@article { author = {Ensafi Mehrabani, Sepideh and Fayyaz, Irandokht and Beheshti, Saeid and Delaver, Ali}, title = {Aims of Teaching Moral Concepts to Children Based on Views of Ayatollah Javadi Amoli}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {1-27}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6808}, abstract = {One of the duties of the formal and informal education system in the elementary school is to teach ethics to children because they have a pure heart and are ready to acquire virtues. In this regard, the present study was conducted to identify the aims of teaching moral concepts to children in the second grade of elementary school (aged 10 to 12 years) based on the views of Ayatollah Javadi Amoli. The research method was analytical-inferential. The results showed that closeness to God is the ultimate goal, and factors such as self-knowledge, cultivating God-seeking and godliness, thinking about moral issues, taking responsibility, increasing the patience level, success in honoring, respecting and loving human beings, and improving the sense of aesthetics are among the mediating aims of teaching moral concepts to children, which can be identified from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli. Achieving these aims in the second grade of elementary school promises a creative and believing entry into adolescence, which, if accompanied with a coherent planning, can be effective in forming a lasting moral identity as desired by Islam.}, keywords = {Ethics,Ethical Concepts,Educating Children,Ayatollah Javadi Amoli}, title_fa = {اهداف آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان بر اساس دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی}, abstract_fa = {از جمله وظایف نظام تربیت رسمی و غیررسمی در دوره ابتدایی، آموزش اخلاق به کودکان است چرا که دارای قلبی پاک و زلال و آماده دریافت بذری چون کسب فضایل هستند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان دوره دوم ابتدایی(سنین 10 تا 12 سال) بر اساس دیدگاه­های آیت‌الله جوادی آملی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی–استنباطی بود. نتایج نشان داد که قرب الی الله هدف غایی و مواردی مانند خودشناسی، پرورش خداجویی و خدابینی، تفکر در مسائل اخلاقی، روی آوردن به مسئولیت‌پذیری، افزایش آستانه صبر و بردباری، توفیق در اکرام، احترام و محبت به انسان‌ها، بهبود حس زیبایی گرایی ازجمله اهداف واسطه‌ای آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان هستند که می‌توان از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی شناسایی نمود. رسیدن به این اهداف در دوره دوم ابتدایی بشارت‌دهنده ورود متخلقانه و معتقدانه به دوره نوجوانی است که اگر آن هم از برنامه‌ریزی منسجمی برخوردار باشد می‌تواند در شکل‌گیری هویت پایدار اخلاقی مورد نظر اسلام مؤثر باشد.}, keywords_fa = {اخلاق,مفاهیم اخلاقی,آموزش به کودکان,دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6808.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6808_0e7e286b62ed6a5fb455a7395f17ef8e.pdf} } @article { author = {Bahadorikhosroshahi, Jafar and Habibi-Kaleybar, Ramin and Mesrabadi, Javad and Vagef, Ladan}, title = {The Effectiveness of Teaching Self-Monitoring Strategies of Attention on Phonological Awareness and Attention Functions in Dyslexic Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {29-53}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.7056}, abstract = {The aim of this study was to examine the effectiveness of teaching self-monitoring strategies of attention on phonological awareness and attention functions of dyslexic students. The research method was applied in terms of purpose, and the research design was quasi-experimental of the pretest-posttest type with a control group. The statistical population of the present study included all male elementary school students in the city of Tabriz who were introduced to the Center for Learning Disabilities in Tabriz in the academic year of 2020-2021 for having reading and dyslexia learning disorders. The statistical sample of this study consisted of 30 students who referred to the Center for Learning Disabilities in Tabriz. Students were selected by convenience sampling method and, after obtaining parental consent, participated in this study and were randomly assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups. To collect data, Soleimani and Dastjerdi’s phonological awareness tests, Razold’s attention functions and Wechsler’s intelligence test were used. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that self-monitoring strategies of attention have an effect on students’ attention functions and phonological awareness. In fact, teaching self-monitoring strategies increases attention functions and phonological awareness. Thus, teaching self-monitoring strategies plays an important role in improving the reading skills of dyslexic students.