@article { author = {Omidinia, Maryam and Maktabifard, Leila and Mo’meni, Esmat}, title = {A Study of Critical Thinking Skills in Selected Persian Novels for Young Adults Based on Peter Facione’s List}, journal = {Thinking and Children}, volume = {4}, number = {7}, pages = {1-26}, year = {2013}, publisher = {INSTITUTE FOR HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES}, issn = {2383-0700}, eissn = {2383-0719}, doi = {}, abstract = {The present study examines critical thinking skills in novels for young adults, published in 2000s. The corpus of the study consisted of twelve novels for young adults, which were selected purposefully and as advised by 26 experts in children’s literature. The research used qualitative-inductive content analysis. The novels were analyzed based on Facione’s critical thinking skills, namely interpretation, analysis, evaluation, inference, explanation, and self-regulation. The acts and dialogues of characters were examined using the six critical thinking parameters described by Facione. The characters in the novel “the Persians and I: The Fortress of the Dragon 1”, had applied critical thinking skills more than those in other novels. Moreover, in all the examined novels, interpretation skill was used more than other skills of critical thinking. Next were analysis and explanation, respectively. Self-regulation and inference were both in the fourth rank with regard to their frequency. The skill of evaluation had the least frequency in the novels. The results of the study revealed that ordinary stories, when of proper literary quality, can be used for educational purposes.}, keywords = {critical thinking,Facione’s critical thinking skills,young adult novel,education of thinking skills,philosophy for children}, title_fa = {بررسی مهارت‌‌های تفکر انتقادی در رمان‌‌های برگزیدة نوجوان فارسی دهة 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی مهارت‌‌های تفکر انتقادی در رمان‌‌های نوجوان تألیفی - گروه سنی د و ه - در دهة 80 شمسی پرداخته است. نمونه‌های این پژوهش در قالب دوازده رمان نوجوانان، به صورت هدفمند و طبق نظر 26 نفر از متخصصان ادبیات کودک انتخاب شده است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی قیاسی است. تحلیل رمان‌‌ها بر اساس مهارت‌‌های تفکر انتقادی فاسیونه است که شامل شش مهارت تفسیر، تحلیل، ارزشیابی، استنباط، توضیح و خودتنظیمی است. در این پژوهش کنش‌‌ها، عملکردها و گفت‌وگوهای ‌‌شخصیت‌‌های داستان بر اساس شش مهارت تفکر انتقادی فاسیونه سنجیده شده است. شخصیت‌‌های رمان پارسیان و من: کاخ اژدها (1) بیش از بقیة رمان‌‌ها مهارت‌‌های تفکر انتقادی را به کار برده‌‌اند. در همة رمان‌‌های مورد بررسی مهارت تفسیر بیش از بقیة مهارت‌‌ها به کار گرفته شده است و پس از آن مهارت تحلیل و توضیح، و سپس مهارت خودتنظیمی و استنباط به میزان برابر در رتبة چهارم، و مهارت ارزشیابی با کمترین میزان در رتبة آخر قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که داستان‌‌های معمولی در صورتی که دارای کیفیت ادبی مناسبی باشند، می‌‌توانند به عنوان وسیله‌‌ای آموزشی مورد استفاده قرار گیرند.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,مهارت‌‌های تفکر انتقادی فاسیونه,رمان نوجوان,آموزش تفکر,فلسفه برای کودکان}, url = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_852.html}, eprint = {https://fabak.ihcs.ac.ir/article_852_0986dfb9605fb10fa030359bea36d598.pdf} }