ORIGINAL_ARTICLE
حلقۀ کندوکاو و قابلیتهای آن در آموزش ماهیت علم
هدف نوشتة حاضر این است که نشان دهد حلقۀ کندوکاو، به عنوان عنصر بنیادی برنامة فلسفه برای کودک، بستر مناسبی برای درک ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلیای که رویکردهای نوین آموزش علم بر آن تأکید دارند، فراهم میآورد. به این منظور، پس از طرح رویکرد زمینهگرا به آموزش علوم و شرح انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم میرود، به معرفی چیستی ماهیت علم و مؤلفههای آن. پرداخته می شود. در ادامه، پس از معرفی دیدگاه «استاندارد» به ماهیت علم و مؤلفههای آن، نقدهای وارد بر این رویکرد و مزایای رویکردی بدیل، یعنی رویکرد مبتنی بر شباهت خانوادگی، بیان شده و سپس نشان داده خواهد شد که چگونه با یاری گرفتن از ویژگیهای خاص حلقۀ کندوکاو علمی در چارچوب رویکرد شباهت خانوادگی دانشآموزان می توانند به درک صحیحتری از علم و ماهیت آن دست یابند.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2536_37b1a4c54c764a9f2f5dec5496a978b0.pdf
2016-09-21
1
23
حلقة کندوکاو علمی
ماهیت علم
آموزش علم
سواد علمی
رویکرد توافقی به ماهیت علم
رویکرد شباهت خانوادگی به ماهیت علم
رویکرد زمینهگرا به آموزش علوم
فهیمه
ابراهیمی تیرتاش
ebrahimi_f58@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
AUTHOR
حسین
شیخ رضایی
sheykhrezaee@gmail.com
2
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
LEAD_AUTHOR
1) پایا، علی،1386، «ترویج علم در جامعه، یک ارزیابی فلسفی»، سیاست علم و فناوری، 1387، جلد اول
1
2) شهرتاش، فرزانه و همکاران،1385، مبانی نظری و مهارتهای آموزش علوم، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
2
3) سعیدی، مریم،1390، پایاننامة کارشناسی ارشد، بررسی دیدگاههای دانشآموزان و معلمان علوم راهنمایی از علم و ماهیت آن. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3
4) رجبی فروتن، حسین، 1391، «عمومیسازی علم: تاریخچه، الگوها و رویکردها» در شیخرضائی، حسین، علم، جامعه، اخلاق: جستارهایی در ابعاد اجتماعی و اخلاقی علم، انتشارات مینوی خرد،
4
5) شیخرضائی، حسین.1394، علمورزی در حلقة کندوکاو. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5
6) مرعشی، سید منصور و قائدی، یحیی،1394. مبانی و کارکردهای حلقۀ کندوکاو، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
6
7) گلوور، دیوید و همکاران، جامعهشناسی معرفت و علم. ترجمۀ شاپور بهیان و همکاران، انتشارات سمت:1383
7
8) ناجی، سعید، کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، گفتگو با پیشگامان، جلد1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1387
8
9) ویتگنشتاین، لودویگ، پژوهشهای فلسفی، ترجمۀ فریدون فاطمی، نشر مرکز، چاپ پنجم، 1389
9
1) AAAS. (1989). Science for all Americans . Washington, DC: American Association for the Advancement of Science
10
2) Erduran. S, Dagher. Z. R, 2014. Family Resemblance Approach to characterizing science, In Reconceptualizing the Nature of Science for Science, 19-39
11
3) Irzik, G., & Nola, R. (2011a). A family resemblance approach to the nature of science, Science & Education, 20, 591–607
12
4) Khishfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). The influence of explicit reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders’ views of nature of science, Journal of Research in Science Teaching, 39, 551–578.
13
5) Lederman, N. (2007). Nature of science: Past, present, future. In S. Abell & N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831–879). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
14
6) Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F. S., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497–521.
15
7) Lederman, N. G., and Lederman, s. j. (2004). Revising instruction to teach nature of science,the Science Teacher, 71(9), 36–39.
16
8) Lipman, Matthew (2003). Thinking in Education, New York: Cambridge University Press
17
9) Matthews, M. R. (1994). Science teaching: the role of history and philosophy of science.
18
London & New York: Routledge.
19
10) Matthews, M. (2000). Foreword and introduction. In the nature of science in science education: rationals and strategies. Ed by William F. McComas.London: Kluwer academic publishers.
