ORIGINAL_ARTICLE
آیا حافظه کاری، برای فرایندهای استدلالی در کودکان اهمیت پیشایندی دارد؟ مباحث نظری همراه با دلالتهای کاربردی
در نظام شناختیِ حافظه کاری، یکپارچگیِ کارکردهای اندوزشی با فرایندهای شناختیِ دیگر مانند پردازش و کنترل توجه، فرضیه نقش پیشایندی حافظه کاری برای استدلال سیّال را ایجاد کرده است. پژوهش حاضر، این فرضیه را از طریق مرور شواهد عصب روان­شناختی و نظریه­ای و با انجام یک مطالعه کمّی مورد بررسی قرار داده است. از یک سو مرور مطالعات عصب­روان­شناختی نشان داده است حافظه کاری و استدلال سیّال دارای مکانیسم عصبی مشترکی هستند و از سوی دیگر از حیث نظریه­ای نیز به نظر می­رسد اجرای بهینه تکالیف استدلال سیّال نیازمند منابع در دسترس بیشتر، ظرفیت توجهی اضافی، بازبینی و نظارت رد­های حافظه، فعال­نگه داشتن راهبردها و یا راه­حل­های میانجی و کشف و فعال­نگه داشتن قواعد میانجی است که بخشی از کارکردهای حافظه کاری هستند. نتیجه مطالعه کمّی نیز نشان داده است رابطه ظرفیت حافظه کاری و استدلال سیّال به لحاظ آماری معنادار بوده و بخشی از واریانس توانایی­های استدلالی توسط ظرفیت حافظه کاری پیش­بینی می­شود. بر این اساس می­توان نقش پیشایندی حافظه کاری برای انجام بهینه تکالیف استدلالی را مورد تایید قرار داد. این یافته می­تواند این دلالت کاربردی را با خود داشته باشد که مداخله در حافظه کاری و ارتقاء ظرفیت آن، می­تواند برای انجام یک استدلال سیّال بهینه سودمند باشد.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2666_0b52543bc5959f9f686fb97bd8e5ed7b.pdf
2017-03-19
1
23
حافظه
ظرفیت حافظه کاری
استدلال سیّال
روح الله
شهابی
r.shahabi@ihcs.ac.ir
1
استادیار گروه روان شناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
الهی، طاهره؛ آزادفلاح، پروریز؛ فتحی آشتیانی، علی؛ پورحسین، رضا(1388). نقش حافظه کاری در جمع ذهنی کودکان پیش­دبستانی. مجله علوم رفتاری. 3(4). 277-271.
1
امین­زاده، انوشه و حسن­آبادی، حمیدرضا(1389). نارسایی­های شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی. روان­شناسی تحولی:روان­شناسان ایرانی. 6(23). 200-187.
2
عابدی، محمدرضا(1387). انطباق و هنجاریابی آزمون هوش کودکان وکسلر. ویرایش چهارم. اصفهان. نوشته.
3
Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O. (2002). Individual differences in working memory within a nomological network of cognitive and perceptual speed abilities. Journal of Experimental Psychology. 131, 567–589.
4
Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O. (2005). Working memory and intelligence: The same or different constructs? Psychological Bulletin, 131,30–60.
5
Alloway, T. P., Gathercole, S. E.,Willis, C., & Adams, A. M. (2004). A structural analysis of working memory and related cognitive skills in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 85−106.
6
Baddeley, A. D. (1986). Working Memory. Oxford: Oxford University Pres
7
Baddeley, A. D. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 4, 417-423
8
Baddeley, A. D. (2003). Working memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews: Neuroscience, 4, 829–839.
9
Baddeley, A. D. (2006). Working memory: An overview. In S. J. Pickering (Ed.), Working memory and education (pp. 1–31). Burlington, MA: Academic Press.
10
Baddeley, A., (2010). Working memory. Current Biology, 20(4), 136-141.
11
Baddeley, A.D. (1996a). The concept of workingmemory. In S. E.Gathercole (Ed.),Models of short-term memory (pp. 1–27). East Sussex, UK: Lawrence Erlbaum.
