واکاوی تجارب معلمان ابتدائی از آموزش مجازی در دوران پاندمی بیماری کووید-19

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 مربی و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان در این پژوهش 16 نفر از آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان اهواز بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع حداکثر اختلاف انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. با واکاوی تجارب زیسته معلمان از آموزش مجازی در ابتدا 55 مضمون پایه شناسایی و سپس در دو دسته‌ی مضامین سازمان‌دهنده‌ی اول و دوم (تجارب مثبت و منفی مربوط به محتوای آموزشی، روش تدریس، تجهیزات آموزشی، فعالیت های یادگیری دانش‌آموزان، ارزشیابی، گروه‌بندی، زمان و فضا، والدین و معلمان) دسته‌بندی شدند. تحلیل عمیق مصاحبه‌ها، موجب شناسایی تجارب مثبتی مانند ارتقا سواد رسانه‌ای، فراهم شدن امکان بازخورد سریع و به کارگیری محتوای چند رسانه‌ای و برخی تجارب منفی مانند دشواری تولید محتوا، کمبود تجهیزات، ضعف تحصیلی دانش‌آموزان و کاهش مشارکت آنان در فعالیت‌ها گردید. با توجه به تجارب متفاوت معلمان از رویارویی با آموزش مجازی، اهتمام به جنبه های گوناگون این تجارب جهت بهبود عملکرد و فعالیت موثر‌تر در حوزه آموزش مجازی ضرورت مییابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An analysis of elementary teachers' experiences of virtual education during the covid-19 pandemic

نویسندگان [English]

  • Zahra ahmadi 1
  • gholamhosein rahimidoost 2
  • ghodrattollah khalife 3
1 Graduated of of curriculum planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor of Educational Science Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz , Iran.
3 Instructor of Educational Science Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

the main purpose of this study was to analyze the lived experiences of elementary teachers in virtual education during the covid-19 pandemic.which was conducted by using the phenomenological method. Data were collected using semi-structured interviews. The participants were 16 elementary teachers in Ahvaz, who were selected through targeted sampling of the maximum difference type, and the interviews continued until theoretical saturation. The interviews were analyzed using the Colaizzi method.The analysis of teachers’ experiences initially identified 55 basic themes.then they were categorized into two categories of first and second organizing themes(positive and negative experiences related to educational content, teaching method, educational equipment, students' learning activities, evaluation, grouping, time and space, parents and teachers). The deep analysis of the interviews led to the identification of positive experiences suchas the promotion of media literacy, providing the possibility of quick feedback,,using multimedia content, and some negative experiences suchas the difficulty of producing content,, the lack of equipment, the decrease in student motivation and the reduction of their participation in activities. Considering the different experiences of teachers from facing virtual education, It’s necessary to pay attention to various aspects of these experiences in order to improve performance and more effective activity inthe field of virtualeducation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • elementary teachers
  • virtual education
  • phenomenology
  • lived experiences
  • Covid-19
اعتدادی، محمد؛ سخایی، غلامحسین؛ پور رجب، معصومه و کیانی، مهدی. ( 1399). اجرای طرح آموزش و یادگیری آنلاین در مدارس استان اصفهان در دوران شیوع بیماری کووید-19. پیشرفت های نوین در علوم رفتاری دوره پنجم خرداد 1399 شماره 44
امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا و نوری سعید، علی (1391). روش شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. شماره 68.  63-56
ایمری، سلیمه و باقرپور، معصومه. (1401). تأثیر آموزش به روش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر تفکر خلاق و انگیزش یادگیری دانش‌آموزان.  تفکر وکودک13(1), 117-142. doi: 10.30465/fabak.2022.7077
تقی یاره فتانه و سیادتی، ملودی (1386). معیارهای انتخاب ابزارهای تالیف محتوا در یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. جلد ۱۳ شماره ۱. صفحات ۸۹-۷۵.
حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهنوش (1390). روش های تحقیق کیفی، تهران: بشری
حبیبی، مریم (1391). تأثیر ویدئو در آموزش مجازی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان. دانشکده پردیس بین الملل.
رنجبر، هادی؛ حق دوست، علی و همکاران (1391). نمونه گیری در پژوهش های کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال دهم، شماره 3. 238-250
زارعی زوارکی، اسماعیل و سالمیان، فردین (1395). چالش های اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان. سال اول. (3).
شاه­بیگی، فرزانه و نظری، مریم (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت­ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره ششم. شماره 1، شماره پیاپی4. 54-47
شریفی، محمد؛ فتح آبادی، جلیل؛ شکری، امید و پاکدامن، شهلا (1398). تجربه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فرا تحلیل اثر بخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال 7. شماره 1. 24-9
طباطبایی، امیر و همکاران. (1392). راهبرد‏هایی برای ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی.5 (3). 670-663
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه و حکیم زاده، رضوان. (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های تدریس در شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی. تدریس پژوهی، 8(3), 24-1.‎
فرج­اللهی، مهران؛ معینی کیا، مهدی و عباسی، رضا. (1392). بررسی موانع بهره­گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه 2 استان قم. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(3). 70-57.
کاظمی، یوسف. (1399). نقش معلمان بر فرایند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت. قابل دسترس در https://civilica.com/doc/1116461/
محمدی و همکاران. (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از چالش‌های آموزش مجازی با شبکه های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. پژوهش‌های تربیتی. شماره 40
نجفی، حسین. (1398). مقایسه تأثیرآموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۱ (۲). 63-54
هاشم­زاده، فرحناز. (1395). مطالعه تجربیات دبیران از انگیزش یادگیری و وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان ارومیه درسال تحصیلی 1396 1395(یک مطالعه پدیدارشناسی). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز
 