20
11) Matthews, M. R. (2012).Changing The Focus: Nature of Sience (NOS) to Features of Science(FOS) In Advances in Nature of Science Research, Foreword by Richard K. Coll
21
12) McComas, W. F, Michael. P. C & Almazroa.H,. (1998). The Role And Character of The Nature of Science in Science Education. In McComas, W. (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 3–40). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer
22
13) Sprod, T. (2011).Discussion in Science: Promoting Conceptual Understanding in The Middle School Years, Acer Press.
23
14) Popper, k. (2005).The Logic of Scientific Discovery.London, Routledge
24
ORIGINAL_ARTICLE
تحول نگاه به مفهوم کودکی در داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی
به منظور بررسی نحوة عملکرد مرادی کرمانی در بازتاب مفهوم کودکی، به طرح تحقیقی زیر به شیوة تحلیل متن می­پردازیم. دوازده داستان مورد بررسی را میتوان به دو دسته طبقه­بندی نمود: داستانهایی که در بازة زمانی دهة20 تا 50 جریان دارد. مضمون اکثر آنها، افکار، دغدغهها، رنجها و هیجانات خود نویسنده است. دستة دوم، داستان­هایی هستند که ماجراهای آن در فضای زمانی دهة60 تا80 اتفاق میافتد که در آن­ها بدبختیها، فلاکتها و محرومیتها پایان مییابد و کودک معنایی ویژه به خود میگیرد. یافتههای پژوهش پیش رو نشان­میدهد، در آثار مربوط به دهة20 تا50، کودک تحت تأثیر ایدئولوژی خاص خانواده یا جامعه رشد مییابد. اما در داستانهای دهة 60 تا 80، کودک موجودی مستقل و برخوردار از آزادی عمل دانسته می­شود. کودکان میتوانند آزادانه افکار و ایدههای خود را بیان کنند.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2537_5b7f6e3d015f98a79e98f18603cd6845.pdf
2016-09-21
25
53
ادبیات کودک – مفهوم کودکی – داستان – بزرگسالان- هوشنگ مرادی کرمانی
فوزیه
خردخورد
f_kheradkhord2@yahoo.com
1
کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان،دانشگاه هرمزگان،
LEAD_AUTHOR
حشمتالله
آذرمکان
hazarmakan@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه هرمزگان
AUTHOR
اسدالله
نوروزی
asadollah_nowruzi@yahoo.com
3
استادیار زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه هرمزگان
AUTHOR
) پولادی، کمال، (1387)، بنیادهای ادبیات کودک، چاپ دوم، تهران،کانون­پرورش فکری کودکان
1
2)سلاجقه، پروین، (1392)، صدای خط خوردن مشق، چاپ سوم، تهران، معین
2
3)شاه­آبادی فراهانی، حمیدرضا، (1382)، مقدمه­ای برادبیات کودک بحثی در شناخت مفهوم دوران کودکی، تهران، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان
3
4)طالبی­نژاد، احمد، هوشنگ گلمکانی، (1392)، کبوتر توی کوزه، چاپ هفتم، تهران، نشر نی
4
5)فیضی، کریم، (1388)، هوشنگ دوم، چاپ اول، تهران، اطلاعات
5
6)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1379)، بچه­های قالیبافخانه، چاپ اول، تهران، معین
6
7)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1385)،شماکه غریبه نیستید، چاپ ششم، تهران ، معین
7
8)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1390 )، مشت برپوست، چاپ ششم، تهران ، معین
8
9)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1392)،آب انبار، چاپ سوم، تهران ، معین
9
10)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1392)، پلوخورش ، چاپ نهم، تهران،معین
10
11)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1392)، خمره ، چاپ هفتم، تهران ،معین
11
12)مرادی کرمانی، هوشنگ،(1392)، قصه های مجید، چاپ بیست و پنجم، تهران،معین
12
13)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1392)، لبخندانار، چاپ دوازدهم، تهران ، معین
13
14)مرادی کرمانی، هوشنگ،(1392)، مربای شیرین، چاپ هیجدهم، تهران ، معین
14
15)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1393)، مثل ماه شب چهارده، چاپ نهم، تهران، معین
15
16)مرادی کرمانی، هوشنگ، (1393) ، نخل، چاپ یازدهم، تهران ، معین
16
17)مرادی کرمانی، هوشنگ،(1394)تنوروداستان های دیگر، چاپ پانزدهم، تهران،معین
17
18)یونگ،کارل­گوستاو،(1376)،چهارصورتمثالی،پروین فرامرزی،چاپ­دوم،تهران،آستان­قدس رضوی
18
