تحلیل محتوای کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه آموزش فلسفه به کودکان با جهت‌گیری آموزش چندفرهنگی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته‌ی دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر درصدد تحلیل محتوای کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به برنامه آموزش فلسفه به کودکان با جهت­گیری آموزش چندفرهنگی است. این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود که برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آنتروپی شانون استفاده گردید. ابزار پژوهش، چک­لیست محقق­ساخته از معیارهای تفکر فلسفی (کاوشگری، استدلالی و تعاملی) و مولفه­های آموزش چندفرهنگی (15 مولفه) بوده که روایی آن با استفاده از داوری تخصصی، تأیید و پایایی آن با روش اسکات 87 درصد محاسبه شده است. کل جامعه آماری مشتمل بر 4 جلد کتاب مطالعات اجتماعی پایه­های سوم تا ششم به عنوان نمونه انتخاب شد که واحدهای تحلیل نیز متن، تصاویر و فعالیت­های کتاب بود. در نهایت 48 مرتبه­ مولفه­های مورد بررسی شناسایی شد که نتایج نشان­دهنده­ی بیشترین میزان توجه به مفهوم "مواد، وسایل و محیط آموزشی" و سپس مفاهیم ملت/زبان، روش­های تدریس و ارتباطات فرهنگی می­باشد. مولفه­های "عدالت"، "برابری و ضدتبعیض"، "کرامت و حقوق انسانی"، "جنسیت"، "ارزشیابی"، "احترام به عقاید مختلف" و "زندگی مسالمت­آمیز" نیز فاقد انعکاس بوده که نشان از توزیع نامتوازن مولفه­ها می­باشد. بنابراین این برنامه در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره­ی ابتدایی مغفول مانده و با نظر به جامعه­ی متکثر ایران، بازنگری در کتب درسی پیشنهاد می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Content Analysis of Elementary social studies Textbooks based on Philosophy for Children program with the orientation of multicultural education

نویسندگان [English]

  • Wirya Nawrozi 1
  • Yousef Adib 2
  • Jahangir Yari 3
  • Rahim Badri Gargari 2
1 Ph.D in Curriculum Development, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Professor, University of Tabriz, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Sciences, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The current study aims to analyze the content of elementary school social studies books in terms of the amount of attention to philosophy for children program with the orientation of multicultural education. The descriptive research was of the quantitative content analysis type using the Shannon entropy method. The research tool was the researcher's checklist made of the criteria of philosophical thinking (exploratory, argumentative, and interactive) and the components of multicultural education (15 components) whose validity was approved by a specialized jury, and its reliability was measured by Scott’s method with an overall agreement of 0.87. The entire statistical population was selected as a sample, including 4 volumes of social studies books for the third to sixth grades. The units of analysis included text, images, and book activities. Finally, 48 components were identified, and the results show the highest level of attention to the concept of "materials, tools and educational environment", followed by the concepts of nation/language, teaching methods and cultural communication. The components of "justice", "equality and anti-discrimination", "dignity and human rights", "gender", "valuation", "respect for different opinions" and "peaceful life" also lacked reflection, which shows an unbalanced distribution. It is the components. Therefore, this program has been neglected in the social studies curriculum of elementary school and considering the pluralistic society of Iran, it is suggested to revise the textbooks
 
Keywords: philosophy for children program, multicultural education, social studies, Shannon Entropy
Introduction
A conceptual orientation toward multicultural education should be selected or created in order to use it as a suitable guide and strategy and as a criterion to determine progress (Sadeghi, 2011). Supporters of critical multiculturalism policy believe that issues of equality and superiority cannot appear effectively, without posing and creating difficult but necessary and vital questions (Jenks, Lee, and Kanpole, 2001). Therefore, this approach, while challenging the conservative multiculturalism that demands the assimilation of minorities with the norms and dominant culture, also challenges the liberal multiculturalism that claims that all groups in the society have access to equal opportunities and is difficult. - Hard work and meritocracy are the only basis for success in society, they challenge (Abd Elkader, 2015) and inspired by Freire and criticize the one-way communication in the educational system; This approach makes learners slaves to knowledge and will not bring anything except the accumulated memory (Eghbali, Salehi, Ghaedi and Mahmoudnia, 2021) and with Freire, who considers dialogue as the basis of democratic and liberating education. You know, they are aligned.