Adeoye, I. A., Adanikin, A. F., & Adanikin, A. (2020). COVID-19 and E-Learning: Nigeria Tertiary Education System Experience. International Journal of Research and Innovation in Applied Science (IJRIAS), Issue 5.
Ahmady, S, Sahbazi, S & Heidari, M. (2020). Transition to Virtual Learning during the Coronavirus Disease2019 Crisis in Iran: Opportunity or Challenge? Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 1-3.
Alsoufi, A., Alsuyihili, A., Msherghi, A., Elhadi, A., Atiyah, H., Ashini, A., & Elhadi, M. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on medical education: Medical students’ knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. PloS one, 15(11), 0242905.
Balkhair, A. A. (2020). COVID-19 pandemic: a new chapter in the history of infectious diseases. Oman medical journal, 35(2), e123.
Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems49(1), 5-22.
Francis, N. N., & Pegg, S. (2020). Socially distanced school-based nutrition program under COVID 19 in the rural Niger Delta. The Extractive Industries and Society, 7(2), 576-579
Kelly, H. (2004). Enhancing interpersonal interaction in online courses. Educational Technology, 53-56.
Kumari, Nutan. (2020). Elementary Education the Need of the DAY, Odisha Journal of SocialScience, 7(2).76-86.
Lemay, D. J., & Doleck, T. (2020). Online learning communities in the COVID-19 pandemic: Social learning network analysis of twitter during the shutdown. International Journal of Learning Analytics and Artificial Intelligence for Education, 2(1), 85–100. https://doi.org/10.3991/ijai.v2i1.15427.
Lemay, D. J., Doleck, T., & Bazelais, P. (2021). Transition to online teaching during the COVID-19 pandemic. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1871633.
Lincoln, Y. S., and E. G. Guba, (1985). Naturalistic inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage. P: 124.
Moustakas, C. (1994), Phenomenological Research Methods, Thousand Oaks, CA: Sage.
Onyema, E. M and et al. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice. 11(13), 108-121.
Raj, utsav. (2020). Indian education system in fight against covid-19 pandemic. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT).7.
Rasmitadila, Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The Perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 Pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
Sepulveda-Escobar, P., & Morrison, A. (2020). Online teaching placement during the COVID-19 pandemic in Chile: challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education43(4), 587-607.
Sintema, E, J. (2020). Effect of COVID-19 on the Performance of Grade 12 Students: Implications for STEM Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7).
Snelling, J., & Fingal, D. (2020). 10 strategies for online learning during a coronavirus outbreak. Retrieved from https://www.iste.org/explore
Suramin, Maman and et al. (2020). COVID-19 pandemic and home online learning system: Does it affect the quality of pharmacy school learning? Systematic Reviews in Pharmacy, 11(8), 524-530.
UNESCO. (2020). covid-19 impact on education. Available on: https:// en. UNESCO. Org/covid19/educationresponse
Verkuyl, M., & Hughes, M. (2019). Virtual Gaming Simulation in Bridging Nursing Education: A mixed methods study. Clinical Simulation in Nursing, 29 (C): 9-14. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2019.02.001