%0 Journal Article %T بررسی تأثیر اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسة شهدای آزادی تهران در سال تحصیلی 88 - 89 %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A حاتمی, حمیدرضا %A کریمی, یوسف %A نوری, زهرا %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 1 %N 2 %P 3-22 %! بررسی تأثیر اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسة شهدای آزادی تهران در سال تحصیلی 88 - 89 %K فلسفه برای کودکان %K هوش هیجانی %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی تهران است. نمونة این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز دختر پایۀ اول راهنمایی مدرسۀ مدرسه شهدای آزادی منطقۀ دوازده شهر تهران بود. که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون هوش هیجانی بار ـ اُن (Bar-On) بود. ضمناً برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از مقایسه میانگین افتراقی (تفاوت نمره‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون) با استفاده از آزمون تی ـ استیودنت (T-Student) برای گروه‌های مستقل استفاده شد. با بررسی نتایج اجرای این برنامه افزایش معناداری در هوش هیجانی، مهارت‌های بین فردی و توانایی سازگار‌شدن مشاهده شد. اما در مهارت‌های درون‌فردی، مهارت‌های کنترل تنش‌ها و مهارت‌های کلی تغییر معنا‌داری مشاهده نشد. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_325_f667a3b9a39031740899cc80b39e51ab.pdf