One of the dialogue-oriented programs that have been welcomed due to its primary goal, which is to transform students into critical thinkers (2021, Hurtubise), is the "philosophy for children" teaching program. The goal of teaching philosophy to children is not to turn students into little philosophers, but the ultimate goal is to help students think better than they think now (Zulkifli & Hashim, 2020). In other words, it can be said: the goal of this program is to create a radical change in education, which is achieved by activating the child's thinking through the dialogue and guidance of the teacher, centered on the child.
Despite conducting numerous types of research inside and outside the country to identify the components of the philosophy curriculum for children and multicultural education, there is no research on the commonality of these two fields. Therefore, considering the alignment of the theoretical foundations of the program of teaching philosophy to children and the approach of multicultural education, where critical thinking and dialogue are the two main elements, the role of connecting the two approaches, the importance of analyzing textbooks in terms of the amount of attention to The criteria of teaching philosophy to children with the orientation of multicultural education is more necessary than ever, so that by knowing the current situation of the content of the books, its strengths and weaknesses are identified and trying to provide a content that fits the needs of the learners in the elementary school as a course. This is the best time for the formation of students' knowledge and attitude. Therefore, considering the background of the research and the expectation that multicultural education components will appear and reflect the most in social studies books, this research tries to answer the question, to what extent in the elementary school social studies books, the criteria of the program Is the teaching of philosophy to children with the orientation of multicultural education considered?
 
Method
The descriptive research was of the quantitative content analysis type using the Shannon entropy method. The research tool was the researcher's checklist made of the criteria of philosophical thinking (exploratory, argumentative, and interactive) and the components of multicultural education (15 components) whose validity was approved by a specialized jury, and its reliability was measured by Scott’s method with an overall agreement of 0.87. Given the nature of the research and the limitedness of the statistical population, we have put aside selective sampling and taken the entire population, which included 4 volumes of social studies books for the third to sixth grades in the academic year of 2022-2023. The units of analysis included text, images, and book activities.
 
findings
The findings indicate that social studies textbooks pay more attention to the concept of materials, tools and educational environment with an importance coefficient of 0.199. In second place are three concepts of nation/language, teaching methods and cultural and human communication with an importance coefficient of 0.191. The next ranks include goals/content, religion/religion, and acceptance of differences, respectively. Even though the concept of disability/inability has been reflected in textbooks once, but in Shannon's entropy analysis, such as the concepts of justice, equality and anti-discrimination, dignity and human rights, gender, evaluation, respect for different opinions and peaceful life, which They do not have any reflection in social studies books of elementary school, it has a zero importance coefficient.
Results
Part of the findings of the current research, which indicates the weak reflection or abnormal distribution of multicultural concepts based on the criteria of the program of teaching philosophy to children in social studies books of the elementary school, with the results of Khakbaz research, 2019; Garshasbi, Fathi-Vajargah and Arefi, 2019; Ahmadresh and Mostafazadeh, 2018; Kahan, 2017; Hamidizadeh, Fathi Vajargah and others, 2017; Vafai and Sobhani-Najad, 2014; Zainal-Taj, Dehghani and Pak-Mehr, 2013, who showed that the amount of attention to multicultural education in textbooks is small or unbalanced and scattered, is consistent. Also, the unstable distribution of the desired components is completely consistent with the results of the research by Mohammadi, Kharazi and others (2015), which indicates that textbooks pay more attention to a specific ethnic group, group, gender, or culture in general.
On the other hand, the little attention paid to philosophical skills in the present study is consistent with the results of Yousefian, Ranjdoost, and Azimi (2019), which indicates an unbalanced and uncoordinated amount of attention to philosophical thinking skills, and also with the results of Mirzaei's research. Eslami and Afani (2015) who showed that the sixth-grade book of thinking and research paid the least attention to teaching thinking to children, which is consistent.
Many researchers admit that the curriculum planners' ignorance of multiculturalism and the common misconceptions about it cause incomplete, weak, or neglect of its teaching in textbooks. While opposing the threatening view of multiculturalism, Winter believes that ethnic diversity cannot be an obstacle to strengthening national identity and strong solidarity. On the one hand, diversity is a blessing, because it actually represents the diversity of the wealth of cultural treasures, and on the other hand, diversity is also a great potential for the increasing spread of conflicts, especially if such diversity cannot be well implemented and used (Arifin & Hermino, 2019).