12
Blair, C. (2006). How similar are fluid cognition and general intelligence? A developmental neuroscience perspective on fluid cognition as an aspect of human cognitive ability. Behavioral and Brain Sciences, 29, 109−160.
13
Braver, T. S., Gray, J. R., & Burgess, G. C. (2007). Explaining the many varieties of working memory variation: Dual mechanisms of cognitive control. In A. R. A. Conway, C. Jarrold, M. J. Kane, A. Miyake, & J. N. Towse (Eds.), Variation in working memory (pp. 76-106). Oxford: Oxford University Press.
14
Bull, R. and Espy, K. A., "Working memory, executive functioning, and children's mathematics" (2006). Developmental Cognitive Neuroscience Laboratory - Faculty and Staff Publications. Paper 30.
15
Burgess, G. C., Gray, J. R., Conway, A. R. A., & Braver, T. S. (2011). Neural mechanisms of interference control underlie the relationship between fluid intelligence and working memory span. Journal of Experimental Psychology: General, 140, 674 – 692. http://dx.doi.org/ 10.1037/a0024695.
16
Capon, A , Handley, S & Dennis, I (2003) Working memory and reasoning: An individual differences perspective, Thinking & Reasoning, 9:3, 203-244, DOI: 10.1080/13546781343000222
17
Carpenter, P. A., Just, M. A., & Shell, P. (1990). What one intelligence test measures: A theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychological Review, 97, 404–431.
18
Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities. New York: Cambridge Univ. Press.
19
Colom, R., Flores-Mendoza, C., & Rebollo, I. (2003). Working memory and intelligence. Personality and Individual Differences, 34, 33–39.
20
Colom, R., Flores-Mendoza, C., Quiroga, M. A., & Privado, J. (2005). Working memory and general intelligence: The role of short-term storage. Personality and Individual Differences, 39(5), 1005−1014.
21
Colom, R., Rebollo, I., Palacios, A., Juan-Espinosa, M., & Kyllonen, P. C. (2004). Working memory is (almost) perfectly predicted by g. Intelligence, 32, 277–296.
22
Conway, A. R. A., Cowan, N., Bunting, M. F., Therriault, D. J., & Minkoff, S. R. B. (2002). A latent variable analysis of working memory capacity, short-term memory capacity, processing speed, and general fluid intelligence. Intelligence, 30, 163−183.
23
Copeland, D. E., Radvansky, G. A. (2004). Working memory and syllogistic reasoning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 57 (8), 1437-1457.
24
Cowan, N. (2005). Working memory capacity. Hove, East Sussex, UK: Psychology Press.
25
Cowan, N., (1999). An embedded process model of working memory. In A. Miyake & P. Shah(Eds), model of working memory; mechanisms of active maintenance and executive control. (pp 62-101). New York; Cambridge University Press.
26
Cowan, N., Elliott, E. M., Saults, J. S., Morey, C. C., Mattox, S., Hismjatullina, A.,et al. (2005). On the capacity of attention: Its estimation and its role in working memory and cognitive aptitudes. Cognitive Psychology, 51(1),42−100.
27
Dyke, J. A. V., Johns, C. L., & Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition.131: 373-403.
28
Engle de Abreu, P. M. J., Conway, A. R. A., Gathercole, S. E.(2010). Working memory and fluid intelligence in young children. Intelligence. 38, 552-561.
29
Engle, R. W., & Kane, M. J. (2004). Executive attention, working memory capacity and a two factor theory of cognitive control. The Psychology of Learning and Motivation. 44: 145-199.
30
Gilhooly, K.J., Logie, R.H., Wetherick, N.E., & Wynn, V. (1993). Working memory and strategies in syllogistic reasoning tasks. Memory and Cognition, 21, 115± 124.
31
Gray, J. R., Chabris, C. F., & Braver, T. S. (2003). Neural mechanisms of general fluid intelligence. Neuroscience. 6: 316-322. Doi; 10.1038/nn1014.
32
Heit, E., Rotello, C. M., Hayes, B. K. (2012). Relations between memory and reasoning. Psychology of learning and motivation. 57: 57- 101.
