بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی جیگساو بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان نجف‌آباد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی ،واحدمیمه،دانشگاه آزاد اسلامی،میمه، ایران

2 استادیار،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی به روش جیگساو بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان نجف‌آباد بود. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر نجف‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود.  با توجه به حجم و پراکندگی  نمونه از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شده است. برای اندازه‌گیری تفکر انتقادی از آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شده است روایی این ابزار توسط متخصصان موضوعی بررسی شده و پایایی آن به روش آلفای کرانباخ تایید شده است. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون‌های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس یک‌طرفه تجزیه تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که روش تدریس مشارکتی جیگساو بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان و بر مولفه­­های تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استنتاجی) تاثیر معنی‌داری داشته است اما بر مؤلفه‌ی استدلال استقرایی تاثیر معنی‌دار نداشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of the collaborative teaching method of jigsaw on the critical thinking of the sixth grade students of Najaf Abad city

نویسندگان [English]

  • Mohamad Salehi 1
  • Mehdi Abolghasemi 2
1 M.A. in Educational Sciences Department, Meymeh Unit, Islamic Azad University, Meymeh, Iran,
2 Assistant professor,Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to investigate the effect of the collaborative teaching method using the jigsaw method on the critical thinking of sixth grade elementary students in Najafabad city. This research is a semi-experimental type with a pre-test and post-test design with an experimental group and a control group. The statistical population of this research includes all male students of the sixth grade of Najafabad city in the academic year of 2022-2023. According to the sample size, a multi-stage cluster sampling method has been used. To measure critical thinking, the California Critical Thinking Test has been used. The validity of this tool has been checked by subject experts and its reliability has been confirmed by Cronbach's alpha method. The research data were analyzed using descriptive tests (mean and standard deviation) and one-way covariance analysis. The findings of the research show that the collaborative teaching method with an emphasis on the jigsaw method has had a significant impact on the critical thinking of students and on the components of analysis, evaluation, inference, deductive reasoning, but it has not had a significant impact on the component of inductive reasoning.
 
Keywords: collaborative learning, Jigsaw , critical thinking, sixth grade
 
Introduction
Critical thinking as a learning tool introduces students to the art of reasoning and logic and increases their readiness for dynamic situations outside the classroom and provides them with the necessary skills to live better and understand better. Give (Ranjabr and Esmaili 1385:17). The evidence shows that in recent years, critical thinking in the educational system has often remained at the level of slogans and words and has not been realized. On the other hand, collaborative learning is one of the effective and efficient methods in the contemporary world, which can provide the necessary motivation for practical and social growth with high individual, social and academic achievements such as increasing self-esteem, real respect, social skills and critical thinking. It created students (Nabawi, quoted by Ahmad Begi et al. 1397:169). One of the effective methods of collaborative learning is the Jigsaw method. Considering the low levels of critical thinking among primary school students and the importance of primary school to create this style of thinking among students, the main issue of this research is whether the collaborative teaching method of jigsaw has an effect on the critical thinking of primary school students.
Materials:The data was collected using the critical thinking skills questionnaire, which includes 26 multiple-choice questions and measures critical critical thinking skills. This questionnaire measures analytical, inferential, evaluation, hypothetical reasoning and inductive reasoning skills (Ganji et al., 2013).
 
 
method
to analyze the data, descriptive statistics (graph, mean and standard deviation) were used and inferential statistics (ANCOVA analysis of covariance) were used. With the help of covariance analysis, the effect of an independent variable on the dependent variable was examined.  DiscussionThe results of the research showed that the collaborative teaching method of jigsaw has an effect on the components of analysis, evaluation, inference, comparative reasoning and critical thinking of students, but it does not have an effect on the inductive reasoning component of critical thinking.Result
The jigsaw method calls students to the ability to visualize, express and solve problems and make logical decisions. In the jigsaw method, students often receive immediate feedback from their peers. The teacher also gets the opportunity to engage in activities with the students at the same time. These interactions enable students to exchange opinions more, get more involved in activities and increase their analytical power (Khenifar and Pourhosseini 2015, quoted by Sargazi et al., 2014: 5). As Choppin (2007) believes, group discussions can reveal incomplete arguments, miscalculations, and misunderstandings when students discuss and exchange opinions as a group and ask each other in the field of Subjects ask questions to evaluate the arguments of their peers, and this process increases their evaluation power. Motahari (1374) believes that the goal of education should be to give intellectual growth to students and society. The teacher should try to give the student intellectual development, i.e. the ability to analyze, and revive his initiative, so that he can make inferences, ijtihad, and reject the principle (quoted by Sargazi et al., 2014: 6).

