%0 Journal Article %T طراحی الگوی تدریس پرورش تفکر فلسفی در دوره ابتدایی %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A عطریان, نرگس %A عطریان, فرامرز %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 12 %N 1 %P 181-202 %! طراحی الگوی تدریس پرورش تفکر فلسفی در دوره ابتدایی %K الگوی تدریس %K برنامه درسی %K پرورش تفکر فلسفی %K دوره ابتدایی %R 10.30465/fabak.2021.6266 %X پژوهش حاضر جهت ارائه الگوی تدریس برای پرورش تفکر فلسفی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحقیق کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی–استنتاجی در تلاش به پاسخ گویی به سه سوال اصلی برآمده است. سوال اول در راستای تبیین مبانی نظری این نوع برنامه درسی و سوال بعدی، به دنبال ارائه زیرمقوله های عناصر اساسی برنامه تفکر فلسفی شامل اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری و شیوه ارزشیابی است که این زیرمقوله ها با تکیه بر دو الگوی برنامه درسی تایلر و آموزش فلسفه به کودکان متیولیپمن  بسط یافته و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است. سپس بنا بر پژوهش کیفی نظریه ای به ارائه الگوی پرورش تفکر فلسفی پرداخته شده است. هدف الگوی حاضر پرورش انواع تفکر و ترویج مهارت فلسفیدن می باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد با اجرای دقیق الگو می توان شهروندانی با قوای تفکر منطقی، تفکر انتقادی وانواع تفکر با قوای تمیز ارزشها از ضد ارزشها به صورت اقناعی پرورش داد. درک چیستی چرایی و چگونگی مسائل از جمله نتایج اصلی پرورش تفکر فلسفی در بین دانش آموزان تحت پوشش طرح می باشد. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6266_6d4351875f8574196b050cb9f128a1c5.pdf