%0 Journal Article %T واکاوی فضاهای معماری در بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر تحریک هیجانی %J تفکر وکودک %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0700 %A فتحی, راضیه %A عسگری, علی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 13 %N 2 %P 189-214 %! واکاوی فضاهای معماری در بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر تحریک هیجانی %K فضای هیجانی - ادراکات حسی - طراحی معماری %K بازی‌های رایانه‌ای %R 10.30465/fabak.2023.7706 %X تحلیل خواص و ویژگی‌های فضاهای طراحی‌شده در بازی‌های رایانه‌ای، می‌تواند منجر به شناسایی و کنترل اثرات متفاوت آن‌ها بر دنیای کودکان گردد. دراین‌بین بازی‌های خشونت‌آمیز هیجانی نقش پررنگی دارا می‌باشد که به‌واسطه فضاسازی موجود در آن، فرد از دنیای حقیقی خارج گردیده و به دنیای ناشناخته دیگری که بخش قابل‌توجهی از حواس وی را درگیر می‌نماید، پا می‌‌گذارد. پژوهش با هدف شناسایی عوامل محرک در بازی‌های رایج رایانه‌ای کودکان و نوجوانان، پس از تحلیل اجمالی بازی‌های پرمخاطب در میان این گروه سنی، اجزای آن‌ها را با روش پدیدارشناسی و از زاویه دید معماری و فضا تحلیل می‌نماید و با استفاده از مؤلفه‌های استخراج گردیده از روش فوق به بررسی بازی‌های رایانه‌ای از حیث شدت هیجان و درگیری حواس پرداخته است. نتایج بیان می‌کند که بازی‌های رایانه‌ای عموماً از طریق حواس بصری و شنوایی مخاطب را با خود همراه گردانیده و با وی ارتباط برقرار می‌سازد اما علاوه‌براین، محیط کالبدی فضای بازی نیز از حیث عواملی نظیر مصائب پنهان شدن در فضاهای نیمه شفاف و رؤیت پذیر می‌تواند بر میزان هیجان و استرس ناشی از بازی تأثیرگذار بوده و حس مکانی کاربر نیز در فضای بازی درگیر گردانده و وی جهت ترس از دیده شدن، کندوکاو در دیدن و شناخت محیط خود را با چالش‌های بازی همراه می‌نماید. %U https://fabak.ihcs.ac.ir/article_7706_868096cd90533b7e245087b210b2b338.pdf