کلیدواژه‌ها [English]

  • collaborative learning
  • Jigsaw
  • critical thinking
  • sixth grade
احمدی، غلامعلی، صابری، منیژه، احمدی، فاطمه(1399)، تأثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش­آموزان در حل مسائل فیزیک، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد4، شماره4، ص 913-901.
احمدبیگی، فاطمه، احقر، قدسی، ایمانی نایینی، محسن(1397)، اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر یادگیری مشارکتی در دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران شمال، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی سال9، شماره17، ص181-167.
اسماعیلی، زهره(1394)، ارتقای تفکر نقاد دانش آموزان در طی یادگیری مشارکتی، ویژه نامه روانشناسی معاصر، دوره10، ص94-89.
اکاتی، سعید، کمالی، شمسیه(1394)، شیوه‌های استدلال استقرایی و استدلال قیاسی قران برای آموزش علوم پایه ششم ابتدایی، مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی، ص536-525.
پورسلیم،عباس،زمانی،الهام،منافی شرف آباد،کاظم(1393)،تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانش آموزان پسرپایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در درس علوم تجربی،دوفصلنامه ی علمی تفکر و کودک، سال پنجم، شمارة اول، ص19-1.
جبلی آده،پریچهر،نوریان،محمد،عضدالملکی،سودابه (1399)،مهارت ها،گرایش ها وروش های تدریس تفکر انتقادی در برنامه های درسی،دوفصلنامه ی علمی تفکر و کودک،سال 11،شماره2،ص62-31.
جمری، مهین.(1390). «بررسی تاثیر روش تدریس جیگساو و روش تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی در درس جغرافیا»، پایان نامه تخصصی دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
جناآبادی،حسین،کیخامقدم،حمید(1399)، تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد تفکر انتقادی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان،ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه.
حسن زاده پلکویی، شهربانو، صالحی، کیوان، مقدم زاده، علی(1397)، تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش­آموزان ابتدایی، پژوهشهای آموزشی، شماره 40، ص63-39.
حسینی، زهرا(1387)، یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی، فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال 5، شماره19، ص207-198.
حسینی، سید محمد حسین، مطور، معصومه(1391)، طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای برنامة درسی «فارسی بخوانیم و بنویسیم» دورة ابتدایی، فصلنامه نوآوری­های آموزشی. شماره46، سال دوازدهم، ص50-9.
خضری، آناهیتا(1389)، تدریس مشارکتی: راهبرد آموزش به دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه، مجله تعلیم وتربیت استثنایی، شماره103، ص68-63.
دلبری، سمیرا، سیادت، علی، دلبری، محمد(1395)، بررسی تاثیر روش تدریس حل مسئله بر میزان تفکر انتقادی دانش‌آموزان دوره متوسطه، کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم.
راستجو، سعیده، سپهر، حمید، زندواییان نایینی، احمد(1395)، بررسی وضعیت گرایش به تفکر انتقادی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد)، نامۀ آموزش عالی، دورة جدید، سال9، شماره34.
رامبد، معصومه، رییس کریمیان، فرحناز، معطری، مرضیه(1391)، تفکر انتقادی در آموزش و یادگیری دانشجویان، مجــله عــلمی علوم پزشکی صدرا، دوره1، شماره2، ص128-113.
رجایی نجف‌آبادی، اعظم. (1393). بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال(روش حل مسئله) بر تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی شهرستان خمینی شهر، پایان نامه تخصصی دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
رضایی شریف، علی(1394)، تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر نقادانه در دانش­آموزان، تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارة اول، ص60-45.
رنجبر، حسین، اسماعیلی، حبیب الله(1385)، بررسی مقایسه ای تأثیر یادگیری انفرادی و مشارکتی بر تفکرانتقادی، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دوره14، شماره1، ص 22-16.
 
