%0 Journal Article %T مطالعۀ تطبیقی دوره‌های تربیت مربی برنامة «فلسفه برای کودکان» در ایران و کشورهای پیشرو و ارائة الگوی مناسب برای ایران %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A هدایتی, مهرنوش %D 2014 %\ 09/06/2014 %V 5 %N 9 %P 105-138 %! مطالعۀ تطبیقی دوره‌های تربیت مربی برنامة «فلسفه برای کودکان» در ایران و کشورهای پیشرو و ارائة الگوی مناسب برای ایران %K مطالعة تطبیقی %K تربیت مربی %K برنامة فلسفه برای کودکان %K برنامة درسی %R %X مقالة حاضر برگرفته از طرحی است که در سال 1392 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا شده است و به مطالعة دوره‌های تربیت مربی برنامة فلسفه برای کودکان در گروهی پژوهشی با همین عنوان و قیاس آن با دوره‌های مشابه در کشورهای پیشرو پرداخته است و با استناد به هفت معیارِ مرجعیت برگزاری دوره، شرایط پذیرش افراد، طول دوره، محتوای درسی، حوزه‌های موضوعی، الگوی نظری برنامة درسی و نحوة ارزیابی، بستة آموزشی جامعی ارائه می‌دهد. درنهایت، با توجه به تحلیل تطبیقی انجام‌شده، برنامة آموزشی کوتاه‌مدت 42 ساعته‌ای برای آماده‌سازی مربیان در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ارائه شد. روش آموزش به شیوۀ حلقه‌های کندوکاو است که افزون بر آموزش مبانی نظری در چهار حوزة بنیان‌های برنامة فلسفه برای کودکان، تعلیم و تربیت، فلسفه، و روان‌شناسی کودک، آموزش عملی نیز در هر دو سطح در نظر گرفته شده است. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1251_c28e46e9d243fb8772ba18a26551a0b6.pdf