33
Hornung, C., Brunner, M, Reuter, A.P., Martin, R.(2011). Children,s working memory: its structure and relationship to fluid intelligence. Intelligence, 39, 210-221.
34
Johnson-Laird, P.N. (1993). Human and machine thinking. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
35
Jung, R. E., & Haier, R. J. (2007). The Parieto-Frontal Integration Theory (P-FIT) of intelligence: Converging neuroimaging evidence. Behavioral and Brain Sciences, 30.
36
Kan, K., Kievit, R. A., Dolan, C., & van der Mass, H. (2011). On the interpretation of the CHC factor Gc. Intelligence, 39, 292–302.
37
Kane, M. J., & Engle, R. W. (2003). Working memory capacity and the control of attention; the contribution of goal neglect, response competition and task set to stroop interference. Journal of Experimental Psychology, 132, 47-70.
38
kane, M. J., Hambrick, D. Z., Tuholski, S. W., Wilhelm, O., Payne, T. W., Engle, R. W. (2004). The generality of working memory capacity: A latent variable approach to verbal and visuo-spatial memory span anreasoning. Journal of Experimental Psychology. General, 133, 189–217.
39
Klauer, K. J. & Phye, G. D. (2008). Inductive reasoning: A training approach. Review of Educational Research, 78, 85-123.
40
Kuwajima, M., Sawaguchi, T. (2010). Similar prefrontal cortical activities between general fluid intelligence and visuospatial working memory tasks in preschool children as revealed by optical topography. Exp Brain Res. 206, 381-397.
41
Kyllonen, P. C., & Christal, R. E. (1990). Reasoning ability is (little more than) working-memory capacity? Intelligence, 14, 389–433.
42
Lohman, D. F. (2001). Fluid intelligence, inductive reasoning, and working memory: where the theory of multiple intelligence falls short. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Seattle, WA.
43
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of EFs and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41,49–100.
44
Noel, M. P., desert, M., Aubrun, A., & Seron, X. (2001). Involvement of short term memory in complex mental calculation. Memory & cognition. 29 (1): 34-42.
45
Nunes, T., Bryant, P., Evans, D & Barros, R (2015) Assessing Quantitative Reasoning in Young Children, Mathematical Thinking and Learning, 17:2-3, 178-196, DOI 10.1080/10986065.2015.1016815
46
Oberauer, K., Schulze, R.,Wilhelm, O., & Süß, H. M. (2005).Working memory and intelligence — Their correlation and their relation: Comment on Ackerman, Beier, and Boyle (2005). Psychological Bulletin, 131(1), 61−65.
47
Polk, T. A., &Newell, A. (1995). Deduction as verbal reasoning.Psychological Review,102, 533–566.
48
Schneider, J & McGrew, K. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence: A visual tour and summary. Institute for Applied Psychometrics.
49
Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. (Eds.). (2011). Cambridge handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press.
50
Unsworth, N., Redick, T. S., Heitz, R. P., Broadway, J. M., & Engle, R.W. (2009) Complex working memory span tasks and higher-order cognition: A latent-variable analysis of the relationship between processing and storage. Memory, 17(6), 635−654.
51
Van Dyke, J. A., Johns, C. L., & Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition, 131, 373–403.
52
Weber, E., Ellis, A., Kulow, T & Ozgur, Z. (2014). Six Principles for Quantitative Reasoning and Modeling. The Mathematics teacher. 108 (1): 24-30.
53
Zielinski, T. A., Goodwin, G. P., & Halford, G. S. (2010). Complexity of categorical syllogisms: An integration of two metrics. European Journal of Cognitive Psychology, 22(3), 391–421. First published on 07 September 2009.
