@article { author = {Abdi, Ali}, title = {The Effect of Teaching Based on 7E Learning Cycle Model on Developing the Critical Thinking Skills of Male Students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {5}, number = {10}, pages = {77-91}, year = {2015}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to investigate the effect of teaching based on 7E learning model on developing the critical thinking skills of 7th grade male students in high school. This research was a quasi-experimental study with non-equivalent groups, which includes pre and post-test design with the control group. A total of 52 students from two different classes were involved in the study (Experimental N=20 and Control N= 20). They were selected through multi-stage clustered sampling. The experimental group was instructed through learning cycle model and the other group was traditionally instructed. Students were taught for seven weeks. The California Critical Thinking Skills Test (Form B) was employed for assessing students' critical thinking skills before and after instruction. The Analysis of Covariance (ANCOVA) was used for analyzing the collected data. The results showed that students instructed through learning cycle model acquired higher scores on critical thinking skills and its components (Analysis, Inference, Evaluation and Deduction) than those instructed through the traditional method. But the Induction component between the two groups was not significant.}, keywords = {7E learning model,Traditional method,Critical thinking skills}, title_fa = {اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخۀ یادگیری هفت‌مرحله‌ای بر بهبود مهارت‌های تفکر نقادانۀ دانش‌آموزان پسر}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخۀ یادگیری هفت‌مرحله‌ای در درس علوم تجربی بر بهبود مهارت‌های تفکر نقادانۀ دانش‌آموزان پسر پایۀ اول دورۀ اول متوسطه است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایش و از طرح دوگروهی نامعادل با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون است. 52 دانش‌آموز پسر در دو کلاس پایۀ مذکور در شهر کرمانشاه در این پژوهش مشارکت داشتند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و از این تعداد 25 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با مدل چرخۀ یادگیری (الگوی هفت‌مرحله‌ای) و گروه کنترل به روش تدریس سنتی (معمول) آموزش دیدند. مدت این دوره 8 هفته بود. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامۀ مهارت‌های تفکر نقادانۀ کالیفرنیا (فرم ب) بود. برای تحلیل داده‌های آماری از تحلیل کوواریانس یک‌راهه (ANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش‌آموزانی که با مدل چرخۀ یادگیری آموزش ‌دیده بودند در مقایسه با دانش‌آموزان آموزش‌دیده با روش تدریس سنتی مهارت تفکر نقادانۀ بالاتری داشتند. هم‌چنین، تحلیل هر یک از مؤلفه‌های تفکر نقادانه در دو گروه نتایج نشان داد که در مؤلفه‌های تحلیل، تفسیر، ارزش‌یابی و استنباط بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مؤلفۀ استنتاج تفاوت معناداری بین دو گروه به ‌دست نیامد.}, keywords_fa = {روش تدریس,مدل چرخۀ یادگیری هفت‌مرحله‌ای,روش سنتی,مهارت تفکر نقادانه}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1783.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1783_e96f86d794c3d35197d4d35962d1abbb.pdf} }