memory and related cognitive skills in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 85−106.
Baddeley, A. D. (1986). Working Memory. Oxford: Oxford University Pres
Baddeley, A. D. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 4, 417-423
Baddeley, A. D. (2003). Working memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews: Neuroscience, 4, 829–839.
Baddeley, A. D. (2006). Working memory: An overview. In S. J. Pickering (Ed.), Working memory and education (pp. 1–31). Burlington, MA: Academic Press.
Baddeley, A., (2010). Working memory. Current Biology, 20(4), 136-141.
Baddeley, A.D. (1996a). The concept of workingmemory. In S. E.Gathercole (Ed.),Models of short-term memory (pp. 1–27). East Sussex, UK: Lawrence Erlbaum.
Blair, C. (2006). How similar are fluid cognition and general intelligence? A developmental neuroscience perspective on fluid cognition as an aspect of human cognitive ability. Behavioral and Brain Sciences, 29, 109−160.
Braver, T. S., Gray, J. R., & Burgess, G. C. (2007). Explaining the many varieties of working memory variation: Dual mechanisms of cognitive control. In A. R. A. Conway, C. Jarrold, M. J. Kane, A. Miyake, & J. N. Towse (Eds.), Variation in working memory (pp. 76-106). Oxford: Oxford University Press.
Bull, R. and Espy, K. A., "Working memory, executive functioning, and children's mathematics" (2006). Developmental Cognitive Neuroscience Laboratory - Faculty and Staff Publications. Paper 30.
Burgess, G. C., Gray, J. R., Conway, A. R. A., & Braver, T. S. (2011). Neural mechanisms of interference control underlie the relationship between fluid intelligence and working memory span. Journal of Experimental Psychology: General, 140, 674 – 692. http://dx.doi.org/ 10.1037/a0024695.
Capon, A , Handley, S & Dennis, I (2003) Working memory and reasoning: An individual differences perspective, Thinking & Reasoning, 9:3, 203-244, DOI: 10.1080/13546781343000222
Carpenter, P. A., Just, M. A., & Shell, P. (1990). What one intelligence test measures: A theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychological Review, 97, 404–431.
Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities. New York: Cambridge Univ. Press.
Colom, R., Flores-Mendoza, C., & Rebollo, I. (2003). Working memory and intelligence. Personality and Individual Differences, 34, 33–39.
Colom, R., Flores-Mendoza, C., Quiroga, M. A., & Privado, J. (2005). Working memory and general intelligence: The role of short-term storage. Personality and Individual Differences, 39(5), 1005−1014.
Colom, R., Rebollo, I., Palacios, A., Juan-Espinosa, M., & Kyllonen, P. C. (2004). Working memory is (almost) perfectly predicted by g. Intelligence, 32, 277–296.
Conway, A. R. A., Cowan, N., Bunting, M. F., Therriault, D. J., & Minkoff, S. R. B. (2002). A latent variable analysis of working memory capacity, short-term memory capacity, processing speed, and general fluid intelligence. Intelligence, 30, 163−183.
Copeland, D. E., Radvansky, G. A. (2004). Working memory and syllogistic reasoning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 57 (8), 1437-1457.
Cowan, N. (2005). Working memory capacity. Hove, East Sussex, UK: Psychology Press.
Cowan, N., (1999). An embedded process model of working memory. In A. Miyake & P. Shah(Eds), model of working memory; mechanisms of active maintenance and executive control. (pp 62-101). New York; Cambridge University Press.
Cowan, N., Elliott, E. M., Saults, J. S., Morey, C. C., Mattox, S., Hismjatullina, A.,et al. (2005). On the capacity of attention: Its estimation and its role in working memory and cognitive aptitudes. Cognitive Psychology, 51(1),42−100.
Dyke, J. A. V., Johns, C. L., & Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition.131: 373-403.
Engle de Abreu, P. M. J., Conway, A. R. A., Gathercole, S. E.(2010). Working memory and fluid intelligence in young children. Intelligence. 38, 552-561.
Engle, R. W., & Kane, M. J. (2004). Executive attention, working memory capacity and a two factor theory of cognitive control. The Psychology of Learning and Motivation. 44: 145-199.