54
ORIGINAL_ARTICLE
الگوهای تحریک و بسط تفکر در حلقه کندوکاو قرآنی
تحریک و بسط تفکر، دو مورد از مولفه های فلسفه برای کودکان است. قرآن هم به عنوان منبعی جهت دعوت به تفکر برای همه انسان ها، حاوی چنین مولفه هایی است. برای دست یابی به این مولفه ها، با روش پدیدارشناسی توصیفی و با رویکرد تجزیه و تحلیل کلایزی به قرآن رجوع شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد مشابهت های زیادی بین محرک های تفکر در قرآن و فبک لیپمن وجود دارد. البته قرآن دارای وجوه افتراقی خاص هم بوده که این وجوه مختص کاربرد در حلقه کندوکاو قرآنی است. مولفه های استخراج شده را می توان در عناوین کلی زیر خلاصه نمود: 1- داستان به عنوان محرک و سبک های داستانی به عنوان بسط تفکر. 2- پرسش به عنوان محرک و سبک های پرسشگری در جهت بسط تفکر.3- نشانه به عنوان محرک و سیر در نشانه ها در جهت بسط تفکر. 4- تشبیه به عنوان محرک و تشبیه به همراه وجه شبه به عنوان بسط تفکر. 5- مَثَل به عنوان محرک و مثال در جهت بسط تفکر.6- خرق عادت به عنوان محرک و بیان پیامدهای آن در جهت بسط تفکر. 7- قسم به عنوان محرک و مشورت، جدال احسن و بیم و امید در جهت بسط تفکر.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2667_6474927c711bca8a06f5043fab3107c2.pdf
2017-03-19
25
45
محرک
بسط تفکر
حلقه کندوکاو
حلقه کندوکاو قرآنی
مهدیه
کشانی
mahdiyeh.keshani@yahoo.com
1
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
عباسعلی
رستمی نسب
rostaminasab@uk.ac.ir
2
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
قرآن، ترجمه: فولادوند.م. (1373). قم: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
1
تمیم داری، ا. دانشگر، م. (1385)، زیبایی شناسی در قرآن کریم با رویکردی به عنصر داستان، (70): 141-128.
2
حسینی کوهساری،م.؛ شورچه،ع. حیاتی، س. (1394)، بررسی آراء مستشرقان درباره روش داستان پردازی قرآن، قرآن پژوهی خاورشناسان، (19): 129-108.
3
خامنه ای، ع. (1395). KHAMENEI.IR.
4
رضائی اصفهانی، م ع. (1389). تفسیر قرآن مهر. قم: عصر ظهور.
5
ستاری، ع. (1391). بررسی و نقد برنامه­ی فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه. تفکر و کودک، 3 (2): 26-1.
6
سلیمانی ابهری، ه. (1387). آموزش فلسفی کودکان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی. دانشگاه قم. 10 (1): 218-199.
7
طباطبائی، م. ح(1382). تفسیر المیزان، ج7و 11و 12و 13و 16، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
8
عابدی، حیدرعلی(1389).کاربرد روش تحقیق پدیده­شناسی در علوم بالینی. راهبرد. 19 (54): 254-207.
9
عابدی، م و نوروزی، ر.ع. و حیدری، و مهرابی،(1396)، مولفه های فلسفه برای کودکان در آموزه های امام علی(ع)، دانشگاه اصفهان.(مقاله در دست چاپ).
10
علی زاده، ز. (1378)، مبانی نقد داستان از دیدگاه قرآن، هنر دینی، (2): 163-159.
11
فقیهی، م ع. و دهقانی، ر. (1394)، بررسی تفسیری تکرار قصه حضرت موسی در قرآن، مطالعات تفسیری، 6(22):24-7.
12
فیشر، ر. (1386). داستان هایی برای فکر کردن(سی داستان، سی مضمون)، ترجمه: جلیل شاهرودی لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
13
لیپمن، م. (1389). لیزا کودکی در مدرسه، ترجمه: حمیده بحرینی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
14
مروجی، م. رمضانی، ف. عصاره، ف. (1389)، نگاهی به آموزش تفکر در قرآن کریم، رشد آموزش قرآن، (29): 48-44.
15
ناجی، س. (1388). برداشتی نو از تعلیم و تربیت اسلامی (بازیابی مؤلفه های برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان). فرهنگ، ویژه­نامه­ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان. 69: 214-177.
16
ناجی، س. (1389). کندو کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان: گفت و گو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت. ج1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
17
هینس، ج. (1383). بپه های فیلسوف: یادگیری از طریق پرسشگری و گفت و گو در مدارس. ترجمه: عبدالرسول جمشیدیان و همکاران، قم: سماء قلم.