}, keywords = {Phonological awareness,attention functions,self-monitoring strategies,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج شناختی دانش‌آموزان نارساخوان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج شناختی دانش آموزان نارساخوان بود. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1399بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دانش‌آموزانی را که به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. دانش‌آموزان جهت انجام این پژوهش، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت از والدین، در این مطالعه شرکت کرده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون های آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی، عملکردهای توجه رازولد و آزمون هوشی وکسلر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج­شناختی دانش­آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه باعث افزایش عملکردهای توجه و جنبه­های واج­شناختی می­شود. بنابراین توجه به آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه نقش مهمی در بهبود جنبه­های خواندن دانش­آموزان نارساخوان دارد. }, keywords_fa = {آگاهی واج شناختی,عملکردهای توجه,راهبردهای خودنظارتی,نارساخوان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7056.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7056_ed5f21ed828574ff65f9969cb0ea261b.pdf} } @article { author = {Bahrami, Farideh and Shamshiri, Mohammadreza}, title = {Hermeneutics as the Basis of a Philosophy for Children Program with an Emphasis on Heidegger’s Philosophical Hermeneutics}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {55-91}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6688}, abstract = {Philosophy for children is a trend whose most common approach is that of Matthew Lipman, which focuses on increasing logical thinking skills. Lipman’s thought is more comprehensible in analytic philosophy, but restricting this program to the growth of rational reasoning and thinking alone is not compatible with Heidegger’s view of philosophical hermeneutics, which places philosophy on a hermeneutic basis. Heidegger aimed to open a new way in philosophy based on efforts to understand the meaning of existence through hermeneutics. That being said, how can a hermeneutic reading of a P4C program be presented in the light of Heidegger’s thoughts? The present study attempts to examine and analyze the P4C program from the perspective of Heidegger’s philosophical hermeneutics in terms of “understanding” and “thinking” as the two main components of this program. To achieve this goal, the analytical-inferential research method has been utilized. Based on the theoretical foundations of Heidegger’s philosophical hermeneutics, a model was proposed that indicates how understanding and thinking occur in this program. The results of this study show that under Heidegger’s views, theorizing, researching and planning for the P4C program will have an ontological, thought-oriented and questioning nature. }, keywords = {Hermeneutics,philosophy for children,Heidegger,Thought,understanding,existence}, title_fa = {هرمنوتیک به مثابه بستر برنامه فلسفه برای کودکان با تاکید بر هرمنوتیک فلسفی هایدگر}, abstract_fa = {فلسفه برای کودکان، گرایشی است که رایج ترین روی آورد آن رهیافت «متیو لیپمن» و محور آن افزایش مهارت تفکر منطقی است. اندیشه ی لیپمن درجریان فلسفه تحلیلی قابل فهم تر است، ولی محدود کردن این برنامه تنها در پرورش استدلال و تفکر منطقی، با دیدگاه هرمنوتیک فلسفی «هایدگر» که فلسفه ورزی را بر محور هرمنوتیک قرار می دهد قابل جمع نمی باشد. هایدگر، بر آن بود که راه جدیدی را در فلسفه  بر مبنای تلاش برای درک معنای هستی از طریق هرمنوتیک بگشاید. حال، چگونه می توان خوانشی هرمنوتیکی از برنامه فلسفه برای کودکان در پرتو اندیشه­های هایدگر ارائه داد؟ نوشتار حاضر سعی دارد، این برنامه را از منظر هرمنوتیک فلسفی هایدگر از لحاظ «فهم» و «تفکر» به عنوان دو مولفۀ اصلی این برنامه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی استنتاجی بهره گرفته شد. بر اساس مبانی نظری هرمنوتیک فلسفی هایدگر، الگویی پیشنهاد شد که در قالب آن چگونگی رخداد فهم و تفکر در این برنامه نشان داده می شود. نتیجه این بررسی نشان می دهد تحت تاثیر آراء هایدگر، نظریه پردازی، پژوهش و برنامه ریزی برای برنامۀ فلسفه برای کودکان ماهیتی هستی شناسانه، تفکر مدار و پرسشگر خواهد داشت.}, keywords_fa = {هرمنوتیک,فلسفه برای کودکان,هایدگر,تفکر,فهم,وجود}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6688.