@article { author = {., . and ., . and ., .}, title = {.}, journal = {Thinking and Children}, volume = {7}, number = {1}, pages = {55-81}, year = {2016}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان توجه به مهارتهای سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، به‌منظور مشخص کردن میزان توجه آن‌ به پرورش مهارت‌های سواد اطلاعاتی در دانش آموزان و ارائه پیشنهادات مناسب است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات ارزشیابی است و به تحلیل محتوا که نوعی ویژه از مطالعات ارزشیابی است می پردازد و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفته‌شده است. جهت بررسی سؤال‌های پژوهش، سیاهه‌ای از مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس مطالعه‌ی پیشینه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهیه گردیده است که پنج مهارت اصلی سواد اطلاعاتی شامل: مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات؛ جمع‌آوری اطلاعات؛ درک، درو نسازی و ثبت اطلاعات؛ کاربرد صحیح اطلاعات؛ درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط ۲۹ نشانگر می‌سنجد. نتایج نشان داد که: از مجموع مضامین مرتبط با مهارت‌های سواد اطلاعاتی ، مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات با 30 فراوانی، 97/32 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترین رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی با 1 فراوانی،1/1 درصد را به خود اختصاص داده و در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. دیگر مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی شامل، مهارت جمع‌آوری اطلاعات؛ مهارت درک، درونسازی و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحیح اطلاعات به ترتیب 19/13، 07/23، 67/29 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,سواد اطلاعاتی,کتاب تفکر و پژوهش}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2538.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2538_278b1cb746dc36f974e83760c028bc14.pdf} }