18
Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it. In R. S. Valle & King M. (Eds.), (n.d.). Existential phenomenological alternatives for psychology. New York: Plenum. 48-71.
19
Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research and method. London: Person Education Limited.
20
Lipman, M.(1980). Social Inquiry, NJ:IAPC.
21
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کُتب درسی "تفکّر و پژوهش" پایۀ ششم ابتدایی و "تفکّر و سبک زندگی" پایههای هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل از منظر برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان
هدف از نگارش این مقاله، شناسایی میزان توجّه کُتب درسی "تفکّر و پژوهش" پایۀ ششم ابتدایی و "تفکّر و سبک زندگی" پایه­های هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل به برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان است. روش این پژوهش، تحلیل محتواست. جامعۀ آماری پژوهش، کُتب درسی تفکّر و پژوهش ششم ابتدایی و تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل سال تحصیلی 95-94 است. همچنین، نمونۀ آماری با جامعه آماری برابر است. نتایج حاکی از آن است که درکُتب درسی تفکّر و پژوهش پایۀ ششم ابتدایی و تفکّر و سبک زندگی پایه­های هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل جمعاً 191 بار به ابعاد برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان اشاره شده است که از این تعداد، 54 مورد (27/28%) به مهارت استدلال، 72 مورد (69/37 %) به مهارت تحقیق یا کاوش­گری و 65 مورد (03/34 %) به مهارت مفهوم­سازی یا سازماندهی اطلاعات پرداخته­ شده است. علاوه بر این، از حیث پایه تحصیلی، بیشترین توجّه به ابعاد این برنامه در پایۀ هفتم متوسطۀ اوّل با 97 مورد (78/50 %) وکمترین توجّه در پایة ششم دوره ابتدایی با 20 مورد (47/10%) مشاهده گردیده است.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2668_71ccbcccfd1c467a1851514beceaa9c3.pdf
2017-03-19
47
78
برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان
مهارت استدلال
مهارت تحقیق یا کاوشگری
مهارت مفهوم-سازی یا سازماندهی اطلاعات
تحلیل محتوا
خسرو
میرزایی میرآبادی
kh.mirzaei1368@gmail.com
1
کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.
AUTHOR
ادریس
اسلامی
edrisislami1978@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، ایران
LEAD_AUTHOR
کمال
آفانی
kamalafani@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد – ایران
AUTHOR
احمدی، مجید(1393). بررسی میزان توجه به مؤلفه­های مهارت­های زندگی و تفکر انتقادی در برنامه درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم. دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
1
ایمانی، محسن و مظفر، محمد (1383). «تحلیل محتوای کتاب هدیه­های آسمان و کتاب کار پایۀ دوم دبستان چاپ 1381 در مقایسه با تعلیمات دینی چاپ 1380». نوآوریهای آموزشی. دورۀ 3، ش7، صص 142-115.
2
پریرخ، مهری؛ پریرخ، زهره؛ مجدی، زهرا (1389). «ردپای مفاهیم فلسفی در داستان­های کودکان: پژوهشی پیرامون شناسایی مؤلفه­های مرتبط با آموزش تفکر فلسفی». مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. دورۀ سوّم، سال شانزدهم، شمارۀ 4، صص 80-57.
3
جمشیدی، فریبا (1389). بررسی میزان توجّه به تفکر خلاق در برنامه درسی علوم تجربی چهارم و پنجم دوره ابتدایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
4
خواجه زاده، رزاق (1389). بررسی جایگاه تفکر انتقادی در برنامه ی درسی تاریخ معاصر ایران در مقطع متوسطه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
5
دانشور، میترا و غلامحسینی، احمد (1394). تفکّر و پژوهش. تهران: چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
6
­­دانشور، میترا؛ غلامحسینی، احمد؛ اسپیدکار، محبوبه (1394). تفکّر و سبک زندگی(پایۀ هشتم). تهران: چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
7
دانشور، میترا؛ غلامحسینی، احمد؛ اسپیدکار، محبوبه (1394). تفکّر و سبک زندگی(پایۀ هفتم). تهران: چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
8
رستمی، کاوه؛ ابراهیم رحیمی؛ رستمی، ویدا؛ هاشمی، سپیده (1391). «بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفة برای کودکان بر خلاقیت کودکان». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان، صص8-14.