Gilhooly, K.J., Logie, R.H., Wetherick, N.E., & Wynn, V. (1993). Working memory and strategies in syllogistic reasoning tasks. Memory and Cognition, 21, 115± 124.
Gray, J. R., Chabris, C. F., & Braver, T. S. (2003). Neural mechanisms of general fluid intelligence. Neuroscience. 6: 316-322. Doi; 10.1038/nn1014.
Heit, E., Rotello, C. M., Hayes, B. K. (2012). Relations between memory and reasoning. Psychology of learning and motivation. 57: 57- 101.
Hornung, C., Brunner, M, Reuter, A.P., Martin, R.(2011). Children,s working memory: its structure and relationship to fluid intelligence. Intelligence, 39, 210-221.
Johnson-Laird, P.N. (1993). Human and machine thinking. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Jung, R. E., & Haier, R. J. (2007). The Parieto-Frontal Integration Theory (P-FIT) of intelligence: Converging neuroimaging evidence. Behavioral and Brain Sciences, 30.
Kan, K., Kievit, R. A., Dolan, C., & van der Mass, H. (2011). On the interpretation of the CHC factor Gc. Intelligence, 39, 292–302.
Kane, M. J., & Engle, R. W. (2003). Working memory capacity and the control of attention; the contribution of goal neglect, response competition and task set to stroop interference. Journal of Experimental Psychology, 132, 47-70.
kane, M. J., Hambrick, D. Z., Tuholski, S. W., Wilhelm, O., Payne, T. W., Engle, R. W. (2004). The generality of working memory capacity: A latent variable approach to verbal and visuo-spatial memory span anreasoning. Journal of Experimental Psychology. General, 133, 189–217.
Klauer, K. J. & Phye, G. D. (2008). Inductive reasoning: A training approach. Review of Educational Research, 78, 85-123.
Kuwajima, M., Sawaguchi, T. (2010). Similar prefrontal cortical activities between general fluid intelligence and visuospatial working memory tasks in preschool children as revealed by optical topography. Exp Brain Res. 206, 381-397.
Kyllonen, P. C., & Christal, R. E. (1990). Reasoning ability is (little more than) working-memory capacity? Intelligence, 14, 389–433.
Lohman, D. F. (2001). Fluid intelligence, inductive reasoning, and working memory: where the theory of multiple intelligence falls short. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Seattle, WA.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of EFs and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41,49–100.
Noel, M. P., desert, M., Aubrun, A., & Seron, X. (2001). Involvement of short term memory in complex mental calculation. Memory & cognition. 29 (1): 34-42.
Nunes, T., Bryant, P., Evans, D & Barros, R (2015) Assessing Quantitative Reasoning in Young Children, Mathematical Thinking and Learning, 17:2-3, 178-196, DOI 10.1080/10986065.2015.1016815
Oberauer, K., Schulze, R.,Wilhelm, O., & Süß, H. M. (2005).Working memory and intelligence — Their correlation and their relation: Comment on Ackerman, Beier, and Boyle (2005). Psychological Bulletin, 131(1), 61−65.
Polk, T. A., &Newell, A. (1995). Deduction as verbal reasoning.Psychological Review,102, 533–566.
Schneider, J & McGrew, K. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence: A visual tour and summary. Institute for Applied Psychometrics.
Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. (Eds.). (2011). Cambridge handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press.
Unsworth, N., Redick, T. S., Heitz, R. P., Broadway, J. M., & Engle, R.W. (2009) Complex working memory span tasks and higher-order cognition: A latent-variable analysis of the relationship between processing and storage. Memory, 17(6), 635−654.
Van Dyke, J. A., Johns, C. L., & Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition, 131, 373–403.
Weber, E., Ellis, A., Kulow, T & Ozgur, Z. (2014). Six Principles for Quantitative Reasoning and Modeling. The Mathematics teacher. 108 (1): 24-30.
Zielinski, T. A., Goodwin, G. P., & Halford, G. S. (2010). Complexity of categorical syllogisms: An integration of two metrics. European Journal of Cognitive Psychology, 22(3), 391–421. First published on 07 September 2009.