گفتار خودمحور و عملکرد کودکان پیش دبستانی در تکلیف برج لندن

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناس روان‌شناسی عمومی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

کودکان در بازی یا هنگام انجام تکلیف با خود صحبت می‌کنند (گفتار خودمحور). هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی پدیدۀ گفتار خودمحور در نمونۀ کودکان ایرانی بود. سؤالات پژوهش عبارت بودند از: آیا کودکان ایرانی در حین انجام تکلیف با خود صحبت می‌کنند؟ آیا رابطه‌ای بین گفتار خودمحور کودکان و عملکرد آن‌ها وجود دارد؟ آیا دشواری تکلیف نقشی در تولید گفتار خودمحور دارد؟ عملکرد 32 کودک پنج‌ساله در تکلیف برج لندن، که شامل موقعیت‌هایی آسان و دشوار است، مشاهده شد و صحبت‌های ضبط‌شدۀ آن‌ها حین انجام تکلیف کدگذاری شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان گفتار اجتماعی بیش از گفتار خودمحور کودکان بود. میزان بیشتر گفتار خودمحور با عملکرد بهتر کودکان در تکلیف برج لندن همراه بود. نتایج مربوط به اثر دشواری یا آسانی تکلیف بر تولید گفتار خودمحور مطابق با فرضیۀ پژوهش نبود. اما شواهدی مبنی بر تأثیر دشواری متناسب تکلیف بر تولید گفتار خودمحور به‌دست آمد. ایجاد نگرشی مثبت در بین والدین و معلمان در مورد این رفتار کودکان و بهره‌گیری از آن در امور آموزشی از کاربردهای تلویحی نتایج پژوهش حاضر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Private Speech and Performance of Iranian Preschoolers in the Tower of London Task

نویسندگان [English]

  • Zahra Tabibi 1
  • Maliheh Pilechian 2
  • Mahdieh Taheri 2
چکیده [English]

Private speech, which occurs when children play and/or perform tasks, is considered to be one of the most important functions which can illuminate the relation between thought and language. The aim of the present study was to examine private speech among Iranian children while they were involved in the tower of London (TOL) task. The questions of the study included: 1) Do Iranian preschoolers talk to themselves when performing a task? 2) Is there any relationship between private speech and performance of children? 3) Do children talk to themselves more when they encounter a difficult task than an easy task?  To find answers to the research questions, 32 five year-old children participated in the study and performed the TOL task while their performance and talks were videotaped and later coded. Results showed that children were more involved in social than in private speech. Nevertheless, their performance in TOL was positively related to their private speech.  The results of the study showed that the difficulty level of the task did not have any relationship with the level of private speech produced by children  even though some evidence indicating that difficultly level of the task might lead to more private speech could be inferred. The findings of the study imply that awareness-raising among teachers and parents regarding the role of private speech in the process of children’s language development should be emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Preschoolers
  • Private Speech
  • Social Speech
  • Task Difficulty
  • Tower of London Task
علی‌زاده، حمید و مهدی زاهدی‌پور (1383). «کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی» مجلۀ تازه‌های علوم شناختی، دورۀ ششم، ش 3 و 4.

کاراحمدی، مژگان و زهرا شهریور (1385). «بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی، مجلۀ دانشکدۀ پزشکی اصفهان، دورۀ بیست و چهارم، ش 82.

محسنی، نیک‌چهر (1383). نظریه‌ها در روا‌‌ن‌شناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف، تهران: پردیس 57.

 

Berk, L. (1986). “Relationship of Elementary School Children’s Private Speech to Behavioural Accompaniment to Task, Attention, and Task Performance”, Developmental Psychology.

Berk, L (1994). “Why Do Children Talk to Themselves?” Scientific American.

Corkum, P., K. Humphries, J. C. Mullane, & F. Theriault (2008). “Private Speech in Children with ADHD and Their Typically Developing Peers During Problem-Solving and Inhibition Tasks”, Contemporary Educational Psychology.

Frauenglass, M. H. & R. M. Diaz (1985). “Self-Regulatory Functions of Children's Private Speech: A Critical Analysis of Recent Challenges to Vygotsky's Theory”, Developmental Psychology.

Fernyhough, C. & E. Fradley (2005). “Private Speech on Executive Task: Relations with Task Difficulty and Performance”, Cognitive Developmental.

Fernyhough, C. & J. Russell (1997). “Distinguishing One's Own Voice from Those of Others: A Function for Private Speech?”, International Journal of Behavioural Development.

Hoff, E. (2006). “How Social Sontexts Support and Shape Language Development”, Developmental Review.

Morin, A. & J. Everett (1990). “Inner Speech as Mediator of Self-Awareness, Self-Consciousness and Self-Knowledge: an Hypothesis”, New Ideas in Psychology.

Shallice, T. (1982). “Specific Impairments of Planning“, Philosophical Transactions of the Royal Society of London, Series B, Biological Sciences.

Winsler, A., M. P. Carlton, & , M. J. Barry (2000). “Age-Related Changes in Preschool Children’s Systematic Use of Private Speech in a Natural Setting”, Journal of Child language.

Winsler, A., R. M. Diaz, E. M. McCarthy, D. J. Atencio, & L. A. Chabay (1999). “Mother-Child Interaction, Private Speech, and Task Performance in Preschool Children with Behavior Problem”, Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Winsler, A, C. Fernyhough, E. M. McClaren, & E.Way (2005). Private speech coding manual. Unpublished Manuscript. George Mason University, Fairfax, VA, USA. Available at: http://classweb.gmu.edu/awinsler/Resources/PsCodingManual.pdf

Winsler, A., M. Feder, E. L. Way, & L. Manfra (2006). “Maternal Beliefs Concerning Young Children’s Private Speech”, Infant and Child Development.

Winsler, A., L. Manfra, & R. M. Diaz (2007). “Should I let Them Talk?: Private Speech and Task Performance Among Preschool Children with and Without Behavior Problems”, Early Childhood Research Quarterly.

Winsler, A. & J. Naglieri (2003). “Overt and Covert Verbal Problem-Solving Strategies: Developmental Trends in Use, Awareness and Relations with Task Performance in Children aged 5 to 17”, Child Development.

Zakin, A. (2007) “Metacognition and the Use of Inner Speech in Children’s Thinking: a Tool Teachers can Use”, Journal of Education and Human Development, 1, 2. Available at: www.scientificjournals.org/journals2007/j_of_edu2.htm