ولوی, پروانه, صیدی, خمیس, صفایی مقدم, مسعود, هاشمی, سیدجلال. (1396). کنوانسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل درکودکان ارائه میدهد. تفکر وکودک, 8(2), 1-20.
پروانه ولوی; خمیس صیدی; مسعود صفایی مقدم; سیدجلال هاشمی. "کنوانسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل درکودکان ارائه میدهد". تفکر وکودک, 8, 2, 1396, 1-20.
ولوی, پروانه, صیدی, خمیس, صفایی مقدم, مسعود, هاشمی, سیدجلال. (1396). 'کنوانسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل درکودکان ارائه میدهد', تفکر وکودک, 8(2), pp. 1-20.
ولوی, پروانه, صیدی, خمیس, صفایی مقدم, مسعود, هاشمی, سیدجلال. کنوانسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل درکودکان ارائه میدهد. تفکر وکودک, 1396; 8(2): 1-20.
کنوانسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل درکودکان ارائه میدهد
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
2دانشجوی دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
4دکترای فلسفة تعلیم و تربیت، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مفاد کنوانسیون جهانی حقوق کودک و بررسی فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل در کودکان ارائه میدهد؛ انجام شده است. سوال کلی تحقیق عبارت است از این که کنوانسیون جهانی حقوق کودک از کدام محتوای مفید برای پرورش تفکر کودکان برخوردار است و چگونه بستر و شرایط لازم را برای رشد تفکر مستقل در کودکان فراهم مینماید؟ در این مقاله از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی استفاده شده است. در این پژوهش نخست به بررسی رویکردهای سنتی و رویکرد کنوانسیون به حقوق کودکان پرداخته شد، آنگاه حقوق تحت پوشش کنوانسیون از جمله حق مشارکت و حق محافظت و تأثیر آنها بر فراهم کردن بسترهای و شرایط لازم برای پرورش تفکر مستقل در کودکان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که رعایت حقوق کودکان، بخصوص حق مشارکت کودکان، مندرج در کنوانسیون حقوق کودک و تنظیم نظام آموزشی بر مبنای این حق بستر و شرایط لازم را برای پرورش تفکر مستقل در کودکان فراهم مینماید
1Assistant Prefosor, Department of Educational Sciences, Faculty of Seicnnce Educational, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2teacher
3.
4.
چکیده [English]
.
مراجع
برخورداری، رمضان و بانکی، فرزین (1391). پرورش بردباری در داوریی، مجله تفکر و کودک – سال سوم شماره دوم پائیز و زمستان 1391 صص 27- 46.
Adams. H, W. (2004). Justice for children: The development of autonomy (Doctoral dissertation). Retrieved from (http://hdl.handle.net/1911/18606).
Archard, D. (1993). Children.Rights and childhood. London: RoutledgeInc..
Archard, D. (2002). Children, multiculturalism, and education. In D. Archard and C. Macleod (Eds.), The moral and political status of children: New essan’s (pp. I42159). Oxford: Oxford University Press..
Archard, D. (2011). Children's rights. In E.N. Zalta (Ed The Stanford encyclopedia of philosophy. Retrieved from http://plato.stanford.edu/archives/ sum2011/entries/rights-children.
Ariès, P. (1962). centurirs of childhood.A social history of family Life. New York:Random House. .
Brighouse, H., (2002). What rights (if any) do children have? In D. Archard and C. Macleod (Eds.), The moral and political status of children: New essays (pp. 31- 52). Oxford: Oxford University Press.
Brighouse, H. (2006). On education. New York: Routledge.
Brighouse, H. & Swift, A. (2006). Parents’ rights and the value of family.Ethics, 117, 80- 108.Callan, E. (1997). The great sphere: Educating against servility. Journal of Philosophy of Education, 31, 221-232.
Campbell, T. (1992).The rights of the minor: As person, as child, as juvenile, as future adult. International Journal of Law and the Family, 6, 1-23.
Christman, J. (2011). Autonomy in moral and political philosophy. Retrieved from The Stanford Encyclopedia of Philosophy website: http://plato.stanford.edu/ archives/spr2011/entries/autonomy-moral
Cunningham, H. (1995). Children & childhood in western society since 1500. Edinburgh: Pearson Education.
Feinberg, J. (1980). A child's right to an open future. In W. Aiken and H. LaFollette, (Eds.), Whose child? Parental rights, parental authority and state power (pp. 124-153). Totowa, NJ: Littlefield, Adams, and Co.
Fortin, J. (2003). Children’s rights and the developing law. Cambridge: Cambridge University Press.
Gill, E. (2001).Becoming free: Autonomy and diversity in the liberal polity.Kansas: Kansas University Press.
Griffin, J. (2002). Do children have rights? In D. Archard and C. Macleod (Eds.), The moral and political status of children: New essays (pp. 18- 30). Oxford: Oxford University Press.
Gutmann, A. (1987). Democratic education. New Jersey: Princeton University Press.
Halpern-Fisher, B. (2009). Adolescent decision making: An overview. The Prevention Researcher, 16, 3-7.
Hart, R. (1997). Children's participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care. New York: Routledge.
Hendrick, H. (1997). Constructions and reconstructions of British childhood: An interpretative survey, 1800 to the present. In A. James & A. Prout (Eds.), Constructing and reconstructing childhood (pp.34–62). London: Falmer Press.
Ignatieff, M. (2000). The rights revolution. Toronto: Anansi Press.
John Stuart Mill, On Liberty (New York: Washington Square Press, 1963), p. 207
Kyung Hee Kim (2011). The creativity crisis: The decrease in creative thinking scores on the Torrance Tests of Creative Thinking. Creativity Research Journal, 23, 285-295.
Levesque, R. (2007). Adolescents, media and the law: What developmental science reveals and free speech requires. New York: Oxford University Press.
Levinson, M. (1999).The Demands of Liberal Education. New York: Oxford University.
MacCormick, N. (1982). Children's Rights: A Test-Case. In N. MacCormick (Ed.), Legal right and social democracy, (pp 154- 166). Oxford: Clarendon Press.
Mann, L., Harmoni, R., Power, C. (1989). Adolescent decision-making: the development of competence. Journal of Adolescence, 12, 265-278.
Nickel, J. (2007).Making Sense of Human Rights. Oxford: Blackwell Publishing
Reich, R. (2002). Bridging Liberalism and Multiculturalism in Education. Chicago: University of Chicago Press.
Stasiulis, D. (2002). The active child citizen: Lessons from Canadian policy and the children’s movement. Citizenship Studies, 6, 507–537.
Thomas Hobbes, Leviathan (Molesworth ed., Vol. 3; London: J. Bohn, 1839-45), p. 257.
Warnick, B. (2012). Student rights to religious expression and the special characteristics of schools. Educational Theory, 62, 59-74.
Wyse, D. (2001). Felt tip pens and school councils: Children’s participation rights in four English schools. Children and Society, 15, 209-218.
White, P. (1996). Civic virtues and public schooling: educating citizens for a democratic society. New York: Teachers College Press.
Wringe, C. (1997). In defence of rational autonomy as an educational goal. In D Bridges (Ed.), Education, autonomy and democratic citizenship: Philosophy in a changing world (pp. 115-126). New York: Routledge.