%0 Journal Article %T تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورة ابتدایی بر اساس معیار‌های برنامة درسی «فلسفه برای کودکان» %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A مرعشی, سید‌منصور %A هاشمی, سید‌جلال %A مقیمی گسک, اعظم %D 2013 %\ 03/02/2013 %V 3 %N 5 %P 69-89 %! تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورة ابتدایی بر اساس معیار‌های برنامة درسی «فلسفه برای کودکان» %K فلسفه برای کودکان %K تحلیل محتوا %K کتاب درسی %K دورۀ ابتدایی %K تفکر فلسفی %R %X هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورۀ ابتدایی در سال تحصیلی 1389 - 1390، از منظر توجه به مقوله‌های آموزش فلسفه به کودکان، است. روش پژوهش تحلیل محتوا بود و با استفاده از چک‌لیستی از معیارهای برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان، که شامل سه مفهوم (استدلال، مفهوم‌سازی، و قضاوت) و دوازده زیرمؤلفه است، داده‌ها جمع‌آوری شد. جامعۀ آماری شامل کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورۀ ابتدایی بود که جمعاً چهارده جلد کتاب بودند. نمونۀ آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی استفاده شد. در همة کتاب‌های مورد تحلیل، 986 مؤلفۀ مربوط به مفاهیم تفکر فلسفی شناسایی شد. نتایج نشان‌دهندۀ آن بود که در کتب درسی مورد بررسی مقولۀ استدلال بیش‌ترین میزان فراوانی‌ها را به خود اختصاص داده بود و کم‌ترین توجه به مقولۀ قضاوت شده بود. همچنین در بین کتب درسی مورد بررسی، کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم بیش‌تر از هدیه‌های آسمان به مقوله‌های تفکر فلسفی توجه کرده‌اند. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_548_ea70d2c66acd91e75f2b460c8f2ae4f7.pdf