9
رشتچی، مژگان، کیوانفر، ارشیا(1388). «مبانی نظری اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان». فرهنگ. شماره 69، صص 58-39.
10
زاد مهر، مجتبی(1393). بررسی و تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی از دیدگاه خلاقیت گیلفورد. دانشگاه پیام نور تهران(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
11
صالحی عمران، ابراهیم و چهارباشلو، حسین (1389). «تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة آموزش ابتدایی برمبنای مؤلفه­­های خلاقیت به منزلۀ یکی از راههای پرورش خلاقیت دانش آموزان». سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی تریز (TRIZ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران.
12
صفایی مقدم، مسعود؛ مرعشی، منصور؛ پاک سرشت، محمد جعفر؛ باقری، خسرو؛ سپاسی، حسین(1385). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای استدلال دانش آموزان پسر پایۀ سوم راهنمایی مدرسۀ نمونه دولتی اهواز». علوم تربیتی و روانشناسی. دوره سوّم، سال سیزدهم، شمارۀ 2، صص 54-31.
13
عبدی الوار، علی رضا (1393). تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس ابعاد تفکر از دیدگاه مارزینو. دانشگاه هرمزگان(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
14
عصاره، علیرضا، خضرسوری، لقمان و اکرامی، بهروز(1394). «بررسی جایگاه تفکر انتقادی در کتاب کار تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی». دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
15
علی­نژاد، منا و ناجی، سعید (1385). «آموزش تفکر- فلسفه برای کودکان و نوجوانان». کتاب ­ماه کودک و نوجوان، شماره­ 106-104، صص 26-22.
16
فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة صفایی مقدم و نجاریان. اهواز: رسش.
17
قضاوی، فاطمه (1386). نقد و بررسی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در پایه سوم (پیکسی) بر اساس اصول برنامه­ریزی درسی. دانشگاه تربیت معلم تهران(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
18
لیپمن، ماتیو(1390). تفکّر در تعلیم و تربیت، ترجمۀ اسلامی و سیدی. تهران: فرهیختگان.
19
مرعشی، سید منصور؛ هاشمی، سید جلال و مقیمی گسک، اعظم (1391). «تحلیل محتوای کتاب­های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه­های آسمان دوره ابتدایی براساس معیارهای برنامه­درسی «فلسفه برای کودکان»، تفکر و کودک، شماره اول، صص 69-89.
20
هاشمی پور مطلق، طاهره سادات (1392). تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
21
هاشمی، محمد (1385). بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوای کتابهای درسی پایه پنجم دوره ابتدایی. دانشگاه شیراز(پایان نامۀ کارشناسی ارشد).
22
Fisher, R. (2001). Philosophy in primary schools: fostering thinking skills and literacy. London: Brunel University.
23
Tricky. S. (2006). ‘’Effects of p4c in 100 primary school’’ Educational research, spring 2006, No.1.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر نگرش ارزشی دانشآموزان پسرپایه هفتم دبیرستان شهر خرم آباد
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیربرنامه آموزشی((فلسفه برای کودکان)) بر نگرش ارزشی دانش آموزان پسرپایه هفتم دبیرستان شهر خرم آبادبود. روش پژوهشنیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترلبودو جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه هفتم دبیرستان ناحیه یک شهر خرم آباد در سال تحصیلی (1395-1394)به تعداد1483نفربودند که از بین آنها 50 نفر به روش نمونه­گیری تصادفیبه عنوان نمونه انتخاب و یک کلاس در گروه گواه و یک کلاس در گروه آزمایش قرار گرفتند(25 نفر در هر یک از گرو­ه­ها ). برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه ارزش­های شخصی (شری و ورما،1971) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه فلسفه برای کودکان موجب افزایش معنادارنگرش ارزشی در دانش­آموزان ­گردید.