Replacing teacher-centered and lecture- and memory-based educational approaches with active and student-centered educational programs, such as teaching philosophy to children and studying the content of textbooks and design based on the cultural demands of societies, more than ever. It is essential. Because P4C and multiculturalism are trying to transform the educational system by emphasizing communication between people through dialogue in order to reduce problems and tensions in societies.
In view of this importance and based on the findings of the current research, it is an absolute necessity to revise the curriculum of social studies in elementary school, to pay more attention to the program of teaching philosophy to children with the orientation of multicultural education.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy for children program
  • multicultural education
  • social studies
  • Shannon Entropy
احمدرش، رشید، مصطفی­زاده، اسماعیل(1398) . تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه­های آموزش چندفرهنگی. فصلنامه تدریس­پژوهی، 7(4)، 46-24.
اقبالی، علی، صالحی، ­اکبر، قائدی، یحیی، محمودنیا، علیرضا. (1400). تاملی بر ویژگی­های اساسی مولفه­های کلاس درس رهایی­بخش در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، ۲۷(1)، ۲۷-۵۰.
اکبری، احمد، مسعودی، جهانگیر. (1393). فلسفه برای کودکان: رویکردهای تربیت دینی به آموزش تفکر، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد، سال چهارم، شماره 4 (2).
امینی، محمد. (1391). تبیین برنامه­درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه­ریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه­درسی، 7(26)، ۱۱-۳۲.
آذر، عادل. (1380). بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده ها در تحلیل محتوی، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 11(37)، 18-1.
باقرزاده­وشکی، زمان، شریفی، اصغر، چناری، علیرضا. (۱۴۰۰). شناسایی ابعاد و مولفه­های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک، دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱۲(۳)، ۳۳-۴۸.
بهشتی، سیدعلیرضا. (1395). بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی،تهران: ناهید.
توازیانی، زهره، ستاری، علی. ( 1400). فلسفه برای کودکان در تراز دانش فلسفه و جواز تربیت اسلامی، دوفصلنامه­ی آموزه­های فلسفه اسلامی، 16(2)، 82-57.
حاجی­آخوندی، زهرا، امام­جمعه، سیدمحمدرضا، سرمدی، محمدرضا(1390). عناصر اصلی برنامه­درسی در نظریه آموزش و پرورش پائولو فریره. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۵(20)، ۱۴۲-۱۷۱.
حمیدی­زاده، کتایون، فتحی­واجارگاه، کوروش، مهران، گلنار، عارفی، محبوبه. (1397). تحلیل نظام­مند آموزش چندفرهنگی در ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42)، 38-25.
خاکباز، عظیمه سادات. (1399). جایگاه آموزش چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی، دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 58-33، (1)15.
رحیمی، سلام، مصرآبادی، جواد، علی­پور، فاطمه. (1401). فراتحلیل تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ابعاد رشدی(شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی) کودکان و نوجوانان در ایران. دوفصلنامه تفکر وکودک، (2)13.
زینال­تاج، فرزانه، دهقان، مرضیه، پاک­مهر، حمیده. (۱۳۹3). بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، دوفصلنامه پژوهش­های برنامه درسی، ۴(۲)، ۱۱۷-۱۳۰.
سبحانی­نژاد، مهدی، احمدآبادی­آرانی، نجمه، عبداله­یار، علی. (1396). بهبود چندفرهنگی سازی برنامه­های درسی نظام آموزشی ایران با نظر به آرای تربیتی فوکو و ژیرو. فصلنامه نوآوری­های آموزشی،16(2) ،80-57.
سجادیان­جاغرق، نرگس، قائدی، یحیی، امیری، معصومه. (1393). طراحی برنامه‎ درسی آموزش فلسفه به کودکان ایرانی در پایه اول‏ ابتدایی، فصلنامه ارزش­شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)، 1(شماره اول), 64-80..
سیاست­های کلی نظام . (1392). سیاست­های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، سامانه جامع نظرات شورای نگهبان.
صابری، الهام، عباسی، عفت، قائدی، یحیی، علی­عسگری، مجید. (۱۴۰۰). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی فلسفه برای کودکان در دوره اول متوسطه ایران، دوفصلنامه تفکر و کودک، ۱۱(۲)، ۱۱۵-۱۵۷.
صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد آموزش چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۵(18)، ۱۹۰-۲۱۵.
عبداللهی، بیژن، احمدآبادی، آرزو. (1398). نظریه زمینه‌ای یادگیری به روش معکوس: ایجاد یادگیری به روش معکوس در کلاس درس، فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، 4(2)، 45-29.
