پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباربخشی چارچوب نظری برنامه درسی پژوهش­محور و تحلیل آن در محتوای کتاب علوم­تجربی پایه ششم ابتدایی، به شیوه اسنادی به همراه اعتباربخشی گروه های کانونی و نیز تحلیل محتوی، انجام شد. نتایج نشان داد؛مهم­ترین ابعاد برنامه­درسی پژوهش­محور را می توان در چهارده بعد ؛ پویایی، ساخت دانش، معلمپژوهنده، آزمونپذیربودن، تمرین و فعالیتمحوری، تعاون و همکاری، پرسشگری، تفکر انتقادی، مسالهمداری، خودانگیختگی، ارزیابی، کاوشگری، اکتشاف و یادگیری خوتنظیمی تدوین نمود. از میان این ابعاد چهارده گانه از منظر متخصصان ، مولفه مساله­مداری دارای بالاترین و مولفه تعاون و همکاری دارای پایین­ترین رتبه بوده است. علاوه بر این، میزان انطباق ابعاد برنامه­درسی پژوهش­محور با محتوای کتاب علوم­تجربی بسیار متفاوت است. به طوری که بیشترین اهمیت مربوط به مولفه پرسشگری و کمترین اهمیت مربوط به مولفه یادگیری خودتنظیمی است. همچنین نتایج نشان داد بین محتوای کتاب علوم­تجربی پایه ششم ابتدایی با ابعاد برنامه­درسی پژوهش­محور اعتباربخشی شده از منظر خبرگان، انطباق وجود ندارد. بر اساس نتایج بدست امده پیشنهاد می­شود برنامه­ریزان ومولفان در ویراست­های اتی کتاب علوم تجربی مولفه­های کمتر پرداخته شده را مورد تاکید بیشتر قرار داده و از طریق برگزاری کارگاههای اموزش ضمن­خدمت معلمان را با مولفه­های شناسایی شده در این پژوهش بیشتر اشنا کنند.