@article { author = {Poursalim, Abbas and Zamani, Elham and Manafi Sharaf-Abad, Kazem}, title = {The Effectiveness of Collaborative Learning on Creative Thinking of Fifth Grade Students of Kouhdasht City in The Course of Science}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {1-19}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The current study tries to examine the effects of collaborative learning approach on creative thinking (consisting of fluidity, flexibility, originality and elaboration) of fifth grade boy students in the elementary science course. The study is designed in a semi-experimental manner, using pretest and post-test with a control group. The data is driven from all boy fifth graders in Kouhdasht in the academic year of 1390-1391, comprising 300 students, from whom 45 students are selected randomly. The researchers used random sampling cluster and Torrance Test of Creativity. The average reliability coefficient is 88 to 96% and independent T-test is used to compare two groups. The results have shown that there is a significance difference between scores of those students who participated in a collaborative learning course and those who did not. Thus, it can be said that collaborative learning will lead to creativity. Moreover, regarding components of creative thinking, all of them have been increased, namely: fluidity, flexibility, originality and elaboration. In addition, the collaborative learning among students has led to increased fluid index (psychological) and thought expansion}, keywords = {Collaborative learning,creativity,Elementary fifth graders,Kouhdasht city}, title_fa = {تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانش‌آموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت، در درس علوم تجربی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی تأثیر یادگیری به شیوة مشارکتی در تفکر خلاق (سیالی، انعطاف‌پذیری، اصالت، بسط) دانش‌آموزان پایة پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی می‌پردازد. این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة دانش‌‌‌آموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1390-1391 بالغ بر 300 نفرند که از میان آنان 45 نفر به‌صورت تصادفی، به‌منزلة نمونة پژوهش، انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش نیز به‌شکل تصادفی جای گرفتند. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بوده است و برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها از آزمون خلاقیت تورنس استفاده شده است. میانگین ضریب پایایی برای آزمون تصویری تورنس، از 88% تا 96% گزارش شده است (Torrance, 1974) و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون t مستقل برای مقایسة دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شده است. نتایج و یافته‌‌‌های این پژوهش نشان داد میان نمرات خلاقیت دانش‌‌‌آموزانی که با روش یادگیری مشارکتی آموزش دیده‌اند با دانش‌آموزانی که با روش معمول در مدارس (روش سنتی) آموزش دیده‌اند تفاوت معناداری وجود دارد و یادگیری مشارکتی در میان دانش‌آموزان منجر به افزایش خلاقیت شده است. همچنین، یافته‌های مطالعة مؤلفه‌‌‌های تفکر خلاق، که به‌صورت جداگانه به‌مثابة فرضیه‌‌‌های ویژه در این پژوهش تلقی شده‌‌‌اند، نشان داد که یادگیری مشارکتی در میان دانش‌آموزان منجر به افزایش شاخص‌های سیالی (روانی)، انعطاف‌‌‌پذیری، اصالت و بسط تفکر دانش‌آموزان شده است.}, keywords_fa = {یادگیری مشارکتی,خلاقیت,پایة پنجم ابتدایی,شهرستان کوهدشت}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1233.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1233_e5d185a0d96fa5687e7ba705e510d790.pdf} } @article { author = {Tajarod, Afrooz and Fazel, Amin and Ghasemi, Farshid}, title = {The Effects of Creative and Critical Thinking Skills on Psychological Well-Being of High School Students in Jahrom}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {21-37}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper is to study the effects of creative and critical thinking skills on psychological well-being of high school girl students. The data is driven from 30 high school students, selected randomly, who are divided into a control and experimental group, each consists of 15 students. First, both groups responded to Ryffs (1989) Scales of Psychological Well-being, then , the creative and critical thinking skills were taught to the experimental group during 10 sessions of 2 hours (no training was provided to the control group). At the end of the sessions, all the participants were asked to answer Ryffs Test again. The data is then analyzed by the use of t-test and gain score. The results show that the creative and critical thinking skills promote the subjects’ (p≤ 0/001, t=3/78) psychological well-being, which represents a significant growth in all sub-components of psychological well-being (except dominance on the environment) including, positive relationship with others, personal growth, purposefulness, self-acceptance and autonomy.}, keywords = {Thinking skills,Creative thinking,critical thinking,Psychological well-being}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرم}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 30 دانش‌آموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ‌ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) روی آزمودنی‌های هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به‌دست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان تأثیر می‌گذارد و آن را ارتقا می‌دهد. (78/3=t، 001/0P ). این ارتقا به‌صورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدف‌مندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، به‌جز تسلط بر محیط، نمود یافت.