%0 Journal Article %T ضرورت وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A سوداگر, محمدرضا %A دیباج, سید‌موسی %A اسلامی, سید‌غلامرضا %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 2 %N 3 %P 25-50 %! ضرورت وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان %K هنر %K آموزش تفکر به کودکان %K تفکر فلسفی %K آموزش هنر %R %X برنامة آموزش تفکر فلسفی به کودکان، فبک[i]، برنامه‌ای درجهت بهبود تفکر کودکان است. پیش‌گامان این برنامه ادبیات را، به‌علت کارکردها و خصوصیات نهفتة آن، مناسب‌ترین شیوة ارتباط با کودکان دانسته‌اند و این در حالی است که ادبیات نیز جایگزین‌های دیگری پیدا کرده است؛ اکنون این فرض مطرح است که هنر، به‌عنوان جایگزینی دربرگیرندة ادبیات، به‌مدد ابزار و روش‌های گوناگون و با محتوای درونی، پاسخ‌گوی جایگاه بنیادین، نظری و عملی هنر در تفکر است. ازاین‌رو این مقاله هنر را میانجی دریافت خرد و یا همان تفکر معرفی می‌کند و با توضیح چگونگی میانجی‌گری هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان، جایگاه هنر در فبک را با رویکردی نظری ـ تحلیلی بررسی و لزوم این میانجی‌گری را بیان می‌کند و نتیجتاً به‌دنبال این هدف است تا هنرورزی با کودکان را، همراه فلسفه‌ورزی با آنان، به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، موضوعیت بخشد. [i]. فلسفه برای کودکان و نوجوانان (P4C/ Philosophy for Children). %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_342_20079fe6e0d5339f26912a5d7e6f8329.pdf