سبحانی نژاد، مهدی، احمدیان، مینا(1395)، بکارگیری از کارکرد برنامه درسی پنهان برای رشد تفکر انتقادی دانشجویان در آموزش عالی، پژوهش های تربیتی شماره31، ص107-78.
سرگزی، حسینعلی، خوش فر، غلامرضا، جندقی میرمحله، فاطمه(1394)، بررسی مهارت­های تفکر انتقادی (مطالعه موردی: دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان شهر گرگان)، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
سرهنگی، فروغ، معصومی، معصومه، عبادی، عباس، سیدمظهری، مرجان، رحمانی، آزاد، رییسی فر، افسانه(1389)، تأثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، مجله پرستاری مراقبت ویژه، دوره3، شماره4، ص148-143.
سیاهی اتابکی، علی محمد، کشتی آرای، نرگس، یارمحمدیان، محمدحسین(1393)، بررسی تجارب زیسته دانش‌آموزان از تدریس مبتنی بر توسعه ی تفکر انتقادی، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، ص117-99.
سلیمان پورعمران،محبوبه،علیزاده،راحله(1399)، پیش بینی رابطه­ی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارت­های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه­ی مرکز مطالعات و توسعه­ی آموزش علوم پزشکی سال یازدهم، شماره 2،ص145-132.
عباسی اصل، رویا، سعدی پور، اسماعیل، اسدزاده، حسن(1395)، مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی دانش­آموزان دختر پایه دوم راهنمایی، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال یازدهم، شماره1، ص124-105.
عزیززاده ی فروزی، منصوره، محمدعلیزاده، سکینه، حیدرزادهف  اعظم(1395)، تأثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی، نشریه ی آموزش پرستاری، دوره5، شماره5، ص42-36.
علیپورکتیگری، شیوا، حیدری، حسن، نریمانی، محمد، داوودی، حسین(1399)، مقایسه اثربخشی  روش تدریس مشارکتی  و روش تیدریس سنتی  بر اشتیاق تحصیلى، خودکارآمدى تحصیلى و خودتنظیمى در دانش­آموزان، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزش، دوره14، شماره48، ص39-23.
قاسم زاده، سوگند، افضلی، لیلا(1396)، اثربخشی آموزش به شیوه مشارکتی بر تابآوری و تدریس تحول آفرین شغل معلمی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره نهم، شماره 31، ص44-26.
قریشی، بدرالسادات، جعفری، پریوش، باقری، مهدی، قورچیان، نادرقلی(1400)، شناسایی ابعاد و مؤلفه های یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس، فصلنامه مرکز مطالعات وتوسعه ی آموزش علوم پزشکی، سال 12، ص38-27.
کرمی، مرتضی، محمدزاده قصر، اعظم، افشاری، معصومه(1391)، تأثیر روش تدریس مشارکتی بر گروهگرایی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه در شهر مشهد، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال نهم، دورة دوم، ص105-93
کریمی، فاطمه، نیلی، محمدرضا(1393)، بررسی مهمترین الزامات روش تدریس مشارکتی از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال نهم، شمارة 1، ص106-89.
کوهپایه زاده،جلیل، جزایری، شیما،آریاییان، ناهید،کرمی آق قلعه، هاجر(1395)، بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره11، شماره3، ص200-186.
محمدی، سید داوود، مسلمی، زهرا، قمی، مهین(1395)، رابطه بین مهارت­های تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال9، شماره2، ص 89-79.
محمدی احمدآبادی، ناصر، اسماعیلی،دهج، زینب. (1401)، بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر رشد تفکر انتقادی؛ مطالعه موردی دانش‌آموزان متوسطه دوم تجربی شهر یزد، چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری.
وشنی، امیر، موسوی، فرانک، سالاری، یحیی(1398)، نقش تفکر خلاق، تفکر تحلیلی و تفکر انتقادی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره  متوسطه، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال14، شماره58، ص162-140.
یارمحمدی واصل، مسیب، فرهادی، مهران، یعقوبی، افسانه(1391)، مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بهشیوه تمثیل و چرخه کارپلوس بر فرایندهای شناختی تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی، رویکردهای نوین آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال یازدهم، شمارة 1، ص104-81.
یارمحمدی واصل، مسیب، نوشادی، بهناز، مقامی، حمیدرضا، بهرامی، آرش(1395)، مطالعه تأثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی، فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورة ششم، شمارة دو، ص174-159.
یداللهی، آزیتا، فتی، لادن، میرزازاده، عظیم، سلطانی، اکبر(1392)، پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی، مجلــه­ی توسـعه­ی آمـوزش در علـوم پزشــکی، دوره6، شماه11، ص80-72.
 
