@article { author = {vahedi, shahrma and jangi, haniyeh}, title = {The effect of the math and reading comprehension strategy) SQRQCQ( and metacognitive strategies on math problem solving in elementary students}, journal = {Thinking and Children}, volume = {6}, number = {11}, pages = {113-126}, year = {2015}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The aim of present study was to determine the effect of SQRQCQ and metacognition on math problem performance.The subjects of study were60 grade forth elementary girl students that according to cluster random sampling 40 of them put into group of SQRQCQ and 20 of them put into metacognition group and20 of them were in control group (n=20).The experimental groups in10 session which held for an hour received necessary trainings. The control group also trained with normal method (i.e. the traditional method) and they did not receive any special programs. In this study, we used partially empirical pre- test and post- test with control group design and in this way we performed pre- test and post- test on three groups. Reliability of math questions with Kuder and Richardson 21 coefficients was estimated .76 and reliability were acceptable. For analysis of data we used index of descriptive and inferential statistics (covariance analysis). The finding of this study showed that SQRQCQ and metacognitions for increasing math word problem performance was effective. The researcher concluded that although SQRQCQ showed an immediate benefit in student achievement, comprehension strategies should be explicitly taught in the math classroom.}, keywords = {SQRQCQ method,literacy strategy,metacognition methods,math word problem performance}, title_fa = {تأثیر آموزش راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان ابتدائی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبرد خواندن ریاضی SQRQCQ (Survey, Question, Read, Question, and Compute Question) و راهبردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش­آموزان بود. در این مطالعه، از طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت‌کنندگان پژوهش 60 نفر از دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند؛40 نفر از آن­ها در دو گروه آزمایشی راهبرد درک خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی و 20 نفر دیگر در گروه کنترل گمارده شده‌اند. گروه­های آزمایشی طی 10 جلسه­ی یک‌ساعته، آموزش‌های لازم را دریافت کردند. گروه کنترل نیز به روش سنتی آموزش دیدند. تحلیل کوواریانس یک‌طرفه برای تحلیل مورداستفاده قرار گرفت. یافته­های حاصل از پژوهش بیانگر این است که عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به­طور معناداری افزایش داشت. راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی در ارتقای عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی دانش­آموزان مؤثر است، بنابراین آموزش راهبرد درک خواندن در کلاس­های ریاضی ضروری است.}, keywords_fa = {روش SQRQCQ,راهبرد خواندن ریاضی,راهبردهای فراشناختی و عملکرد حل مسئله کلامی ریاضی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1917.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1917_288ff646c9a70a78e3c27652a0c4dd2f.pdf} }