مقالات
19
1)جهانگیریان،عباس،(1384)،«مرادی کرمانی ادا و اطوار درکارش نیست.»،کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره91، 130
20
2)حاجی­نصرالله، شکوه، (1382)، «سبک مرادی کرمانی از قصه­های مجید تا لبخند انار»، پژوهش­نامة ادبیات کودک و نوجوان، شماره34 و 33، تابستان و پاییز،141-119
21
3)حجوانی، مهدی، (1378)، «سرانجام بچه­ها خدا را برمی­گردانند.»،پژوهش­نامه ادبیات کودک و نوجوان، سال پنجم، پاییز، صص13-2
22
4)خسرونژاد، مرتضی، (1384)، «مفهوم کودکی و هدف ادبیات کودک»، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره45، زمستان، صص168-154
23
5)دباغ­فردوس، اشرف؛صائب، مریم؛ حقدادی، عبدالرحیم، (1391)، «تخیل در قصه­های هوشنگ مرادی کرمانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره176، خرداد، 74-67
24
6)سیدآبادی، علی­اصغر،(1382)، «در باب آن­چه مرادی کرمانی را از دیگر نویسندگان متمایز می­کند.»، پژوهش­نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره34-33، تابستان و پاییز
25
7)طالبی­نژاد، احمد، (1382)، «آتش که گرفت.(نگاهی به تازه­ترین اثر مرادی کرمانی، «نه تر و نه خشک» )»، هنر و معماری، شماره6، آبان، 67-47
26
8)طالبی­نژاد، احمد، (1384)، «مرا دادند به بزغاله شیر، نگاهی به کتاب تازه مرادی کرمانی«شماکه غریبه نیستید.» »، هنر و معماری، شماره21، خرداد، 66-64
27
9)طالبی نژاد، احمد (1386)، «چیزی فراتر از گذشته، نگاهی به تازه­ترین کتاب هوشنگ مرادی کرمانی، پلوخورش»، هنر و معماری، شماره40، مهر، 41-40
28
10)قوکاسیان، زاون، مرادی کرمانی، (1388)، «گفت­و­گو با هوشنگ مرادی کرمانی، نویسندة بیشترین اقتباس­های ادبی در سینمای ایران»، هنر و معماری، شماره64، پاییز و زمستان
29
11)کائدی، شهره، (1379)، «با این طنز چه کارها که نمی­توان کرد، نگاهی به آثار مرادی کرمانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره40، بهمن، 28-20
30
12)مهدیان،نیلوفر،(1384)،«صمدبهرنگی و مفهوم کودکی»،کتاب ماه کودک ونوجوان، مهر،138-133
31
13)هاشمی، محمد، (1386)، نگاهی به زندگی و آثارهوشنگ، نویسنده­ای برای کودکان و برای سینما، مجله نقد سینما، شماره42، آذر
32
14)هجری، محسن، (1383)، «درک جامعه­شناختی از مفهوم کودکی»، کتابماه کودک و نوجوان، شماره80، خرداد، 126-117
33
پایان­نامه­ها
34
1)ربیعی، مهناز، (1391)، «بررسی مفهوم کودکی در داستانهای واقعگرای کودک در دهة80» ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی
35
2)صداقت، مرضیه ،(1389)، «انگاره و تصویرکودک دربرخی متون ادبی فارسی پیش وپس از مشروطه»،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان
36
3)علی زاده اصل،علی،(1391)،«بررسی شخصیت کودک در آثار داستانی مرادی کرمانی و محمدرضابایرامی » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه ارومیه
37
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان توجه به مهارتهای سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، بهمنظور مشخص کردن میزان توجه آن به پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی در دانش آموزان و ارائه پیشنهادات مناسب است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات ارزشیابی است و به تحلیل محتوا که نوعی ویژه از مطالعات ارزشیابی است می پردازد و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفتهشده است. جهت بررسی سؤالهای پژوهش، سیاههای از مؤلفههای سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس مطالعهی پیشینه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهیه گردیده است که پنج مهارت اصلی سواد اطلاعاتی شامل: مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات؛ جمعآوری اطلاعات؛ درک، درو نسازی و ثبت اطلاعات؛ کاربرد صحیح اطلاعات؛ درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط ۲۹ نشانگر میسنجد. نتایج نشان داد که: از مجموع مضامین مرتبط با مهارتهای سواد اطلاعاتی ، مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات با 30 فراوانی، 97/32 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترین رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی با 1 فراوانی،1/1 درصد را به خود اختصاص داده و در پایینترین رتبه قرار دارد. دیگر مؤلفههای سواد اطلاعاتی شامل، مهارت جمعآوری اطلاعات؛ مهارت درک، درونسازی و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحیح اطلاعات به ترتیب 19/13، 07/23، 67/29 درصد را به خود اختصاص دادهاند.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2538_278b1cb746dc36f974e83760c028bc14.pdf