}, keywords_fa = {مهارت‌های تفکر,تفکر خلاق,تفکر نقادانه,بهزیستی روان‌شناختی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1247.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1247_d04d78885b84be75ef585e14e40f4c7c.pdf} } @article { author = {Tajalinia, Amir and Karimi, Roohollah}, title = {The Effectiveness of “Philosophy for Children” Program on Anger Management in First Grade High school Boys in Tehran}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {39-63}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The present study is aimed to investigate whether Philosophy for Children program could have any significant impact on controlling and reducing anger of first grade boys. It is designed in an experimental manner and the data is accumulated by the use of pretest and post-test. The participants are selected based on multi-level cluster sampling and the population includes all first grade high school boys in zone 14 of Tehran in the academic year of 1391-1392. A total number of 60 students were selected and divided into an experimental and a control group, with 30 students in each group. In order to collect data, Spielberger’s State and Trait Anger Expression Inventory (STAXI-2) are utilized and Covariance analysis (ANCOVA) is used to examine the difference between the means of the two groups. The findings verify the validity and reliability of the program in controlling and reducing children’s anger along with its four components including the need of verbal anger expression, the need of physical anger expression, angry temperament and expressing or holding onto anger.}, keywords = {Anger,Anger expression,community of inquiry,philosophy for children}, title_fa = {بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة شهر تهران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (p4c) در کاهش و مهار خشم در دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 شهر تهران است. این پژوهش، به روش نیمه‌تجربی و با بهره‌گیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعة آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران در سال تحصیلی 1391-1390 تشکیل ‌دادند که از میان آن‌ها، 60 نفر به‌منزلة نمونه، با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دورة آموزشی مد‌نظر، به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامة بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌های این پژوهش، در مجموع، اعتبار و اعتماد‌پذیری برنامة فلسفه برای کودکان را در کاهش و مهار خشم نوجوانان و چهار مؤلفة اصلی‌اش، یعنی احساس نیاز به بیان کلامی ‌خشم، احساس نیاز به بیان فیزیکی خشم، خلق‌و‌خوی خشمگین، ‌برون‌ریزی و درون‌ریزی خشم تأیید کرد. در قسمت پایانی مقاله، سعی شده است تبیینی نظری از چراییِ تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم در نوجوانان نیز ارائه شود.}, keywords_fa = {خشم,بیان خشم,فلسفه برای کودکان,حلقة کندوکاو}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1248.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1248_6cbcf6eb92d07da440cc4099bdb81e38.pdf} } @article { author = {Taheri Ghal’e-No, Elaheh}, title = {The Use of Generic Nouns by Six Year Olds and Its Role on Concept Formation and Category-Based Thinking}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {65-80}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {Generalization has a fundamental role in concept formation, categorization and induction. In Persian language, there exist four ways to express generic concepts by generic nouns. The current research tries to analyze the comprehension and production of generic nouns by 5-6 year olds and investigate their understanding of morphosyntactic rules, along with the importance of generic nouns in concept formation, category-based thinking and their world knowledge. The data are accumulated by two tests (one on morphology and one on syntax). Eight monolingual Persian-speaking children of 5-6 year olds, who lived in Tehran, were asked to take the tests. Upon analysis, it has been indicated that 5-6 year-olds can use morphosyntactic cues to construe the generic concept in the form of generic noun and distinguish generic from non-generic nouns and categorize concepts.}, keywords = {Persian language,Generic noun,Category-based thinking,Conceptual development}, title_fa = {میزان بهره‌مندی کودک از اسم‌ عام و نقش آن در درک و تولید مفاهیم‌ و تفکر مقوله‌‌بنیاد‌}, abstract_fa = {تعمیم مشخصه‌های اعضای یک گروه به دیگر اعضا، نه‌‌فقط در شکل‌گیری مفهوم، بلکه در مقوله‌سازی و استدلال نقش مهمی دارد. برای بیان مفاهیم عام از طریق اسم عام در زبان ‌فارسی، چهار امکان در نظر گرفته شده است. هدف این پژوهش، بررسی فرایند درک و تولید اسم عام در کودکان پنج تا شش سال، میزان استفادة آن‌ها از امکانات صرفی، نحوی و نیز بررسی نقش و اهمیت اسم عام در شکل‌گیری مفاهیم، تفکر مقوله‌بنیاد و نگرش جهان‌شناختی آنان است. این پژوهش، از طریق دو آزمون (صرفی ـ بافتی و نحوی) و با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی بر روی هشت کودک پنج تا شش سال سالم، طبیعی و تک‌زبانۀ فارسی‌زبان تهرانی انجام شد. نتایج بیان‌گر آن است که نمونه‌ها قادرند با استفاده از سرنخ‌های صرفی ـ نحوی مفاهیم عام را در قالب اسم عام درک و تولید کنند و میان جملات حاوی اسم ‌عام و غیرعام تمایز قائل شوند و با به‌کارگیری این امکان زبانی مفاهیم را مقوله‌بندی ‌کنند.