تأثیر آموزش دوره‌ی فلسفه برای کودکان بر مؤلفه‌های رضایت از زندگی دانش‌‌آموزان پسر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش دوره‌ی فلسفه برای کودکان بر مؤلفه‌های رضایت از زندگی دانش‌‌آموزان پسر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا انجام شد. روش نیمه‌آزمایشی و از نظر هدف کاربردی بود و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه‌ی­ آماری تمام دانش‌آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که یک مدرسه ابتدایی پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد و در مجموع تعداد 40 نفر دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت جلسات­ آموزشی به وسیله­ی بسته­‌ی آموزشی فلسفه برای کودکان که از قبل تهیه شده قرار گرفت؛ در حالی که گروه گواه، آموزش به شیوه‌ی سنتی را دریافت کردند. فرایند جمع‌آوری داده­ها در مرحله­ پیش‌آزمون و پس‌آزمون با مقیاس رضایت از زندگی در دانش‌آموزان (MSLSS) هیوبنر 2001، برای همه­ شرکت‌کنندگان در دو گروه انجام گرفت. داده‌­های گردآوری شده با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان باعث افزایش برخی از مؤلفه‌های رضایت از زندگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پس­آزمون شده است (05/0> p). آموزش فلسفه برای کودکان می­تواند برای افزایش مؤلفه‌های رضایت از زندگی دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی به ویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of teaching philosophy to children on the life satisfaction components of male students during the coronavirus epidemic

نویسندگان [English]

  • Ali Rahaie 1
  • Efat Abasi 2
  • Ramazan Barkhordari 3
1 Ph.D. student in Curriculum Planning, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Associate professor, Curriculum Planning Studies, Kharazmi University, Department of Curriculum Planning, Tehran, Iran
3 Associate professor,Philosophy of Education Studies, Kharazmi University, Department of Philosophy of Education, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to determine the effect of philosophy education for children on the life satisfaction components of male students during the coronavirus epidemic. The semi-experimental method was practical in terms of the purpose and is in the framework of the pre-test and post-test plan with the control group. The statistical population was all male students of the fifth grade of primary school in Shahreza city in the academic year 2021-2022. A boys' primary school was randomly selected and a total of 40 students were selected using the available sampling method and randomly divided into two groups. 20 test subjects and witnesses were replaced. The experimental group was subjected to educational sessions using philosophy educational packages for children that were prepared in advance; While the control group traditionally received an education. The data collection process was done in the pre-test and post-test stages with the Student Life Satisfaction Scale (MSLSS) for all participants in two groups. The collected data were analyzed by covariance analysis. The results of covariance analysis showed that teaching philosophy to children has increased some components of life satisfaction in the experimental group compared to the control group in the post-test (p<0.05). Teaching philosophy for children can be used to increase the life satisfaction components of students in schools and educational centers, especially during the coronavirus epidemic.
 
Keywords: satisfaction with life, education, students, philosophy, Corona era.          
 
Introduction
One of the variables that has affected students' performance during the Corona era is life satisfaction (Choi et al, 2021). Theories of life satisfaction identify happiness with having a favorable attitude towards life as a whole (Nodelman, Allen & Perry, 1995); Some philosophers consider happiness as the greatest effort to promote success (Veenhoven, 1998). Since in the past studies, a research that examines the components of students' life satisfaction in primary school students at the same time was not found either abroad or inside the country, and the researches conducted in the field of philosophy for children focused on The components of life satisfaction during the corona virus epidemic were not investigated, so the purpose of the present study is to investigate the effect of the educational method of philosophy for children on the life satisfaction components of male students during the corona virus epidemic.The present study was conducted to determine the effect of philosophy education for children on the life satisfaction components of male students during the coronavirus epidemic. The semi-experimental method was practical in terms of the purpose and is in the framework of the pre-test and post-test plan with the control group.

Materials & methods
The statistical population was all male students of the fifth grade of primary school in Shahreza city in the academic year 2021-2022. A boys' primary school was randomly selected and a total of 40 students were selected using the available sampling method and randomly divided into two groups. 20 test subjects and witnesses were replaced. The experimental group was subjected to educational sessions using philosophy educational packages for children that were prepared in advance; While the control group traditionally received an education. The data collection process was done in the pre-test and post-test stages with the Student Life Satisfaction Scale (MSLSS) for all participants in two groups
Discussion
The collected data were analyzed by covariance analysis. The results of covariance analysis showed that teaching philosophy to children has increased some components of life satisfaction in the experimental group compared to the control group in the post-test (p<0.05).
 