2016-09-21
55
81
تحلیل محتوا
سواد اطلاعاتی
کتاب تفکر و پژوهش
ملیحه
عرب هاشمی
arabhashemi_m@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
مریم
سیف نراقی
m.seyf.n@yahoo.com
2
استاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عزت الله
نادری
edupsystudies@usb.ac.ir
3
استاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
پریرخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
1
حیدری همتآبادی، زهرا (1385). شناسایی میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای علوم تجربی دوره ابتدایی. پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
2
دانشور، میترا؛ غلامحسینی، احمد؛ اسپیدکار، محبوبه؛ روشندل، علی اکبر؛ حمزه بیگی، طیبه؛ صفاری نظری، مهدخت (1391). کتاب معلم تفکر و پژوهش ششم دبستان. ناشر: اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی. تهران.چاپ اول.
3
داورپناه، محمد رضا؛ سیامک، مرضیه؛ قاسمی، علی حسین (1388).سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان. تهران: دبیزش. چاپ دوم
4
عسگری، محمد (1391). آموزش مهارت های تفکر انتقادی: رویکردی بین رشته ای. فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، دوره چهارم، شماره 2، بهار1391، صص 64-35
5
ملکی، حسن؛ حبیبی پور، مجید (1386). پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 19، سال ششم، صص 108-93
6
دلاور، علی (1393). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. چاپ سیزدهم.
7
عاصمی، عاطفه؛ ریاحی نیا، نصرت؛ زندیان، فاطمه (1390). سواد اطلاعاتی، آموزش و یادگیری. تهران: نشر کتابدار.
8
علی نژاد محمدآبادی، مهرانگیز (1390). تبیین نقش سواد اطلاعاتی در آموزش الکترونیکی و بررسی رابطه سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان از دورهشان. پایاننامه دکتری رشته برنامهریزی آموزشی از راه دور. دانشگاه پیام نور. تهران
9
کاشی نهنجی، وحیده (1390). سواد اطلاعاتی در مدارس. تهران: نشر کتابدار. چاپ اول.
10
لطفی ماهر، ناهید (1390). میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، شماره 23، صفحات 110- 131
11
محسنی، سمیه (1387). شناسایی میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای علوم تجربی و اجتماعی دوره راهنمایی. پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
12
نادری، عزتالله، سیف نراقی، مریم (1394). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: ارسباران. ویرایش ششم.
13
نظری، مریم (1384).سواد اطلاعاتی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. چاپ اول
14
نیلی، ترزا[1] (2006). سنجش سواد اطلاعاتی با استفاده از ابزارها و تکالیف استاندارد. ترجمه علیاکبر خاصه و رحیم علیجانی. تهران: چاپار،1389
15
هاشمی، سید احمد؛ همتی، ابوذر؛ عباسی، ابوالفضل (1391). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای منطقه یک. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،: دوره سوم، صفحات105-126
16
فهرست منابع انگلیسی
17
Baker,kim (2013). Information Literacy and Cultural Heritage. Developing a Model for Lifelong Learning.chapter3: Overview of information literacy models in the library context: 73. Available at: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9781843347200500039
18
Bruce, Christine S. (2008) Informed learning: realising the potential of the information society in our 21st century world.In: International Conference on Libraries, Information and Society, 18-19 November 2008, Petaling Jaya, Malaysia
19
Julien, Heidi. Barker, Susan (2009) How high-school students find and evaluate scientific information: A basis for information literacy skills development. Library & Information Science Research 31,12–17.