}, keywords_fa = {زبان‌ فارسی,اسم عام,تفکر مقوله‌‌بنیاد,رشد مفهومی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1249.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1249_96c60f973e9e55029caa797b4a1d14b0.pdf} } @article { author = {Ghaedy, Yahya and Charbashlu, Hossein and Khoshnevisan, Fatemeh}, title = {Children’s Rights Components in “Social Education” and “Heavenly Gifts” Textbooks: A Quantitative Content Analysis}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {81-104}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The current paper has studied two textbooks of elementary school courses, namely “Social Education” and “Heavenly Gifts”, concerning their degree of compliance to the components of children’s rights. Regarding data analysis, Shannon Entropy method is used for obtaining significance coefficient of each component. According to the data, life right had the highest significance coefficient with 0.138 and the lowest was for the observance of child’s interests with coefficient of zero. Moreover, the study has shown that the most significant coefficient is related to the fourth grade with coefficient 0.153 and the least significant is for the sixth grade with coefficient 0.051. Overall, regarding Dewey’s principles namely, comprehensiveness, continuance, participation and practicality, it could be said that they are not considered in these books.}, keywords = {Children's rights,Content analysis,Textbooks,Elementary course}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی و هدیه‌های آسمان دورة آموزش ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های حقوق کودک}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر محتوای کتاب‌‌های درسی تعلیمات اجتماعی و هدیه‌‌های آسمان دورة ابتدایی به لحاظ میزان توجه به مؤلفه‌‌های حقوق کودک بررسی شده است. در راستای تجزیه و تحلیل داده‌‌های حاصل از کتاب‌‌های درسی جهت به‌دست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفه‌‌ها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. بر اساس یافته‌‌های پژوهشی بیش‌ترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة حق زیست و رشد با ضریب 138/0 و کم‌ترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة رعایت منافع کودکان با ضریب صفر است. همچنین، نتایج بر حسب پایه‌‌ها نشان داد بیش‌ترین ضریب اهمیت مربوط به پایة چهارم با ضریب 153/0 و کم‌ترین ضریب اهمیت مربوط به پایة ششم با ضریب 051/0 است. سرانجام، بر اساس اصول جامعیت، مداومت، مشارکت و عملی‌بودن مؤلفه‌ها (نکات مدنظر دیویی) نتیجه می‌گیریم که در تنظیم محتوای این کتاب‌ها این اصول رعایت نشده است.}, keywords_fa = {حقوق کودک,تحلیل محتوا,کتاب درسی,دورة ابتدایی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1250.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1250_36236e70c92b173e439f0d9b347bdfb1.pdf} } @article { author = {Hedayati, Mehrnoosh}, title = {Teacher Training Course for “Philosophy for Children” Program in Iran and Developed Countries: A Comparative Study}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {9}, pages = {105-138}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {This paper is based on a project, carried out in The Institute of Humanities and Cultural Studies (2012-2013) that compared the teacher training courses in “Philosophy for Children” in Iran and developed countries. It tries to present a proper model for teaching the above-mentioned course in Iran. An educational package is proposed, concerning the following scales: authenticity, entry requirements, duration, content, curriculum, subject areas and assessment. Accordingly, a 42-hour course is designed for training teachers in both basic and advanced levels. The method of training is based on community of inquiry and is designed in four areas: basics of philosophy for children, pedagogy, philosophy, and child psychology, including both theoretical and practical classes.}, keywords = {Comparative study,Teacher training,philosophy for children,curriculum}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی دوره‌های تربیت مربی برنامة «فلسفه برای کودکان» در ایران و کشورهای پیشرو و ارائة الگوی مناسب برای ایران}, abstract_fa = {مقالة حاضر برگرفته از طرحی است که در سال 1392 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا شده است و به مطالعة دوره‌های تربیت مربی برنامة فلسفه برای کودکان در گروهی پژوهشی با همین عنوان و قیاس آن با دوره‌های مشابه در کشورهای پیشرو پرداخته است و با استناد به هفت معیارِ مرجعیت برگزاری دوره، شرایط پذیرش افراد، طول دوره، محتوای درسی، حوزه‌های موضوعی، الگوی نظری برنامة درسی و نحوة ارزیابی، بستة آموزشی جامعی ارائه می‌دهد. درنهایت، با توجه به تحلیل تطبیقی انجام‌شده، برنامة آموزشی کوتاه‌مدت 42 ساعته‌ای برای آماده‌سازی مربیان در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ارائه شد. روش آموزش به شیوۀ حلقه‌های کندوکاو است که افزون بر آموزش مبانی نظری در چهار حوزة بنیان‌های برنامة فلسفه برای کودکان، تعلیم و تربیت، فلسفه، و روان‌شناسی کودک، آموزش عملی نیز در هر دو سطح در نظر گرفته شده است.}, keywords_fa = {مطالعة تطبیقی,تربیت مربی,برنامة فلسفه برای کودکان,برنامة درسی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1251.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1251_c28e46e9d243fb8772ba18a26551a0b6.pdf} }