@article { author = {hessampour, saeed and sinaee, haleh}, title = {A Study of the Interaction of Critical Thinking Components and Processes of Making Meaning in Mind In An Iranian Puppet Show}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {11}, pages = {19-44}, year = {2015}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to assess the interaction of critical thinking skills of P. Facione and processes of making meaning in mind, based on the conceptual blending theory of J. Fauconnier and M. Turner. The choice of these two models and trying to make a connection between them is to assess critical thinking skills by focusing on cognitive aspects in narrative structure as well as showing the Cognitive and mental complexities hidden in different levels of narration and fictional characters in order to achieve a deeper understanding of hidden layers. This study has been carried out the method of discourse analysis in an Iranian puppet show selected from "Kolah Qermezi Serial". According to the findings of the study by defining some components of the input spaces or creating metaphorical mappings between two or more mental spaces through representing the implicit signs hidden in the narrative plot, critical thinking skills can have a significant role in understanding the integrated structures and processes of making meaning in mind. It should also be noted that the most active critical thinking skill is "interpretation" because decoding significances, clarifying vague concepts and classifying information in special categories for better perception of inner meanings or description of information, often get possible by applying this skill.}, keywords = {critical thinking,Facione,conceptual blending,Fauconnier & Turner,Kolah Qermezi}, title_fa = {بررسی ارتباط مهارت‌های تفکر انتقادی و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در یک نمایش از مجموعۀ کلاه‌قرمزی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، سنجش ارتباط مهارت­های تفکر انتقادی فسیونه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن با تکیه بر نظریۀ آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر است. هدف از انتخاب این دو الگو و تلاش برای ایجاد پیوند میان آن­ها بررسی مهارت­های تفکر انتقادی با تمرکز بر ابعاد شناختی و تأثیرگذار در ساختار روایت و نیز نمایاندن پیچیدگی­های شناختی و ذهنی پنهان در سطوح مختلف روایت­ها و شخصیت­های داستانی برای رسیدن به درکی ژرف­تر از ظرفیت­های ذهن در فعالیت­های شناختی انسان و ارائۀ ساحت­هایی تازه­ از قابلیت­های متون روایی است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مهارت­های تفکر انتقادی می­توانند در خوانش روایت­هایی با جنبه­های خیال­انگیز و پایانی نامأنوس، با کمک به تعریف اجزایی از فضاهای درون­داد یا ایجاد نگاشت­های استعاری میان دو یا چند فضای ذهنی از طریق بازنمایی قرینه­های پنهان یا پراکنده در بطن روایت، ایفاگر نقشی بسزا در تسهیل درک ساختارهای آمیخته در ذهن باشند. در این راستا کارآمدترین مهارت انتقادی نیز مهارت «تفسیر» است؛ چراکه رمزگشایی دلالت­ها، وضوح بخشیدن به مفاهیم مبهم، تدوین قالب­های متمایز برای ادراک یا توصیف منسجم اطلاعات و درک منظور یا معانی باطنی، اغلب با استناد بدین مهارت امکان­پذیر است.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,فسیونه,آمیختگی مفهومی,فوکونیه و ترنر,کلاه‌قرمزی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1913.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1913_d2264c7c9d5a531455694caae79db0bc.pdf} }