عطاران، محمد، لرکیان، مریم، فاضلی، نعمت الله، علی­عسگری، مجید. (۱۳۹۰). شناسایی فرهنگ برنامه­درسی یادگیری الکترونیکی: یک مطالعه موردی در ایران، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، ۲(۳)، ۷-۴۱.
عقیلی، سیده­هما، علی­عسگری، مجید، حسینی­خواه، علی، حکیم­زاده، رضوان، صادقی، علیرضا. (1399). ضرورت‌های برنامه درسی چندفرهنگی در دوره ابتدایی: تبیین ویژگی‌ها بر اساس روی­آورد تلفیق. فصلنامه سلامت روان کودک; ۷ (۴)،۶۰-۳۹.
فتحی­واجارگاه، کورش. (1400). جنبش نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی، تهران:علم استادان.
قائدی، یحیی. (1395) مبانی نظری فلسفه برای کودکان، تهران، انتشارات مرآت.
کنعانی­هرندی، ستاره، نوریان، محمد، نوروزی، داریوش، عبایی­کوپایی، محمود. (1397). الگوی برنامه­درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط. دوفصلنامه تفکر وکودک، 9(2)، 121-151.
کیهان، جواد. (1397). تحلیل جایگاه آموزش و پرورش چند فرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی به روش آنتروپی شانون، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۴(۱۲)، ۷۹-۹۵.
گرشاسبی، ایوب، فتحی­واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه. (1399). جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی(مورد مطالعه: دروس جامعه­شناسی و تاریخ نظام جدید دوره دوم متوسطه).دوفصلنامه علوم تربیتی، ۸(۱۶)، ۲۴۳-۲۶۶.
محمدی، شیرکوه، خرازی، کمال، نقی، سیدعلی، کاظمی فرد، محمد، پورکریمی، جواد. (1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران: فراتحلیلی کیفی، دوفصلنامه مدیریت مدرسه، ۴ (۲)، ۸۷.
میرزایی­میرآبادی، خسرو؛ اسلامی، ادریس؛ آفانی، کمال. (1395). تحلیل محتوای کتب درسی تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی و تفکر و سبک زندگی پایه­های هفتم و هشتم متوسطه اول از منظر برنامه آموزش تفکر به کودکان، دوفصلنامه تفکر و کودک، 7(2)، 78-47.
نقدعلی، محسن. پناهی، زهرا. (۱۳۹۰). ارتباط اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفه برای کودکان با روش­های تدریس فعال و مشارکتی، دو فصلنامه تفکر و کودک، دوره ۲ شماره 2. ۱۰۱-۱۲۶.
نوروزی، وریا، کریمیان، حیدر، طالبی، بهنام. (1401). اثربخشی برنامه­ی آموزش فلسفه برای کودکان(فبک) بر مسئولیت­پذیری اجتماعی دانش­آموزان ابتدایی، دو فصلنامه تفکر و کودک، دوره 13 شماره 2، 267-293.
نویدیان، انور. واحدی، شهرام. فتحی­آذر، اسکندر. بدری­گرگری، رحیم. (1398). تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستان­های بومی در رشد اخلاقی دانش­آموزان ابتدایی، فصلنامه پژوهش­های کاربردی روان­شناختی، دوره 12 شماره 2، 282-265.
وفائی، رضا، سبحانی­نژاد، مهدی. (۱۳۹۴). مولفه­های آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۳(۵)، ۱۱۱-۱۲۸.
هواس­بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، قادری، مصطفی. (آ.1397). واکاوی مقوله‌های آموزش چندفرهنگی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ آموزش ابتدایی ایران. دوفصلنامه مطالعات جامعه­شناختی(نامه علوم اجتماعی سابق)، 25(2)، 429-383.
هواس­بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، قادری، مصطفی. (ب.1397). آموزش چندفرهنگی در کتاب­های درسی فارسی(خوانداری) دوره آموزش ابتدایی ایران، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۶(۱۱)، ۱۴۱-۱۷۴.
یوسفیان­اهری، پونه، رنجدوست، شهرام، عظیمی، محمد. (1399). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه پنجم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان مبتنی بر هوش معنوی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 15(59)، 152-115.
 
 
Abd Elkader, N. (2015). Dialogic multicultural education theory and praxis: Dialogue and the problems of multicultural education in a pluralistic society. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 3.