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6688_7aacdf0a9f97c70c1958f7b977d4b3bf.pdf} } @article { author = {Torkashvand, Masoume and Keramati, Hadi}, title = {Predicting Types of Bullying Based on Subscales of Moral Disengagement and Moral Identity in Elementary School Students in Tehran}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {93-110}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6757}, abstract = {The present study aimed to predict the types of bullying based on the subscales of moral disengagement and moral identity in elementary school students. For this purpose, out of all male and female elementary school students in Tehran, 420 students were selected by cluster and simple random sampling methods, which included 203 male and 217 female students, 240 in the fifth and 180 in the sixth grade. Participants in the study answered the three questionnaires of bullying (Thornberg and Jangert, 2014), moral disengagement (Thornberg and Jangert, 2014), and moral identity (Aquino and Reed, 2003). Data were analyzed using the regression method and with the help of SPSS22 software. Considering the significance of the findings and the standardization of other indicators studied, both research hypotheses were confirmed and it was shown that the subscales of moral disengagement and moral identity both have a significant effect on predicting student bullying (α ≥ 0.05). Therefore, it can be concluded that according to the concept of moral agency, to examine the bullying of students, we can pay attention to the degree of their moral disengagement and moral identity; that is, bullying has a positive relationship with moral disengagement and a negative relationship with moral identity.}, keywords = {Bullying,Moral Disengagement,Moral Identity,elementary school students}, title_fa = {پیش‌بینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاس‌های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاس‌های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی، در دانش‌آموزان ابتدایی بود. به این منظور ، از بین کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با روش‌های خوشه‌ای و تصادفی ساده 420 دانش‌آموز انتخاب گردید، که شامل، 203 دانش‌آموز پسر و 217 دانش‌آموز دختر بود که 240 نفر در پایه پنجم و 180 نفر در پایه ششم تحصیلی بودند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به سه پرسشنامه قلدری (تورنبرگ و جانگرت، 2014)، گسست اخلاقی (تورنبرگ و جانگرت، 2014) و هویت اخلاقی آکویینو و رید (2003) پاسخ دادند. این پژوهش با روش رگرسیون و با کمک نرم‌افزار spss22 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافته‌ها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخص‌های مورد بررسی، هر دو فرضیه پژوهش تأیید شده و نشان داده شد که زیرمقیاس‌های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی هر دو تأثیر معناداری در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان دارند (05/0≥α). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی، جهت بررسی قلدری دانش‌آموزان، می‌توان به میزان گسست اخلاقی و هویت اخلاقی آنان توجه نمود. بدین صورت که قلدری با گسست اخلاقی رابطه مثبت، و با هویت اخلاقی رابطه منفی دارد.}, keywords_fa = {قلدری,گسست اخلاقی,هویت اخلاقی,دانش‌آموزان مقطع ابتدایی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6757.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6757_a3600b12bf61f7102a8fa4d5d996a261.pdf} } @article { author = {Hasani, Rafigh and Safari, Firmisk}, title = {The Effectiveness of Mind Games on the Executive Functions of Preschool Children}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {111-131}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.7038}, abstract = {The aim of this study was to determine the effectiveness of mind games on the executive functions of preschool children. The research method was experimental with a pretest-posttest control group design. The statistical population included all girls and boys in preschool centers of District 1 of Sanandaj in the school year 2018-2019, from which two preschool centers were randomly selected and 20 individuals were randomly assigned to the experimental and control groups. To collect the data, the Behavior Rating Inventory of Executive Function (teacher form) (Gioia, Isquith, Guy and Kenworthy, 2000), and to analyze the data, univariate and multivariate analysis of covariance were used. The results showed that the teaching of mind games had an effect on the executive functions of preschool children and those children who had been taught mind games had improved their executive functions. Results also showed that training in mind games was effective only in two dimensions of attention transfer and working memory (P < 0.05) and there was no significant difference between the experimental and control groups in other dimensions of executive functions (P < 0.05). Based on these results, mind games can be formally used in the educational program of kindergartens.}, keywords = {Mind Games,Executive Functions,organizing,planning,Attention Transfer}, title_fa = {اثربخشی بازی‌های فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی‌های فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستان بود. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان دختر و پسر در مقطع پیش از دبستان در مراکز ناحیه 1 شهر سنندج در سال 98-1397 بودند که از بین مراکز پیش‌دبستانی دو مرکز به‌صورت تصادفی انتخاب و تعداد 20 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی گمارش شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه درجه­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (فرم معلم) جیویا، ایسکوئیس، گای و کنورسی (۲۰۰۰) و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که آموزش بازی‌های فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی تأثیرگذار بوده و کودکانی که تحت آموزش بازی‌های فکری قرارگرفته بودند، کارکردهای اجرایی آن­ها بهبود یافته بود. سایر نتایج نشان داد که آموزش بازی‌های فکری تنها دو بعد انتقال توجه و حافظه کاری اثربخش بود (05/0>P) و در بقیه ابعاد کارکردهای اجرایی بین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). بر اساس این نتایج می‌توان از بازی­های فکری به‌صورت رسمی در برنامه آموزشی مراکز مهدکودک استفاده کرد.}, keywords_fa = {بازی‌های فکری,کارکردهای اجرایی,سازمان‌دهی,برنامه‌ریزی,انتقال توجه}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7038.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7038_cfa139d98b253e758ab4dac945a5ec59.pdf} } @article { author = {Hossenpour, Sohila and Sharifirahnmo, Saeid and Mohammadi,, Sharife and Fathi, Ayatollah}, title = {The Effectiveness of Teaching a Seven-Step Learning Cycle Model on Improving Creative Thinking and Problem Solving Skills in Elementary Students’ Social Studies Subject}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {133-155}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.7000}, abstract = {The purpose of this study was to identify the effectiveness of teaching a seven-step learning cycle model on improving creative thinking skills and problem solving in elementary students. The study was experimental and had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study included all female students in the sixth grade of elementary school in Dehgolan city in the academic year 2019-2020. According to the type of research, the statistical sample consisted of two classes of 20 people who were selected by convenience sampling method. The experimental group received training (a seven-step learning cycle model) and the control group did not receive any training in this regard. To collect data, Torrance’s (1981) Creative Thinking Questionnaire and Hepner and Petersen’s (1982) Problem Solving Questionnaire were used. Data analysis was performed by statistical method of analysis of covariance. The results showed that training based on a seven-step learning cycle model significantly increased creative thinking skills: fluidity (P ≤ 0.001), initiative (P ≤ 0,000), flexibility (P ≤ 0,000), and extension (P ≤ 0.034); and problem solving: confidence in problem solving (P ≤ 0.002), desire-avoidance style (P ≤ 0.006), and personal control (P ≤ 0.040) in the post-test stage. In fact, teaching with a seven-step learning cycle model has increased the mentioned variables in the target community.}, keywords = {Seven-Step Learning Cycle Model,Creative thinking,problem solving,female students,social studies}, title_fa = {اثربخشی تدریس مدل هفت مرحله‌ای چرخه یادگیری بر بهبود مهارت‌های تفکر خلاق و حل مسأله در درس مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی تدریس مدل هفت مرحله­ای چرخه یادگیری بر بهبود مهارت‌های تفکر خلاق و حل مسأله دانش­آموزان ابتدایی انجام پذیرفت. طرح پژوهش حاضر به شیوه تجربی و از نوع طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر پایه ششم ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دهگلان در سال تحصیلی 99-1398 بود، که با توجه به نوع پژوهش، نمونه آماری شامل دو کلاس 20 نفری بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و گروه آزمودنی تحت آموزش(مدل هفت مرحله­ای چرخه یادگیری) قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تفکر خلاق Torrance(1981) و پرسشنامه مهارت حل مسئلهHepner and Petersen(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز با روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل هفت مرحله­ای یادگیری باعث افزایش معنادار مهارت­های تفکر خلاق: سیالی(001/0≥P) ، ابتکار (000/0≥P)، انعطاف­پذیری (000/0≥P) و بسط (034/0≥P) و حل مسأله (اعتماد به نفس در حل مسأله (002/0≥P)، سبک اجتناب- اشتیاق (006/0≥P) و کنترل شخصی(040/0≥P) در مرحله پس آزمون می­شود. در واقع تدریس با استفاده از الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله­ای باعث افزایش متغیرهای مذکور در جامعه هدف شده است. }, keywords_fa = {مدل هفت مرحله‌ای چرخه یادگیری,تفکر خلاق,حل مسأله,دانش‌آموزان دختر,مطالعات اجتماعی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7000.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7000_0efefd027df915546bd0819bc91729aa.