Alec Fisher(2011),Critical Thinking, Cambridge University Press,p1.
Chin-Min Hsiung(2012), The Effectiveness of Cooperative Learning, Journal of Engineering Education,  Vol. 101, No. 1,P119-137.
Choppin J M(2007), Teacher-Orchestrated Classroom Arguments. Mathematics Teacher Volume101, Number 4, p306-310.
Deborah B.Kaufman, Richard Mfeder, Hugh Fuller(2000), Accounting for Individual Effort in Cooperative Learning Teams, Journal of Engineering Education, P133-142.
Ding L(2014),Seeking missing pieces in science concept assessments: Reevaluating the Brief Electricity and Magnetism Assessment through Rasch analysis. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, Volume 10, Number 1,p101.
Kim J Herrmann(2013), The impact of cooperative learning on student engagement: Results from an intervention, Active Learning in Higher Education14(3),P 175–187.
Linda A Wheeler 1, Susan K R Collins(2003), The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students, Journal of professional nursing, Volume 19, Number 6, pages 339-346.
Momeni Mahmouei., Hossein, Karami.,Morteza, Seyed Sharifi Kakhki., Maryam  Sadat(2014), The effect of exploratory model on critical thinking and students' attitudes toward the experimental science textbook in elementary school. Research in Curriculum Planning, Volume11, Number 40, p93-103.
Moore JC, Slisko J.(2017), Dynamic visualizations of multi-body physics problems and scientific reasoning ability: A threshold to understanding. Switzerland.
Nakhostin N, Ahmadi GA, Reyhani E(2015),Effect of mathematical discourse-based education on the ability of students to argue in the first grade of the second year of high school students,School Psychology, Volume 4, Number 13,p 22-37.
Omar J. Alkhatib(2019),A Framework for Implementing Higher-Order Thinking Skills (Problem-Solving, Critical Thinking, Creative Thinking, and Decision-Making) in Engineering & Humanities, Advances in Science and Engineering Technology International Conferences (ASET).
Pasara Namsaeng, Apisak Sukying(2021), An Investigation of Critical Thinking Skills in Thai EFL University Learners, An Investigation of Critical Thinking Skills in Thai EFL University Learners,P182-212.
Tatyana N G, Elena B I, Natalia N K(2015), Achievement Motive and Cognitive Stiles when Successfully Study Physics, ProcediaSocial and Behavioral Sciences, p442-447.
Thomas. J. and et al (2006). Teaching Courses on line. Journal of Review of educational research, 76(1) 93-135.
Anveshna, Srivastava; Chandan, Dasgupta. (2022).  Maneuvering Collaborative Learning Technologies to Uncover Critical Thinking: A 'Solenoid' Model, International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT)
Cacho, Talía González; Abbas, Asad. (2022), Impact of Interactivity and Active Collaborative Learning on Students’ Critical Thinking in Higher Education, Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje ( Volume: 17, Issue: 3,P254-261
- BlakeRyua, Hokyoung; Parsonsb, David; Leea, Hyunjeong (2021), Using Game-Based Collaborative Learning to Enhance Critical Thinking Skills, International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE).
Wiggs, C. M. (2011). Collaborative testing:Assessing teamwork and critical thinking behaviors in baccalaureate nursing students.Nurse education today, (31)3, 279-282
Zhang, Jun& Chen, Bowen (2020), The Effect of Cooperative Learning on Critical Thinking of Nursing Students in Clinical Practicum: A Quasi-experimental Study, Journal of Professional Nursing ,p1-35.