20
Lockhart, Janine (2011). The before and after of an information literacy policy at the Cape Peninsula University of Technology (CPUT).Cape Peninsula University of Technology, South Africa. available at: cape peninsula university of technology libraries, 32nd IATUL, conference warsway, 29may-2june2011.
21
ORHAN GÜVENEN. (1998), The impact of information and communication technologies on society. Journal of International Affairs. Volume II - Number 4.
22
Patterson, Avril. (2009). A needs analysis for information literacy provision for research: a case study in University College Dublin. 2009, Vol. 3, No. 1, pp. pp. 5 - 18. http://dx.doi.org/10.11645/3.1.210
23
Rader, Hannelore B. (2002) Information Literacy—An Emerging Global Priority.
24
http://caledonianacademy.net/spaces/LLiDA/uploads/Restricted/rader.pdf
25
Sadioğlu, Ömür. İpek, Nigar. Meral Taner Derman (2009). Determining the information literacy skills of teacher candidates for the sustainability of quality in education. World Conference on Educational Sciences: New Trends and Issues in Educational Sciences. Volume 1, Issue 1, 2009, Pages 1455–1459.
26
Society of College, National and University Libraries (SCONUL). (1999) Information skills in higher education: a SCONUL Position Paper. http://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/Seven_pillars2.pdf
27
Webster, Frank. (2006). Theories of the Information Society. Publisher: Routledge. Third edition.
28
Walravan A, Brand-Gruwel S, Boshuizen HA. (2009). How students evaluate information and sources when searching the World Wide Web for information. Computers &Education 2009; 52(1):234-46.
29
[1] Neely, Teresa Y
30
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر روش حلقهی کندوکاو فلسفی بر مهارتهای گفتوگویی دانشآموزان ابتدایی
هدف از این مقاله بررسی تاثیر برنامهی کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان بر مهارتهای گفتوگویی دانشآموزان است. برای ارزیابی میزان تأثیر برنامه، نمونهی کوچکی از دانشآموزان دختر دبستانی، در یک دورهی 11 جلسهای، تحت آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان قرار گرفتند.روش این تحقیق روش کیفی و ابزار گردآوری داده های پژوهش مشاهده ی مشارکتی و ثبت کلیه ی تغییرات مرتبط کودکان در طول هر یک از جلسات کلاس و مصاحبه ی عمیق با کودکان، والدین و معلمان در پایان دوره بود.یافته های حاصل از پژوهش حاکی از تغییرات چشمگیری در مهارت های گفتوگویی در کودکان از جمله گوش دادن دقیق به یکدیگر، بیان نظرات به صورت قابل فهم و ارائه ی دلایل قابل قبول، جایگزینی رفتارهای مشارکتی با رفتارهای رقابتی و توانایی ارزیابی و اصلاح نظرات و داوری ها بود.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2539_b1790dbae323eba7d6b3870849b9a903.pdf
2016-09-21
83
110
فلسفه برای کودکان ونوجوانان
حلقهی کندوکاو فلسفی
گفتوگو
مهارتهای گفتوگویی
دانشآموزان
سعید
ناجی
saeed.naji@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه برای کودکان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
سمیه
خطیبی مقدم
somayeh_khatibi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه کوئینزلند استرالیا
AUTHOR
- آزادارمکی، تقی. (1381). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سروش.
1
- اباذری، یوسف. (1377). خرد جامعهشناسی. تهران: طرح نو.
2
- انصاری،منصور. (1384). دموکراسی گفتگویی، امکانات دموکراتیک اندیشههای میخائیل باختین و یورگن هابرماس. تهران: نشر مرکز.
3
- باقری، خسرو. (1386). دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
- برنز، اریک. (1381). میشل فوکو. ترجمه بابک احمدی. تهران: نشر ماهی.
5
- بوبر، مارتین. (1380). من و تو. ترجمه ابوتراب سهراب، الهام عطاردی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
6
- بوهم، دیوید؛ جمعآوری و تدوین: نیکول، لی. (1381). دربارهی دیالوگ. ترجمه محمدعلی حسیننژاد. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7
- پایا، علی. (1381). "گفتوگو" در جهان واقعی: کوششی واهی یا ضرورتی اجتنابناپذیر؟. تهران: طرح نو.