https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2894_5b9ca976d98cc89b784124c07f5b816c.pdf
2017-02-19
79
104
فلسفه برای کودکان
تفکر مراقبتی
نگرش ارزشی
مهرنوش
هدایتی
mehrnooshhedayati77@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژو هشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
LEAD_AUTHOR
محمد هاشم
رضایی
m.h_rezaee@yahoo.com
2
استاد یار دانشگاه پیام نور اراک2
AUTHOR
ذبیح
پیرانی
zabih_pirani@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه آزاد واحد اراک
AUTHOR
مسعود
هاشمی
masoudhashemi822@gmail.com
4
دانشجوی دوره دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد واحد اراک
AUTHOR
پیرانی،ذبیح. (1392). اثر بخشی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خود بازداری هیجانی ،قضاوت اخلاقی ورضایت از زندگی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی. رساله دکتری در رشته روان شناسی تربیتی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
1
جان­بزرگی، مسعود؛ نوری، ناهید؛. حسینی، خیرالنسا. (1385). بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان. ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال سیزدهم،شماره 19
2
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره. (1385) . فلسفه برای کودکان چشم انداز نظری بررسی تجربی. مجموعه مقالات ششمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز.
3
جهانگیری، حمیده؛ نوروزی،علیرضا؛ دادستان،پریرخ؛ هومن، حیدرعلی. (1388). بررسی وضعیت سلسله مراتب ارزشها در بین دانشجویان تحصیل کرده با قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور. تهران: انتشارات البرز فرجاد.
4
جهـانی، جعفـر. (1386). بررسـی تـاثیرات برنامـه آموزش فلسفه به کودکان در رشد منش­های اخلاقـی دانش­آموزان.فصـلنامه علمـی- پژوهشـی مطالعـات برنامة درسی،سال دوم، شماره7، صص 37-60.
5
دلاور ،علی. (1382).مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
6
روشه، گی. (1379). کنش اجتماعی. ترجمه همازنجانی­زاده. مشهد: دانشگاه فردوسی، چاپ چهارم.
7
شری و ورما. (1971). پرسشنامه ارزش­های شخصی. تهران:انتشارات روان سنجی.
8
کم ، فیلیپ. (1388).داستانهای فکری (1و 2) ،ترجمه فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی. تهران: انتشارات آموزشی شهر تاش.
9
کم ، فیلیپ ،(1389).داستانهای فکری (3) ،ترجمه فرزانه شهرتاش و نسرین ابراهیمی لویه. تهران: انتشارات آموزشی شهر تاش.
10
مرعشی، سید منصور؛ صفایی مقدم، مسعود؛ خزامی،پروین. (1389). بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان. دو فصلنامه تفکر و کودک ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره اول.102-83.
11
مک ناتن، دیوید. (1391). نگاه اخلاقی: درآمدی به فلسفه اخلاق. ترجمه حسن میانداری. تهران: انتشارات سمت.
12
نلر،جورجفردریک. (1394). آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش. ترجمۀفریدون بازرگاندیلمقانی. تهران:انتشارات سمت. چاپ یازدهم.
13
نودینگز،نل. (1393). فلسفه تعلیم و تربیت، ترجمه علیرضا شواخی و همکاران. چاپ دوم. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
14
نیکوگفتار، منصوره. (1386). رابطه بین سلسله مراتب ارزش­ها و سلامت عمومی. پژوهش­های روانشناختی، دوره 10. شماره 2و1 . صص92-79.
15
هارون رشیدی، همایون. نوری، شهرام. خوش اندام،محمد و جاهدیان­پور، فهیمه. (1385). بررسی رابطه ارزش­ها و بهداشت روانی در زنان بزهکار و عادی شهر شیراز. دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
16
هدایتی، مهرنوش (1388). «بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان بهصورت اجتماع پژوهشی بر افزایش عزت نفس و بهبود روابط میانفردی در دانشآموزان پایة ابتدایی شهر تهران»، رسالۀ دکتری، رشتۀ مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
17
هدایتی، مهرنوش (1390). فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاشگری. دوفصلنامة تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 2، شماره 1. صص134 -109.
