@article { author = {Barkhordari, Ramazan and Banki, Farzin}, title = {Cultivation of Tolerance in judgment (thinking); a phenomenological perspective}, journal = {Thinking and Children}, volume = {3}, number = {6}, pages = {27-46}, year = {2013}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {Cultivation of the thinking faculty has always been a major concern and aim of formal educational systems. It seems that judgment is main factor in thinking activity. However, comprehensive judgments always are relative but by Prerequisite of Tolerance, thinkers can do more trust judgments. From the beginning of modern era of education, there have been a variety of approaches to this subject being impressed by the question of nature of thinking and the hopes that it could be fulfilled. Most of these approaches focus on thinking skills that are characterized by logical rules. Although these approaches are different, they have a common characteristic based on presuppositions about thinking, one of which is detachment of the thinker from the object or product of thinking. In this article the importance of teaching logical rules for true thinking (reasoning) is acknowledged, but it will be argued that by considering some components of phenomenological approaches, we can compensate some of the defects of existing approaches. The components include intentionality and inter-subjectivity in the light of which the phenomenological view on cultivation of thinking will be explained.}, keywords = {critical thinking,Phenomenology,intentionality,inter-subjectivity}, title_fa = {پرورش بُردباری در داوری (تفکر)؛ منظری پدیدارشناختی}, abstract_fa = {پرورش قوه­ی تفکر در دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌ها و اهداف مهم نظام­های آموزش و پرورش رسمی بوده است. کلیدی‌ترین عنصر در تفکر داوری کردن است که معطوف به موضوعات مختلف است. غالباً داوریِ شتابزده به عنوان آفت تفکر شناخته شده است. از بدو پیدایش نظام‌های تعلیم و تربیت در عصر جدید به منظور پرورش تفکر رویکرد‌های مختلفی به این موضوع وجود داشته است که متأثر از پرسش از ماهیت خود تفکر و انتظاراتی که می­توان از تعلیم و تربیت با توجه به این برداشت‌های مختلف داشت است. عمدة رویکرد‌هایی که مطرح بوده‌اند توجه خود را به مهارت‌های تفکر که در زیرمجموعه قواعد منطقی گرد هم آمده‌اند معطوف کرده‌اند. در مقاله­ی حاضر ضمن تایید اهمیّت تعلیم قواعد منطقی برای درست اندیشیدن تلاش بر آن است با مولفه‌هایی از رویکرد پدیدارشناختی برخی از کاستی­های رویکردهای موجود را جبران نماید و زمینه را برای پرورش بردباری در داوری فراهم کند. این مولفه‌ها عبارتست از: حیث التفاتی و بینا‌ذهنیت که در پرتو آنها رویکرد پدیدارشناختی به پرورش  بردباری در تفکر (داوری) تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,پدیدارشناسی,حیث التفاتی,بیناذهنیّت}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_680.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_680_1d65834494cf65eead6e90590603e195.pdf} }