8
- تودوروف، تزوتان. (1377). منطق گفتگویی میخائیل باختین. ترجمه داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
9
- توسلی، غلامعباس. (1386). جامعه شناسی آموزش و پرورش: دیروز، امروز، فردا. تهران: علم.
10
- چالمرز، آلن فرانسیس. (1379). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علمشناسی فلسفی. ترجمه سعید زیباکلام. تهران: سمت.
11
- خانیکی، هادی. (1387). در جهان گفتگو: بررسی تحولات گفتمانی در پایان قرن بیستم. تهران: هرمس.
12
- دهخدا، علی اکبر. (1372). گفتوگو.لغتنامهی دهخدا، جلد11، 16931-16928.
13
- رشتچی، مژگان و کیوانفر، ارشیا. (1388). مبانی نظری حلقه کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان. فصلنامهی فرهنگ، شماره 69، 58-39.
14
- ریتزر، جورج. (1374). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
15
- شاتو، ژان. (1376). مربیان بزرگ. ترجمه غلامحسین شکوهی. تهران : دانشگاه تهران.
16
- فیشر، رابرت. (1385)الف. آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان. اهواز:رسش.
17
- فیشر، رابرت. (1385)ب. آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیانزاده. اهواز:رسش.
18
- فیشر، رابرت. (1386)الف. آموزش یادگیری به کودکان. ترجمه فروغ کیانزاده. اهواز: رسش.
19
- فیشر، رابرت. (1386)ب. داستانهایی برای فکر کردن. ترجمه سید جلیل شاهری لنگرودی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
20
- قائدی، یحیی. (1382). آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری. با مقدمه میرعبدالحسین نقیبزاده. تهران: دواوین.
21
- کریب، این. (1378). نظریههای مدرن در جامعهشناسی: از پارسونز تا هابرماس. ترجمه محبوبه مهاجر. تهران: سروش.
22
- کرین، کریستوفر. (1385الف). نظریههای رشد. ترجمه علیرضا رجایی، غلامرضا خوی نژاد. تهران: نشر رشد.
23
- کم، فیلیپ. (1379ب). داستانهای فکری(1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان. ترجمه احسانه باقری. تهران: امیرکبیر.
24
- کم، فیلیپ. (1379). داستانهای فکری(1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان، راهنمای معلم(تمرین). ترجمه احسانه باقری. تهران: امیرکبیر.
25
- کم، فیلیپ. (1386). داس‍ت‍انه‍ای ف‍ک‍ری(1):کندوکاوهای فلسفی برای کودکان ب‍ا ۷۴ ف‍ع‍ال‍ی‍ت ب‍رای دورهه‍ای اب‍ت‍دای‍ی و راه‍ن‍م‍ای‍ی. ترجمه فرزانه شهرتاش، مژگان رشتچی. تهران: شهرتاش.
26
- کوزر، لوئیس آلفرد. (1372). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
27
- گوتک، جرالد. (1384). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
28
- محمدی، بیوک. (1387). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
29
- مگی، برایان. (1386). سرگذشت فلسفه. ترجمه حسن کامشاد. تهران: نشر نی.
30
- ناجی، سعید. (1376).رساله کارشناس ارشد، مفهوم معقولیت نزد لاکاتوش، دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم
31
- ناجی، سعید. (1387). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان(گفتگو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
32
- ناجی، سعید، قاضی نژاد، پروانه. (1386). بررسی نتایج برنامهی فلسفه برای کودکان روی مهارت های استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره7، 150-123.
33
- هابرماس، یورگن. (1384). نظریهی کنش ارتباطی(جلد اول). تهران: موسسهی انتشاراتی روزنامه ایران.
34
منابع لاتین
35
- Fisher, Robert. (2007). Dialogic teaching: developing thinking and metacognition through philosophical discussion. Early Child Development and Care, Vol. 177, Nos 6&7,.615-631.
36
- Fisher,Robert. (2009). Creative dialogue: talking to think. Farhang, Vol. 22, No. 69, 239-255.
37
- Lipman, Matthew. (2003). Thinking in Education. New York: Cambridge University Press.
38
- Topping, K.J &Trikey,S. (2007). Impact of philosophical enquiry on school student’s interactive behavior. Thiking skills and Creativity, Vol. 2, 73-84.
39