@article { author = {., . and ., .}, title = {.}, journal = {Thinking and Children}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1-23}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {حلقۀ کندوکاو و قابلیتهای آن در آموزش ماهیت علم}, abstract_fa = {هدف نوشتة حاضر این است که نشان دهد حلقۀ کندوکاو، به عنوان عنصر بنیادی برنامة فلسفه برای کودک، بستر مناسبی برای درک ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلی‌ای که رویکردهای نوین آموزش علم بر آن تأکید دارند، فراهم می‌آورد. به این منظور، پس از طرح رویکرد زمینه‌گرا به آموزش علوم و شرح انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم می‌رود، به معرفی چیستی ماهیت علم و مؤلفه‌های آن. پرداخته می شود. در ادامه، پس از معرفی دیدگاه «استاندارد» به ماهیت علم و مؤلفه‌های آن، نقدهای وارد بر این رویکرد و مزایای رویکردی بدیل، یعنی رویکرد مبتنی بر شباهت خانوادگی، بیان شده و سپس نشان داده خواهد شد که چگونه با یاری گرفتن از ویژگی‌های خاص حلقۀ کندوکاو علمی در چارچوب رویکرد شباهت خانوادگی دانش‌آموزان می توانند  به درک صحیح‌تری از علم و ماهیت آن دست یابند.}, keywords_fa = {حلقة کندوکاو علمی,ماهیت علم,آموزش علم,سواد علمی,رویکرد توافقی به ماهیت علم,رویکرد شباهت خانوادگی به ماهیت علم,رویکرد زمینهگرا به آموزش علوم}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2536.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2536_37b1a4c54c764a9f2f5dec5496a978b0.pdf} }