Akcaoğlu, M. Ö., & Arsal, Z. (2021). The Effect of Multicultural Education on Preservice Teachers’ Attitude and Efficacy: Testing Bank’s Content Integration Dimension. Participatory Educational Research, 9(2), 343-357.
Arifin, I., & Hermino, A. (2017). The importance of multicultural education in schools in the era of ASEAN economic community. Asian Social Science, 13(4), 78-92.
Banks, J. A. (1997). Teaching strategies for ethnic studies (6th ed). Boston: Allen and Bacon.
Banks, J.A. (2016). Multicultural education: Characteristics and goals. In J.A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues and Perspectives (9th ed., pp.2–23). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Barrow, W. (2015), “I think She’s Learnt How to Sort of Let the Class Speak: Children’s Perspectives on Philosophy for Children as Participatory Pedagogy”, Thinking Skills and Creativity, vol. 5, no. 17.
Castillo, P. A. P., Donoso, A., & Ortega, K. (2020). Understanding the meaning of multicultural collaboration in a public-school EFL class. International Journal of Multicultural Education, 22(1), 1-15.
Cornbleth, C., & D. Waugh. (1999). The great speckled bird: Multicultural politics and education policymaking. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Debbag, M., & Fidan, M. (2020). Relationships between Prospective Teachers' Multicultural Education Attitudes and Classroom Management Styles. International Journal of Progressive Education, 16(2), 111-122.
Dwiningrum, S. I. A., Hope, J., Kartowagiran, B., Sudartinah, T., Siteine, A., & Yao, Z. (2021). Cross-Cultural Competence in Multicultural Education in Indonesian and New Zealand High.
Freire, P. (1993). The pedagogy of the oppressed. New York, NY: The Continuum International Publishing Group Inc.
Gasparatou, R., & Kampeza, M. (2012). Introducing P4C in kindergarten in Greece. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 33(1), 72-82.
Gibson, M. A. (1976). Approaches to Multicultural Education in the United States: Some Concepts and Assumptions. Anthropology and Education Quarterly, 7(4), 7–18.
Jenks, C., Lee, J. O., & Kanpol, B. (2001). Approaches to Multicultural Education in Preservice Teacher Education: Philosophical Frameworks and Models for Teaching. The Urban Review, 33(2), 87–105.
Kincheloe, J., & Steinberg, S. (1997). Changing multiculturalism. Philadelphia: Open University Press.
McLaren, P. L. (1995). White terror and oppositional agency: towards a critical multiculturalism. In C. E. Sleeter, & P. L. McLaren (Eds.), Multicultural education, critical pedagogy, and the politics of difference (pp. 33–70). Albany, NY: State University of New York Press.
Nieto, S. (2010). Affirmation, Solidarity, and Critique: Moving Beyond Tolerance in Multicultural Education, In S. Nieto, Language, Culture, and Teaching: Critical Perspectives (2nd ed, 247-263). New York: Routledge.
Nieto, S.(2013). Finding Joy in Teaching Students of Diverse Backgrounds: Culturally Responsive and Socially Just Practices in U.S. Schools. Portsmouth, NH: Heinemann.
Parekh, B. (2001). Rethinking multiculturalism: Cultural diversity and political theory. Ethnicities, 1(1), 109-115.
Sleeter, C., & Grant, C. (2007). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender (5th ed.). New York: John Wiley and Sons.
Stokke, C., & Lybæk, L. (2018). Combining intercultural dialogue and critical multiculturalism. Ethnicities, 18(1), 70-85.
Tonbuloglu, B., Aslan, D., & Aydin, H. (2016). Teachers’ awareness of multicultural education and diversity in school settings. Eurasian Journal of Educational Research, 16(64).
Winter, E. (2015). Rethinking Multiculturalism After its “Retreat” Lessons From Canada. American Behavioral Scientist, 59(6), 637-657.
Xu, A. (2022). The Importance of Philosophy for Children, International Journal of New Developments in Education, DOI: 10.25236/IJNDE.2022.040705.
Yan, S., Walters, L. M., Wang, Z., & Wang, C. C. (2018). Meta-Analysis of the Effectiveness of Philosophy for Children Programs on Students' Cognitive Outcomes. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 39(1), 13-33.
Zulkifli, Hafizhah & Hashim, Rosnani (2020)." Philosophy for Children (P4C) in Improving Critical Thinking in Secondary Moral Education Class", International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 19, nol. 2, 22-45.