@article { author = {Badri, Rahim and Khanlari, Maryam}, title = {The Effect of Teaching the Strategy of “Guided Reciprocal Peer Questioning” on Third Graders Female Students’ Critical Thinking in Secondary School}, journal = {Thinking and Children}, volume = {4}, number = {8}, pages = {1-16}, year = {2014}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to determine the effect of teaching the strategy of ”guided reciprocal peer questioning“ on third graders female students’ critical thinking in secondary school. The research is semi-experimental and it has been conducted through forming two groups using pretests and posttests. The Subjects were 60 third graders in secondary school in the city of Khomein. Of whom 30 students formed the experimental group to receive indirect teaching of thinking abilities and the rest formed the control group who received the traditional teaching approach. Subjects were selected by cluster random sampling method. Cornell Critical Thinking Test (CTCT) was used in research and ANCOVA was used to analyze the data. The results revealed that indirect teaching of thinking abilities enhanced the experimental groups’ critical thinking skills.}, keywords = {Keywords: critical thinking,guided reciprocal peer questioning,Collaborative learning,thinking abilities,advanced thinking abilities,teaching metacognition. Keywords: critical thinking,teaching metacognition. Keywords: critical thinking,teaching metacognition. critical thinking,teaching metacognition}, title_fa = {تأثیر آموزش راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان» بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم راهنمایی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبرد «پرسش‌گری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان» بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایۀ راهنمایی است. روش تحقیق از نوع روش نیمه و طرح دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بوده است. آزمودنی‌ها شامل 60 دانش‌آموز سوم راهنمایی شهر خمین بودند که 30 نفر به عنوان گروه آزمایش برای آموزش غیرمستقیم مهارت‌های تفکر و 30 نفر به عنوان گروه شاهد برای آموزش با برنامة جاری مدرسه درنظر گرفته شدند. انتخاب اعضای هر دو گروه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انجام شد. ابزار به‌کار گرفته‌شده در پژوهش آزمون تفکر انتقادی کرنل بوده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که آموزش پرسش‌گری به شیوۀ فوق موجب افزایش تفکر انتقادی در گروه آزمایش می‌شود.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,پرسشگری متقابل هدایت‌شده,یادگیری مشارکتی,مهارت‌های تفکر,مهارت‌های سطح بالاتر تفکر,آموزش تفکر فراشناخت}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1098.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1098_f1e50616bfc0467ada059e82c4b86bf6.pdf} }