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyyed Ali and Rahnama, Akbar and Moosavi, Roghayyeh}, title = {A Study of the Ontological Foundations of Merleau-Ponty’s and Lipman’s Approaches in Order to Develop an Integrated Model in the Philosophy for Children Program}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {157-179}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6763}, abstract = {The purpose of this paper is to study the ontological foundations of Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches in order to develop an integrated model in the Philosophy for Children program. The main research questions are: what are the ontological foundations of Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches and, on this basis, what is the integrated model of the two approaches in the philosophy for children program? In this paper, in identifying the ontological foundations, the analytical-inferential research method has been used, and in presenting the integrated model, the integration composition research method has been used. The results indicate similarities and differences between the Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches. Given the basic commonalities in the ontological foundations and the emphasis on the importance of childhood and its impact on adulthood in the two approaches, by eliminating disparate elements and overlapping commonalities through necessary corrections, a combination of the two approaches can be used to improve the philosophy for children program.}, keywords = {philosophy for children,Ontology,Lipman,Merleau-ponty}, title_fa = {مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان}, abstract_fa = {هدف از این مقاله مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان است. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه مبانی هستی‌شناسی رویکردهای مرلوپونتی و لیپمن چه بوده و بر اساس آن الگوی تلفیقی دو رویکرد در برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟ در این مقاله، در بحث شناخت مبانی هستی‌شناسی از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی و در ارائه الگوی تلفیقی از روش پژوهش ترکیب سازوار استفاده‌شده است. نتایج بیانگر وجود وجوه اشتراک و افتراق میان رویکرد مرلوپونتی و رویکرد لیپمن  است. با توجه به اشتراکات پایه‌ای در مبانی هستی‌شناسی و تأکید بر اهمیت دوران کودکی و تأثیر آن بر بزرگسالی در دو رویکرد، می‌توان با حذف عناصر ناهمسان و همپوشانی نقاط اشتراک با انجام اصلاحات لازم، از تلفیق دو رویکرد برای بهبود برنامه فلسفه برای کودکان استفاده نمود.}, keywords_fa = {فلسفه برای کودکان,هستی‌شناسی,لیپمن,مرلوپونتی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6763.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6763_28c587b13b7822882ae589b46ae0d200.pdf} } @article { author = {Haidarinasab, Farahnaz and Kazzazi, Mirjalaledin and Baygzade, Khalil}, title = {Methods of Thinking in Farhad Hassanzadeh’s Stories Based on Lipman Theory (A Case study: Stories for Age Groups A, B and C)}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {181-211}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6926}, abstract = {According to the intellectuals in the Philosophy for Children program, philosophical thinking skill is an educational skill that provides children and adolescents with thinking under controlled conditions, and storytelling is a multifaceted tool that can indirectly develop a child’s cognitive, emotional, and social abilities. The present study examined the sufficiency and frequency of creative, caring, and critical philosophical thought types in children’s stories for age groups A, B, and C, by Farhad Hassanzadeh, based on the P4C program in Lipman’s theory. The results of the study show that the sufficiency and frequency of creative philosophical thinking are the highest in these stories, with the components of reasoning and experimentation, and innovation in behavior. Critical thinking with the components of other-correction and text sensitivity, and caring thinking with the component of developing responsible thinking skills are placed next. The existences of these components as well as the linguistic and literary techniques in the stories provide the ability and possibility of the pragmatic ideas of the “research community” of the P4C program in the stories under study.}, keywords = {Children Stories,Farhad Hassanzadeh,Methods of Thinking,Matthew Lipman}, title_fa = {شگردهای فکرورزی در داستان‌های فرهاد حسن‌زاده بر پایة نظریة لیپمن (مطالعة موردی: داستان‌های گروه سنی الف، ب و ج)}, abstract_fa = {فکرورزی در نگاه صاحب­نظران برنامه «فلسفه برای کودکان» مهارتی آموزشی است که فکرورزی کودکان و نوجوانان را با شرایط تحت کنترل فراهم می‌آورد و داستان ابزاری چند وجهی است که می­تواند توانایی شناختی، عاطفی و اجتماعی کودک را غیر مستقیم پرورش دهد. پژوهش پیش­روی چگونگی بسندگی و بسامد گونه‌های فکرورزی فلسفی خلّاق، مراقبتی و انتقادی را در داستان‌های کودکانة گروه «الف، ب و ج» فرهاد حسن‌زاده و  توانش و قابلیت پرورش فکرورزی فلسفی آن‌ها را در کودکان بر پایة برنامة فبک در انگارة لیپمن با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی کرده‌است. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد، بسندگی و بسامد فکرورزی فلسفی خلّاق در داستان­های مورد مطالعه با مولفه­های  استدلال و آزمون­نگری، نوآوری در رفتار بیشترین بسامد را در این مهارت دارد. تفکرورزی انتقادی با مؤلفۀ دیگر اصلاحی و حساسیت به متن و تفکر مراقبتی با مؤلفۀ رشد مهارت تفکر مسئولانه در رده­های بعدی هستند. وجود این مؤلفه­ها و نیز  تکنیک زبانی و ادبی داستان‌ها سبب توانش و قابلیت ایده­های عمل­گرایانۀ «اجتماع پژوهشی» برنامة فبک در قصه­های مورد پژوهش است.  }, keywords_fa = {داستان‌های کودکانه,فرهاد حسن‌زاده,شگردهای فکرورزی,متیو لیپمن}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6926.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6926_d5e1b6cf9bc2493f5fa5bbe9d25525c4.pdf} } @article { author = {Shohani, Alireza and Jahani, Mohmmadtaqi and Ahmadikhah, Mehdi}, title = {A Comparative Study of Religious Themes in Persian and Kurdish Children and Adolescents Poetry}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {213-238}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6768}, abstract = {Children and adolescents poetry, as a literary genre, has a wide educational dimension. One of the most important educational aspects of this genre is dealing with religious concepts and themes. Persian and Kurdish language poets have taught these notions in accordance with the child’s understanding. The main purpose of the present study is to address this issue through a comparative study and analysis of religious themes in Persian and Kurdish children and adolescents poetry. To this end, using a descriptive-analytical method and a content analysis approach, the religious themes in 40 collections of Persian poetry and in 40 collections of Kurdish poetry were investigated to provide answers to research questions. The main questions were as follows: 1) What are the similarities and differences in religious themes of the two languages poetry? 2) What is the frequency of religious themes in the two languages poetry? One of the most important findings of the present study is that Persian poetry for children and adolescents focuses on the concepts related to the infallibles and the Holy Imams (65%), and next on the concepts related to the divine essence, the prophets and the Quran, respectively. In Kurdish poetry, however, the most frequent themes are the concepts related to God (72%) and then the themes pertinent to the prophets and the Quran. Neither of Kurdish and Persian poetry covers the concept of resurrection.}, keywords = {comparison,content,poetry,Children and Adolescents Poetry,Persian,Kurdish,Religious Theme}, title_fa = {«بررسی تطبیقی مضامین دینی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کُردی»}, abstract_fa = {شعر کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر ادبی، دارای بُعد آموزشی گسترده‌ایست. از مهمترین جنبه‌های آموزشی این ژانر پرداختن به مفاهیم و مضامین دینی است. شاعران فارس و کردزبان به فراخور درک کودک به آموزش این آموزه‌ها پرداخته‌اند. پژوهش حاضر برآن ‌است تا از طریق بررسی و تحلیل تطبیقی  مضامین دینی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کُردی این مهم را محل توجه قراردهد. بدین منظور، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیل محتوا به بررسی مضامین دینی  در 40 مجموعۀ شعر  کودک فارسی و 40 مجموعۀ شعرکُردی پرداخته تا پاسخی علمی برای سؤالات پژوهش به دست دهد. سؤالاتی چون: 1- وجوه اشتراک و افتراق در مضامین دینی  شعر دو زبان چگونه است؟ 2-بسامد مضامین دینی در شعر دو زبان به چه میزان است؟ از مهمترین یافته‌های پژوهش این است که شعر کودک و نوجوان  فارسی بیشتر به  مفاهیم مربوط به معصومین و ائمۀ اطهار (65 %)، سپس مفاهیم مرتبط با ذات الهی، پیامبران و قرآن پرداخته‌است. اما در شعر کُردی بیشترین بسامد از آنِ ‌ مفاهیم مرتبط با خداوند (72 %) و  سپس مضامین مرتبط با پیامبران و قرآن است.در شعر کودک و نوجوان هر دو زبان  به مفهوم معاد پرداخته ‌نشده‌است.}, keywords_fa = {مقایسه و تطبیق,محتوا,شعر,کودک و نوجوان فارسی و کردی,مضامین دینی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6768.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6768_4c1c07919ec33cfbde970ce625a867a3.pdf} } @article { author = {Kabiri, Aliakbar and Ghasemi, Ali and Mazbohi, Saeed}, title = {The Effectiveness of Implementing a Philosophy for Children Program on Perceived Competence and Cognitive Flexibility of Orphaned Boys}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {239-263}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6923}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the effectiveness of implementing a Philosophy for Children (P4C) program on the perceived competence and cognitive flexibility of orphaned boys. The quasi-experimental research was based on a pretest-posttest control group design. For this purpose, 32 unattended boys in the age groups B (nine and ten years old) and C (eleven and twelve years old) of Azna boarding center were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to two control and experimental groups. The statistical sample of the study completed the perceived competence and cognitive flexibility questionnaires as the research instruments before and after training. The Philosophy for Children course was held during eight weekly two-hour sessions. The findings of this study, using analysis of covariance, showed that the implementation of the P4C program, with a certainty of 95% (p < 0.05), leads to increased perceived competence (64% for cognitive, 54% for social, and 51% for physical), and cognitive flexibility (70%) in the experimental group. According to the results of this study, the P4C program can be used as a suitable solution to increase perceived competence and cognitive flexibility of orphaned boys.