Result
The method of teaching philosophy for children can be used to increase the life satisfaction components of students in schools and educational centers, especially during the coronavirus epidemic. If we take a closer look at the components of life satisfaction after implementing philosophy education for children; By comparing the post-test of the experimental groups, it can be seen that the greatest effect was on the components of the living environment, self, friends, school and family respectively, and in fact, in the post-test of the experimental group, in the family component, we have seen a slight increase in the averages and the impact on the satisfaction of the students' living environment. It is impressive. In general, by applying philosophy to children, teachers can increase the level of enthusiasm and energy of students and improve the components of their life satisfaction. Students can also strengthen their thinking, critical, and motivational thinking skills by applying philosophy to children and with regular planning predetermined by the teacher to carry out the considered activities, which leads to Their educational progress becomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • satisfaction with life
  • education
  • students
  • philosophy
  • Corona era
ابراهیمی‌کوه‌بنانی، شهین. (1390). رابطه‌ی هوش هیجانی و هوش معنوی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان تیز هوش دختر دبیرستانی شهر بیرجند، پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات.
ایبد، طاهره. (۱۳۹۸). خانواده‌‌ی آقای چرخشی، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان.
بدری‌گرگری، رحیم و واحدی، زهرا. (1394). تأثیر اجرای برنامه‌ی فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانش آموزان دختر. تفکر و کودک. سال ششم، شماره اول.
برخورداری، رمضان؛ نظامإلاسلامی، فهیمه و موسی‌وند، سحر. (۱۳۹۳). ضرورت فرهنگی بومی‌سازی محتوای برنامه‌ی درسی فلسفه برای کودک. مجموعه مقالات همایش بین‌المللی فلسفه‌ی تعلیم و تربیت در عمل، دانشگاه خوارزمی.
دلاور، علی و شکوهی‌امیرآبادی، لیلا. (1399). بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری ‏کرونا ویروس جدید (کووید-19)‏، فصلنامه‌ی روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
دوپون-بوریه، پ-ف و لابه، بریژیت. (۱۳۹۸). من و دیگران: مجموعه‌ی فلسفه را بچشیم، مترجم: وفایی، ترانه. نشر او.
صابری، الهام؛ عباسی، عفت؛ قائدی، یحیی و علی‌عسگری، مجید. (1399). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه‌ی درسی فلسفه برای کودکان در دوره‌ی اول متوسطه‌ی ایران. تفکر و کودک.
فخرایی، الهام. (1391). فلسفه برای کودکان؛ گامی به‌ سوی پیوند فلسفه با جامعه. تفکر و کودک.
کریشنان، پرماراما و بیسواس، پولاک. (۱۳۸۰). داستان دوستان، مترجم: سرور، پوریا. کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان.
کلهر، مژگان. (۱۳۹۸). مهارت‌های زندگی برای کودکان. کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان.
گاتمن، دن. (۱۳۹۸). مدرسه بی مدرسه، مترجم: قایمی، مونا. انتشارات گام.
محمدزاده، زهرا. (1395). مطالعه‌ی تطبیقی مهارت‌های زندگی در برنامه‌ی فلسفه برای کودکان و برنامه‌ی درسی تفکر و سبک زندگی. پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد. دانشگاه خوارزمی.
نوبله، ژان‌فرانسوا و لوسک، کاترین. (۱۳۹۶). من زمینم را دوست دارم، مترجم: مهدوی، نیلوفر. انتشارات نردبان.
Bailey, T. C., Eng, W., Frisch, M. B., & Snyder, C. R. (2007). Hope and optimism as related to life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 2(3), 168-175.‏
Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well-being.‏ Aldine Publishing, Chicago, USA.
Choi, J., Park, Y., Kim, H. E., Song, J., Lee, D., Lee, E., ... & Lee, Y. (2021). Daily life changes and life satisfaction among Korean school-aged children in the COVID-19 pandemic. International journal of environmental research and public health, 18(6), 3324.‏
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological bulletin, 125(2), 276.‏
Dragioti, E., Li, H., Tsitsas, G., Lee, K. H., Choi, J., Kim, J., ... & Solmi, M. (2022). A large‐scale meta‐analytic atlas of mental health problems prevalence during the COVID‐19 early pandemic. Journal of Medical Virology, 94(5), 1935-1949.‏
Dubey, S., Biswas, P., Ghosh, R., Chatterjee, S., Dubey, M. J., Chatterjee, S., ... & Lavie, C. J. (2020). Psychosocial impact of COVID-19. Diabetes & Metabolic Syndrome: clinical research & reviews, 14(5), 779-788.‏
Emmons, R. A., & Diener, E. (1986). Influence of impulsivity and sociability on subjective well-being. Journal of Personality and social psychology, 50(6), 1211.‏
Eric-Chima, N., Igbo-Janet, N., & Ndukwu-Edith, N. (2021). Impact of Corona Virus Pandemic on the Psychological State and Academic Success of Students. J Depress Anxiety, 10, 410.‏
Gibson, D.M., & Myers, J.E. (2000), Gender and infertility: a relational approach  to counseling women, J Counseling Dev, 78, 400-10.
Kirmani, M. N., Sharma, P., Anas, M., & Sanam, R. (2015). Hope, resilience and subjective well-being among college going adolescent girls. International Journal of Humanities & Social Science Studies, 2(1), 262-270.‏
Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American psychologist, 56(3), 239.‏
Nodelman, U., Allen, C., & Perry, J. (1995). Stanford encyclopedia of philosophy.‏
Rivera, M., Shapoval, V., & Medeiros, M. (2021). The relationship between career adaptability, hope, resilience, and life satisfaction for hospitality students in times of Covid-19. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29, 100344.‏
Sanjana, M. & Whitebread, D. (2005). Philosophy for children and Moral Development in the Indian context, Cambrige University. Volum 21, N3, PP. 1-13.
Snyder, C. R., Sympson, S. C., Michael, S. T., & Cheavens, J. (2001). Optimism and hope constructs: Variants on a positive expectancy theme.‏
Veenhoven, R. (1988). The utility of happiness. Social indicators research, 20, 333-354.‏
 Weeden, K. A., & Cornwell, B. (2020). The small-world network of college classes: implications for epidemic spread on a university campus. Sociological science, 7, 222-241.‏