@article { author = {Sharifi, Shahla and Hamedi Shirvan, Zahra}, title = {Cognitive Linguistics Framework and Analysis of Metaphor in Children and Youngster's Literature}, journal = {Thinking and Children}, volume = {1}, number = {2}, pages = {39-63}, year = {2012}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {Before the advent of cognitive linguistics, metaphor was thought to be a characteristic of literary language especially poetry, with little relevance to other language features. However, cognitive approaches to metaphor have strongly rejected this traditional view and have suggested that thought and action are structured by metaphors. They suggest that metaphors, affect systems of knowledge and belief pervasively and fundamentally. According to Lakoff, metaphor is primarily conceptual and part of the ordinary system of thought. As he maintains, metaphor is not any particular word or expression but is the ontological mapping across conceptual domains; not just a matter of language, but of thought and reason. Based on Lakoff’s theory of metaphor, the present study attempted to examine 10 story books written by different writers and to observe the kinds and the frequency with which metaphors were employed. The results showed that among the metaphors presented by Lakoff, personification was the one mostly utilized in these books. Also, the study signified that the metaphors were in conformity with the stages of cognitive development suggested by Piaget. Additionally, as the findings of the study revealed, the metaphors used in these books contributed to the understanding of subjective and incomprehensive concepts like trust, royalty, pride, and friendship by children.}, keywords = {Children and Youngsters’ Literature,cognitive linguistics,Lakof’s Theory,metaphor}, title_fa = {بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان‌شناسی شناختی}, abstract_fa = {تا پیش از پیدایش زبان‌شناسی شناختی، استعاره فقط یک ویژگیِ زبان ادبی و مخصوصاً شعر درنظر گرفته می‌شد که با دیگر صورت‌های زبانی رابطۀ اندکی داشت. اما مطالعات شناختی در زمینۀ استعاره این دیدگاه سنتی را تغییر داده است. در این پژوهش، پس از معرفی رویکرد شناختی به استعاره، به بررسی ده کتاب داستان از مجموعه داستان‌های منتشر شده برای گروه سنی کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. هدف از این بررسی این است که بدانیم چه انواعی از استعاره (با توجه به نظریات لیکاف در سال‌های 1980 و 1992) در این کتاب‌ها به‌کار رفته‌اند و کدام‌یک از این انواع بیشتر به‌کار رفته و اساساً در این کتاب‌ها از استعاره برای تسهیل درک چه مفاهیم ذهنی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که، از میان انواع استعاره‌هایی که لیکاف معرفی کرده است، شخصیت‌بخشی، که از جمله استعاره‌های هستی‌شناسانه است، بیش از دیگر انواع استعاره در این داستان‌ها به‌کار رفته است و نوع استعاره‌های به‌کاررفته در این کتاب‌ها در غالب موارد با مراحل رشد شناختی و تفکرکودک، که پیاژه بیان کرده سازگاری دارند، همچنین نتایج نشان می‌دهد که استعاره‌ها نقش مهمی دارند در این‌که کودکان و نوجوانان برخی مفاهیم را بیاموزند و برخی مفاهیم پیچیده و انتزاعی را بهتر درک کنند.}, keywords_fa = {زبان‌شناسی شناختی,استعاره,ادبیات کودکان,رشد شناختی,استعاره شناختی}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_329.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_329_b92f2a2342eb90677440365415634e1d.pdf} }