}, keywords = {perceived competence,cognitive flexibility,philosophy for children}, title_fa = {اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان پسر بی‌سرپرست}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان پسر بی‌سرپرست بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی بر اساس پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود که به همین منظور 32 نفر از پسران بی‌سرپرست گروه سنی ب (نه و ده‌ساله) و ج (یازده و دوازده‌ساله) مرکز شبانه‌روزی شهرستان ازنا به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای‌داده شدند. نمونه آماری پژوهش پرسشنامه‌های ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری شناختی که ابزار این پژوهش بودند را پیش از آموزش و پس از آموزش تکمیل کردند. دوره آموزشی فلسفه برای کودکان در طی هشت جلسه هفتگی به مدت 2 ساعت برگزار شد. یافته‌های حاصل از این تحقیق با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان با اطمینان 95 درصد (05/0P<). منجر به افزایش ادراک شایستگی (شناختی 64%، اجتماعی 54% و جسمانی 51%) و انعطاف‌پذیری شناختی 70/. در گروه آموزش شده است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش می‌توان برنامه فلسفه برای کودکان را به‌عنوان راهکاری مناسب به‌منظور افزایش ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان پسر بی‌سرپرست مورداستفاده قرارداد}, keywords_fa = {ادراک شایستگی,انعطاف‌پذیری شناختی,فلسفه برای کودکان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6923.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6923_e7b706b614ea5c6c552fb630f8b4dd31.pdf} } @article { author = {Golshahi, Tavagh galdi}, title = {Analysis of the Concept of Theology in Claire Joubert’s Stories with a Focus on Teaching Religious Concepts to Children}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {265-300}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6689}, abstract = {The present study, using a descriptive-analytical method, aimed to analyze the concept of theology in the fiction works of Claire Joubert in terms of structural and content-related aspects. Theology is one of the basic principles of Islamic teachings and one of the most important issues in people’s religious and spiritual lives. If monotheism and theology are presented to children in accordance with their cognition and perception, and away from imitation and imposition, children can easily understand other basic principles such as prophethood and resurrection. In explaining the concept of God and Islamic theology to the age groups B and C, this Muslim writer delicately uses indirect methods with tangible examples to convey the concept of God. Using the art of fiction, a simple language, short and understandable sentences, happy and attractive images, Quranic verses and narratives, tangible phenomena of creation, and making use of human and animal characters in her works, the writer appropriately answers children’s questions concerning theology and evokes a sense of theism in them.}, keywords = {theology,teaching religious concepts,children,Claire Joubert}, title_fa = {تحلیل مفهوم خداشناسی در داستان‌های کلر ژوبرت با تأکید برآموزش مفاهیم دینی به کودکان}, abstract_fa = {این پژوهش، با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، به دنبال تحلیلِ مفهوم خداشناسی از جنبه­های ساختاری و محتوایی در آثار داستانی کلرژوبرت است. خداشناسی، یکی از اصول اساسی مکتب اسلام و از مهمترین مسائل زیربنایی زندگی معنوی و دینی انسان­هاست و اگر توحید و خداشناسی، مطابق شناخت و ادراک کودکان به دور از تقلید و تحمیل در ادبیات داستانی بیان شودادراک اصول اساسی دیگر مانند نبوّت و معاد به راحتی برای کودکان میسّر می­گردد.این نویسندة مسلمان، در تبیین مفهوم خدا و خداشناسی اسلامی با آگاهی دقیق از ظرفیّت روح و روان و زبان کودکان و فهم کودکانة آنان و دشواری انتقال مفهوم خدا برای گروه سنّی ب و ج، از روش­های غیر مستقیم­گویی و مثال­های ملموس و عینی استفاده نموده است واز طریق هنر داستان­نویسی و به زبانی روان و شیوا و با جملاتی کوتاه و قابل فهم و تصاویری شاد و جذّاب و الهام گرفتن از آیات و روایات و از طریق محسوسات و پدیده­های آفرینشو با کنار هم گذاشتن شخصیّت­های انسانی و حیوانی به نحوی شایسته به پرسش­های کودکان در خصوص مفهوم خداشناسی پاسخ داده و حسّ خداپرستی را در آنان برانگیخته است.}, keywords_fa = {خداشناسی,آموزش مفاهیم دینی,کودکان,کلر ژوبرت}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6689.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6689_7e61020d767cb9a08dc84b6fb421ce79.pdf} } @article { author = {Monjezi, Ezatollah and Haroon Rashidi, Homayoon and Kazemian moghadam, Kobra}, title = {The Relationship between Family Communication Patterns and Attitudes toward Creativity: Mediating Role of Academic Vitality in Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {301-320}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {10.30465/fabak.2022.6695}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic vitality in the relationship between family communication patterns and attitudes toward creativity. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all male high school students in Dezful in the academic year of 2019-2020, out of whom 370 students were selected as a sample by multistage random sampling method. The research instruments included the questionnaires of family communication patterns (Fitzpatrick and Ritchie, 1994), attitudes toward creativity (Fisher, 1991) and academic vitality (Dehghanizadeh and Hosseinchari, 2012). The evaluation of the proposed model was performed using path analysis. The results of path analysis of the research model in general showed that students’ creativity is influenced by family communication patterns and academic vitality; that is, among the dimensions of family communication orientation, dialogue orientation positively and conformity orientation negatively predict attitudes toward creativity (p < 0.001). The results also showed that dialogue orientation positively and conformity orientation negatively predict academic vitality (p < 0.001). Overall, the results showed that family communication patterns through academic vitality can affect attitudes toward creativity (p < 0.001).}, keywords = {Family Communication Patterns,creativity,Academic Vitality}, title_fa = {رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت: میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرزندگی تحصیلی در رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دزفول در سال تحصیلی 99-98 بود که با روش تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 370 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، نگرش به خلاقیت (فیشر، 1991) و سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانش‌آموزان تحت تأثیر الگوی ارتباطی خانواده، و سرزندگی تحصیلی قرار دارد. بدین صورت که از بین ابعاد جهت‌گیری ارتباطی خانواده، جهت‌گیری گفت و شنود به صورت مثبت و جهت‌گیری همنوایی به صورت منفی نگرش نسبت به خلاقیت را پیش بینی می‌کنند (001/0< p). همچنین نتایج نشان داد که جهت‌گیری گفت وشنود به صورت مثبت و جهت‌گیری همنوایی به صورت منفی سرزندگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند (001/0< p). در مجموع نتایج نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه سرزندگی تحصیلی می‌تواند بر نگرش نسبت به خلاقیت اثر بگذارد (001/0< p).}, keywords_fa = {الگوهای ارتباطی خانواده,خلاقیت,سرزندگی تحصیلی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6695.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6695_18180f2e754b1c54746d0ea11dae3448.pdf} } @article { author = {}, title = {Contents}, journal = {Thinking and Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {اهداف آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان براساس دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی سپیده انصافی مهربانی، ایراندخت فیاض، سعید بهشتی، و علی دلاور؛ 1 اثربخشی آموزش راه‌بردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان جعفر بهادری خسروشاهی، رامین حبیبی کلیبر، جواد مصرآبادی، و لادن واقف؛ 29 هرمنوتیک به‌مثابۀ بستر برنامۀ فلسفه برای کودکان با تأکید بر هرمنوتیک فلسفی هایدگر فریده بهرامی و محمدرضا شمشیری؛ 55 پیش‌بینی انواع قلدری براساس زیرمقیاس‌های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران معصومه ترکاشوند و هادی کرامتی؛ 93 اثربخشی بازی‌های فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی رفیق حسنی و فرمیسک صفری؛ 111 اثربخشی تدریس مدل هفت مرحله‌ای چرخۀ یادگیری بر بهبود مهارت‌های تفکر خلاق و حل‌مسئله در درس مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی سهیلا حسین‌پور، سعید شریفی رهنمو، شریفه محمدی، و آیت‌اله فتحی؛ 133 مطالعۀ مبانی هستی‌شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به‌منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامۀ فلسفه برای کودکان سیدعلی حسینی، اکبر رهنما، و رقیه موسوی؛ 157 شگردهای فکرورزی در داستان‌های فرهاد حسن‌زاده بر پایة نظریة لیپمن (مطالعة موردی: داستان‌های گروه سنی الف، ب و ج) فرحناز حیدری‌نسب، میرجلال‌الدین کزازی، و خلیل بیگ‌زاده؛ 181 بررسی تطبیقی مضامین دینی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کُردی علیرضا شوهانی، محمدتقی جهانی، و مهدی احمدی‌خواه؛ 213 اثربخشی اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان بر ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان پسر بی‌سرپرست علی‌اکبر کبیری، علی قاسمی، و سعید مذبوحی؛ 239 تحلیل مفهوم خداشناسی در داستان‌های کلر ژوبرت با تأکید بر آموزش مفاهیم دینی به کودکان طواق گلدی گلشاهی؛ 265 رابطۀ الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت: میانجی‌گری سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان عزت‌اله منجزی، همایون هارون رشیدی، و کبری کاظمیان مقدم؛ 301      }, keywords_fa = {}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7351.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7351_1f8663386962e07138747379d9a29655.pdf} }