18
Borba, M. (2005). The step by step plan to building moral intelligence nurturing kids Hearts souls. San Francisco: jossey – Bass
19
Chauhan, S.S. (2000). Mental hygien. New Delhi: Alied Publishers.
20
Cohen, P.; Cohen, C. (1996). Life Values and Adolescent Mental Health. Hillsdale, NJ Lawrence Erlbaum Associates.
21
Cotta, Sergio (2002). Why Violence? A Philosophical Interpretation, Quebec: Presses of the Laval University, Coll “Dikè”.
22
Dahlke, H. Otto (1985). Value in culture and classroom; A Study in the Sociology of the School. New York: Harper.
23
Daniel M, Auric E (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5): 415-435.
24
Dombyci,M.; Demir, M.; Talhan, S. & Bacanli, H. (2010). Quadrple Thinking: caring Thing. International conference on Education and Educational Psychology.
25
Greenfield, P. M. (1984). A theory of the teacher in the learning activities of everyday life. In B. Rogoff & J. Lave (Eds.), Fveryday cognition: Its development in social context (pp. 117-138). Cambridge, MA: Harvard University Press.
26
Gregory, M., ed. (2008). Philosophy for Children Practitioner Handbook. Montclair, NJ: Institute for the Advancement of Philosophy for Children.
27
Iwamoto, D.K.Liu,W.M. (2009). The impact of racial identity, ethnic identity, Asian values, and race-related stress on Asian Americans and Asian international college students psychological well- being. Journal of Counseling sychology,57,1,pp79-91.
28
Karabati, S. Cemalcilar, Z.(2010).Values, materialism and well-being: a study with Turkish university students. Journal of Economic Psychology,2,6,110-119.
29
Lipman, M. (1994, July). Caring Thinking. Paper presented to the Sixth International Conference on Thinking, Massachusetts Inst. of Tech., Boston MA
30
Lipman, M. (1995). Caring as Thinking. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines (15, 1), pp. 1-13.
31
Lipman, M. (2003). Thinking in education, and edition. Cambridge: Cambridge university press.
32
Lipman, M.; Sharp, A.M.; Oscanyan, F. S. (1980).Philosophy in the classroom. New York: Temple University Press.
33
Maercker, A., Mohiyeddiani, C. & Muller,M.(2009).Traditional versus modern values, self-perceived interpersonal factors, and posttraumatic stress in Chinese and German crime victims. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice,88, 219-235.
34
Manstead, A. & Hewstone, M. (1996). The Blackwell Encyclopedia of Social Psycholoy. Blackwell Publishers.
35
Mehta s. & d whitebread، (2005). phirosophy for chirdren and moral Development in the india context. Cambridge University. Vol. 21, No.3.
36
ofsted (1997) inspection Report: Wapping First school. Norwich: ofsted. 38.
37
olthof, T. & Rieffe, c. (2008) . The assignment of moral status: Age- related differences in the use of three mental capacities. British Journal of development psychology.No.26.
38
Pohl, M، (2002). Infusing Thinking Into The Middle Years: English, Performing & Visual Arts & LOTE : A Resource Book For Teachers, Cheltenham, Vic.: Hawker Brownlow Education.
39
Sadler, J.Z. ( 2004). Value and psychiatric diagnosis.oxford: oxford university press.
40
Schwartz, s.h. (1999). A theory of cultural values and some implication for work.applied psychology :an international review,48(1),23-47.
41
Sharp, A.-M., 2007. education of the emotions in the classroom community of inquiry. Gifted Education International, 22(2/3), pp.248–257. Available at: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=24511834&site=ehostlive DP - EBSCOhost DB – ehh.
42
Sprod, T. (2001). Philosophical discussion in moral education: The community of ethical inquiry. New York: Routledge.
43
Tomiyama, A.J. & Mann,T. (2008).Cultural Factors in Collegiate Eating Disorder Pathology: When Family Culture Clashes With Individual Culture. Journal of American College Health,57,3,309.
44
Verducci, S. (1999). Empathy, morality and moral education. (Doctoral Dissertation, Stanford University, 1999). Dissertation Abstracts International, 60, 224.
45